G.Hambruch, Vollbaum & Co., Elblag
G.Hambruch, Vollbaum & Co., Elblag
Zalozona w 1855 r.
Wedlug materialow zalezionech przeze mnie w Archiwum Gdanskim
1856
1 rzeczny parowiec 100KM
4 gabary 1000-1200 centerow
2 dalszew zaczete
22 maszyny parowe
1857 1 zelazny parowied
1858 przebudowa parowca DIE WEICHSEL 100 KM
1859: zbudowala 2 maszyny na terenie zakladow F:Schichau'a dla
pruskich kanoniererk .
Ponadto zaglowiec dla Ladogi LADOGA 170 lastow.
1861 Parowiec 120KM
1862 1 maszyna parowa 60KM dla PHONIX
3 lokomotywy 3-10KMN (j.H.Hotop)
1863 maszyny parowe stacjonarne
1864 1 maszyna 20KM 1 maszyna 11Km
1865 6 Maszyn
1866 1 maszyna 64KM + lokomotywy
1867 rozne maszyny
Boie podaje:
Hambruch, Vollbaum & Co / Elbing
Die Werft wurde 1855 gegründet. Sie baute 1856 einen Flußdampfer und 1859 einen Schoner für russische Besteller.
Flußdampfer 1856
Schute 4x 1856 55 t
Schoner Ladoga 1859 170 L Russland
Wedlug materialow zalezionech przeze mnie w Archiwum Gdanskim
1856
1 rzeczny parowiec 100KM
4 gabary 1000-1200 centerow
2 dalszew zaczete
22 maszyny parowe
1857 1 zelazny parowied
1858 przebudowa parowca DIE WEICHSEL 100 KM
1859: zbudowala 2 maszyny na terenie zakladow F:Schichau'a dla
pruskich kanoniererk .
Ponadto zaglowiec dla Ladogi LADOGA 170 lastow.
1861 Parowiec 120KM
1862 1 maszyna parowa 60KM dla PHONIX
3 lokomotywy 3-10KMN (j.H.Hotop)
1863 maszyny parowe stacjonarne
1864 1 maszyna 20KM 1 maszyna 11Km
1865 6 Maszyn
1866 1 maszyna 64KM + lokomotywy
1867 rozne maszyny
Boie podaje:
Hambruch, Vollbaum & Co / Elbing
Die Werft wurde 1855 gegründet. Sie baute 1856 einen Flußdampfer und 1859 einen Schoner für russische Besteller.
Flußdampfer 1856
Schute 4x 1856 55 t
Schoner Ladoga 1859 170 L Russland
Chyba, że tak jak ta pierwsza niemiecka (holowana) pogłębiarka zbudowana w 1841 roku. Zerknij do Matschossa na str. 7-8. Ferdynand podsumowuje cenę stateczku: die Maschinerie - 10 000 RT, das Schiff - 6 000 RT = 16 000 RT. Znaczy kadłub został kupiony u Mitzlaffa przez Schichaua, wyposażony w jego maszyny i sprzedany. Mitzlaff bywał więc podwykonawcą, podczas gdy umowę zawarł Schichau. Czy oznacza to, że Schichau w 1841 roku zbudował statek? Koprodukcja czy jak wolisz konsorcjum. Inni też tak mogli a potem w papierach zostało że to Hotop czy Hambruch, Vollbaum & Co zbudowaliAvM pisze:Ale statki budowala
Wedlug mnie mogla zbudowac z 1864 roku, albo
prznajmniej maszyny dla Dampfschiff Verein , Tilsit.
AEJILLA 90NRT 29nKM
WILHELM I 73NRT 12NHP
Jeszcze jedno. Mitzlaff to była technologiczna skamielina. Do samego końca w 1873 budowali wyłącznie statki drewniane. A propos HV to pomyliłem się (pisałem z głowyAvM pisze:Moim zrodlem sa sprwozdania roczne w zeszytach
handlowych i przemyslowych Elblaga z APG.
Gdyby Mitzlaff zdudowal te statki to by chyba krzyczal.
Mitzlaff zreszta w swoich raportrach podawal statki
chociaz sam nie buidowal maszyn.
AvM

Ostatnio zmieniony 2004-11-29, 21:11 przez fdt, łącznie zmieniany 1 raz.
W latach 1865-69 żelazne statki budowała stocznia Netke&Mitzlaff (jeden z synów starego Mitzlaffa ze wspólnikem, pozostali zostali przy starej firmie i nazwie Gebruder Mitzlaff). W tym czasie pracowała tez stocznia G.Fechtera. W 1872 obie te stocznie zdechły. N&M wykupił Schichau a plac budowy statków Fechtera kupiła HV (będąca juz wówczas własnością holdingu AG fur Fabrikation von Eisenbahnartikel)
Z ciekawostek, to niedawno trafiłem na oryginale teksty umów podpisanych przez Elbinger Kaufmannschaft z Schichauem i Mitzlaffem na budowę kadłuba i maszynerii.... 2,5 strony na łebka, razem 5 stron wszystkiego! Ech, dzisiaj tak po kupiecku to się już umów nie pisze...fdt pisze:....... ta pierwsza niemiecka (holowana) pogłębiarka zbudowana w 1841 roku. Zerknij do Matschossa na str. 7-8. Ferdynand podsumowuje cenę stateczku: die Maschinerie - 10 000 RT, das Schiff - 6 000 RT = 16 000 RT. Znaczy kadłub został kupiony u Mitzlaffa przez Schichaua, wyposażony w jego maszyny i sprzedany.
Die Maschinen-Bau-Anstalten
in unserer Stadt entfalten immer mehr und mehr eine höchst an«» kennenswerthe Thütigkeit. Auch in diesem Jahr« wurden in ihnen eine beträchtliche Zahl Dampfmaschinen, Dampfkessel und londwirthschaft« licher Maschinen gefertigt. Eiserne Dampfboote wurden neu »uf der Werft des Herrn F. Schichau zwei erbaut, eins von 60 und eins von 40 Pferbekraft, auf der Werft der Herren G, Hambruch, Vollbaum u. Co. warb im Frühjahr 1858 das im Laufe des vorigen Winters für die Weichselschifffahrt umgebaute Dampfboot „die Weichsel" von 100 Pfeidckraft vom Stapel gelassen. Sümmtliche Maschinen »Bau- Anstalten beschäftigen ca. 500 Arbeit«.
in unserer Stadt entfalten immer mehr und mehr eine höchst an«» kennenswerthe Thütigkeit. Auch in diesem Jahr« wurden in ihnen eine beträchtliche Zahl Dampfmaschinen, Dampfkessel und londwirthschaft« licher Maschinen gefertigt. Eiserne Dampfboote wurden neu »uf der Werft des Herrn F. Schichau zwei erbaut, eins von 60 und eins von 40 Pferbekraft, auf der Werft der Herren G, Hambruch, Vollbaum u. Co. warb im Frühjahr 1858 das im Laufe des vorigen Winters für die Weichselschifffahrt umgebaute Dampfboot „die Weichsel" von 100 Pfeidckraft vom Stapel gelassen. Sümmtliche Maschinen »Bau- Anstalten beschäftigen ca. 500 Arbeit«.