Orly mod
Orly mod
Pytanie moze dziwne, ale calkiem zasadne. Skad wiadomo ile budowalismy Orlow mod we Francji w 1939?! Tzn. chodzi mi o oryginalne zrodlo i pierwsza publikacje podajaca ta informacje.
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Pierwsze konkrety podał na ich temat Komuda w "Morzu" - niestety, nie mam tego artykułu pod ręką. Było tam podanych kilka wersji tych okrętów.
Ordon podaje, że zamówiono dwa okręty. Chyba nie miał w ręku kontraktu, ale powołuje się na preliminarze budżetowe i zamówienia u poddostawów. Zamówiono np. 4 silniki elektryczne, skąd można wnosić, że w budowie były 2 okręty.
Ordon podaje, że zamówiono dwa okręty. Chyba nie miał w ręku kontraktu, ale powołuje się na preliminarze budżetowe i zamówienia u poddostawów. Zamówiono np. 4 silniki elektryczne, skąd można wnosić, że w budowie były 2 okręty.
Crolick zapewne te informacje posiadasz, mam to co piszą Rosjanie o naszych okrętach. Żeby czegoś nie przekręcić podaje w orginale.
В 1938 г. две ПЛ усовершенствованного типа "Orzel" (надводное — 1175 т, подводное — 1550 т; 86,9x8x5,2 м; 2 диз./2 ЭД, 5400/ 1200 л.с., 20/9 уз., 3850(10) миль. Эк. 60 чел. 12 —550-мм ТА, 2x2 — 40-мм) были заказаны во Франции (верфи ACL и N), их основное отличие от прототипа заключалось в отказе от артиллерийского орудия в пользу второго зенитного автомата. Постройка началась в 1939 г., но уже 22.4.1939 заказ на постройку так и не получивших название лодок отменили. Недостроенные корпуса впоследствии были уничтожены на стапелях немцами.
В 1938 г. две ПЛ усовершенствованного типа "Orzel" (надводное — 1175 т, подводное — 1550 т; 86,9x8x5,2 м; 2 диз./2 ЭД, 5400/ 1200 л.с., 20/9 уз., 3850(10) миль. Эк. 60 чел. 12 —550-мм ТА, 2x2 — 40-мм) были заказаны во Франции (верфи ACL и N), их основное отличие от прототипа заключалось в отказе от артиллерийского орудия в пользу второго зенитного автомата. Постройка началась в 1939 г., но уже 22.4.1939 заказ на постройку так и не получивших название лодок отменили. Недостроенные корпуса впоследствии были уничтожены на стапелях немцами.
Po pierwsze chcialbym wszystkim ladnie podzekowac za odpowiedz 
Marku - dziekuje. Artykul Komudy mam zeskanowany.
janiku - dzieki za wklejenie textu, jest mi on znany [Корабли Второй мировой войны. ВМС Польши и стран Скандинавии]
kwato - dzieki za tlumaczenie, czyli moja znajomosc rosyjskiego jeszcze nie jest taka zla skoro cos tam zrozumialem
Dlaczego uwazasz xiazke Sutowskiego za dziwna?! Ja uwazam ze jest calkiem niezla...
Juz mowie skad moje watpliwosci. Sa dwa przyczyny watpliwosci: Ordon i wypowiedz gen. Sikorskiego.
(1) Jak wiadomo o.p. mialy miec 2 silniki elektryczne. Przy czym podaje sie jakoby pierwszy mial miec silniki Brown - Boveri, a drugi juz Rohn - Zielinski. Stanislaw Ordon, Polska Marynarka Wojenna 1918-1939, str. 162, podaje ze w 1939 za kwote 479 000 zl i 134 800 CHF zakupiono 4 silniki elektryczne. Jako zrodlo tej informacji podaje 'Projekt umowy nr 150/39 Biura Zaopatrzenia KMW z firma Rohn-Zielinski Sp. Akc. w Warszawie'. Pierwsza watpliwosci, skoro to jest umowa z firma R-Z to oznacza, ze kupiono 4 silniki R-Z a nie 2 silniki R-Z i 2 silniki B-B. Ale zalozmy ze jednak umowa ta dotyczyla laczonego zakupu od firm B-B oraz R-Z. Ale wtedy podane kwoty sa calkowicie nie ekwiwalentne!! Kurs zl wobec franka szwajcarskiego w 1938 wynosil 100 CHF = 121,34 zl. Zatem kwota 479 000 zl jest prawie cztery razy wieksza od 134 800 CHF [~163 566 zl]!! Zatem nie mogla to byc umowa o kupno 2 silnikow z R-Z i 2 silnikow z B-B. Wniosek - zakupiono 4 silniki R-Z. Zatem powinny byc jeszcze kwity na kolejne 2 silniki B-B
(2) W xiazce Bogdana Zalewskiego, Polska Morska Mysl Wojskowa 1918-1989, str. 196-7 pisze:
Umowa i protokol z 18.XI.1939 zostala podpisana podczas pobytu gen Sikorskiego w Londynie [...]. Przy podpisywaniu tych dokumentow uczestniczyl takze szef KMW, ktory jako ekspert i doradca do spraw morskich towarzyszyl Premierowi rzadu RP.
W sprawozdaniu z tej wizyty zlozonym na posiedzeniu Rady Ministrow RP gen. Sikorski podkreslil, ze:
Umowa morska zostala przyjeta w duchu znanych Panom z poprzednic posiedzen propozycji. Regulowac ona bedzie udzial polskiej marynarki wojennej u boku floty morskiej Wielkiej Brytanii w stopniu i formie najzupelniej nas zadawalajacej. Dwa scigacze, o ktore troszczyclismy sie slusznie, zostana wcielone do naszej marynarki po ich ostatecznym wykonczeniu. Toz samo trzy lodzie podwodne budowane we Francji. Dalszy wzrost polskiej floty wojennej zalezy wylacznie od mozliwosci powiekszenia liczby marynarzy. Baza wyszkolenia tych ostatnich powstaje w Wielkiej Brytanii.
Jaki widac Sikorski podczas podpisywania Polsko-Brytyjskiego porozumienia spotkal sie ze Swirskim. Z pewnoscia wtedy otrzymal odpowiednie informacje na temat stanu PMW. Za tym to Swirski musial mu powiedziec o 3 budowanych o.p. [o planach sprzed wojny nie mogl slyszec, bo wtedy przeciez byl odstawiony na boczny tor]. No a Swirski chyba wiedzial co mowi...
Co Panowie o tym sadza?!?
Marku - dziekuje. Artykul Komudy mam zeskanowany.
janiku - dzieki za wklejenie textu, jest mi on znany [Корабли Второй мировой войны. ВМС Польши и стран Скандинавии]
kwato - dzieki za tlumaczenie, czyli moja znajomosc rosyjskiego jeszcze nie jest taka zla skoro cos tam zrozumialem
Juz mowie skad moje watpliwosci. Sa dwa przyczyny watpliwosci: Ordon i wypowiedz gen. Sikorskiego.
(1) Jak wiadomo o.p. mialy miec 2 silniki elektryczne. Przy czym podaje sie jakoby pierwszy mial miec silniki Brown - Boveri, a drugi juz Rohn - Zielinski. Stanislaw Ordon, Polska Marynarka Wojenna 1918-1939, str. 162, podaje ze w 1939 za kwote 479 000 zl i 134 800 CHF zakupiono 4 silniki elektryczne. Jako zrodlo tej informacji podaje 'Projekt umowy nr 150/39 Biura Zaopatrzenia KMW z firma Rohn-Zielinski Sp. Akc. w Warszawie'. Pierwsza watpliwosci, skoro to jest umowa z firma R-Z to oznacza, ze kupiono 4 silniki R-Z a nie 2 silniki R-Z i 2 silniki B-B. Ale zalozmy ze jednak umowa ta dotyczyla laczonego zakupu od firm B-B oraz R-Z. Ale wtedy podane kwoty sa calkowicie nie ekwiwalentne!! Kurs zl wobec franka szwajcarskiego w 1938 wynosil 100 CHF = 121,34 zl. Zatem kwota 479 000 zl jest prawie cztery razy wieksza od 134 800 CHF [~163 566 zl]!! Zatem nie mogla to byc umowa o kupno 2 silnikow z R-Z i 2 silnikow z B-B. Wniosek - zakupiono 4 silniki R-Z. Zatem powinny byc jeszcze kwity na kolejne 2 silniki B-B
(2) W xiazce Bogdana Zalewskiego, Polska Morska Mysl Wojskowa 1918-1989, str. 196-7 pisze:
Umowa i protokol z 18.XI.1939 zostala podpisana podczas pobytu gen Sikorskiego w Londynie [...]. Przy podpisywaniu tych dokumentow uczestniczyl takze szef KMW, ktory jako ekspert i doradca do spraw morskich towarzyszyl Premierowi rzadu RP.
W sprawozdaniu z tej wizyty zlozonym na posiedzeniu Rady Ministrow RP gen. Sikorski podkreslil, ze:
Umowa morska zostala przyjeta w duchu znanych Panom z poprzednic posiedzen propozycji. Regulowac ona bedzie udzial polskiej marynarki wojennej u boku floty morskiej Wielkiej Brytanii w stopniu i formie najzupelniej nas zadawalajacej. Dwa scigacze, o ktore troszczyclismy sie slusznie, zostana wcielone do naszej marynarki po ich ostatecznym wykonczeniu. Toz samo trzy lodzie podwodne budowane we Francji. Dalszy wzrost polskiej floty wojennej zalezy wylacznie od mozliwosci powiekszenia liczby marynarzy. Baza wyszkolenia tych ostatnich powstaje w Wielkiej Brytanii.
Jaki widac Sikorski podczas podpisywania Polsko-Brytyjskiego porozumienia spotkal sie ze Swirskim. Z pewnoscia wtedy otrzymal odpowiednie informacje na temat stanu PMW. Za tym to Swirski musial mu powiedziec o 3 budowanych o.p. [o planach sprzed wojny nie mogl slyszec, bo wtedy przeciez byl odstawiony na boczny tor]. No a Swirski chyba wiedzial co mowi...
Co Panowie o tym sadza?!?
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
"Dziwną" - dlatego, że ksiązkę S.Sutowskiego mam od znajomej "blondynki", do której ( blondynki - nie ksiązki podchodzę z rezerwą...
a nie ze względu na treść.
Generalnie - jest to chyba jedna do tej pory pozycja po polsku omawaijąca op od dawien, dawna aż do lat 80.
Ze skanu który wrzucił AvM wynika, że "dwa op" i "nienazwane"( nie znam francuskiego - zajrzałem do słownika
)


Ze skanu który wrzucił AvM wynika, że "dwa op" i "nienazwane"( nie znam francuskiego - zajrzałem do słownika
Andrzeju dziekuje za rozwianie watpliwosci co do strony francuskiej. Tak jak Maciej mowi, Sikorskiemu moglo sie wszystko pokielbascic, natomiast kwestia silnikow jest wciaz sprawa do rozwiazania...
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Znawcą tematyki morskiej nie jestem. Ale może pomocna byłaby niniejsza pozycja: http://dogbert.abebooks.com/servlet/Boo ... =452699754 ? Od razu zaznaczam, że ja jej nie mam - choć co jakiś czas nachodzi mnie chęć kupna (poniżej 50 dolarów nie widziałem). I o ile wiem, nie ma jej żadna z polskich bibliotek.[/i]
Woju swego czasu ksiazka ta byla dostepna w Pelcie za ponad 500 zl. Tata ja przegladal i mowi ze nie bylo tam szczegolow, ale tylko przegladal wiec moze jest warta zakupu...
[w Amazonie jest za $64]
[w Amazonie jest za $64]
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...