Orly mod

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Andrzej J. pisze:Kolejna dziwna sprawa. Czemu Niemcy zniszczyili okrety na pochylni?! Przeciez potrzebowali o.p. i tu maja jak na patelni super okrety o duzym zasiegu i duzej ilosci torped, z silnym uzbrojeniem p-lot i oni je niszcza na pochylni?! Hallooo, cos tu nie gra
Doskonałe pytanie - i niemal zasadnicze
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4129
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Andrzej J. pisze:Może szarżuję, ale nie znam przypadku kończenia budowy (nie kontynuacji serii) dla okretów zbudowanych w 20-40 %, przez najeźdzcę.
Moim zdaniem byłby to bezsens.
Taka jest moja prywatna opinia.Jedyny wyjatek, który przychodzi mi do głowy, to OP-201 z Burmestera w Swinemunde, ale to "tylko" kontynuacja" serii R-bootów, no i nasza Panna Wodna. Niemcy ze swoim doskonałym przemysłem okretowym by na cos takiego nie poszli.
Andrzeju - Holenderskie O 26 i O 27 zostaly przejete przez Niemcow w maju 1940. Budowa O 26 zaczela sie 20.IV.1939, a O 27 3.VIII.1939. Pomimo tego oba okrety zostaly dokonczone przez Niemcow i wcielone do sluzby. Skoro stepke pod O 27 polozono dopiero w sierpniu 1939 to znaczy ze budowa musiala byc ostro w plecy w stosunku do naszych pieszczoszkow.

Holendrom nie udalo sie wysadzic budowanych okretow w powietrze i dlatego Niemcy mogli kontynuowac budowe. Moze Franie wysadzili nasze o.p. w powietrze?! Nie wierze w to, ze Niemcy sami z wlasnej woli rozwalaja calkiem dobre okrety [zwlaszcza na Atlantyk jak znalazl!]. To musialo byc cos innego.
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4129
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Marek T pisze:Nawiasem mówiąc - jak wyglądała sprawa finansowania PSZ w tym czasie?
Art. VIII z umowy z 9.09.39 w sprawie utworzenia polskiej dywizji we Francji

Koszta organizacji, wyekwipowania i wyżywienia dywizji polskiej we Francji będą obciążać rząd polski, który zobowiązuje się zwrócić rządowi francuskiemu w warunkach do ustalenia później, za współną zgodą kwoty, które rząd francuski wypłaci zaliczkowo z tego tytułu.

W Umowie wojskowej z 04.01.1940 w Art. IX zapisano:
Sumy potrzebne na organizacje, wyekwipowanie i utrzymanie armii polskiej we Francji , jak i służb ministerstwa spraw wojskowych - będą wypłacane przez rząd francuski i zaliczane na rachunek rządu polskiego.
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 800
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Post autor: Zelint »

Nie wiem czy już temat ilości pochylni w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni i Gromów mod wyjaśniliście do końca, ale w jubileuszowym albumie o Stoczni MW pt. "Pierwsze 80 lat Stoczni MW 1922-2002" autorstwa Stanisława Kubskiego, wydanym przez samą SMW znajdują się następujące informacje:

1. 9 sierpnia 1938 roku Kierownictwo MW zleciło Warsztatom Portowym MW budowę 2 kontrtorpedowców typu Grom.

2. 26 listopada 1938 r.
a) Uruchomiono budowę dwóch pierwszych z planowanych czterech pochylni o długościach od 130 do 200 m.
b) Opracowano dokumentację roboczą na budowę knt typu Grom na podstawie dokumentacji technicznej z angielskiej stoczni J.S. White w Cowes: 114,0x11,0x3,5 m, 2214 ton, 2x28250 KM-39 w, 7x120, 4x40, 4x20, 2xII 550 (nie wiem czy nie powinno być 2xIII?), dwie wyrzutnie bg, tory minowe,

3. W pierwszych miesiącach 1939 roku WPMW rozpoczęły prace traserskie, a po otrzymaniu blach i kształtowników zaczęto ich obróbkę, wykonywano wręgi, grodzie, sekcje burt i pokładów.

4. Maj 1939 r. prefabrykacja sekcji kadłuba kontrtorpedowca.

5. 15 sierpnia 1939 roku w dniu Święta Żołnierza i Marynarza Polskiego położono stępkę pod pierwszy kontrtorpedowiec. Z tej okazji kapelan MW ks. kmdr. ppor. Władysław Miegoń, odprawił uroczystą Mszę Świętą w nowym kościele garnizonowym MW zbudowanym obok WPMW.

W tekście jest również informacja, że termin odbioru pierwszego knt był wyznaczony na 36 mcy, a drugiego na 42 mce, licząc od 1 maja 1939 r. Nazwy Huragan i Orkan.

Czyli pochylnie były dwie tylko...
Tihy

Post autor: Tihy »

Nazwy Huragan i Orkan.
źródło jest podane?
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4129
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Zelincie,

- dane t-t Gromów mod są niedokładne [chyba prawidłowe znajdują się na mojej stronie o PMW :P]
- stępki pod żadnego z niszczycieli nie położono [czytaj post Marka T w tym temacie]
- nie ma potwierdzenia że podane przez ciebie nazwy miały być faktycznie nadane nowobudowanym okrętom. Wiele wskazuje na to, iż byłyby to Huragan i Piorun

Ale odbiegamy od tematu. Proszę powrócic do Orłów mod, albo zakładac oddzielny temat 8)
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

crolick pisze:Ale odbiegamy od tematu. Proszę powrócic do Orłów mod, albo zakładac oddzielny temat 8)
No tak - już złapal modowskie nawyki :P 8)
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 800
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Władysławowo

Post autor: Zelint »

crolick pisze:Ale odbiegamy od tematu.
Napisałem o dwóch pochylniach w WPMW w Gdyni- co dotyczy Orłów mod i zaprzecza teorii by trzeci okręt miał być zbudowany w Gdyni. Inne dane są w ramach ciekawostki bo w tym temacie inni o tym pisali. Również Ty Crolicku.

Nie znam autora publikacji, ani danych na których się opierał. Z tego co napisał we wstępie wynika, że nie jest to żadna przypadkowa osoba tylko długoletni pracownik Stoczni MW. W bibliografii podaje np. archiwum stoczniowe, skąd wiesz czy nie stamtąd czerpał dane?? Dziękuję, za współpracę przy zbieraniu informacji technicznych np. Adamowi Śmigielskiemu... Osoba to raczej znana....

Co do położenia stępki i uroczystej Mszy Świętej to rozumiem, że to bujda?? Czytałem post na ten temat Marka T. A skąd wiadomo, że położenie stępki się nie odbyło? Jedne wspomnienia przeciwko drugim. A może cos jest w archiwum stoczniowym? Znanych zdjęć z uroczystości nie ma bo to było na dwa tygodnie przed wojną. A może gdzieś są tylko sobie leżą tak jak fotki Jastrzębia?
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Post autor: Waldek K »

Uwaga, celowo i z premedytacją odbiegnę od tematu... :wink:
Zelint, co wiesz o fotkach "Jastrzębia"? Czyżby ktoś gdzieś zamieścił?
Nie ukrywam, że "Jastrząb" bardzo mnie interesuje.
Gość

Post autor: Gość »

Sorry za wpis, już się wyjaniło (w prywatnej korespondencji), że kolega Zelnit pisząc o zdjęciach Jastrzębia, miał na myśli samolot, a nie okręt podwodny :D

Waldek K
ODPOWIEDZ