Orly mod

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4130
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Ksenofont pisze:Nie mieszam. Nawet jeśli masz rację - a nie wiem na czym opierasz swoje autorytarne stwierdzanie, w niczym nie wpływa to na sens moich wywodów. Nie ma znaczenia kolejność przydzielania silników.
Na Ordonie, str. 162 i na znajomosci historii. W Holandii bylo tak samo, Orzel dostal B-B a Sep juz R-Z. Z duza doza p-stwa mozna stwierdzic ze tu byloby tak samo...
Ksenofont pisze:Jak wykazałeś zbudowano trzy zestawy silników. Dwa okręty BYŁY FAKTYCZNIE ZAMÓWIONE u Normanda, dla kogo zamówiono trzeci zestaw silników?
Dobre pytanie. Sam bym chcial znac odpowiedz :wink:
Ksenofont pisze:Poza tym w "6-letnim planie rozwoju floty" zakładano (oprócz Gryfa, minowców, ścigaczy torpedowych) istnienie w 1942/43 roku 6 kontrtorpedowców i 8 okrętów podwodnych. 6 kontrtorpedowców byłoby zbudowanych, dlaczego nie zrealizowano by planu wzgledem OP
Bo o.p. to nie prosty w budowie jak cep, k-tt tylko skomplikowana maszynka. I jesli sa opoznienia technologiczne, to doopa blada nie przeskoczysz :dupa:
Ksenofont pisze:Sam jestem przekonany o tym, że kolejne OP miały być budowane w Gdyni, a Crolick kilka razy zwalczał moje przekonania. Ale kolejne OP po 1942 roku!
Znow krecisz :P
Przeczytaj co napisalem. Ja tylko nie zgadzalem sie, ze do 1942 PMW bedzie miala 12 SS co byloby niemozliwe. Natomiast 8 SS to juz inna bajka, choc wciaz uwazam za malo realna. Bo w takim wypadku jak slusznie piszesz osmy musialby sie juz budowac! I to w kraju!!
Ksenofont pisze:Reasumując:
- W planie była budowa 3 OP do 1942 roku.
- Zamówiono 3 komplety silników.
- W Gdyni nie było mocy przerobowych aż do maja 1942 roku.
- Sikorski wspomina o 3 OP budowanych we Francji.
- U Normanda budowana jedynie 2 sztuki (od 1939 roku).
Zgadza sie! 8)
Ksenofont pisze:Trzeci OP musiałby zostać rozpoczęty gdzieś koło 39 roku. Czy istnieje możliwość, że budowany byłby w innej stoczni? W innym państwie? (nie wiem: Anglii? Holandii? Szwecji? Italii?)
Moim zdaniem calkowity bezsens! Jaki jest sens budowania trzeciego okretu serii w totalnie obcej stoczni?! W krajowej jeszcze rozumiem, ale w zagramanicznej?! Pozatym Franie by sie nie zgodzili. Juz Holendrzy robili klopoty z przekazywaniem planow Francuzom [z tego co czytalem, w koncu nie zgodzili sie ich przekazac, dostarczyli je Gierzodowi, i mialy byc tylko do jego dyspozycji - takie zazdrosniki byly]. Wiec moim zdaniem zdecydowanie nie!
Ksenofont pisze:Jak wyglądała sytuacja u Normanda? może też czekali, aż zwolni się pochylnia?
3ba poprosic AvM zeby wkleil tu teraz spis budowanych u Normanda jednostek francuskich. A teraz dzieci ladnie sie usmiechamy do AvM :mrgreen:
Ksenofont pisze:Czy istnieje umowa kupna? Czy istnieje specyfikacja techniczna tak jak w wypadku Orłów i Huraganów?
Sam chcialbym to wiedziec :roll: I tak samo w przypadku Wilkow! Co stalo sie z umowa, moze gdzies jest w CAW'ie?!
Ksenofont pisze:L'Africaine, L'Astrée - Cóż to były za stateczki?
To pozniejsze niemieckie UF-1 i UF-3 [klasa Aurore]
Ksenofont pisze:Jakie OP nie zostały okończone u Holendrów?
W chwili inwazji Holandii, dacze budowali 7 o.p. O 21 - O 27. Z nich trzy ostatnie wpadly w rece Niemiaszkow, i zostaly ukonczone jako UD-3 [O 25], UD-4 [O 26] i UD-5 [O 27]
Ksenofont pisze:W jakim stopniu zaawansowania przerwano budowę OP u Normanda?
Dokladnie tego nie wiadomo. Komuda mowi o na wpol gotowych kadlubach. Wiadomo ze w maju 1939 stoczni wyplacono druga rate [w przypadku Orlow bylo 12 rat, z czego druga z nich wyplacono po 4 miesiacach do rozpoczecia budowy obu okretow, czyli pasuje takze i tutaj]. Po roku budowy Orzel wygladal tak: Obrazek.
Wez poprawke na lenistwo Francuzow, 3-miesieczna przerwe w budowie i bedziesz wiedzial jak okrety wygladaly w kwietniu 1940...
Ksenofont pisze:Może na trzeciego zgromadzono jedynbie materiały, ale nikt nie położył stępki?
Nie sadze. Francuzi by o tym pisali...

PS. Do glowy przyszedl mi jeszcze kolejny posredni dowod. Nie wiem czemu ale w planach naszej KMW zawsze planowano budowac o.p. trojkami. Wpierw stawiacze min, pozniej Orly [tez planowano trzy, ostatni scieto z powodow brakow budzetowych...], wiec pewnie i Orly mod planowano i zamowiono trzy...
Ostatnio zmieniony 2005-05-06, 09:16 przez crolick, łącznie zmieniany 1 raz.
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

W książce Z.Machalińskiego Admirałowie polscy 1919-1950, w rozdziale poświęconym kontradmirałowi Czernickiemu, podane są przewidywania Szefa Służb KMW dotyczące budowy okrętów w Stoczni MW w Gdyni. W 1937 roku Czernicki przwewidywał, że w ciągu 4 lat w Gdyni zostaną wybudowane 2 okrety po 2500 ton (kontrtorpedowce) i 3 po 1000 ton (zapewne okrety podwodne). Jesli chodzi o pochylnie, to następne miały być budowane w zależności od portfela zamówień.
JB
karolk

Post autor: karolk »

a nie małe kontrtorpedowce? byłą mowa przecież o konieczności odtworzenia czegoś w rodzaju dywizjonu torpedowców :roll:
Awatar użytkownika
Slaw
Posty: 929
Rejestracja: 2004-03-28, 12:01
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: Slaw »

W archiwum Francuskiej Marynarki zachował się plan op budowanego dla nas , drobny kawałek :
http://img195.echo.cx/my.php?image=orzelmod9bx.jpg
Slaw
Awatar użytkownika
Ksenofont
Posty: 2105
Rejestracja: 2004-12-27, 23:28
Lokalizacja: Praga

Post autor: Ksenofont »

Witam!
crolick pisze:Na Ordonie, str. 162 i na znajomosci historii. W Holandii bylo tak samo, Orzel dostal B-B a Sep juz R-Z. Z duza doza p-stwa mozna stwierdzic ze tu byloby tak samo...
Przyjąłem.
Crolick pisze:
Ksenofont pisze:Jak wykazałeś zbudowano trzy zestawy silników. Dwa okręty BYŁY FAKTYCZNIE ZAMÓWIONE u Normanda, dla kogo zamówiono trzeci zestaw silników?
Dobre pytanie. Sam bym chcial znac odpowiedz :wink:
Pytanie było retoryczneeeeeeeeee...............
Crolick pisze:
Ksenofont pisze:Poza tym w "6-letnim planie rozwoju floty" zakładano (oprócz Gryfa, minowców, ścigaczy torpedowych) istnienie w 1942/43 roku 6 kontrtorpedowców i 8 okrętów podwodnych. 6 kontrtorpedowców byłoby zbudowanych, dlaczego nie zrealizowano by planu wzgledem OP
Bo o.p. to nie prosty w budowie jak cep, k-tt tylko skomplikowana maszynka. I jesli sa opoznienia technologiczne, to doopa blada nie przeskoczysz :dupa:
Nie, nie o to mi chodzi - trzeci okrę był GDZIEŚ budowany i byłby gotów w 1942 roku.
Crolick pisze:
Ksenofont pisze:Sam jestem przekonany o tym, że kolejne OP miały być budowane w Gdyni, a Crolick kilka razy zwalczał moje przekonania. Ale kolejne OP po 1942 roku!
Znow krecisz :P
Przeczytaj co napisalem. Ja tylko nie zgadzalem sie, ze do 1942 PMW bedzie miala 12 SS co byloby niemozliwe. Natomiast 8 SS to juz inna bajka, choc wciaz uwazam za malo realna. Bo w takim wypadku jak slusznie piszesz osmy musialby sie juz budowac! I to w kraju!!
Albo gdzie indziej!
Crolick pisze:Zgadza sie! 8)
No widzisz: "Pan też zdanrza!"
Crolick pisze:3ba poprosic AvM zeby wkleil tu teraz spis budowanych u Normanda jednostek francuskich. A teraz dzieci ladnie sie usmiechamy do AvM :mrgreen:
Ksenofont pisze:Czy istnieje umowa kupna? Czy istnieje specyfikacja techniczna tak jak w wypadku Orłów i Huraganów?
Sam chcialbym to wiedziec :roll: I tak samo w przypadku Wilkow! Co stalo sie z umowa, moze gdzies jest w CAW'ie?!

Nie wiem! Woj napisał, że coś znalazł. Ja nie znalazłem (a szukałem - dlatego tak późno zabrałem głos w dyskusji); JB pewnie też nie znalazł. Ja jeszcze będę szukał...
Crolick pisze:
Ksenofont pisze:W jakim stopniu zaawansowania przerwano budowę OP u Normanda?
Dokladnie tego nie wiadomo. Komuda mowi o na wpol gotowych kadlubach. Wiadomo ze w maju 1939 stoczni wyplacono druga rate [w przypadku Orlow bylo 12 rat, z czego druga z nich wyplacono po 4 miesiacach do rozpoczecia budowy obu okretow, czyli pasuje takze i tutaj].
Trzecia nie weszła, bo miałaby zostać zapłacona we wrześniu. Więc osiem miesięcy pracy, kadłuby podciągnieto do połowy???
Crolick pisze:
Ksenofont pisze:Może na trzeciego zgromadzono jedynie materiały, ale nikt nie położył stępki?
Nie sadze. Francuzi by o tym pisali...
O budowie Orłów Mod pisali rzeczywiście tak wiele, że o zgromadzonych materiałach też by napisali, co nie?!
Crolick pisze: PS. Do glowy przyszedl mi jeszcze kolejny posredni dowod. Nie wiem czemu ale w planach naszej KMW zawsze planowano budowac o.p. trojkami. Wpierw stawiacze min, pozniej Orly [tez planowano trzy, ostatni scieto z powodow brakow budzetowych...], wiec pewnie i Orly mod planowano i zamowiono trzy...
Ja jestem tego pewien.
Pytanie na dziś brzmi więc
Gdzie je budowano????

Pozdrawiam
Ksenofont

P.S.
Slaw pisze:W archiwum Francuskiej Marynarki zachował się plan op budowanego dla nas, drobny kawałek
Masza więcej?
X
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?
Obrazek
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4130
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Ksenofont pisze:Pytanie było retoryczneeeeeeeeee...............

Teraz mi to mowisz?! :roll: :P
Ksenofont pisze:Nie, nie o to mi chodzi - trzeci okrę był GDZIEŚ budowany i byłby gotów w 1942 roku.
Skad ta pewnosc?!
Ksenofont pisze:Albo gdzie indziej!
Mozliwe sa trzy miejsca budowy; Gdynia [moim zdaniem najbardziej p-dobne], La Havre [na 99% nie, bo by Franie o tym gdzies wspominali], stocznia bratnia z Normandem, np w Nantes lub St. Nazaire [filia stoczni w Nantes jezeli dobrze pamietam]. AvM zeskanowal fragemnt xiazki na temat stoczni Normanda, wyraznie stoi jak byk o budowie 2 o.p. wiec trudno z tym polemizowac i mowic ze budowali trzeci, tylko im sie zapomnialo napisac...
Ksenofont pisze:Trzecia nie weszła, bo miałaby zostać zapłacona we wrześniu. Więc osiem miesięcy pracy, kadłuby podciągnieto do połowy???

Ja tam nie wiem czy byly wykonczone w 50%, tak pisal Komuda, a na jakiej podstawie to nie wiem. Przypuszczam ze byly jednak mniej zaawansowane niz te 50%
Ksenofont pisze:O budowie Orłów Mod pisali rzeczywiście tak wiele, że o zgromadzonych materiałach też by napisali, co nie?!
Z pewnoscia by nie omieszkali napisac ;]

Kolejna dziwna sprawa. Czemu Niemcy zniszczyili okrety na pochylni?! Przeciez potrzebowali o.p. i tu maja jak na patelni super okrety o duzym zasiegu i duzej ilosci torped, z silnym uzbrojeniem p-lot i oni je niszcza na pochylni?! Hallooo, cos tu nie gra :|
Ksenofont pisze:Ja jestem tego pewien.
Pytanie na dziś brzmi więc
Gdzie je budowano????
Moim zdaniem - jeden w La Havr, jeden w Nantes i jeden w Gdyni
JB pisze:W 1937 roku Czernicki przwewidywał, że w ciągu 4 lat w Gdyni zostaną wybudowane 2 okrety po 2500 ton (kontrtorpedowce) i 3 po 1000 ton (zapewne okrety podwodne).
Hmm, moze tak jak w przypadku k-tt typu Grom mod przymierzano sie do budowy wszystkich trzech Orlow mod w Gdyni ale pozniej zdecydowano, iz na to jest jeszcze za wczesnie i lepiej jeszcze umiescic zamowienie we Francji. Wtedy wszystko pasuje do ukladanki.
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Odnosnie gotowości kadłubó w 50%.

Jeżeli kadłuby były gotowe w połowie, to okręty były dopiero w początkowym stadium budowy.
Budowa kadłuba jest tylko częścią procesu budowy. Kadłub trzeba jeszcze wyposażyć, wstawić silniki, zbudować systemy (rurociągi, elektryczność, tp.).
Lepszym wskaźnikiem byłby ciężar wbudowanych materiałów. GROM w momencie wodowania miał kadłub gotowy w 100%, ale całość ważyła - o ile dobrze pamiętam - około 700 ton.
Awatar użytkownika
Slaw
Posty: 929
Rejestracja: 2004-03-28, 12:01
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: Slaw »

Slaw napisał:
W archiwum Francuskiej Marynarki zachował się plan op budowanego dla nas, drobny kawałek
Masza więcej?

Niestety, mam tylko ten kawałek :(
Slaw 100
Awatar użytkownika
Ksenofont
Posty: 2105
Rejestracja: 2004-12-27, 23:28
Lokalizacja: Praga

Post autor: Ksenofont »

Witam!
I
Skąd pewność, że miały być trzy okręty?
Otóż:
1/ W planie była budowa 3 OP do 1942 roku.
2/ Zamówiono 3 komplety silników.
3/ Sikorski wspomina o 3 OP budowanych we Francji.
4/ Okręty budowano trójkami.

II
1/ AvM zeskanowal fragment książki na temat stoczni Normanda, wyraźnie stoi jak byk o budowie 2 o.p., wiec trudno z tym polemizować i mówić, że budowali trzeci, tylko im sie zapomnialo napisać...

2/ Widziałem w CAW dokument, w którym stoi jak byk, że do zwodowania Huragana i S-ki nie ma tam miejsca na budowę niczego więcej. To, że Czernicki tak pisał w 1937 roku, świadczy jedynie o zamierzeniach. Ale te 3 okręty po 1000 ton, to na 100% okręty podwodne, tyle tylko, że ich budowę przeniesiono gdzie indziej. Nie planowano wówczas żadnych torpedowców, ani niczego takiego... W śietle polskiej dokumentacji w Gdyni też NA PEWNO nie budowano.

III
1/ Być może jednak - w co wątpię - Huragana bardzo szybko spuszczonoby na wodę?

2/ Być może - w co wątpisz Crolicku - gdzieś jakiś Holender, Szwed, czy Włoch budowali coś takiego.

3/ Być może trzeciego OPka planowano budować z sześciomiesięcznym poślizgiem? Ale sowiecko-niemieckie manewry dyplomatyczne w marcu 1939 sprawiły, że projekt odłożono w czasie, pozostawiając silniki w magazynach? Słowa Sikorskiego są akurat najmniej wartościowe, gdyż - i tak będąc strasznym ignorantem w sprawach wojskowych [jak on został generałem broni?!] - pisząc przed wojną o sprawach floty wkraczał na szczyty niewiedzy i imbecylizmu.

4/ Być może już go nawet zaczęto budować: Kadłub OP zbudowany w 50% to zdaje się jakieś 10-15% pracy. Jaki był procent wykończenia zdobytych przez Niemców OP , które zdecydowali się ukończyć? Gdy poznamy te wartośc, to możemy założyć, że stopień ukończenia Orłów+ był mniejszy od najniższej z tych liczb.

IV
Pozdrawiam i życzę Ci Slawie, żebyś odwiedził Francję i xeroksował i fotografował i skanował co się da... za darmo...

Ksenofont
Ostatnio zmieniony 2005-05-07, 00:27 przez Ksenofont, łącznie zmieniany 1 raz.
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?
Obrazek
Awatar użytkownika
Woj
Posty: 146
Rejestracja: 2004-10-21, 18:59
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Woj »

Ksenofont pisze:Nie wiem! Woj napisał, że coś znalazł. Ja nie znalazłem (a szukałem - dlatego tak późno zabrałem głos w dyskusji); JB pewnie też nie znalazł. Ja jeszcze będę szukał...
Ale nie umowę, niestety. Tylko wzmiankę w zestawieniach Fydy (będę kopał dalej, może coś jeszcze znajdę).
Inne informacje (choć mało) w wątku Wrzesień 1939 na Forum Wojsk Lądowych.
Awatar użytkownika
Darth Stalin
Posty: 1202
Rejestracja: 2005-01-23, 23:35
Lokalizacja: Płock

Post autor: Darth Stalin »

Odnośnie tych silników - rozumiem, że one już FIZYCZNIE ISTNIAŁY I LEŻAŁY W NASZYCH MAGAZYNACH?? CZY DOPIERO BYŁY TYLKO ZAMÓWIONE?

Jeżeli te silniki były wyprodukowane i leżały (rozumiem, że mówimy o 3 kompletach silników do 3 okrętów), to pytanie kolejne - CO JESZCZE BYŁO?
Zwłaszcza, jeżeli budowano już 2 OP, a do trzeciego były silniki - to jakie jeszcze inne elementy konstrukcyjne tego trzeciego OP były już gotowe?

moim skromnym zdaniem może po prostu najłatwiej i najszybciej poszło zamówienie i wyprodukowanie silników; natomiast "poślizg" wystapił z budową tego trzeciego kadłuba, bo nie było wolnych pochylni (ani w Polsce ani u innych producentów)??
DARTH STALIN - Lord Generalissimus Związku Socjalistycznych Republik Sithów

Owszem - to był Towarzysz Stalin... i na niego nie znaleźli rozwiązania...
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4130
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Ksenofont pisze:Otóż:
1/ W planie była budowa 3 OP do 1942 roku.
2/ Zamówiono 3 komplety silników.
3/ Sikorski wspomina o 3 OP budowanych we Francji.
4/ Okręty budowano trójkami.
Xeno, wroc. To ze mialy byc 3 o.p. to sie w pelni zgadzam. Skad pewnosc ze trzeci okret byl juz budowany...
Ksenofont pisze:Widziałem w CAW dokument, w którym stoi jak byk, że do zwodowania Huragana i S-ki nie ma tam miejsca na budowę niczego więcej. To, że Czernicki tak pisał w 1937 roku, świadczy jedynie o zamierzeniach. Ale te 3 okręty po 1000 ton, to na 100% okręty podwodne, tyle tylko, że ich budowę przeniesiono gdzie indziej. Nie planowano wówczas żadnych torpedowców, ani niczego takiego... W śietle polskiej dokumentacji w Gdyni też NA PEWNO nie budowano.
Zgadzam sie ze te 3 okrety po 1 000 t to nasze o.p. B mozliwe ze o.p. w Gdyni nie budowano [jeszcze], ale czy istniala mozliwosc rozpoczecia budowy w terminie pozniejszym, np. po zwodowaniu okretow we Francji?!
Ksenofont pisze:Być może - w co wątpisz Crolicku - gdzieś jakiś Holender, Szwed, czy Włoch budowali coś takiego.
Xeno pomysl na chwile jak ekonomista. Wiem ze to trudne tak sie ograniczac, ale postaraj sie. O ile wiem projekt jest wlasnoscia stoczni i to jest moje zalozenie. Masz produkt wysokiej jakosci. Znalazles na niego nabywce. I ty niby teraz masz oddac za darmoche swoj cacy projekt jakiemus Holendrowi lub nie daj B-ze Makaroniarzowi?! Na pewno Franie musieli dac zgode na budowe trzeciego o.p. w innej stoczni niz ichniejsza [tzn La Havre], nie wierze w to, ze daliby zgode na stocznie inna niz francuska. To przeczy wszelakiej logice. Nie po to zdobywasz przewage na rynku, zeby pozniej zabezdurno oddawac ja konkurencji.
Ksenofont pisze:Być może trzeciego OPka planowano budować z sześciomiesięcznym poślizgiem? Ale sowiecko-niemieckie manewry dyplomatyczne w marcu 1939 sprawiły, że projekt odłożono w czasie, pozostawiając silniki w magazynach? Słowa Sikorskiego są akurat najmniej wartościowe, gdyż - i tak będąc strasznym ignorantem w sprawach wojskowych [jak on został generałem broni?!] - pisząc przed wojną o sprawach floty wkraczał na szczyty niewiedzy i imbecylizmu.
Hmm to jest jakis pomysl, ale wtedy znow wracamy do opcji 2 + 1. Wciaz jednak pozostaje pytanie gdzie ulokowano by trzeci okret...
Ksenofont pisze:Być może już go nawet zaczęto budować: Kadłub OP zbudowany w 50% to zdaje się jakieś 10-15% pracy. Jaki był procent wykończenia zdobytych przez Niemców OP , które zdecydowali się ukończyć? Gdy poznamy te wartośc, to możemy założyć, że stopień ukończenia Orłów+ był mniejszy od najniższej z tych liczb.
Holenderskie O 26 i O 27 zostaly przejete przez Niemcow w maju 1940. Budowa O 26 zaczela sie 20.IV.1939, a O 27 3.VIII.1939. Pomimo tego oba okrety zostaly dokonczone przez Niemcow i wcielone do sluzby... [ten drugi zostal zwodowany dopiero 26.IX.1941]. Wiec cos z naszymi Orlami mod musialo byc nie tak...
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4130
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Darth Stalin pisze:Odnośnie tych silników - rozumiem, że one już FIZYCZNIE ISTNIAŁY I LEŻAŁY W NASZYCH MAGAZYNACH?? CZY DOPIERO BYŁY TYLKO ZAMÓWIONE?
Z tego co wiem to bylo tylko zamowienie. Nie wiem czy faktycznie silniki dotarly...
Darth Stalin pisze:Jeżeli te silniki były wyprodukowane i leżały (rozumiem, że mówimy o 3 kompletach silników do 3 okrętów), to pytanie kolejne - CO JESZCZE BYŁO?
Zwłaszcza, jeżeli budowano już 2 OP, a do trzeciego były silniki - to jakie jeszcze inne elementy konstrukcyjne tego trzeciego OP były już gotowe?
W czerwcu 1939 powstal projekt umowy z Wytwornia Radiotechniczna Ava w W-wie, na dostawe 8 radiostacji nadawczych i odbiorczych [w specyfikacji oryginalnych Orlow niestety nie znalazlem informacji ile radiostacji przypadalo na jeden okret :cry: ]
Darth Stalin pisze:moim skromnym zdaniem może po prostu najłatwiej i najszybciej poszło zamówienie i wyprodukowanie silników; natomiast "poślizg" wystapił z budową tego trzeciego kadłuba, bo nie było wolnych pochylni (ani w Polsce ani u innych producentów)??
No to jest jakas mysl...
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

crolick pisze:... O ile wiem projekt jest wlasnoscia stoczni i to jest moje zalozenie. Masz produkt wysokiej jakosci. Znalazles na niego nabywce. I ty niby teraz masz oddac za darmoche swoj cacy projekt jakiemus Holendrowi lub nie daj B-ze Makaroniarzowi?! ...
Nie do końca.
Projekt mógł stanowić własność polską. Wówczas Polacy decydowaliby o jego udostępnieniu wybranej przez siebie stoczni.

Osobiście uważam, że w grę może wchodzić tylko Gdynia albo Francja.
Jest to tylko moja prywatna opinia.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Podsumowanie tego, co wiem o tych o.p.

19.09.1938 - KMW poinformowało Sztab Główny, że zamówiono 2 o.p. z kredytu francuskiego; na temat trzeciego okrętu prowadzone są jeszcze rozmowy [MWPO].
10.1938 - Podpisanie umowy ze stocznią na budowę 2 okrętów [Komuda?].
1938 - Rozpoczęcie budowy w Chantiers & Ateliers A.Normand, Le Havre (Francja); ukończenie planowane na początek 1941 [Komuda?]. Wg. Ordona drugi budowano w Chantiers de la Loire, Nantes.
1939 - Rozpoczete budowy na początku roku w stoczniach Normand (Le Havre) i Le Loire (Nantes) [Potyrała].
22.04.1939 - Polecenie (Dyrekcji Stoczni ?) przerwania budowy [Ordon, potwierdza Potyrała i MWPO].
1.09.1939 - Biuro Nadzoru Budowy Okretów Podwodnych w Le Havre otrzymało o godz 09.45 polecenie telefoniczne wstrzymania dalszej budowy; odebrał por Tadeusz Jekiel i zawiadomił o decyzji kpt M Gierżoda i Dyrekcję Stoczni A Normand [Kroniki PMW]. O godz. 09.00 T Jekiel otrzymał telefon od J. Świrskiego z poleceniem zatrzymania budowy o.p. w Hawrze. Augustin Normand chciał kontynuować budowę, ale nie było to możliwe. To było rozpatrywane, ale już bez udziału Komisji Nadzorczej, którą po prostu rozwiązano [NS 163].
09?.1939 - Zamówienie na polskie okręty podwodne zostało przejęte przez marynarką francuską, natomiast członkowie polskiej komisji nadzorczej zostali wypozyczeni do marynarki francuskiej [Rymszewicz].
9.12.1939 - Zarządzeniem personalnym z tego dnia kpt Gierżod i por Jekiel zostali skierowani ponownie do stoczni A Normand, wobec podjęcia zatrzymanej wcześniej budowy [Kroniki PMW].
06.1940 - Po zajęciu stoczni przez Niemców budowane okrety zostały złomowane [Komuda].

Mojr refleksje:
1. Skąd wzieliście TRZY komplety silników elektrycznych? U Ordona (między stronami 216 i 217) jest fotokopia umowy na DWA komplety silników - 1 z B-B i 1 z R-Z.
2. Wychodzi, że tak naprawdę rozpoczęto budowę tylko 1 okrętu - w Hawrze.
3. Opinia Rymszewicza to chyba wishful thinking.
4. Budowę podjęto w grudniu 1939; ma to niewątpliwie związek z podpisaniem polsko-brytyjskiej umowy o Polish Naval Detachment. Jest to dziwnie zbiezne w czasie z decyzją o kontynuacji budowy ścigaczy w Anglii. Nawiasem mówiąc - jak wyglądała sprawa finansowania PSZ w tym czasie?

I jeszcze jedno.
W "Budownictwie Okrętowym" 3/1990 Piotr Zarzycki opublikował artykuł o tych okrętach. Najważniejsze punkty to:
1. 10.1939 zawarto umowę z Normandem na budowę DWÓCH okrętów. Dalej PZ pisze: W sprawie trzeciego okrętu toczyły się jeszcze dyskusje, ale i on miał być zamówiony we Francji, skoro pokrycie kosztów jego budowy przewidywano również z pożyczki francuskiej. Do wybuchu wojny sprawa nie została sfinalizowana.
2. Silniki elektryczne: wg PZ umowę przygotowano na dostawę jednego kompletu B-B, a drugiego R-Z. Ale ostatecznie całość zamówienia zlecono firmie R-Z, która miała licencję od B-B.
3. PZ podaje rónież zestawienie dostaw wykaz zamówień dla nowych o.p. z dostawą loco Normand w Hawrze. Wszystkie pozycje z tej tabeli dzielą się przez 2, a nie przez 3. Wyjątkiem jest pozycja "Peryskopy i przyrząszające", których zamówiono 9 sztuk (kompletów?) u Zeissa, z terminem dostawy 18.10.1940.
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4130
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

1. Umowe u Ordona najordynarniej w swiecie przeoczylem. Posypuje glowe popiolem :x Slusznie zalozylem, ze kwota z umowy w CHF musi byc za silniki B-B, a cena w PL za silniki R-Z. Jedyne czego nie wzialem pod uwage, ze za PLN kupowano tez inne maszyny... A poniewaz roznica pomiedzy cana w CHF a cena w PLN wynosila ~2,5 przyjalem ze kupiono dwa razy wiecej silnikow polskich. Stad 3 komplety silnikow...

2. Dlaczego Marku uwazasz ze rozpoczeto budowe tylko jednego okretu?!

3. W dodatku w miare latwo weryfikowalna 8) Marku popytaj o nasze Orly mod znajomych francuzow. Ja juz czekam na odp od nich, moze cos ciekawego wyniucham...

4. Spytam na FDWS. Zobaczymy jaki bedzie odzew [jesli bedzie jakikolwiek :roll: ]

Co do persykopow. Kazda z przedwojennych lajb mial po 3 peryskopy. Orly mialy nowiutkie Zeissy. Rys mial nowego Zeissa, ale w starej francuskiej studzience, zostaje nam Zbik, Wilk i nowe Orly mod. 6 idzie na nowe, 3 zostaje do rozdysponowania na Wilki, albo na... trzeci okret typu Orzel mod :wink:
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
ODPOWIEDZ