W Berlinie lat 30-tych nie ma. Troche jest w Londynie (British Library).
W obu trzeba miec list polecajacy
Mam tylko chyba do wojny domowej.
To sa olbrzymie plachty.
Poszzegolne okrety moge pomoc.
Gdzies byl artykul op budowie kanonierek rzecznych w latach 30-tych.
AvM
Własnie jednostki rzeczne i wszelkie małe płwyadła interesuja mnie najbardziej. A list polecający musiałbym sam sobie napisać i nie wiem czy by honorowali Zresztą koszt jest poza zasięgiem.
Do AMAPA:
Zbud R.Holtz, Harburg jako holownik CAYOPO na rzeke Para.
w 1912 byly ukonczone min
holownik pelnomorski 30x7m 325KM dla Brazylii.
Krotka historia stoczni:
Reinhold Holtz begann 1876 in Oevelgönne mit dem Bau hölzerner Boote. Ab 1877 stellte er auch eiserne Dampfboote her. 1884 wurde der Betrieb auf das Schloßgelände in Harburg verlegt, 1906 am Reiherstieg die Norderwerft als Zweigbetrieb errichtet. Die Norderwerft wurde 1918 verkauft. Die Schloßwerft war vor allem im Kleinschiffbau - Dampfbarkassen, Schlepper, Dampfyachten, kleine Fahrgstschiffe - erfolgreich. Nur gelegentlich wurden auch Seeschiffe gebaut. Insgesamt wurden mindestens 1250 Schiffe fertiggestellt, davon 16 Seeschiffe - meist Fischdampfer - mit zusammen 3513 BRT. Die Werft wurde Ende 1930 geschlossen, das Gelände 1940 von Gebr. Sachsenberg übernommen.
Do AMAPA:
Zbud R.Holtz, Harburg jako holownik CAYOPO na rzeke Para.
w 1912 byly ukonczone min
holownik pelnomorski 30x7m 325KM dla Brazylii.
Krotka historia stoczni:
Reinhold Holtz begann 1876 in Oevelgönne mit dem Bau hölzerner Boote. Ab 1877 stellte er auch eiserne Dampfboote her. 1884 wurde der Betrieb auf das Schloßgelände in Harburg verlegt, 1906 am Reiherstieg die Norderwerft als Zweigbetrieb errichtet. Die Norderwerft wurde 1918 verkauft. Die Schloßwerft war vor allem im Kleinschiffbau - Dampfbarkassen, Schlepper, Dampfyachten, kleine Fahrgstschiffe - erfolgreich. Nur gelegentlich wurden auch Seeschiffe gebaut. Insgesamt wurden mindestens 1250 Schiffe fertiggestellt, davon 16 Seeschiffe - meist Fischdampfer - mit zusammen 3513 BRT. Die Werft wurde Ende 1930 geschlossen, das Gelände 1940 von Gebr. Sachsenberg übernommen.
Zbud John Thornycroft , Woolston #459 w 1907
137stop 432KM=13,02w kanonierka dla Brazylii
Zmiana nazwy wynika z tego ze ta AMAPA byla zamowiona dla
Ministerstwa Finansow (Fazenda) i dopiero kolo 1918 byla
przejeta przez marynarke, gdzie juz AMAPA byla. Wycofana
ewidentnie po II WS.
Ostatnio zmieniony 2005-02-08, 12:48 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Te brazilijskie monitory rzeczne byly chyba najdluzej budowanymi OW
w historii ?
PERNAMBUCO
- zalozony 11.6.1890
- wodowany 28.9.05
- w sluzbie 1911
(20 lat budowany!!!!)
PARAGUACU
- zalozony 11.6.1890 jako MARANHAO
- 17.1.31 nazwany ESPIRITO SANTO
- wodowany 11.6.1931 jako VICTORIA
- przemianowany PARAGUASSU
- znoworz na pochylni
- wodowany 22.12.1938
- w sluzbie 7.1.1940
(50 lat budowany!!!!)