B.S.A
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
B.S.A
W 1901 roku bydgoski armator Bromberger Schleppschiffahrt A.G. z Bydgoszczy zbudował własną stocznię w ówczesnej dzielnicy miasta Bromberg Karlsdorf dzis Kapusciska. Według sprawozdania Lloyda Bydgoskiego z 1936 r w latach 1901-1920 zbudowano tam:
10 statków parowych
14 promów bez napedu
2 krypy
8 maszyn parowych i tylez kotłów
po 1920 roku dwa statki i tak:
1901 - "MOWE" - holownik śrubowy stalowy
BSA po 1920 "MEWA" (nazwa "MOWE" nie pewna)
1902 - "CONRAD" - holownik śrubowy stalowy
BSA po 1920 "KONRAD"
1906 - "WILHELM" - holownik 2 śrubowy stalowy
BSA po 1920 "WISŁA"
1908 - "ARTHUR" - holownik śrubowy stalowy
BSA po 1920 "SŁOWACKI"
1912 - "ADLER" holownik śrubowy stalowy
BSA, po 1920 "ORLIK" nazwa "ADLER" nie pewna.
??? "AUGUSTA" - holownik stalowy śrubowy
G.Fehlau,Bromberg
to wszystko co mam
po 1920 r. dwa statki
lodołamacz "REKIN" 1930
holownik "GNIEW" 1931
10 statków parowych
14 promów bez napedu
2 krypy
8 maszyn parowych i tylez kotłów
po 1920 roku dwa statki i tak:
1901 - "MOWE" - holownik śrubowy stalowy
BSA po 1920 "MEWA" (nazwa "MOWE" nie pewna)
1902 - "CONRAD" - holownik śrubowy stalowy
BSA po 1920 "KONRAD"
1906 - "WILHELM" - holownik 2 śrubowy stalowy
BSA po 1920 "WISŁA"
1908 - "ARTHUR" - holownik śrubowy stalowy
BSA po 1920 "SŁOWACKI"
1912 - "ADLER" holownik śrubowy stalowy
BSA, po 1920 "ORLIK" nazwa "ADLER" nie pewna.
??? "AUGUSTA" - holownik stalowy śrubowy
G.Fehlau,Bromberg
to wszystko co mam
po 1920 r. dwa statki
lodołamacz "REKIN" 1930
holownik "GNIEW" 1931
W.DANIELEWICZ
Bromberger Schleppschiffahrt, Abt.Werft / Bromberg
Diese 1891 gegründete Reederei betrieb auch eine eigene Werft in Bromberg. Als Neubauten aus den Jahren
1906 sind vier Flußschlepper und ein Doppelschrauben-Fahrgastschiff bekannt. Sonst wurden vorwiegend Schleppkähne
erbaut. Die Werft wurde 1920 vom polnischen Staat übernommen.
Schleppdampfer Schleppschiffahrt II 1896 Bromberger Schleppschiffahrt
Schleppdampfer Seeadler 1896 25,1 m Küster & Schubert, Hamburg
Schleppkahn 1898 300 t Bromberger Schleppschiffahrt
Radschlepper Artur II 1900 Bromberger Schleppschiffahrt
Heckradschlepper Anna 1900 Oderwanz
Schleppdampfer Seefalke 1900 36 m Küster & Schubert, Hamburg
Schleppdampfer Fritz 1902 26,2 m E.Michel, Fürstenberg
Schleppdampfer Helene 1902 18 m H.Wells, Berlin
Schleppdampfer Hindenburg 1903 26 m
Doppelschraubendampfer Wilhelm 1906
Diese 1891 gegründete Reederei betrieb auch eine eigene Werft in Bromberg. Als Neubauten aus den Jahren
1906 sind vier Flußschlepper und ein Doppelschrauben-Fahrgastschiff bekannt. Sonst wurden vorwiegend Schleppkähne
erbaut. Die Werft wurde 1920 vom polnischen Staat übernommen.
Schleppdampfer Schleppschiffahrt II 1896 Bromberger Schleppschiffahrt
Schleppdampfer Seeadler 1896 25,1 m Küster & Schubert, Hamburg
Schleppkahn 1898 300 t Bromberger Schleppschiffahrt
Radschlepper Artur II 1900 Bromberger Schleppschiffahrt
Heckradschlepper Anna 1900 Oderwanz
Schleppdampfer Seefalke 1900 36 m Küster & Schubert, Hamburg
Schleppdampfer Fritz 1902 26,2 m E.Michel, Fürstenberg
Schleppdampfer Helene 1902 18 m H.Wells, Berlin
Schleppdampfer Hindenburg 1903 26 m
Doppelschraubendampfer Wilhelm 1906
Hallo ihr beiden Experten,
gibt es auch Angaben welche Schiffe 1940-1944 von der Werft gebaut wurden ?
Ende 1944 lagen viele Neubau- und Reparaturschiffe an der Werft in Bromberg, gibt es Informationen welche Schiffe bei der Besetzung von Bromberg durch die sowj. Truppen noch dort lagen ?
Grüße
Theo
gibt es auch Angaben welche Schiffe 1940-1944 von der Werft gebaut wurden ?
Ende 1944 lagen viele Neubau- und Reparaturschiffe an der Werft in Bromberg, gibt es Informationen welche Schiffe bei der Besetzung von Bromberg durch die sowj. Truppen noch dort lagen ?
Grüße
Theo
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Odnalazłem swoje notatki z AP Bydgoszcz i tak:
1895: "SCHLEPPSCHIFFAHRT II" holownik śrubowy
23x3,68 x 60 PSi
od 1910 "AUGUSTA" BSA
1896: "SEEFALKE" - holownik śrubowy
36,0x6,14 x 400 Psi
Kuster&Schubert,Hamburg
1897: "IRMTRAUD" - holownik śrubowy
17,3x3,6 x 65 Psi
Otto Raboldt, Berlin
1898: "FREYA" - holownik srubowy
22x3,6 x 70 Psi
E.Liebsch, Danzig
1900: "SEEFALKE" - holownik śrubowy
36,0x6,8 x 400 Psi
Kuster&Schubert,Hamburg
1901: "CONRAD" - holownik srubowy
22,4x3,6x100 Psi
BSA
1901: "MOWE" - holownik śrubowy
24,6x4,1x100 Psi
BSA
1902: "FRITZ" - holownik śrubowy
26,19x5,07x200PSi - tylko m.p i kocioł
E.Michel, Fustenberg
1902: "HELENE" - holownik srubowy
18,6x2,70x60PSi - tylko m.p i kocioł
Helene Wells,Berlin
1903: "????" - holownik srubowy
26,0x5,0x180 PSi
od 1921 jako "HINDENBURG"
1906: "WILHELM" - holownik 2 srubowy
27,12x4,48x200 PSi
BSA
1908: "ARTHUR II" - holownik 2 śrubowy
26,5x4,4x120 PSi
BSA
1912: "ADLER"?? - holownik srubowy
23,56x5,6x120 PSi
BSA
ponadto:14 promów wachadłowych,2 barki,180 pontonów,12 maszyn parowych, 8 kotłow parowych i 1500 pras slimakowych.
Piszez że ARTHUR II był bocznokołowcem zbudowanym w 1900 ?? mam jego foto z około 1909 r i jest srubowy to znaczy 2 srubowy
1895: "SCHLEPPSCHIFFAHRT II" holownik śrubowy
23x3,68 x 60 PSi
od 1910 "AUGUSTA" BSA
1896: "SEEFALKE" - holownik śrubowy
36,0x6,14 x 400 Psi
Kuster&Schubert,Hamburg
1897: "IRMTRAUD" - holownik śrubowy
17,3x3,6 x 65 Psi
Otto Raboldt, Berlin
1898: "FREYA" - holownik srubowy
22x3,6 x 70 Psi
E.Liebsch, Danzig
1900: "SEEFALKE" - holownik śrubowy
36,0x6,8 x 400 Psi
Kuster&Schubert,Hamburg
1901: "CONRAD" - holownik srubowy
22,4x3,6x100 Psi
BSA
1901: "MOWE" - holownik śrubowy
24,6x4,1x100 Psi
BSA
1902: "FRITZ" - holownik śrubowy
26,19x5,07x200PSi - tylko m.p i kocioł
E.Michel, Fustenberg
1902: "HELENE" - holownik srubowy
18,6x2,70x60PSi - tylko m.p i kocioł
Helene Wells,Berlin
1903: "????" - holownik srubowy
26,0x5,0x180 PSi
od 1921 jako "HINDENBURG"
1906: "WILHELM" - holownik 2 srubowy
27,12x4,48x200 PSi
BSA
1908: "ARTHUR II" - holownik 2 śrubowy
26,5x4,4x120 PSi
BSA
1912: "ADLER"?? - holownik srubowy
23,56x5,6x120 PSi
BSA
ponadto:14 promów wachadłowych,2 barki,180 pontonów,12 maszyn parowych, 8 kotłow parowych i 1500 pras slimakowych.
Piszez że ARTHUR II był bocznokołowcem zbudowanym w 1900 ?? mam jego foto z około 1909 r i jest srubowy to znaczy 2 srubowy
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Hier ein paar Anmerkungen zur Werftliste BSA:
SCHLEPPSCHIFFAHRT II: Wenn es eine SCHLEPPSCHIFFAHRT II gegeben hat, müßte es auch eine SCHLEPPSCHIFFAHRT I
gegeben haben. Ist dazu etwas bekannt?
Die spätere SEEADLER ist schon in der Zobel-Liste enthalten. Wo gehört sie nun hin? SEEFALKE (siehe meine gestrige
E-Mail) wurde nicht in Bromberg gebaut. Ein Problem ist FREYA. Hierzu liegt mir vor:
FREYA (1898, Bromberg) 45 t Tgf.; 130 PSi; 20,0, m L., 4,0 m B., 1,35 m Tfg.; ZDS; ...1935 Else
Lewandowski, Danzig, GDAÑSK; 1939 HTO; 7.1940 Leo Wittkowski, Thorn, FREYA; 1945 in Danzig
verblieben [BSR Thorn 758]
FREYA (1898, Merten, Danzig, 173) 70 PSi; 22,0 m L., 3,6 m B., 1,2 m Tfg.; PDS; erb. f. E. Liebsch, Danzig;
191. Kaiserl. Werft, Danzig
Hier bietet sich eine Identität an. Sollte es ein Merten-Bau sein, dürfte der Bauort allerdings wieder auf Zobel hindeuten.
Noch zwei andere Probleme zur BSA: Sind FRIEDRICH EBERHARDT und GENITIV identisch? Ist HERMANN LOHNERT (oder
LÖHNERT?) identisch mit ex ADLER oder ex MÖWE?
Herzlichst
Bernd Schwarz
SCHLEPPSCHIFFAHRT II: Wenn es eine SCHLEPPSCHIFFAHRT II gegeben hat, müßte es auch eine SCHLEPPSCHIFFAHRT I
gegeben haben. Ist dazu etwas bekannt?
Die spätere SEEADLER ist schon in der Zobel-Liste enthalten. Wo gehört sie nun hin? SEEFALKE (siehe meine gestrige
E-Mail) wurde nicht in Bromberg gebaut. Ein Problem ist FREYA. Hierzu liegt mir vor:
FREYA (1898, Bromberg) 45 t Tgf.; 130 PSi; 20,0, m L., 4,0 m B., 1,35 m Tfg.; ZDS; ...1935 Else
Lewandowski, Danzig, GDAÑSK; 1939 HTO; 7.1940 Leo Wittkowski, Thorn, FREYA; 1945 in Danzig
verblieben [BSR Thorn 758]
FREYA (1898, Merten, Danzig, 173) 70 PSi; 22,0 m L., 3,6 m B., 1,2 m Tfg.; PDS; erb. f. E. Liebsch, Danzig;
191. Kaiserl. Werft, Danzig
Hier bietet sich eine Identität an. Sollte es ein Merten-Bau sein, dürfte der Bauort allerdings wieder auf Zobel hindeuten.
Noch zwei andere Probleme zur BSA: Sind FRIEDRICH EBERHARDT und GENITIV identisch? Ist HERMANN LOHNERT (oder
LÖHNERT?) identisch mit ex ADLER oder ex MÖWE?
Herzlichst
Bernd Schwarz
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Holownik "FREYA" zbudowany w 1898 r. Od 1935 nazywał się "GDAŃSK". Kupiony przez dyrektora oddziału Vistuli w Gdańsku i zarejestrowany na jego żonę. Czarterowany przez Vistulę. losy po roku 1945 nieznane.
GENITIV i FRIEDRICH EBERCHARDT to dwa różne statki. Pierwszy po 1918 jako "SKARGA" w PŻP potem w LB przebudowany na barkę bez napedu jako "BRDA". Drugi to holownik budowany przez Klawittera jako "WEICHSEL" potem "WARSZAWA" potem "FRIEDRICH EBERCHARDT" potem "WARSZAWA" wyleciał w powietrze na minie koło Sobieszewa 21.VI.1945.
HERMANN LOHNERT to ex "MEWA" utracony w 1945 roku.
GENITIV i FRIEDRICH EBERCHARDT to dwa różne statki. Pierwszy po 1918 jako "SKARGA" w PŻP potem w LB przebudowany na barkę bez napedu jako "BRDA". Drugi to holownik budowany przez Klawittera jako "WEICHSEL" potem "WARSZAWA" potem "FRIEDRICH EBERCHARDT" potem "WARSZAWA" wyleciał w powietrze na minie koło Sobieszewa 21.VI.1945.
HERMANN LOHNERT to ex "MEWA" utracony w 1945 roku.
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Tak znam tę pocztówkę przedstawia ona holownik BSA "Victoria". Fotkę wykonano około 1905 r.
Rys holownika i statku pasazerskiego poniżej:
“VICTORIA”
TYP STATKU: holownik/pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1898;Kustrin.(Niemcy)
WYPORNOŚĆ:?.
WYMIARY:długość-27.69 m ,szerokość-3.22 m ,zanurzenie - 0.84 m
SILNIK:1 maszyna parowa podwójnego rozprężania 2 cylindrowa; prod. Kustrin 1894r.;moc:90 KM
PĘDNIK:1 śruba;PRĘDKOŚĆ:9 km/godz.;ZAŁOGA:4 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1898: VICTORIA - Bromberger Schleppschiffahrt A.G., Bromberg.
1920: VICTORIA - Lloyd Bydgoski S.A., Bydgoszcz.
1924: SUM - zmiana nazwy
1939.XI: WIKINGEN - Bromberger Schleppschiffahrts AG,Bromberg.
1945: SUM - Komisariat Żeglugi Śródlądowej Rzeczypospolitej Polskiej, Bydgoszcz.
1946: SUM - Okręgowy Urząd Likwidacyjny, Bydgoszcz.
1947: SUM - Lloyd Bydgoski S. A., Bydgoszcz.
1948: SUM - Państwowa Żegluga na Wiśle, Ekspozytura w Bydgoszczy.
1949: SUM - Państwowa Żegluga Śródlądowa. Ekspozytura w Bydgoszczy.
- wycofany
1952: - złomowany.
Rys holownika i statku pasazerskiego poniżej:
“VICTORIA”
TYP STATKU: holownik/pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1898;Kustrin.(Niemcy)
WYPORNOŚĆ:?.
WYMIARY:długość-27.69 m ,szerokość-3.22 m ,zanurzenie - 0.84 m
SILNIK:1 maszyna parowa podwójnego rozprężania 2 cylindrowa; prod. Kustrin 1894r.;moc:90 KM
PĘDNIK:1 śruba;PRĘDKOŚĆ:9 km/godz.;ZAŁOGA:4 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1898: VICTORIA - Bromberger Schleppschiffahrt A.G., Bromberg.
1920: VICTORIA - Lloyd Bydgoski S.A., Bydgoszcz.
1924: SUM - zmiana nazwy
1939.XI: WIKINGEN - Bromberger Schleppschiffahrts AG,Bromberg.
1945: SUM - Komisariat Żeglugi Śródlądowej Rzeczypospolitej Polskiej, Bydgoszcz.
1946: SUM - Okręgowy Urząd Likwidacyjny, Bydgoszcz.
1947: SUM - Lloyd Bydgoski S. A., Bydgoszcz.
1948: SUM - Państwowa Żegluga na Wiśle, Ekspozytura w Bydgoszczy.
1949: SUM - Państwowa Żegluga Śródlądowa. Ekspozytura w Bydgoszczy.
- wycofany
1952: - złomowany.
W.DANIELEWICZ
przyszło via AvM
Lieber Andreas,
auch über Weihnachten bin ich mit den Daten aus fow.aplus.pl/forum noch nicht viel weitergekommen. Das hat zwei Gründe: einmal habe ich die von Dir zugesagte Übersetzungshilfe nicht erhalten und dann sind die angeführten Daten zu denen in Danielewicz: Lloyd Bydgoski, MSiO 1/97 z.T. total widersprüchlich. Was stimmt denn nun wirklich?
1) MSiO 1/97: BRDYUJŚCIE ex… (1882, Dresden-Neustadt) - Wulff-Liste: BRDYUJŚCIE ex BORUSSIA (1872, Wulff, Bromberg)
2) FRIEDRICH EBERHARDT soll ex WARSZAWA ex WEICHSEL sein. Lt. MSiO wurde WARSZAWA aber 1884 in Dresden-Neustadt erbaut. Wenn ich die Daten aus STRANDGUT 28 S.131 nehme, würde der Klawitter-Bau 207 in Frage kommen. Der hatte aber folgendes Schicksal: erb. f. Johannes Ick, Danzig; 1925 Oskar Rosenow, Hohensaaten, DONAU; 11.1932 wieder in Danzig registriert; 193. Langwalt, ..., EINIGKEIT
3) Aus SKRAGA ex GENITIV soll BRDA geworden sein. BRDA war doch aber lt. MSiO ex BRAHE 1 (1882, Sachsenberg)
Gruß
Bernd
Lieber Andreas,
auch über Weihnachten bin ich mit den Daten aus fow.aplus.pl/forum noch nicht viel weitergekommen. Das hat zwei Gründe: einmal habe ich die von Dir zugesagte Übersetzungshilfe nicht erhalten und dann sind die angeführten Daten zu denen in Danielewicz: Lloyd Bydgoski, MSiO 1/97 z.T. total widersprüchlich. Was stimmt denn nun wirklich?
1) MSiO 1/97: BRDYUJŚCIE ex… (1882, Dresden-Neustadt) - Wulff-Liste: BRDYUJŚCIE ex BORUSSIA (1872, Wulff, Bromberg)
2) FRIEDRICH EBERHARDT soll ex WARSZAWA ex WEICHSEL sein. Lt. MSiO wurde WARSZAWA aber 1884 in Dresden-Neustadt erbaut. Wenn ich die Daten aus STRANDGUT 28 S.131 nehme, würde der Klawitter-Bau 207 in Frage kommen. Der hatte aber folgendes Schicksal: erb. f. Johannes Ick, Danzig; 1925 Oskar Rosenow, Hohensaaten, DONAU; 11.1932 wieder in Danzig registriert; 193. Langwalt, ..., EINIGKEIT
3) Aus SKRAGA ex GENITIV soll BRDA geworden sein. BRDA war doch aber lt. MSiO ex BRAHE 1 (1882, Sachsenberg)
Gruß
Bernd
1901-1920 zbudowano tam 10 statków parowych, 14 promów, 2 krypy i 130 pontonów, 12 maszyn parowych oraz 8 kotłów parowych.
1921-1936 zbudowano 2 statki dla Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu motorowy "Rekin" (23,0x3,6x1,55 m, zan. 1,15 m, silnik Diesla 150 KM) i parowy "Gniew" (27,0x5,2x2,2/1,4 m, zan. 0,7 m, 2 maszyny parowe po 60 KM), 1 żelazny prom wahadłowy, 2 berlinki i 8 pontonów-pływaków, 3 maszyny parowe (2 po 50-60 KM i jedna 80-100KM). Druga berlinka ważyła 54 t i miała wymiary 43,0x4,85x2,15 m (zan. pustej - 0,33 m), nośność 320 ton.
Jako stocznia Lloyda Bydgoskiego miała powierzchnię 42 480 m2, 250 m nabrzeży (z tego ~60 m na 4 slipy).
JB
1921-1936 zbudowano 2 statki dla Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu motorowy "Rekin" (23,0x3,6x1,55 m, zan. 1,15 m, silnik Diesla 150 KM) i parowy "Gniew" (27,0x5,2x2,2/1,4 m, zan. 0,7 m, 2 maszyny parowe po 60 KM), 1 żelazny prom wahadłowy, 2 berlinki i 8 pontonów-pływaków, 3 maszyny parowe (2 po 50-60 KM i jedna 80-100KM). Druga berlinka ważyła 54 t i miała wymiary 43,0x4,85x2,15 m (zan. pustej - 0,33 m), nośność 320 ton.
Jako stocznia Lloyda Bydgoskiego miała powierzchnię 42 480 m2, 250 m nabrzeży (z tego ~60 m na 4 slipy).
JB
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Co do budowy tych statków czyli "Rekin" i "Gniew" to tak podaje cała polska powojenna literatura. Ale prawda ma się inaczej o ile "GNIEW" został zbudowany od stępki to już "REKIN" póżniejszy "ŻBIK" nie. Był to lodołamacz pomocniczy przez stocznię Lloyda odbudowany z wraku jest znacznie starszy niż podawany rok budowy 1930 lub 1933. Właśnie siedzę nad artykułem o "Rekinie" dla MSiO myślę że go A. Jaskuła i M. Błuś puszczą. Poza tym spotkałem się z taką pieczątką z roku 1933
Lloyd Bydgoski Oddział Budowy Maszyn, Stocznia, Kotlarnia i Zakład Cynkowania Bydgoszcz Kapuściska.
Lloyd Bydgoski Oddział Budowy Maszyn, Stocznia, Kotlarnia i Zakład Cynkowania Bydgoszcz Kapuściska.
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Jeszcze jedno spotkałem się z informacją że Lloyd Bydgoski rozpoczął w 1939 roku budowę holownika motorowego. Był w początkowym stadium budowy kiedy wybuchła wojna we wrześniu 1939 r. Po zajęciu Bydgoszczy przez Niemców mieli oni kontynuować budowę i nazwać go "HEINZ". Niestety jednak go do 1945 nie ukończyli. Celowo uszkodzony pozostał w Bydgoszczy. Wiem że T. Dorgeist gdzieś na FOW poruszał ten temat [albo mi się wydaje] ale nie mogę odszukać. Może ktoś coś wie.
W.DANIELEWICZ