Szukam danych "Kasprowy Wierch", "Zawrat"

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Marciano
Posty: 57
Rejestracja: 2006-07-12, 12:33
Lokalizacja: Namysłów

Szukam danych "Kasprowy Wierch", "Zawrat"

Post autor: Marciano »

Panie i Panowie.

Mam wielką prośbę, szukam spisu polskich super - zbionikowców z lat 70 -tych typu Kasprowy Wierch i Zawrat. Interesują mnie ich losy, parametry techniczne, kiedy zostały sprzedane i czy jeszcze pływają. Namiary na zdjęcia mile widziane.

Ponadto proszę o news ile ich właściciwe było. Znam pięć sztuk: "Kasprowy Wierch" Giewont", "Zawrat", "Sokolica", "Czantoria". Czy był jeszcze jakiś bo np. w MORZU z 1996 r. znalazłem notkę o sześciu.

Prosze jedynie o poważne potraktowanie (proszę darować sobie teksty typu "wpisz w www.google.pl" itp.)
Panowie pozwolą, że przedstawię: moja żona, ZOFIIA
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4577
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

KASPROWY WIERCH, SQEG, zbiornikowiec ropy surowej; zbud. w 1974 r. (wod. 29.6.74, podn. band. 18.10.74), Howaldtswerke-Deutsche Werft, Hamburg (RFN); 70671 BRT, 59060 NRT, 137160 t; 284,0(272,0 mp)×43,4×15,2 m; 2 k wodnorurkowe HDW, 1 TP AEG-De Schelde, 24000 KM, 1 TP biegu wstecz, 9600 KM, 1 śr5, 15,3 w; 26000 Mm; 1 pokł, 13 zb. (160918 m3), 4 zb. balastowe, bomy: 2×.; z. 34.
GIEWONT II, SQFC, zbud. w 1975 r. (wod. 1.75, podn. band. 1975); 70668 BRT, 59050 NRT; 283,8(276,6 rej.)× 43,4×15,7 m – pozostałe dane jak „Kasprowy Wierch”.
RYSY II, SQEY, zbud. w 1975 r. (wod. 8.75, podn. band. ....); 70667 BRT, 59046 NRT; 283,9(276,6 rej.)×43,4×15,7 m – pozostałe dane jak „Kasprowy Wierch”.
Uwagi: „Baltimaxy” eksploatowane przez PŻM w przewozie ropy do Portu Północnego z krajów arabskich. Wysoka automatyzacja urządzeń napędowych, przeładunkowych i nawigacyjnych. 4 pompy ładunkowe po 3000 m3/h, 1 pompa balastowa. Trzy systemy obrony ppoż (CO2, pianotwórczy i gazu obojętnego). Załoga bardzo nieliczna, częściowo dwufunkcyjna (marynarze-motorzyści). Wysoki standard pomieszczeń mieszkalnych i ogólnego użytku – kabiny jed-noosobowe, wszystkie pomieszczenia klimatyzowane. Stały basen kąpielowy z podgrzewaną wodą, sala sportowa, dwie sauny, ciemnia fotograficzna itd. Po drastycznym ograniczeniu importu arabskiej ropy stały „na sznurku” prawie 30 miesięcy – dwa w Zatoce Korynckiej, jeden („Rysy II”) w Zatoce Puckiej. „Giewont II” sprzedany w maju 1983 r. za 3,9 mln dolarów do Indonezji zmienił nazwę na „Panditha Norha Sanger”. „Rysy II” sprzedany w czerwcu 1983 r. pływał jako grecki „Anastasis II”. „Kasprowy Wierch” sprzedany w sierpniu 1983 r. do Francji służył za pływający magazyn ropy. Dalsze losy nieustalone.

ZAWRAT, SQEI, zbiornikowiec ropy surowej; zbud. w 1975 r. (poł. st. 9.9.74, wod. cz. ruf. 17.1.75, wod. cz. dziob. 21.2.75, chrzest 26.5.75, podn. band. 29.5.75), Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Jokohama (Japonia); 81196 BRT, 57451 NRT, 144892 t; 293,0(284,6 rej., 278,0 mp)×48,1×15,3 m; 1 SD10 Mitsubishi-Sulzer 10RND90, 29000 KM, 1 śr5, 15,5 w; 34700 Mm; 1 pokł., 15 zb. (173720 m3), 2 zb. balastowe wydzielone, bomy: 2×10, 2×4,5 t; z. 36.
SOKOLICA, 1984: SOKOLICA II, SQEJ, poł. st. 17.1.75, wod. cz. ruf. 27.4.75, wod. cz. dziob. 9.6.75, chrzest 25.8.75, podn. band. 27.8.75; 81197 BRT, 57452 NRT, 145649 t – pozostałe dane jak „Zawrat”.
CZANTORIA, SQEU, poł. st. 30.4.75, wod. cz. ruf. 29.8.75, wod. cz. dziob. 9.9.75, chrzest 18.12.75, podn. band. 19.12.75; 81197 BRT, 57447 NRT, 145640 t – pozostałe dane jak „Zawrat”.
Uwagi: Największe statki jakie kiedykolwiek pływały pod polską banderą, trzy z sześciu „baltimaxów” do przewozu surowej ropy naftowej z Zatoki Perskiej do Portu Północnego, zamówionych przez PŻM. Wysoka automatyzacja urzą-dzeń napędowych, przeładunkowych i nawigacyjnych. Trzy pompy ładunkowe po 3500 m3/h, 1 pompa balastowa 3000 m3/h. Trzy systemy obrony ppoż. Załoga bardzo nieliczna, częściowo dwufunkcyjna. Wysoki standard pomieszczeń mieszkalnych i ogólnego użytku: kabiny 1-osobowe, wszystkie pomieszczenia klimatyzowane. „Sokolica” sprzedany w grudniu 1983 r. pod banderę cypryjską jako „Argosy”, odkupiony przez PŻM w 1984 r. otrzymał nazwę „Sokolica II”, a następnie sprzedany 12.7.88 do USA. „Czantoria” sprzedany w 1987 r. amerykańskiemu armatorowi Universal Bulk Carrier Inc. (bandera liberyjska). „Zawrat” przeszedł do Polsteam Tankers (ŻP). „Sokolica” i „Czantoria” złomowane przed 2000 r. „Zawrat” sprzedany w 1997 r. zmienił nazwę na „Astra”, a w lutym 2000 r. został sprzedany na złom.
Tyle co skopiowałem z kompilacji autorstwa W. Zientary. Z powyższego można wnioskować, że pływać jeszcze mogą (aczkolwiek to wątpliwe) ex-RYSY II i GIEWONT II. Zdjęcia (pod polskimi nazwami) niektórych ww. można wyszukać na www.shipspotting.com.

Tak trochę na marginesie: być może na wodzie jeszcze jest mniejszy PIENINY II (zdjęcie z 2000).
Obrazek
Marciano
Posty: 57
Rejestracja: 2006-07-12, 12:33
Lokalizacja: Namysłów

Post autor: Marciano »

Dzięki, nic dodać nic ująć. Szkoda, że już się nimi golimy i nie zobaczymy ich na morzu :(
Panowie pozwolą, że przedstawię: moja żona, ZOFIIA
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: polsteam »

pothkan pisze: Tyle co skopiowałem z kompilacji autorstwa W. Zientary. Z powyższego można wnioskować, że pływać jeszcze mogą (aczkolwiek to wątpliwe) ex-RYSY II i GIEWONT II. Zdjęcia (pod polskimi nazwami) niektórych ww. można wyszukać na www.shipspotting.com.

ex Giewont II to teraz magazyn pływający (FSO) "dyndający" się wokół platformy jako Ladinda u armatora indonezyjskiego PT Panji Adi Samudera (PAS)
Class Notation: oil storage barge for service at Malacca Strait Lalang Field

cumowany do platformy (kolumny) "na sztywno" - przez jarzmo widełkowe (yoke)
(yoke single point mooring system)

http://www.pasmaritime.com/ourfleet.html



natomiast ex Rysy II, to trochę bardziej zaawansowana jednostka - FPSO, więc nie tylko magazyn i terminal, ale także jednostka wydobywcza...

http://www.modec.com/en/project/fpso/kakap.html

nazywa się Kakap Natuna

należy do Mitsui OSK Lines, operatorem jednostki jest Modec.
ODPOWIEDZ