Nagrodzone statki zbudowane w Polsce

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

poszukiwacz
Posty: 285
Rejestracja: 2004-10-03, 17:16
Lokalizacja: Siedlce

Nagrodzone statki zbudowane w Polsce

Post autor: poszukiwacz »

http://www.portalmorski.pl/caly_artykul.php?ida=4916
Królewskie Towarzystwo Inżynierów Okrętowych (RINA), jak co roku ogłosiło swój prestiżowy ranking Significant Ships 2006 (oraz Significant Small Ships 2006). W ostatnich latach stało się już normą, że w ten sposób wyróżniane są także statki z polskich stoczni. Nie inaczej było w tegorocznym zestawieniu. Wyróżnienie przyznano prototypowej jednostce con-ro Timca ze Stoczni Szczecińskiej Nowa (typ B-201/II). Jednostki tego typu są jednymi z najnowocześniejszych statków poziomego ładowania jakie obecnie powstają na świecie, są też jednymi z najbardziej zaawansowanych technicznie produktów całego polskiego przemysłu. Wyróżniony statek powstał wg polskiego projektu, a jego głównym projektantem jest czołowy polski konstruktor okrętowy, inż. Marek Nowak z biura konstrukcyjnego Stoczni Szczecińskiej Nowa. Pozwalając sobie na małą dygresję: Gdyby np. polski przemysł samochodowy znajdował się na podobnym poziomie to musiałby budować samochody, pod własną, polską marką (np. Syrena ;), wg polskiego projektu i klasy porównywalnej z Audi czy Volkswagenem
Wśród jednostek wyróżnionych w zestawieniu Significant Small Ships 2006 znalazł się Pharos – budowany w Gdańskiej Stoczni Remontowa wielofunkcyjny statek hydrograficzny, przystosowany do obsługi oznakowania nawigacyjnego. Co ciekawe, wyróżnienie przyznano trochę „na wyrost”, gdyż statek pomimo, że zwodowany prawie rok temu, dopiero przechodzi próby morskie. (wa)

Cieszy, ale czy te nagrody przynawane są troche nie za wcześnie? Przecież te statki jeszcze sie nie sprawdziły.
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

Timca pływa od ponad pół roku. Pharos wyróżnienie dostał "na wyrost" bo dalej tkwi w stoczni i będzie przekazany w 2007 a nie 2006 (Remontowa ma ostatnio spore problemy z dotrzymywaniem terminów).
Z tym, że oceniany jest projekt statku, a nie to jak się sprawdza w eksploatacji. Zresztą, "złe sprawdzanie się" może być efektem złych założeń armatora a nie słabego projektu.

Z drugiej strony zasady przyznawania wyróżnień RINA są podane w jednym z komentarzy.
PawBur
Posty: 496
Rejestracja: 2006-06-06, 22:13
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: PawBur »

Jest tam dygresja do samochodów, a jako że ja je lubię jeszcze bardziej niż okręty to tylko powiem że przeróżne Car of The Year itp. też są przyznawane na wyrost i nie wiadomo jak się dane auto sprawdzi - chociaż ryzyko napewno mniejsze niż w przypadku okrętów/statków.
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

O statkach tego typu dwie strony są w "MSiO" 2/2007 - jest już w kioskach.
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

Andrzej J. pisze:O statkach tego typu dwie strony są w "MSiO" 2/2007 - jest już w kioskach.
+ bardzo ładna okłada z Timcą w roli głównej ;)
W samym tekście jest parę drobnych nieścisłości, ale generalnie nie jest zły.
ODPOWIEDZ