Wielkie katastrofy 1900-1911

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

krzysiek

Wielkie katastrofy 1900-1911

Post autor: krzysiek »

1900 - okręt niemiecki "Gneisenau", 41 ofiar
1901 - liniowiec brytyjski "City of Rio de Janeiro", 60 ofiar
1902 - liniowiec USA I"slander", 65 ofiar
- liniowiec brytyjski "Cammorta" 733 ofiary
1903 - liniowiec francuski "Liban", 122 ofiary
1904 - amerykański statek wycieczkowy "Slocum", 1000 ofiar
- norweski liniowiec "Norge", 600 ofiar
- liniowiec japoński "Mikasa", 599 ofiar
1905 - liniowiec brytyjski "Hilda", 93 ofiary
1906 - liniowiec brazylijski "Aquidaban", 196 ofiar
- liniowiec hiszpański "Sirio" 385 ofiar
1907 - liniowiec brytyjski "Berlin", 170 ofiar
- okręt francuski J"ena", 118 ofiar
- liniowiec amerykański "Columbia", 150 ofiar
1908 - liniowiec japoński "Matsu Maru", 300 ofiar
- liniowiec japoński "Matsuchima", 200 ofiar
- liniowiec hiszpański "Larache", 84 ofiary
- liniowiec japoński "Taish", 150 ofiar
- liniowiec brytyjski "Sardinia", 156 ofiar
1909 - liniowiec niemiecki "Presidente Roca", 100 ofiar
1910 - liniowiec francuski "La Seyne", 105 ofiar
1911 - liniowiec francuski "General Chanzy", 156 ofiar
- liniowiec brytyjski "Aurora", 487 ofiar
- liniowiec włoski "Romagna", 60 ofiar.
No a potem był Titanic...

Czy ta lista jest kompletna? Czy wszystkie dane są ok?
Zauważyliście, że statki brytyjskie ktore mialy nazwy obcych miejsc miały tendencję do tonięcia? :shock:
Dużo tego było, a niektóre tragedie ogromne. A ludzie to tylko "Titanica" pamiętają...
W M Wachniewski
Posty: 181
Rejestracja: 2005-01-07, 13:05

Przydałyby się przyczyny!

Post autor: W M Wachniewski »

Ot, na przykład ja tu wiem, że niemiecki okręt szkolny GNEISENAU rozbił się bodajże w hiszpańskiej Maladze w sztormie, a GENERAL SLOCUM spłonął.
Wspomniany liniowiec brytyjski BERLIN z 1907 roku to był właściwie PROM KANAŁOWY, który w tamtych czasach utrzymywał komunikację przez La Manche wraz z bliźniaczym parowcem WIEN. Rzecz z BERLINEM została swego czasu opisana w takiej fajnej Miniaturze o zagładzie francuskiego "pasażera" CHAMPOLLION w 1952 roku przed Bejrutem.
Pamiętam, że kiedy w marcu 1987 roku rozkraczył się przed Zeebruegge/Brugią HERALD OF FREE ENTERPRISE z tymi swoimi prawie dwustu ofiarami - to wychodzący ówcześnie niezły tygodnik WYBRZEŻE zamieścił szereg materiałów o tekj sprawie, m. in. był artykuł pt. Druga [katastrofa] po TITANICu. Wśród listów, jakie nadeszły wtedy do redakcji owego "Wybrzeża" był i mój, w którym wymieniłem szereg większych katastrof brytyjskich i zatonięć promów, w tym i BERLINA. Z tego statku uratowano m. in. w niekonwencjonalny sposób dwie pasażerki, zabrane po prostu "ze sobą" przez dwóch ratowników. W razie gdyby - służę szczegółami, list mam zachowany do dziś, jak na sumiennego Sekretarza Mr Jonesa przystało.
Secretary to Mr Davy Jones
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Mikasa pancernik 1905, Aquibadan był pancernikiem, Iena też. Matsushima krążownikiem
Krzysiek tam chyba jest jeszcze więcej błedów
Ostatnio zmieniony 2005-08-27, 15:10 przez Andrzej J., łącznie zmieniany 1 raz.
Gość

Post autor: Gość »

najbardziej brakuje na tej liście zaginięcia Waratah w 1909 r. - było ok. 150 ofiar;
ponadto z dużych wypadków - pożar Saale w 1900 r., 99 ofiar (+ofiary na innych statkach objętych ogniem) statek nie zatonął, ale chyba został zadeklarowany jako "całkowita strata" - wrócił do służby jako frachtowiec.
pozdr.
MB
ODPOWIEDZ