Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (2)
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Wolf zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 20.11.1731 to 8-działowy snow. Wymiary 87’0” x 25’0” x 6’0”, tonaż 244 tony. Załoga 100. Uzbrojenie: 8 x 4-f, plus 12 działek relingowych. Rozbił się 2.03.1741 na rafie w cieśninie Caicos. Nie miał bliźniaków.
Wolf zwodowany w stoczni firmy West w Deptford 27.02.1742 to 14-działowy snow. Wymiary 87’6” x 25’0” x 6’0”, tonaż 244 tony. Załoga 110-125. Uzbrojenie: 14 x 4-f, plus 14 działek relingowych. Zdobyty 29.10.1745 na wodach kanału La Manche przez 32-działowy francuski okręt korsarski. Pod banderą francuską służył bez zmiany nazwy, albo jako żaglowiec korsarski Loup. Odbity 1.03.1746 (czy 1.03.1747) przez Anglików. Rozbił się 31.12.1748 w ciężkim sztormie u wybrzeży Irlandii. Nie miał bliźniaków.
Okręt Jamaica, zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 17.07.1744, rozbił się przy dobrej pogodzie 27.01.1770 u wybrzeży Jamajki lub na pasie raf Colorados u wybrzeży Kuby.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Wolf zwodowany w stoczni firmy West w Deptford 27.02.1742 to 14-działowy snow. Wymiary 87’6” x 25’0” x 6’0”, tonaż 244 tony. Załoga 110-125. Uzbrojenie: 14 x 4-f, plus 14 działek relingowych. Zdobyty 29.10.1745 na wodach kanału La Manche przez 32-działowy francuski okręt korsarski. Pod banderą francuską służył bez zmiany nazwy, albo jako żaglowiec korsarski Loup. Odbity 1.03.1746 (czy 1.03.1747) przez Anglików. Rozbił się 31.12.1748 w ciężkim sztormie u wybrzeży Irlandii. Nie miał bliźniaków.
Okręt Jamaica, zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 17.07.1744, rozbił się przy dobrej pogodzie 27.01.1770 u wybrzeży Jamajki lub na pasie raf Colorados u wybrzeży Kuby.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Trójmasztowy slup 16-działowy Inspector, zwodowany w stoczni Mosesa Game w Wivenhoe 29.04.1782, miał 97’2,5” x 26’11,25” x 13’3,5”, tonaż 310,5 tony. Załoga: 125, potem 121. Uzbrojenie: 16 x 6-f, plus 12 działek relingowych. W aktywnej służbie 1782-1787, 1788-1795, 1796-1801. Sprzedany w 1802. Nie miał bliźniaków.
Bryg 18-działowy Kingfisher był budowany prywatnie w Rochester, zakupiony przez Admiralicję w 1782. Miał 95’1” x 30’9,5” x 7’6,25”, tonaż 370 ton. Uzbrojenie: 18 x 6-f. W aktywnej służbie od 1783. Rozbił się 3.12.1798 pod Lizboną. Nie miał bliźniaków.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Bryg 18-działowy Kingfisher był budowany prywatnie w Rochester, zakupiony przez Admiralicję w 1782. Miał 95’1” x 30’9,5” x 7’6,25”, tonaż 370 ton. Uzbrojenie: 18 x 6-f. W aktywnej służbie od 1783. Rozbił się 3.12.1798 pod Lizboną. Nie miał bliźniaków.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Brytyjczycy nigdy nie mieli okrętu o nazwie Benetta, w związku z tym nie mógł on brać udziału i we wspomnianej walce. Natomiast walczył w niej 14-działowy slup trójmasztowy Bonetta, z opisywanego tu już przeze mnie typu Swan (projekt Williamsa z 1766). Otóż żaglowiec Bonetta został zwodowany w stoczni firmy Perry & Hankey, w Blackwall, 29.04.1779. W aktywnej służbie od 1779, został zdobyty przez Francuzów i Amerykanów przy kapitulacji armii brytyjskiej w Yorktown 19.10.1781. Wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy. Odbity przez Anglików 3.01.1782 u amerykańskich wybrzeży. Służył aktywnie jeszcze 1782-1786, 1787-1796. Rozebrany w 1797.
Wspomniane starcie było w rzeczywistości częścią tej samej akcji z okrętem Warwick, o której wspominam w odpowiedzi na stronie „francuskiej”. Bowiem Warwick (50-działowiec) wchodził właśnie (o czym nie wie pan G-G) w skład eskadry dowodzonej przez George’a Keitha Elphinstone, jaka pojawiła się 12.09.1782 w okolicach zatoki Delaware. Pozostałe jednostki brytyjskiego zespołu to: Lion (64), Vestal (28), Bonetta (14) i wkrótce Sophie. Tegoż 12 września francuskie fregaty Aigle i Gloire ścigały i zdobyły brytyjski bryg 14-działowy Racoon, a wkrótce potem same zaczęły być ścigane przez eskadrę Elphinstone’a. Następnego dnia Francuzi wpłynęli na Delaware płytkim i trudnym do nawigacji kanałem, za nimi podążyli Anglicy. Gloire, która miała mniejsze zanurzenie, umknęła w górę rzeki, lecz Aigle osiadła na mieliźnie 14 września. Okręty Vestal i Bonetta ustawiły się przy ćwiartkach rufowych francuskiego żaglowca, a Sophie wprost za rufą. W tej pozycji Aigle prawie nie mogła odpowiadać na ogień przeciwnika, więc Latouche-Tréville kazał ściąć jej maszty i przewiercić dno, a potem opuścił banderę. Mimo to fregata została ściągnięta z mielizny i naprawiona przez zdobywców.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Wspomniane starcie było w rzeczywistości częścią tej samej akcji z okrętem Warwick, o której wspominam w odpowiedzi na stronie „francuskiej”. Bowiem Warwick (50-działowiec) wchodził właśnie (o czym nie wie pan G-G) w skład eskadry dowodzonej przez George’a Keitha Elphinstone, jaka pojawiła się 12.09.1782 w okolicach zatoki Delaware. Pozostałe jednostki brytyjskiego zespołu to: Lion (64), Vestal (28), Bonetta (14) i wkrótce Sophie. Tegoż 12 września francuskie fregaty Aigle i Gloire ścigały i zdobyły brytyjski bryg 14-działowy Racoon, a wkrótce potem same zaczęły być ścigane przez eskadrę Elphinstone’a. Następnego dnia Francuzi wpłynęli na Delaware płytkim i trudnym do nawigacji kanałem, za nimi podążyli Anglicy. Gloire, która miała mniejsze zanurzenie, umknęła w górę rzeki, lecz Aigle osiadła na mieliźnie 14 września. Okręty Vestal i Bonetta ustawiły się przy ćwiartkach rufowych francuskiego żaglowca, a Sophie wprost za rufą. W tej pozycji Aigle prawie nie mogła odpowiadać na ogień przeciwnika, więc Latouche-Tréville kazał ściąć jej maszty i przewiercić dno, a potem opuścił banderę. Mimo to fregata została ściągnięta z mielizny i naprawiona przez zdobywców.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
O 14-działowym brygu Racoon niewiele wiadomo. Pierwsza wzmianka dotyczy roku 1780, kiedy został zakupiony do Royal Navy, a bardziej znany jest tylko z owego zdobycia w pobliżu Delaware 12.09.1782 przez wspomniane francuskie fregaty. Teoretycznie wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy, jednak już w 1783 wycofany ze służby w Rochefort.
Kuter 14-działowy Rambler o takielunku brygu został zbudowany w stoczni Thomasa King w Dover i kupiony dla marynarki w lutym 1796, jeszcze przed ukończeniem. Miał 74’5,25” x 25’4” x 10’1,5”, tonaż 193 tony. Załoga: 86. Uzbrojenie: 14 x 6-f. W aktywnej służbie - jako kuter - od 1797. Od 3.04.1798 klasyfikowano go jako slup z takielunkiem brygu. Wycofany do rezerwy w 1805. Sprzedany w 1810.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Kuter 14-działowy Rambler o takielunku brygu został zbudowany w stoczni Thomasa King w Dover i kupiony dla marynarki w lutym 1796, jeszcze przed ukończeniem. Miał 74’5,25” x 25’4” x 10’1,5”, tonaż 193 tony. Załoga: 86. Uzbrojenie: 14 x 6-f. W aktywnej służbie - jako kuter - od 1797. Od 3.04.1798 klasyfikowano go jako slup z takielunkiem brygu. Wycofany do rezerwy w 1805. Sprzedany w 1810.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Cyane – zwodowany w stoczni firmy John Wilson & Co we Frindsbury 9.04.1796. W aktywnej służbie 1796-1805. Zdobyty przez dwie francuskie fregaty 12.05.1805 między Barbados a Martyniką i wcielony do marynarki francuskiej jako Cerf. Jednak już 5.10.1805 odbity przez Anglików pod Tobago i przywrócony pod brytyjską banderę, z zachowaniem francuskiej nazwy. (Wg drugiej wersji u Francuzów zachował nazwę Cyane, a został przemianowany na Cerf dopiero przez Anglików po odbiciu). Wycofany z aktywnej służby w 1806, sprzedany w 1809.
Anacreon – zamówiony w 1805 w stoczni firmy Owen w Ringmore, a po jej bankructwie w 1810 zmontowany ostatecznie w królewskiej stoczni w Plymouth i zwodowany 1.05.1813. Zaginął bez śladu w drodze do Lizbony, najprawdopodobniej zatonął w sztormie na kanale La Manche 28.02.1814.
Tweed - zwodowany w stoczni Thomasa Iremonger w Littlehampton 10.01.1807. Od 1807 służył aktywnie w Indiach Zach., na Morzu Północnym, u wybrzeży Afryki. Rozbił się w zatoce Shoal (Nowa Fundlandia) 5.11.1813 wskutek błędnych danych na mapie Admiralicji. Zginęło 64 ludzi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Anacreon – zamówiony w 1805 w stoczni firmy Owen w Ringmore, a po jej bankructwie w 1810 zmontowany ostatecznie w królewskiej stoczni w Plymouth i zwodowany 1.05.1813. Zaginął bez śladu w drodze do Lizbony, najprawdopodobniej zatonął w sztormie na kanale La Manche 28.02.1814.
Tweed - zwodowany w stoczni Thomasa Iremonger w Littlehampton 10.01.1807. Od 1807 służył aktywnie w Indiach Zach., na Morzu Północnym, u wybrzeży Afryki. Rozbił się w zatoce Shoal (Nowa Fundlandia) 5.11.1813 wskutek błędnych danych na mapie Admiralicji. Zginęło 64 ludzi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Steady – 24.04.1797; Courser – 25.04.1797; Defender – 21.05.1797; Eclipse – 29.03.1797; Furious – 31.03.1797; Flamer – 30.03.1797; Furnace – 10.04.1797; Growler - 10.04.1797; Griper - 10.04.1797; Grappler – 04.1797; Gallant - 04.1797; Hardy - 10.04.1797; Haughty - 04.1797; Hecate – 2.05.1797; Hasty – 06.1797; Tigress – 11.09.1797.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, na stronie 126 książki, gdy mówi się o bitwie eskadr brytyjskiego wiceadm. Hughesa i francuskiego kontradm. Suffrena w dniu 12.04.1782 wspomniane są dwie fregaty, które wchodziły w skład eskadry brytyjskiej: SEAHORSE i COMBUSTION. Udało mi się znaleźć SEAHORSE (13.09.1748), bardzo proszę o opis jej losów, natomiast tego COMBUSTION to nie znalazłem, co to był za okręt ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Panie Krzysztofie, na stronie 126 książki, gdy mówi się o bitwie eskadr brytyjskiego wiceadm. Hughesa i francuskiego kontradm. Suffrena w dniu 12.04.1782 wspomniane są dwie fregaty, które wchodziły w skład eskadry brytyjskiej: SEAHORSE i COMBUSTION. Udało mi się znaleźć SEAHORSE (13.09.1748), bardzo proszę o opis jej losów, natomiast tego COMBUSTION to nie znalazłem, co to był za okręt ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Seahorse – zbudowana w stoczni firmy Barnard w Harwich. Uczestniczyła w wielu akcjach podczas wojny siedmioletniej, m.in. odegrała b. ważną rolę w zdobyciu Quebeku w 1759, uczestniczyła w zdobyciu Manili. Podczas wojny amerykańskiej walczyła na Oceanie Indyjskim. Sprzedana w 1784.
Combustion – istotnie trudno znaleźć go wśród fregat, skoro był tylko 8-działowym branderem. Zakupiony dla marynarki w 1782, sprzedany już w 1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Combustion – istotnie trudno znaleźć go wśród fregat, skoro był tylko 8-działowym branderem. Zakupiony dla marynarki w 1782, sprzedany już w 1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Dispatch (albo Despatch, ale nigdy przez samo „h”) – zwodowany 26.05.1804 w stoczni firmy Richard Symons & Co, w Falmouth. W aktywnej służbie 1804-1811. Rozebrany w 1811.
Avon - zwodowany 31.01.1805 w stoczni firmy Richard Symons & Co, w Falmouth. W aktywnej służbie 1805-1813, 1814. Zdobyty w kanale La Manche przez amerykański okręt Wasp 27.08.1814, niemal natychmiast odbity przez Anglików. Po bitwie był jednak w takim stanie, że zaraz zatonął 28.08.1814.
Persian – zwodowany 2.05.1809 w stoczni Daniela List, w Cowes. W aktywnej służbie 1809-1813. Rozbił się na Silver Keys na północ od Haiti 26.06.1813.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Avon - zwodowany 31.01.1805 w stoczni firmy Richard Symons & Co, w Falmouth. W aktywnej służbie 1805-1813, 1814. Zdobyty w kanale La Manche przez amerykański okręt Wasp 27.08.1814, niemal natychmiast odbity przez Anglików. Po bitwie był jednak w takim stanie, że zaraz zatonął 28.08.1814.
Persian – zwodowany 2.05.1809 w stoczni Daniela List, w Cowes. W aktywnej służbie 1809-1813. Rozbił się na Silver Keys na północ od Haiti 26.06.1813.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa