Wizualizacje terminalu LNG w Porcie pólnocnym
Wizualizacje terminalu LNG w Porcie pólnocnym
http://www.portgdansk.pl/index.php?id=lng&lg=pl ciekawe która z tych trzech lokalizacji jest najlepsza , bo wyspa na pewno nie będzie najtańsza ?
Re: Wizualizacje terminalu LNG w Porcie pólnocnym
Taniej, zamiast wyspy, na tym miejscu zakotwiczyć FSRU..Piotr S. pisze:http://www.portgdansk.pl/index.php?id=lng&lg=pl ciekawe która z tych trzech lokalizacji jest najlepsza , bo wyspa na pewno nie będzie najtańsza ?
Osobiście uważam jednak, że grupowanie w jednym miejscu dwóch strategicznych terminali: naftowego i gazowego jest co najmniej niewskazane, przede wszystkim, ze wzgledów bezpieczeństwa. I wcale nie musi to być atak terrorystyczny, a np. pożar, czy inna poważna awaria w jednym z terminali, lub choćby zatonięcie jakiegokolwiek statku na torze podejściowym...
Re: Wizualizacje terminalu LNG w Porcie pólnocnym
No to budujemy FSRU i sruuuu na Zatokę Pucką...Adam pisze:Taniej, zamiast wyspy, na tym miejscu zakotwiczyć FSRU..Piotr S. pisze:http://www.portgdansk.pl/index.php?id=lng&lg=pl ciekawe która z tych trzech lokalizacji jest najlepsza , bo wyspa na pewno nie będzie najtańsza ?
Osobiście uważam jednak, że grupowanie w jednym miejscu dwóch strategicznych terminali: naftowego i gazowego jest co najmniej niewskazane, przede wszystkim, ze wzgledów bezpieczeństwa. I wcale nie musi to być atak terrorystyczny, a np. pożar, czy inna poważna awaria w jednym z terminali, lub choćby zatonięcie jakiegokolwiek statku na torze podejściowym...
Lepsza lokalizacja?
X
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?


Trudno by było na naszym wybrzeżu znaleść lepsze miejsce na terminal LNG niż port północny który jest dostępny dla statków o większym zanurzeniu niż alternatywne Świnoujscie gdzie było by ono mniejsze o 2 metry nie mówiąc już o budowie pirsu lub basenu , a do tego dochodzi dosć długi i płytki tor podejściowy do Świnoujscia .To wszystko musiało by spowodować wzrost kosztów budowy i utrzymania tego terminalu w Świnoujsciu , a mówienie o ryzykownym koncentrowaniu tych terminali w jednym miejścu nie ma znaczenia tak jest w wielu portach , a nam obniży to koszty które i tak będą nie małe
Paramety toru podejściowego do Świnoujścia spokojnie wystarczą dla większości planowanych gazowców. W ogole, sam gazowiec, z natury ma dośc małe zanurzenie. Poza tym planowany pirs to nie jest specjalnie wielka i rozbudowna konstrukcja i wcale nie jest dużo bardziej pracochłonny do wykonania niż to co widać na wizualizacjach PP.Piotr S. pisze: port północny który jest dostępny dla statków o większym zanurzeniu niż alternatywne Świnoujscie gdzie było by ono mniejsze o 2 metry nie mówiąc już o budowie pirsu lub basenu , a do tego dochodzi dosć długi i płytki tor podejściowy do Świnoujscia
Owszem - dostęp i zakres prac jest większy niż w Gdańsku, ale jednak nia aż tak dużo jak to się mówi.
Tak, ale tam kraj ma kilka takich portów, a tu JEDYNE polskie terminale: naftowy i gazowy mają być w jedym miejscu. Jedna, wcale nie poważna awaria może nas pozbawić obydwu strategicznych terminali.mówienie o ryzykownym koncentrowaniu tych terminali w jednym miejścu nie ma znaczenia tak jest w wielu portach , a nam obniży to koszty które i tak będą nie małe
To nie jest kwestia bezpieczeństwa portu a bezpieczeństwa kraju.
Jeszcze pare miesięcy temu pod uwage ze względów bezpieczeństwa były brane dwa terminale w Gdańsku i Świnoujsciu było by to dobre rozwiązanie tylko pytanie czy z puli pieniędzy przeznaczonych na tą inwestycje dało by się wybudować dwa terminale? , dlatego trzeba przyznać że brak wolnego basenu lub nabrzeża w Swinoujściu pociagnie za sobą wydanie wiekszych kosztów na obydwa terminale , w takim wypadku nalezało by pomyśleć o Świnoujsciu jako terminalu drugorzednego o mniejszych mozliwosciach w stosunku do Gdańska i wykorzystać i wolne tereny portowe które są dostępne od zaraz a nie budować zupełnie nowy pirs dla najwiekszych statków , wtakiej sytuacji za proponowane pieniądze na tą inwestycje można by upiec dwie pieczenie gdyż w takiej konfiguracji można by się zmieśćić z kosztami .Dlaczego Port Pólnocny prawie wszystkie atuty za tym przemawiają głębokośc większa niż w planowanym terminalu Świnoujskim ,lepsza dostępność do rurociągów i do magazynowania , tańsze koszty z budową pirsu lub stanowiska , jedyny atut Świnoujscia to tylko że był by to najkrótszy kierunek dowozu.
Z mojego punktu widzenia wygląda to troszkę inaczej.
Świnoujście zapewnia głębokość wystarczającą dla większości gazowców (zresztą jednostki bedą budowane "pod terminal") tym samym parę metrów więcej w Gdański nie ma znaczenia. W Świnoujściu była też opcja z wykorzystaniem nab. Chemików, jednak terminal w porcie zewnętrzym okazał się tańszy i lepszy, poza tym omijał zabytkowe forty. Koszty budowy pirsu w Świnoujściu nie są dużo większe od koniecznej adaptacji pirsow w Gdańsku, drożesze może być tylko pogłebienie basenu.
Świnoujście to nie tylko bliższa trasa - przy transporcie z Morza Śródziemnego róznica ta nie ma znaczenia. Świnoujście to bliskość dużych odbiorców (m.in. Police), zasilanie systemu "z drugiego końca" czyli z Zachodu a nie Wschodu, do tego bliskość planowanych wielkich magazynów w Zagłębiu Miedziowym.
Zasadniczy minus Gdańska to skupienie dwóch strategicznych i jedynych terminali w dokładnie jednym miejscu.
Świnoujście zapewnia głębokość wystarczającą dla większości gazowców (zresztą jednostki bedą budowane "pod terminal") tym samym parę metrów więcej w Gdański nie ma znaczenia. W Świnoujściu była też opcja z wykorzystaniem nab. Chemików, jednak terminal w porcie zewnętrzym okazał się tańszy i lepszy, poza tym omijał zabytkowe forty. Koszty budowy pirsu w Świnoujściu nie są dużo większe od koniecznej adaptacji pirsow w Gdańsku, drożesze może być tylko pogłebienie basenu.
Świnoujście to nie tylko bliższa trasa - przy transporcie z Morza Śródziemnego róznica ta nie ma znaczenia. Świnoujście to bliskość dużych odbiorców (m.in. Police), zasilanie systemu "z drugiego końca" czyli z Zachodu a nie Wschodu, do tego bliskość planowanych wielkich magazynów w Zagłębiu Miedziowym.
Zasadniczy minus Gdańska to skupienie dwóch strategicznych i jedynych terminali w dokładnie jednym miejscu.
http://www.promare.com.pl/2005/22/lng1.php jeszcze jedna wizualizacja tzw Port Pólnocny II.
Wizualizacje terminalu LNG w Porcie pólnocnym
Fajnie się po latach czyta te dywagacje.
Dziś terminal w Świnoujściu pracuje a FSRU pod Gdańskiem się buduje.
https://www.portgdansk.pl/wydarzenia/bu ... era-tempa/
Dziś terminal w Świnoujściu pracuje a FSRU pod Gdańskiem się buduje.
https://www.portgdansk.pl/wydarzenia/bu ... era-tempa/
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Waldemar Łysiak