Statki na Nilu

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

oraz
9 X 1970 r. - błogosławiony Jerzy Ciesielski ginie wraz z dwojgiem dzieci w katastrofie statku na Nilu w Chartumie
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

no cóż ciągnę dalej - szkoda tylko, że nie można dołączyć jakiejś muzyczki do postu - tu pasowałby Lawrence z Arabii.. :wink:

teraz obrazki paru statków - niestety nazw nie znam, a jedngo widać tylko rufę, albo bardzo ciekawie pokazana jest część napędowa tylnokołowca..

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Jest cos takiego niestety nie mam:

GUIDE. Programm von Cooks Arrangements zum Besuche Ägyptens, des
Nils, des Sudans u.s.w. mit Landkarten, Illustrationen, Dampfer- und
Dahabije-Plänen. And: The Anglo-American Nile steamer and hotel company.
Programme of Nile services from Cairo to the first & second Cataracts.
Khartoum, Gondokoro and the White Nile. With engravings, plans, and
particulars of their first-class steamers and dahabeahs. Eighth edition.
Added: Le Caire et l'Égypte. Manuel pratique pour ceux qui visitent le pays de
Pharaons. 2me éd. Dédié par l'Hôtel Shepheard à ses Hôtes. " Vienna
1905-06 / London 1905-06 / Munich c. 1900. 3 vols. 136 p., 2 folding maps, 33
illustrations, 28 plans of boats, several tables; 108 p., folding time table, 23
illustrations, 18 plans of boats, several time tables and advertisements,102,
26 (ads) p., several ills, folding map of Cairo in end-pocket. [Original paper;
vol. 2 waterstained with pink markings from the type]

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

James Rees & Sons Co. , Pittsburg, Pa. USA
zbudowal 1908 NILE 150brt 300iKM dla Kartoume

AvM
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Kilka statkow mogloby znalezc sie na listach nastepujacych stoczni:

John Thornycroft - conajmniej 1 parowiec
Yarrow - tylnokolowiec LOTUS dla gen. Gordona

za 2-3 tygodnie bede mial cos o flocie Cook'a ale dopiero co je zamowilem
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Jesli chodzi o okrety wojenne i polwojenne

* Thornycroft
* Yarrow
* Samuda
* Elder
* Mitchell
* James, Quiggin
to sadze ze mam wszystkie dane , aczesciowo tez plany

Tu sadze ze warto sie zabrac za statki handlowe, ktore nie sa tak znane.

AvM
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Przejrze liste Laird'a i wloskie, bo tylko takie mam. Zdaje sie ze statki handlowe budowano na rzece Clyde, ale czy to byl Brown, czy inna to nie wiem...
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

dla Thomas Cook

zbudowane przez Fairfield Govan
PRINCE ABBAS Yd no 319 1886 paddle steamer
PRINCE TEWFIK Yd no320 1886 paddle steamer
RAMESES THE GREAT Yd no 344 1889 paddle steamer
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Kolejne statki i pytania
gdzie mogl byc uzywany:

paddle steamer
LUGARD IV (Yd 731 Fleming & Ferguson Paisley)
owner: Nile Kenya Uganda Railway

Statki badawcze (exploration ships) rządowe (British Government Nile Expedition)
IBIS -1886 (Yd no295) Fairfield Govan; stern paddle, laid up in Cairo, extant 2004!!!
AKASHA - 1886 (Yd no 296) jw, active (?)
AMARA - 1886 (Yd no 297) jw
AMBIGOL - 1886 (Yd no 298) jw
AMKA - 1886 (Yd no299) jw
DAL - 1886 (Yd no 300) jw
HANNEK -1 886 (Yd no 301) jw
KAIBAR - 1886 (Yd no302) jw
SEMNEH - 1886(Yd no303) jw
TANJORE -1886 (Yd no 304) jw
TOKSI -1886 (Yd no 305) jw
ALEXANDRA - 1886 (Yd no 306) jw

Statek wystawowy (exhibition vessel)-rzadowy- British Government Nile Expedition
NILE EXHIBITION - 1886 (Yd no 309) Fairfield Govan
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Jeszcze pare danych
EGYPT (Thornycroft Yd457)- Passenger steamer, paddle, for use on the River Nile zbud. 1907?

KHATADBAH (Thornycroft Yd205) zb 1884- shallow draught steam river launch, wlasc. Boglios Bey Nubar, Egypt

KASSED KHEIR - jacht krolewski do sluzby na Nilu

RAMESES THE THIRD - passenger paddle steamer - wzminakowany ok 1900 i 1910

TANJORE stern wheeler, photographed c.1900 on Nile

SCARAB Fast single screw river launch, zbud. 1921, wlasc. ks. George Lotfallah, Cairo

nazwa? Fast twin screw river launch, motor (Thornycroft Yd no 1854) zbud. 1923 wlasc ks. George Lotfallah, Cairo
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Stocznia Fairfield nazywala sie poprzednio

Randolph & Co. 1834-1837
Randolph, Elliot & Co. (Engineers) 1837-1852
Randolph, Elder & Co. , Tradeston 1852-1860
Randolph, Elder & Co , Govan , Glasgow 1860-1869 do # 163
John Elder & Co. 1870-1886 do #309
Fairfield SB & E Co. Ltd 18861-1966 do #829
Fairfield (Glasgow) Ltd. 1966-68

Obrazek

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

admiralcochrane pisze:Kolejne statki i pytania
gdzie mogl byc uzywany:

IBIS -1886 (Yd no295) Fairfield Govan; stern paddle, laid up in Cairo, extant 2004!!!

AKASHA - 1886 (Yd no 296) jw, active (?)
AMARA - 1886 (Yd no 297) jw
AMBIGOL - 1886 (Yd no 298) jw
AMKA - 1886 (Yd no299) jw
DAL - 1886 (Yd no 300) jw
HANNEK -1 886 (Yd no 301) jw
KAIBAR - 1886 (Yd no302) jw
SEMNEH - 1886(Yd no303) jw
TANJORE -1886 (Yd no 304) jw
TOKSI -1886 (Yd no 305) jw

ALEXANDRA - 1886 (Yd no 306) jw

Statek wystawowy (exhibition vessel)-rzadowy- British Government Nile Expedition
NILE EXHIBITION - 1886 (Yd no 309) Fairfield Govan
Wg. listy stoczniowej:
#295 IBIS kanonierka tylnokolowa 120x22'6''x4'1''
#296-305 tylnokowlowe kanonierki typ CROCUS
150t 80x20x4'1''
#306 RED CROSS 90x18x4'1'' Red Cross Society dla Nile Expedition ukonczony 18.4.1885
po dostawie ALEKSANDRIA
#309 nie byl to zaden statek wystawowy tylko maszyny parowe dla
Nile Expedition - British Goverment
Ostatnio zmieniony 2006-03-14, 10:57 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

Miało nie być wojennych :wink:

według mojego zrodla(www.clydesite.co.uk) staki budowane przez Elder etc. byly do 1885 Fairfield zaczyna sie od 1886 r.

na rysunku widze numery stoczniowe 307-308 i podpis John Elder - czy moze byc tak ze rysunki wykonala stocznia w 1885 jako Elder ale okret powstal juz jako Farifield'a?

pod n-rem 307 mam TAMAI gunboat i zero danych
pod 308 EL-TEB i jw.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Fairfield dokumentacja znajduje sie
- Strathclyde Regional Archives , Glasgow (tu plany , itd)
- Glasgow University Archives

#307 TAMAI i El-TEB dany byly wielekrotnie zamieszczone.

Jeszcze do statkow dane stoczniowe maszyn
IBIS 300BRT 300ikM Compound Cyl 13 & ,24 /Strke 4 1 boiler 1 furnance 160psi
10 stern wheel 150BRT 200iKM Compound Cyl 12 & ,22 /Strke 3' 6 1 boiler 1 furnance 160psi
RED CROSS 300BRT 200iKM Compound Cyl 12 & ,22 /Strke 3 '6'' 1 boiler 1 furnance 160psi
2 GunBoats 150 BRT 200iKM Compound Cyl 12 & ,22 /Strke 3 '6'' 1 boiler 1 furnance 160psi

Statki byly wg tego samego planu )identyczne maszyny , itd)
10 tylnkolowcow rzeczywiscie nie bylo kanonierkami.. Byly uzywana jako
transportowce, transportowane w 9 czesciach, zlozone miedzy majem i lipcem 1885 r.
18.4.1885 wyslane z Glasgow na SS PARTHIA do Alexandrii 30,.4.1885

Najprawdopodobniej zamowione u Eldera a ukonczone przez Fairfield.

AvM
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Post autor: admiralcochrane »

IBIS w ciagu swojej historii musial zmienic wlascicieli. Z informacji na stronie o ktorej wspomnialem jest podane ze ten statek oraz AKSHA nadal istnieja, a przynajmniej istnialy w 2004 roku....

Przejrzalem wloskie listy i wyglada ze nic stamtad nie trafkilo na Nil. Ciekawe byloby dotrzec do list stoczni nastepujacych stoczni egipskich:
-Anglo-American Nile Tourist Co
-Thomas Cook
-Beheral Co.

napewno mialy wlasna produkcje, a na 100 % skladaly statki zbudowane w Europie. Podczas II ws budowaly jednostki typu Fairmile B budowne takze przez Alexandria Boatyard
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Do czasow 1886 wszystkie statki nalezaly do rzadu egipskiego lub osobiscie Khediva.
Thomas Cook wg danych ktore posiadal tylko je dzierzawil.

1869 Komp. Azizje na Nilu
39 parowcow z 2470KM

1870 na Nilu flotylla
2 parowce po 6 dzial
4 parowce po 4 dziala (No.7 , BAHILE, ZINET EL BAKRIM)
8 parowce po 2 dziala

1877 na Nilu 68 parowcow i 617 zaglowcow

Statki na Nil budowaly tez:
Cockerill : RHODA (1865) i NIL (1864)
Thames Iron Works w 1870 i 1872

AvM
ODPOWIEDZ