Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (2)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za opisy Saltash.
Bardzo proszę o opis losów GRAMPUS (03.12.1746) oraz o opisanie losów, danych i jednostek bliźniaczych wcześniejszych GRAMPUS, z 1731 i 1743.
Panie Krzysztofie, co to jest hoy, jaki miał takielunek ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Grampus, bliźniak Saltash – zbudowany w stoczni firmy Reed w Hull. W 1762 przekształcony w brander. W 1772 przemianowany na Strombolo. Od 1780 hulk więzienny w Nowym Jorku.
Dwumasztowy slup Grampus zwodowany w królewskiej stoczni w Woolwich 21.10.1731 miał 70’0” x 23’2” x 6’0”, tonaż 160 ton. Załoga: 80. Uzbrojenie: 6 x 4-f i 10 działek relingowych. Kiedy krążył u francuskich wybrzeży, w pobliżu wejścia na kanał La Manche, zatonął z całą załogą w sztormie 10.10.1742.
Grampus zwodowany 27.07.1743 w stoczni firmy Perry w Blackwall to 14-działowy snow o wymiarach 87’10” x 25’1,25” x 11’0” i tonażu 249 ton. Zatonął na wodach kanału La Manche 30.09.1744 lub zdobyty tego dnia przez Francuzów.

Hoy to termin tak wieloznaczny, że wypisanie wszystkich możliwości przekracza moją cierpliwość. Jednak w odniesieniu do owych Saltashów oznaczał małą, pomocniczą jednostkę marynarki wojennej do prac stoczniowych. Generalnie były one szerokie, z zaokrąglonymi obłami, wydatnym wzniosem dziobu i rufy względem śródokręcia, z tępym, szerokim dziobem, mocnym pochyleniem dośrodkowym burt, silnie pochyloną dziobnicą (często z figurą galionową typu ślimaka skrzypiec), pochyloną rufą pawężową, miały bardzo duży główny luk i małą kabinę rufową. Najczęściej jednomasztowce, z wielkim gaflowym grotem bez bomu, sztakslem, kliwrem i niekiedy rejowym marslem. Niektóre późniejsze miały jednak dwa maszty.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za informacje.
Bardzo proszę o opis danych, losów i bliźniaków slupów HAZARD zbudowanego w 1744 w Rotherhithe, HIND zbudowanego w Blackwall w 1744 oraz HORNET zbudowanego w 1745 w Chichester.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Z innego forum:

Reconstructing a 36-gun english frigate - the online thesis on the HMS Pallas (1782)

This makes interesting reading. I excavated the site in 2000 and Peter
Flynn has done a very nice job in researching historically this very
interesting ship:

http://txspace.tamu.edu/bitstream/1969. ... -Flynn.pdf

Uwaga duzy üplik

AvM
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Hazard zwodowany 11.12.1744 w stoczni firmy Buxton oraz Hornet zwodowany 3.08.1745 w stoczni firmy Chitty & Quallett to 10-działowe snowy bardzo licznego typu Swallow (pozostałe – Swallow, Speedweel, Tavistock, Raven, Swan, Badger, Dispatch, Falcon, Kingfisher, Hound, Scorpion). Wymiary projektowe 91’0” x 26’0” x 12’0”, tonaż 269 ton. Załoga 110. Uzbrojenie projektowane: 10 x 6-f, plus 18 działek relingowych. Uzbrojenie rzeczywiste tych dwu sztuk: 14 x 6-f, plus 14 działek relingowych.
Hazard – 25.11.1745, kiedy stał w porcie Montrose w Szkocji, został zdobyty przez górali (jakobitów) i przekazany przez nich Francuzom, którzy najpierw przemianowali go na Hasard, ale potem eksploatowali jako okręt korsarski Prince Charles. Odbity przez Anglików 25.03.1746, wrócił do nazwy Hazard, sprzedany w 1749.
Hornet – w 1747 na krótko wpadł w ręce Francuzów (zdobyty 26.01.1747 w zatoce Torbay przez 24-działowy okręt korsarski, odbity w październiku 1747). Sprzedany w 1770.

Hind zwodowany 19.04.1744 w stoczni firmy Perry miał 91’6” x 26’1,5” x 12’2”, tonaż 273 ton. Załoga 110. Uzbrojenie: 10 x 6-f, plus 14 działek relingowych. Zatonął z całą załogą w sztormie 1.09.1747 w pobliżu Louisbourga.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za opis slupów.
Panie Krzysztofie, znalazłem slupy 14-działowe FALCON (1744 Harwich), później FORTUNE oraz FALCON (1745 Rotherhithe, 1759 rozbił się) oraz dwa slupy SWALLOW (1744 Rotherhithe, 1745 rozbił się) oraz SWALLOW (1745 Rotherhithe, 1769 sprzedany. Które z nich należały do typu Swallow, o którym mowa powyżej i jakie były dane tych drugich? Chciałbym też zapytać o oficjalną klasyfikację tych jednostek, czy klasyfikowano je jako slupy, tak jak w późniejszym okresie brygi-slupy?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Klasyfikacja – tak, okręty te oficjalnie klasyfikowano jako slupy, bez względu na to czy miały trzy maszty, czy też były dwumasztowymi brygami lub snowami. Ale nie dotyczyło to lichtug stoczniowych, hoyów itp. pomocniczych jednostek marynarki.

Do 10-działowych slupów typu Swallow, zaprojektowanego przez Jacoba Ackworth w 1743, należały z wymienionych przez Pana: Swallow zwodowany 17.02.1744 w Deptford (lub w Rotherhithe), który rozbił się w Indiach Zachodnich już 24.12.1744, a nie w 1745; Falcon zwodowany 30.11.1745 w Rotherhithe (od 1758 moździerzowiec), który rozbił się 19.04.1759 w Indiach Zachodnich.
Natomiast Falcon zwodowany 12.11.1744 w Harwich (w latach 1745-46 w rękach Francuzów), od 1746 noszący nazwę Fortune (sprzedany 1770) oraz Swallow zwodowany 14.12.1745 w Rotherhithe (od 1755 trójmasztowiec, sprzedany 1769) należały do 10-działowych snowów typu Falcon, zaprojektowanego w 1744. Wymiary: 91’3” x 26’2” x 12’0”, tonaż 272 tony. Załoga 110. Uzbrojenie: 10 x 6-f, plus 14 działek relingowych.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za wyjaśnienia, bardzo specyficzyny przeplot nazw i typów.
Bardzo proszę o opisanie danych, losów i ewentualnych bliźniaków trzech slupów o nazwie TRIAL (1710, 1732 i 1744, wszystkie w Deptford) oraz slupa 16-działowego TAMAR (1758).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

10-działowy slup Tryall (projektant Allin) zwodowany 30.09.1710 miał 64’6” x 20’8” x 9’1”, 113 ton, 100 ludzi, uzbrojenie 10 x 3-f plus 4 działka relingowe; albo 8 x 4-f i 2 x 3-f. Prawdopodobne bliźniaki: Jamaica, Ferrett, Sharke. Rozebrano go w 1719 i przebudowano w Deptford na nową jednostkę tej nazwy, z 1719.
8-działowy slup Tryall (projektant Stacey) zwodowany 6.09.1732 miał 84’0” x 23’0” x 9’0”, 200 ton, 80 ludzi, uzbrojenie 8 x 4-f plus 12 działek relingowych. Bliźniaki (typ Cruizer): Cruizer, Hound, plus prawie bliźniaki (typ Druid): Druid, Lynx. Uczestniczył w słynnym rejsie Ansona dookoła świata, pod dowództwem przyszłego zwycięskiego admirała spod Quebecu, Charlesa Saundersa. Po przejściu wokół przylądka Horn i sukcesach w walce u wybrzeży Chile był już w złym stanie i został na rozkaz Ansona zatopiony koło Valparaiso 4.10.1741.
10/14-działowy snow Trial (projektant Allin) zwodowany 17.07.1744 miał 91’3” x 26’1,75” x 12’0”, 272 tony, 110 ludzi, uzbrojenie 10 x 6-f plus 14 działek relingowych. Bliźniak Jamaica. Od 1754 trójmasztowiec, rozebrany w 1776.
Trójmasztowy slup 16-działowy Tamar (typ Favourite, projektant Slade, bliźniak Favourite) został zbudowany w stoczni Snook w Saltash, zwodowany 23.01.1758. Wymiary 96’4” x 27’0” x 8’6”, tonaż 361 ton lub 313 ton. Załoga 125. Uzbrojenie: 16 x 6-f plus 14 działek relingowych. Od 1778 brander o nazwie Pluto. Zdobyty 30.11.1780 na południowy zachód od wysp Scilly przez francuski bryg 24-działowy Duc de Chartres.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za opis slupów Tryall.
Bardzo proszę o opis danych, losów i bliźniaków slupów NAUTILUS (1762) i NAUTILUS (1784) oraz OTTER (1742) i OTTER (1767).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Nautilus zwodowany 24.05.1762 w stoczni firmy Hodgson w Hull, był zaprojektowanym w 1761 przez Thomasa Slade trójmasztowym slupem 16-działowym. Wymiary: 98’0’ x 27’0” x 7’6”, tonaż 314 ton. Wycofany ze służby w 1780. Nie miał bliźniaków.
Nautilus zwodowany 9.01.1784 w stoczni firmy Crookenden, Taylor & Smith (Smith & Co.) w Itchenor, należał do typu Echo, zaprojektowanego w 1781 przez Edwarda Hunt. Trójmasztowce 16-działowe o danych projektowych: 101’4” x 27’7” x 12’10”, tonaż 337 ton. Załoga: 125. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 16 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 lub 6 karonad 12-f, na dziobowym 2 karonady 12-f. Pozostałe jednostki: Echo, Rattler, Calypso, Brisk, Scorpion. Nautilus, który faktycznie miał 100’9,125” x 27’7” x 12’10”, 346 ton, rozbił się w pobliżu Flamborough Head 3.02.1799.

8-działowy snow Otter zwodowany 19.08.1742 w stoczni firmy Buxton w Rotherhithe, miał 87’6” x 25’0” x 6’6”, tonaż 244 tony. Załoga: 110. Uzbrojenie: 14 x 4-f, plus 12 działek relingowych. Sprzedany 1763. Nie miał bliźniaków.
Otter zwodowany 26.10.1767 w królewskiej stoczni w Deptford, należał do typu Otter, zaprojektowanego w 1766 przez Thomasa Slade. Trójmasztowce 14-działowe o danych projektowych: 95’0” x 27’0” x 12’6”, tonaż 302 tony. Załoga: 125. Uzbrojenie: 14 x 6-f, plus 12 działek relingowych. Pozostałe jednostki: Swallow, Falcon. Otter rozbił się w sztormie u wybrzeży Florydy 25.08.1778.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za opis slupów.
Proszę o opis losów slupów typu Echo z 1781: ECHO, RATTLER, CALYPSO.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Echo – zwodowany w stoczni Johna Barton w Liverpoolu 8.10.1782. W aktywnej służbie 1782-1785, 1786-1788, 1789-1797. Rozebrany w 1797.
Rattler - zwodowany w stoczni firmy F.C. Wilson w Sandgate 22.02. lub 22.03.1783. W aktywnej służbie 1783-1787, 1789-1792. Sprzedany w 1792.
Calypso - zwodowany w stoczni Edwarda Graves w Limehouse 27.09.1783. W aktywnej służbie 1783-1786, 1787-1790, 1796-1803. Zatonął z całą załogą na Atlantyku 30.07.1803, staranowany w złej pogodzie przez zachodnioindyjski statek handlowy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opisanie losów slupów typu Otter z 1766 SWALLOW i FALCON oraz slupów typu Swan z 1766 FORTUNE i SWIFT.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Swallow – zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 30.12.1769. Kiedy powracał do Anglii z Przylądka Dobrej Nadziei zaginął na Atlantyku z całą załogą, prawdopodobnie zatonął około 31.12.1777.
Falcon – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 15.06.1771. Zaginął bez śladu u amerykańskich wybrzeży, prawdopodobnie zatonął około 20.09.1779.
Fortune – zwodowany w królewskiej stoczni w Woolwich 28.07.1778. Zdobyty przez Francuzów w Indiach Zachodnich 26.04.1780. Wcielony do marynarki francuskiej pod niezmienioną nazwą, jako korweta. W 1783 przekazany francuskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej, której służył jako Courrier De L’Orient. Od 1784 żaglowiec pocztowy. Sprzedany w 1789.
Swift – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 9.01.1777. W czasie pościgu za amerykańskim korsarzem utkwił na mieliźnie u przylądka Henry 22.11.1778 i został spalony następnego dnia dla uniknięcia zdobycia przez przeciwników.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za opis slupów.
Bardzo proszę o opis danych, losów i bliźniaków slupów 14-działowych WOLF (1731) i WOLF (1742) oraz opis losów slupa JAMAICA (1744).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Zablokowany