może to jest powód stosunkowo małej popularności dziobu kliprowego?dziób kliprowy - stosowany w XIX wieku na kliprach. Charakteryzuje się typowym, wklęsłym wygięciem burt nadającym dziobowi kielichowaty kształt . Powszechnie rzadko spotykany ze względu na niewielkie osiągi prędkości spowodowane dużą utratą energii na odrzucanie mas wody w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu.
Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
- dessire_62
- Posty: 2028
- Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
- Lokalizacja: Głogów Małopolski
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
Za wiki
- jogi balboa
- Posty: 2823
- Rejestracja: 2007-01-18, 16:39
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
No nie wiem. Wątpię żeby podwodna część dziobów na przykładowo niemieckich pierwszowojennych okrętach była lepsza hydrodynamicznie niż dziób kliprowy lub jakikolwiek inny. Myślę że to spore uogólnienie. Ale na pewno "moda" na dzioby była wykładnią aktualnej wiedzy konstruktorów. W latach trzydziestych widać wyraźną zmianę pod tym względem w postaci "mody" na gruszki dziobowe na dużych okrętach. Wcześniejsze rozwiązania części podwodnej są zdecydowanie bardziej retro.
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
No ja też nie wiem, jak się te poszczególne dzioby nazywa, ale mówiąc kliprowy chodziło mi zasadniczo o stewę wychyloną w przód tak licząc od D w prawo.
lecela niye aka ohinni mahel mitawa cante
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
A propos
I choć, jak wiadomo, szeroko wychylone wręgi dziobów kliprowych nie idą pod wodą to jednak, zwłaszcza na wzburzonym morzu, będą hamowały okręt bardziej niż smukłe dzioby. To oczywiście, efekt świadomego wyboru - czyli, albo woda na pokładzie albo po za nim. Jednak, żebe mieć to drugie to trzeba ją odrzucić.
Załączam dwie fotki Vanguarda obrazującej utratę powłoki malarskiej na burtach najbardziej kliprowego dziobu w historii Royal Navy.
Na drugim zdjęciu, HMS Vangurad idzie na mili pomiarowej (30w), przy stanie morza "0".
Zwróćcie uwagę na na odskos oraz na widoczne już braki powłoki malarskiej:
Pozdrawiam,
Maciej
Myślę, że coś w tym jest.dessire_62 pisze:Za wiki
może to jest powód stosunkowo małej popularności dziobu kliprowego?dziób kliprowy - stosowany w XIX wieku na kliprach. Charakteryzuje się typowym, wklęsłym wygięciem burt nadającym dziobowi kielichowaty kształt . Powszechnie rzadko spotykany ze względu na niewielkie osiągi prędkości spowodowane dużą utratą energii na odrzucanie mas wody w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu.
I choć, jak wiadomo, szeroko wychylone wręgi dziobów kliprowych nie idą pod wodą to jednak, zwłaszcza na wzburzonym morzu, będą hamowały okręt bardziej niż smukłe dzioby. To oczywiście, efekt świadomego wyboru - czyli, albo woda na pokładzie albo po za nim. Jednak, żebe mieć to drugie to trzeba ją odrzucić.
Załączam dwie fotki Vanguarda obrazującej utratę powłoki malarskiej na burtach najbardziej kliprowego dziobu w historii Royal Navy.
Na drugim zdjęciu, HMS Vangurad idzie na mili pomiarowej (30w), przy stanie morza "0".
Zwróćcie uwagę na na odskos oraz na widoczne już braki powłoki malarskiej:
Pozdrawiam,
Maciej
- de Villars
- Posty: 2229
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
Znalazłem coś takiego:
Jest to ponoć projekt przebudowy... monitora Admirał Łazariew na okręt lotniczy ok. 1910 r. Naprawdę ktoś coś takiego wtedy wymyślił czy to jakiś żart, ewentualnie czyjaś współczesna fantazja? Wątpliwości budzi to, że wyjściowa jednostka w 1910 r. już chyba nie istniała (wycofana w 1907 r.), zresztą był to okręt mały (3800 ton, 78 m) i wyjątkowo leciwy, bo z 1867 r.
Jest to ponoć projekt przebudowy... monitora Admirał Łazariew na okręt lotniczy ok. 1910 r. Naprawdę ktoś coś takiego wtedy wymyślił czy to jakiś żart, ewentualnie czyjaś współczesna fantazja? Wątpliwości budzi to, że wyjściowa jednostka w 1910 r. już chyba nie istniała (wycofana w 1907 r.), zresztą był to okręt mały (3800 ton, 78 m) i wyjątkowo leciwy, bo z 1867 r.
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
Pisała o tym "Technika Mołodioży" jeszcze w latach 70tych.
Swego czasu było coś o tym na forum o "Neverweres".
Swego czasu było coś o tym na forum o "Neverweres".
- Marek-1969
- Posty: 429
- Rejestracja: 2009-07-18, 21:12
- Lokalizacja: Bytom
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
na smigłowcowiec by się nadało na lotniskowiec już raczej nie . 70 mb rozbiegu....
- de Villars
- Posty: 2229
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
czyli to nie współczesna fantazja A masz może linka do tematu na tym forum (o ile to nie jest to, które kiedyś padło?)Marek T pisze:Pisała o tym "Technika Mołodioży" jeszcze w latach 70tych.
Swego czasu było coś o tym na forum o "Neverweres".
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
- de Villars
- Posty: 2229
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
Ale wtedy nie było śmigłowców A niektórym ówczesnym samolotom mogło to wystarczyć - zobacz, jakie platformy startowe miały niektóre z pierwszowojennych okrętów lotniczych, czasem były jeszcze krótsze.Marek-1969 pisze:na smigłowcowiec by się nadało na lotniskowiec już raczej nie . 70 mb rozbiegu....
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
- dessire_62
- Posty: 2028
- Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
- Lokalizacja: Głogów Małopolski
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
- Załączniki
-
- kono.png (133.9 KiB) Przejrzano 14325 razy
-
- kono1.jpg (18.15 KiB) Przejrzano 14325 razy
- de Villars
- Posty: 2229
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
dzięki
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
Dawno tam nie wchodziłem i najwyraźniej faktycznie padło.de Villars pisze:...masz może linka do tematu na tym forum (o ile to nie jest to, które kiedyś padło?)
Myślałem, że zachowałem treść postów - ale niestety, nie przyszło mi to wówczas do głowy. Pamietam tylko, że jakiś Rosjanin potwierdzał tę "Technikę Mołodioży" i podawał jeszcze kilka detali.
- de Villars
- Posty: 2229
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
Takie coś wygrzebałem: projekt Thornycrofta dla Danii z 1886 r. - torpedo boat catcher, czyli wczesna przymiarka do niszczyciela. Danych niestety brak
- Załączniki
-
- from the depths of the Danish archive, the project Torpedo boat catcher Thornikroft, dated December 1886.jpg (210.95 KiB) Przejrzano 10120 razy
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
- de Villars
- Posty: 2229
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
Takei coś mi wpadło w oko:
Prawdopodobnie to jakaś wczesna wersja projektu krążownika Alger, który w rzeczywistości nigy nie nosił ożaglowania (od razu był ukończony z masztami bojowymi).
Prawdopodobnie to jakaś wczesna wersja projektu krążownika Alger, który w rzeczywistości nigy nie nosił ożaglowania (od razu był ukończony z masztami bojowymi).
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
- de Villars
- Posty: 2229
- Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
Kolejne wykopalisko: dwa projekty przebudowy pancernika Sława na semi-drednota, z uzbrojeniem 4x305 i 8x203 albo 4x305 i 4x203. Innych szczegółów niestety brak
- Załączniki
-
- slava.jpg
- (405.75 KiB) Pobrany 4362 razy
-
- slava1.jpg
- (413.2 KiB) Pobrany 4362 razy
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
http://springsharp.blogspot.com/
Re: Niezbudowane okręty - przed 1914 r.
A to by się tak dało? Te wieże zainstalować? Trochę to fantastycznie wygląda. Mam duże wątpliwości czy to nie jest jakaś daleko posunięta fantazja.