Wieści z floty handlowej

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: Marmik, crolick

Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 1787
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Wieści z floty handlowej

Post autor: Gregski »

Pozwoliłem sobie otworzyć ten temat by było gdzie wrzucać newsy dotyczące szeroko rozumianej światowej floty handlowej.
Na początek coś polskiego.
W końcu mamy święta.
https://www.trojmiasto.pl/biznes/Polska ... tml#opinie
Średnia wieku statków pod polską bandę to 43.9 lat.
Nieźle, ale i tak jestem starszy!
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4501
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Wieści z floty handlowej

Post autor: karol »

No to jak jest temat, to nowe regulacje, bo my lubimy regulować! https://www.portalmorski.pl/zegluga/581 ... la-statkow
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Numizmatyk83
Posty: 1
Rejestracja: 2025-09-20, 16:41
Kontakt:

Wieści z floty handlowej

Post autor: Numizmatyk83 »

No to wygląda na to, że odbudowa polskiej floty pod własną banderą to nie tylko marzenie, ale też konkretne korzyści ekonomiczne i strategiczne. Podsyłam kolejny ciekawy temat.. https://portalstoczniowy.pl/morska-flot ... cja-stanu/
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 1787
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Wieści z floty handlowej

Post autor: Gregski »

Jakiś bzdurny artykuł z którego wynika, że podstawowym problemem przez który armatorzy nie rejestrują statków pod polską banderą są ubezpieczenia marynarzy.
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1376
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Wieści z floty handlowej

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

No widzisz...jesteś zawalidrogą dla starań o to, by polska bandera powiewała na morzach i oceanach.

Pan kapitan Hatalski od dawna promuje swoje mądrości po prawicowych portalach i prasie. Wielki orędownik przekopu na Zalew Wiślany - jako kapitan statków jest ekspertem we wszystkim, co ma związek z wodą. PiS go najpierw rzucił na odcinek Urzędu Morskiego w Gdyni, potem zrobili go szefem PRO. Teraz ma więcej czasu, więc produkuje ile wlezie. No i fotki z panem Etranżerem wrzuca.
Awatar użytkownika
Gregski
Posty: 1787
Rejestracja: 2006-01-27, 21:47
Lokalizacja: Na Kociewiu albo na morzu

Wieści z floty handlowej

Post autor: Gregski »

Może i jestem zawalidrogą, ale jeśli tak to zupełnie niechcący.
Po prostu ten temat specjalnie mnie nie podnieca.
Całe życie zawodowe przepracowałem pod obcymi banderami ("z wyjątkiem jednego wyjątku") i mam zamiar dokończyć swoją morską "karierę" na statkach obcych bander. To jeszcze zaledwie 5 lat.

Nie interesowałem się tematem polskiej bandery zbyt mocno ale w tej chwili nie widzę by ktokolwiek chciał stworzyć warunki do tego by armatorzy chcieli przeflagowywać statki.
No i nie za bardzo widzę amatorów którzy rwaliby się do tego.
Oprócz durnych artykułów niczego się nie spodziewam.
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1553
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Wieści z floty handlowej

Post autor: polsteam »

Gregski pisze: 2025-09-22, 15:07 Jakiś bzdurny artykuł z którego wynika, że podstawowym problemem przez który armatorzy nie rejestrują statków pod polską banderą są ubezpieczenia marynarzy.
a co jest podstawowym prawdziwym?
bo w mediach morskich cywilnych od dawna jako jeden z głównych (o ile nie naczelny) powodów niemocy w przywracaniu polskiej bandery wymienia się wysokie koszty ZUS.
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1376
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Wieści z floty handlowej

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

Nie ma jednej podstawowej przyczyny, która powoduje, że tanie bandery są wygodniejsze dla armatorów. Jest ich co najmniej kilkanaście, temat bardzo złożony. Podam przykład.
Na etapie budowania statku trzeba uzyskać finansowanie banków - nikt nie buduje za gotówkę. W celu uzyskania linii kredytowej na budowę statku trzeba każdej jednostce założyć tzw. hipotekę morską - coś na kształt hipotek dla nieruchomości. Tam wpisuje się zobowiązania ciążące na statku i tam bank wpisuje swoje wierzytelności związane z wyłożeniem pieniędzy na jego budowę. Wg. prawa polskiego pierwszeństwo zaspokojenia się z wpisu do hipoteki morskiej ma państwo - czyli ZUS, podatki itp. Przy takich zapisach żaden bank nie da armatorowi pieniędzy na budowę nowej jednostki. Dlatego zakłada się hipoteki morskie statkom np. na Cyprze, gdzie prawo nie daje państwowym zobowiązaniom pierwszeństwa w zaspokojeniu się ze sprzedaży zadłużonego statku. Tak robią wszyscy armatorzy, tak robiło PLO nawet za komuny. Zwykle zderzenie z realiami finansowymi.
ODPOWIEDZ