Żegluga na Bugu

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Nemo - czy w spisie faktycznie pisało stal?
Andrzej napisał, że kadłub był żelazny, co jest bardziej prawdopodobne.
Z drugiej strony proces bessemerowski zastosowano już w 1856 roku, a statek zbudowano 30 lat później - więc kto wie ...
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Panie Jacku, dzięki za dane "Wisły". Od siebie dodam że pierwsza nazwa tego statku to "Warszawa". Pływał na Wiśle w Warszawie. W 1886r gościł w Warszawie szach perski Nasir an Dich Szach i sobie nim popłynął i Rosjanie nazwali go właśnie tak. Potem przenieśli go na Bug. Dalej wiadomo. Długość i szerokość w wierszniach ile to na nasze.
W.DANIELEWICZ
Nemo 1

Żegluga na Bugu w latach 1890-tych

Post autor: Nemo 1 »

Tak, Marku, według "Spisoka" głównym materiałem, z którego zbudowano kadłub naszego stateczku była stal! A w takim Grodnie, za II Rzeczypospolitej, jeszcze z żelaza statki budowali.....
Jak już kogoś ten Bug interesuje, to muszę nieco swój główny post skorygować. Pisałem, że tam, gdzie Bug jest rzeką graniczną nic nie pływa. Potem zobaczyłem w sieci, że jakaś firma organizuje również i po granicznym Bugu spływy kajakowe, załatwiając przy tym zezwolenia. Także w sieci zobaczyłem zdjęcie promiku w Niemirowie napędzanym (uczepionym?) za pośrednictwem jakiejś liny.
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Waldek wrote
Długość i szerokość w wierszniach ile to na nasze.

Wg sł.ros.pol wierszok (pol. werszek) stara ros. miara długości = 4,4 cm
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

To wyglądało by ze ta "WISŁA" ma 79 cm :(
AvM podał w stopach to by było jakieś 39,6 m. Teraz spojrzałem w rejestr
rosyjski 1892 i to jest w sązniach czyli 18 sążni, póżniejsze rejestry podają w stopach a nie w wierszokach. Zapomniałem że mam ten rejestr ale tylko Wisły, Niemna i Dniestru
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

W latach międzywojennych były na Bugu:
DWERNICKI - par bkł -administracja wodna
LASZKA - łódz motor - jw
X - łodz motor - jw
TORPEDA - łodz motor - jw
BUG - par bkł Cukrownia Strzyżów SA
WARTA - par śrub - jw
ORZEŁ - łodz - motor admin wodna
ŻÓŁKIEWSKI- par bkł - adm wodna
RUSAŁKA - łódz mot adm wodna
"BUG" to ex "K 1", ex "BUG", "ex "DROHICZYN"
"WARTA" to ex "K 2" , ex "WARTA", ex "BRZEŚĆ", ex "BREST"
cukrownia przebudowała go póżniej na śrubowiec
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Waldek!

Mam troche watpliwosci co do tych statkow.

1) WARSZAWA -> NASR EDIN SHACH (?) F.Schichau (1881)
ja mam dla niego dane 17.3x3.65m 50KM

2) WARSZAWA (?) -> NASR EDIN SHACH -> WISLA Brianskij Zavod (1886)
Dane por wyzej w postach.

Spis stoczni F.Schichau podaje #172 WARSZAWA dla rosyjskiego
ministerstwa drog publicznych.

W tym 1881 byly tez zrobione przez F.Schichau'a maszyny i kociol dla statku WARSZAWA M.Fajansa 61n/210i KM (por moja lista statkow zbud w Warszawie)

Ciekawostka , ze Arkuszewski , ktory nie mial rosyjskich rejestrow,
tez podaje miejsce budowy Briansk.

Moze cos byloby w Elblaskich sprawozdaniach w Archiwum w Gdansku ?
Warto byloby tez sprawdzic oryginalny spis Schichaua w PAN'ie. A mote fdt cos ma ?

Temat dla zagadek Schichaua.

AvM
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Andrzej !

Ja się zgadzam z tobą. Ten "Szach" zbudowany był w Briańsku, mam notatkę z T Ilustrowanego o nazwaniu statku "Warszawa" imieniem dostojnika perskiego.
Ten mały z Schichau z 1881 r o nazwie "Warszawa" wg listy stoczniowej może nosił króciuteńko ta nazwę. Potem może mu zmienili gdzieś przenieśli. ten sam rejestr rosyjski podaje statek noszący nazwę "Narew" i że zbudowany był u Schichau w 1881r a Schichau tego nie podaje.

“NAREW”

TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1881; stocznia nieznana *
WYPORNOŚĆ:?.
WYMIARY:długość-21.64 m;szerokość-4.26/5.18 m,zanurzenie-0.47 m.
SILNIKI:1 maszyna parowa podwójnego rozprężania 2 cylindrowa prod. F. Schichau, Elbing. 1881;moc:64 KM
PĘDNIK:bocznokołowiec;PRĘDKOŚĆ:?.,ZAŁOGA:?.

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1881: NAREW - Ministerstvo Putiej Soobscenia,St.Petersburg.{RS}
stacjonował w Sandomierzu.
1906: - wykazywany w rejestrze.

* Rosyjski rejestr statków służbowych Ministerstwa Komunikacji z 1906r.podaje rok i miejsce budowy 1881;stocznia F.Schichau’a w Elblągu,jednak wykaz statków zbudowanych przez tę stocznię nie wymienia statku o tej nazwie ani zbliżonych parametrach.

Problem z wymiarami.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Wszystkie roczniki 1892, 1897,1900 podaja te same
lub podobne dane dla NAREW zbud F.Schichau. 16n/64i KM.
Moze cos byc w rejestrze 1882 - ktorego nie mam.

AvM
Gość

Post autor: Gość »

Cos wiecej na temat parowca Bug...
kiedy Bug zostal zakupiony przez Cukrownie Strzyzow
i do kogo nalezal przedtem.

Ch.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

JB pisze:...W 1917 roku w taborze pływającym (c.k. Flotylli Transportowej na Wisle) na Bugu pływały następujące motorówki:
A, B, C, D, G, H i I;
Iskra (ta, o której dyskutowaliśmy w innym miejscu);
Ob der Enns...
A to zdjęcie tej ostatniej motorówki:
Obrazek
JB
Jarbla
Posty: 98
Rejestracja: 2005-08-06, 17:19

Post autor: Jarbla »

Witam!

Zdjęcia zrobione w styczniu 1996 roku, 10km za Wyszkowem, oczywiście na Bugu (temperatura około 20 stopni poniżej zera).

http://img352.imageshack.us/img352/8594/bug17zj.jpg
http://img271.imageshack.us/img271/3665/bug27rb.jpg
http://img352.imageshack.us/img352/7595/bug30re.jpg
http://img271.imageshack.us/img271/3125/bug40dj.jpg
http://img352.imageshack.us/img352/3767/bug50jh.jpg
(autor zdjęć: Jarosław Błaszczak)


Tak nawiasem to mój pradziadek był retmanem i spławiał drewno Bugiem i Wisłą do Gdańska.
A co jednostek pływających, słyszałem, że jeden opuszczony i zatopiony na Bugu prom (w tych samych okolicach) został rozebrany przez miejscowych na złom.

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 2006-09-25, 20:17 przez Jarbla, łącznie zmieniany 1 raz.
Asa_syn
Posty: 7
Rejestracja: 2006-08-09, 12:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Asa_syn »

Kol Jarbla napisał:

"Tak nawiasem to mój pradziadek był rejtanem i spławiał drewno Bugiem i Wisłą do Gdańska."



I co robił. Kładł się w drzwiach ? :-).
Chodziło Ci chyba o retmana.
Pozdro :lol:
ODPOWIEDZ