W 1949 roku w holenderskiej stoczni De Schelde zbudowano 22 holowniki rzeczne dla Polski. Znam tylko kilka nazw: JAROWID, KUPAŁA, PERKUN, ŁADA, DAŻBOH. Czy ktoś wie jakie były pozostałe nazwy, ich dane techniczne i losy. Prawdopodobnie były one dwóch typów, większe 9 jednostek i mniejsze 13 jednostek. Będę wdzięczny za pomoc.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Holowniki z Holandii 1949
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
A fe!AvM pisze:Gdzies mam te holowniki :-)AvM
Wg PRS(R) 1962 armatorem wszystkich była Żegluga na Odrze, Wrocław.
BOŻYDAR; 1949; Gebr. Coops - Hagezand; nr 16/191; 28,00 x 5,94 m
BOŻYMIR; 1949; "De Hoop", Arnhem; nr 20/1418; 27,96 x 6,00 m
BRONISZ; 1949; Weerter Scheepsbouw Mij Wert; nr 10/150; 27,96 x 6,00 m
CHWALISŁAW; 1949; Bijkers Mij, Goerinchen; nr 18/265/114; 28,00 x 6,00 m
DAŻBOCH; 1949; HT Koopman Dordrecht; nr ?; 55,64 x 8,28 m
JAROWID; 1949; Hardinxveld; nr 6/S-182; 55,65 x 8,20 m
JURAND; 1949; Weerter Scheepsbouw Mij Wert; nr 12/152; 28,00 x 6,00 m
KUPAŁA; 1949; Hardinxveld; nr 7/S-183; 55,65 x 8,20 m
ŁADA; 1949; Janker & Sons SEG; nr 4/263; 55,65 x 8,20 m
MESTWIN; 1949; Gebr. Van de Werf; nr 22/234; 28,00 x 5,94 m
MŚCIWÓJ; 1949; Gebr. Van de Werf; nr 21/233; 28,00 x 5,94 m
NADBÓR; 1949; Rijkers Mij, Goerinchen; nr 19/266/115; 28,00 x 6,06 m
PERKUN; 1949; Dordrecht; nr 1/162; 55,65 x 8,20 m
RADOSŁAW; 1949; Gebr. Hendriks Doodeword; nr 14/460; 27,98 x 5,98 m
SĘDZIWÓJ; 1949; Gebr. Hendriks Doodeword; nr 15/461; 28,00 x 5,98 m
SWAROŻYC; 1949; Arnemsche Stoomsleephelling Mij; nr 9/349; 55,65 x 8,20 m
ŚCIBÓR; 1949; Weerter Scheepsbouw Mij Wert; nr 11/151; 28,00 x 6,00 m
ŚWIATOPEŁK; 1949; Gebr. Hendriks Doodeword; nr 13/459; 28,00 x 6,00 m
TRYGŁAW; 1949; Shipbuilding Co, Haarlem; nr 3/502; 55,65 x 8,20 m
ZBYSZKO; 1949; Bijkers Mij, Goerinchen; nr 17/264; 27,99 x 6,00 m
ŻYWIJA; 1949; De Hoop Hardingsveld; nr 5/417; 55,72 x 8.36 m
Nazwy stoczni - na odpowiedzialność PRS.
Numery - być może numer przed kreską to numer polski (wg. zamówienia albo przybycia do Polski), a drugi może być stoczniowy. Ale to tylko moja interpretacja.
Po usilnych poszukiwaniach znalazłem kartki z jakiegoś Modelarza, gdzie opisany był PERKUN (rysunki Władysław M. Telus), ale jest to tylko część drugiej części o tym holowniku. Jego dane wg tego źródła:
Holownik parowy 500 KM PERKUN, zbud. 1949 st. De Schelde, dł. ca. 55.65 m, dł. mp. 53.43 m, szer. na wręgach 8.20 m, szer. całk. 8.29 m, wys. bocz. 2.25 m, zan. kst. 1.00 m, 2 maszyny parowe potr. rozpr. pionowe, 500 KM (ind), 305 obr/min, 2 kotły 2-walcz. 2-płom., pow. ogrz. 83 m2, cisn. 16 atm, tem. pary 325°C, paliwo: 56 t węgla, 2 śruby 4-skrzydł. w dyszach Korta, fi 1.25 m, załoga 11 osób + 2 praktykantów.
Może ktoś ma część I tego opisu z Modelarza, ja nie wiem nawet jaki to był numer, wiem tylko, że z lipca, chyba z 1989 roku (kartki zamazane).
Pozdrowienia, Krzysztof
Holownik parowy 500 KM PERKUN, zbud. 1949 st. De Schelde, dł. ca. 55.65 m, dł. mp. 53.43 m, szer. na wręgach 8.20 m, szer. całk. 8.29 m, wys. bocz. 2.25 m, zan. kst. 1.00 m, 2 maszyny parowe potr. rozpr. pionowe, 500 KM (ind), 305 obr/min, 2 kotły 2-walcz. 2-płom., pow. ogrz. 83 m2, cisn. 16 atm, tem. pary 325°C, paliwo: 56 t węgla, 2 śruby 4-skrzydł. w dyszach Korta, fi 1.25 m, załoga 11 osób + 2 praktykantów.
Może ktoś ma część I tego opisu z Modelarza, ja nie wiem nawet jaki to był numer, wiem tylko, że z lipca, chyba z 1989 roku (kartki zamazane).
Pozdrowienia, Krzysztof