Projekt był modliński (zespół Potyrały) tak więc wydaje się, że kadłub był jednak nitowany. Filipowicz pisze, że pierwszym spawanym kadłubem w Gdyni był kadłub "Nurka", który powstawał prawie równolegle z "ptaszkami". Późniejszy holownik "Kaper" miał konstrukcję mieszaną - nitowo-spawaną.
BTW; Gdyńskie "ptaszki" wodowano przy użyciu "100 t dźwigu pływającego wypożyczonego z Gdańska"... czyżby to był "Langer Heinrich" od Schichaua?
shigure pisze:Wg.Marka Twardowskiego "trałowce były w zasadzie konstrukcją nitowaną choć niektóre elementy były spawane".Co do szczegółów trzeba "przydybać" Marka
Dokładnie tak pisze w MSiO 1/98 Pisze tam także, że wiele szczegółów budowy ptaszków w Modlinie zawiera artykuł J.M.Jaźwińskiego "Budowa trałowców wz.1933" w Nautologii 4/1993. Posiada ktoś tenże artykuł?
Anywhere else in the world, history is either considered to be a fine art or an exact science.
But in the USSR, history is a part of mythology.
— Hannes Walter 1988
W artykule Jaźwińskiego nie znalazłem nic o nitowaniu bądź spawaniu kadłubów "ptaszków". Według informacji z dokumentów pierwszymi jednostkami o spawanych kadłubach, wybudowanymi w WPMW w Gdyni, były motorówki Broni Podwodnej M. 4 i M. 5.
JB