Francuskie okręty spod żagla i pary (2)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Hannibal, zwodowany 26.12.1779 w stoczni firmy Adams w Bucklers Hard, był 50-działowcem typu Portland. Zdobyty przez Suffrena i wcielony do jego eskadry indyjskiej. Nazwa w służbie francuskiej występuje pod postaciami Hannibal, Petit Hannibal, Annibal, Petit Annibal. Służył aktywnie tylko w 1782, lub do 1783, jednak formalnie skreślony z listy floty w 1787. Jeszcze w 1792 był hulkiem w Rochefort.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Milan – bryg 16-działowy zwodowany w stoczni firmy Ethéart w Saint Malo 6.07.1807. Projektant François Pestel. Zdaniem niektórych zaliczał się do typu Palinure. Jeśli tak, to bliźniaki: Cyclope, Écureuil, Pandour, Cygne, Fanfaron, Endymion, Faune, Lutin, Phaeton, Voltigeur, Néarque, Griffon, Rivoli, Espiegle, Palinure, Colibri, Basque, Nisus, Béarnais. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f. W aktywnej służbie od 1808. W 1808 i 1809 transportował żołnierzy do Indii Zach. Po zdobyciu przez Anglików wcielony do Royal Navy jako Achates. Wg pomiarów angielskich 97’4,5” x 28’3,5” x 13’2”, tonaż 327 ton. W aktywnej służbie 1810-1815. Sprzedany w 1818.
Actéon - bryg 16-działowy zwodowany w Rochefort 10.07.1804 lub dzień później. Projektant Pierre Rolland. Zdaniem niektórych zaliczał się do typu Lynx. Jeśli tak, to bliźniak: Lynx. Uzbrojenie: 16 x 6-f. Po zdobyciu przez Anglików wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. Wg pomiarów angielskich 94’0” x 29’3” x 8’1”, tonaż 335 ton. W aktywnej służbie 1809-1814. Rozebrany w 1816.
Amaranthe (Amarante) - zwodowany w stoczni Josepha Augustina Normand w Hawrze (Honfleur). W latach 1794, 1795 służył w ochronie rybołówstwa. Zdobyty przez Anglików w pobliżu Cherbourga 31.12.1796/ 1.03.1797. Wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. W aktywnej służbie 1797-1799. Rozbił się w pobliżu Florydy 25.10.1799.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Actéon - bryg 16-działowy zwodowany w Rochefort 10.07.1804 lub dzień później. Projektant Pierre Rolland. Zdaniem niektórych zaliczał się do typu Lynx. Jeśli tak, to bliźniak: Lynx. Uzbrojenie: 16 x 6-f. Po zdobyciu przez Anglików wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. Wg pomiarów angielskich 94’0” x 29’3” x 8’1”, tonaż 335 ton. W aktywnej służbie 1809-1814. Rozebrany w 1816.
Amaranthe (Amarante) - zwodowany w stoczni Josepha Augustina Normand w Hawrze (Honfleur). W latach 1794, 1795 służył w ochronie rybołówstwa. Zdobyty przez Anglików w pobliżu Cherbourga 31.12.1796/ 1.03.1797. Wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. W aktywnej służbie 1797-1799. Rozbił się w pobliżu Florydy 25.10.1799.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Belliqueuse – zwodowany w Dieppe 30.12.1793. W aktywnej służbie od 30.03.1794. W listopadzie 1797 sprzedany w Saint Malo i wyposażony jako okręt korsarski. Zdobyty przez Anglików 10.01.1798 i formalnie wcielony do Royal Navy jako bryg-slup Belette. Jednak nigdy nie wyposażony do aktywnej służby i sprzedany w 1801.
Jalouse - zwodowany w Honfleur 4.02.1794. W aktywnej służbie od kwietnia 1794. Zdobyty przez Anglików 13.05.1797 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. W aktywnej służbie 1797-1806. Rozebrany w 1807.
Mutine - zwodowany w Honfleur 5.01.1794. W aktywnej służbie od lutego 1794. Brał m.in. udział w wyprawie na Irlandię 12.1796/01.1797. Zdobyty przez Anglików 29.05.1797 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. W aktywnej służbie 1797-1802 (m.in. w bitwie pod Abukirem). Sprzedany w 1803.
Victorieuse - zwodowany w Honfleur 1.04.1794. W aktywnej służbie od kwietnia 1794. Zdobyty przez Anglików 25.08.1795 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. W aktywnej służbie 1795-1803. Rozebrany w 1805.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Jalouse - zwodowany w Honfleur 4.02.1794. W aktywnej służbie od kwietnia 1794. Zdobyty przez Anglików 13.05.1797 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. W aktywnej służbie 1797-1806. Rozebrany w 1807.
Mutine - zwodowany w Honfleur 5.01.1794. W aktywnej służbie od lutego 1794. Brał m.in. udział w wyprawie na Irlandię 12.1796/01.1797. Zdobyty przez Anglików 29.05.1797 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. W aktywnej służbie 1797-1802 (m.in. w bitwie pod Abukirem). Sprzedany w 1803.
Victorieuse - zwodowany w Honfleur 1.04.1794. W aktywnej służbie od kwietnia 1794. Zdobyty przez Anglików 25.08.1795 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. W aktywnej służbie 1795-1803. Rozebrany w 1805.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Lynx – zwodowany 10.04.1804 (lub dokładnie tydzień później) w Bayonne. Działał głównie w Indiach Zach. Zdobyty przez Anglików 21.01.1807 na Antylach i wcielony do Royal Navy pod nazwą Heureux. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie 1807-1810. Sprzedany 1814.
Cyclope – zwodowany w Genui, w stoczni firmy Muzzio et Mignone, 7.03.1805. Przekazany marynarce Królestwa Włoch 14.06.1810. Dalej zapewne na stronie Pothkana.
Cygne – zwodowany 12.09.1806 w Hawrze. Wszedł na skały pod ogniem jednostek brytyjskich 13.12.1808 i zatonął.
Palindure – nie znam ani takiej jednostki, ani takiego typu.
Palinure (bo chyba o niego Panu chodzi?) – zwodowany w Caudan (w Lorient) 12.01.1804. W okresie 16.07-24.12.1805 uczestniczył w rejsie krążowniczym „niewidzialnej eskadry” Allemanda. Zdobyty przez Anglików 31.10./1.11.1808 w pobliżu Martyniki i wcielony do Royal Navy pod nazwą Snap. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie 1808-1811. Rozebrany w 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Cyclope – zwodowany w Genui, w stoczni firmy Muzzio et Mignone, 7.03.1805. Przekazany marynarce Królestwa Włoch 14.06.1810. Dalej zapewne na stronie Pothkana.
Cygne – zwodowany 12.09.1806 w Hawrze. Wszedł na skały pod ogniem jednostek brytyjskich 13.12.1808 i zatonął.
Palindure – nie znam ani takiej jednostki, ani takiego typu.
Palinure (bo chyba o niego Panu chodzi?) – zwodowany w Caudan (w Lorient) 12.01.1804. W okresie 16.07-24.12.1805 uczestniczył w rejsie krążowniczym „niewidzialnej eskadry” Allemanda. Zdobyty przez Anglików 31.10./1.11.1808 w pobliżu Martyniki i wcielony do Royal Navy pod nazwą Snap. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie 1808-1811. Rozebrany w 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Béarnais – zwodowany w Bayonne 19.11.1808. Około 350 ton, 32 x 8,7 x 3,5 m. Załoga: 84 ludzi. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f, 2 działa 8-f. W czasie rejsu z Bayonne na Gwadelupę zdobyty na Atlantyku przez Anglików 14.11.1809 lub 14.12.1809 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Curieux. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie tylko w 1810. Sprzedany w 1814.
Colibri – zwodowany w Hawrze 8.08.1808. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f, 2 działa 8-f. W czasie rejsu z Cherbourga na San Domingo zdobyty na Antylach przez Anglików 16.01.1809 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. Wg pomiarów angielskich 96’9” x 29’5” x 13’5”, tonaż 365 ton. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie 1809-1813. Zatonął w cieśninie Port Royal w Południowej Karolinie 22.08.1813 po wejściu na mieliznę.
Rivoli – zwodowany w stoczni Jeana Chauvet w Paimboeuf 30.10.1807. Wymiary 29,3 x 8,7 x 4,5 m. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f, 2 działa 8-f. Jeszcze przed zwodowaniem przemianowany (w czerwcu 1807) na Serpent. Zdobyty w Indiach Zach. przez Anglików 17.07.1808 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Pert, zmienioną zaraz potem na Asp. Wg pomiarów angielskich 98’8,5” x 28’3,125” x 8’0”, tonaż 334 tony. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie 1808-1810. Sprzedany w 1814.
Zacharie-Jacques Allemand (1762-1826), jeden z najbardziej aktywnych dowódców francuskich tej epoki, objął w 1805, w stopniu kontradmirała, komendę nad niewielką eskadrą (5 liniowców, 3 fregaty, 3 brygi) w Rochefort. W lipcu wypłynął z portu w ramach nieszczególnie przez Napoleona zaplanowanej i fatalnie pokierowanej próby połączenia wszystkich rozproszonych zespołów francuskich na wodach kanału La Manche (tzw. genialny plan cesarza), ale ponieważ z różnych przyczyn nie spotkał się z Villeneuvem, nie zadowolił się zawróceniem do portu, tylko ruszył pustoszyć brytyjską żeglugę. Zadał Anglikom takie straty, że na jego poszukiwania wysłano pełno jednostek krążowniczych i całe eskadry. Wymykał się wszystkim prawie niepostrzeżenie (stąd „niewidzialna” eskadra). Ostatecznie jego łupem padł 54-działowy liniowiec Calcutta (poświęcił się w obronie konwoju), trzy małe okręty wojenne i 42 statki handlowe. Zawinął bez przeszkód do Rochefort 24 grudnia.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Colibri – zwodowany w Hawrze 8.08.1808. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f, 2 działa 8-f. W czasie rejsu z Cherbourga na San Domingo zdobyty na Antylach przez Anglików 16.01.1809 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. Wg pomiarów angielskich 96’9” x 29’5” x 13’5”, tonaż 365 ton. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie 1809-1813. Zatonął w cieśninie Port Royal w Południowej Karolinie 22.08.1813 po wejściu na mieliznę.
Rivoli – zwodowany w stoczni Jeana Chauvet w Paimboeuf 30.10.1807. Wymiary 29,3 x 8,7 x 4,5 m. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f, 2 działa 8-f. Jeszcze przed zwodowaniem przemianowany (w czerwcu 1807) na Serpent. Zdobyty w Indiach Zach. przez Anglików 17.07.1808 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Pert, zmienioną zaraz potem na Asp. Wg pomiarów angielskich 98’8,5” x 28’3,125” x 8’0”, tonaż 334 tony. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie 1808-1810. Sprzedany w 1814.
Zacharie-Jacques Allemand (1762-1826), jeden z najbardziej aktywnych dowódców francuskich tej epoki, objął w 1805, w stopniu kontradmirała, komendę nad niewielką eskadrą (5 liniowców, 3 fregaty, 3 brygi) w Rochefort. W lipcu wypłynął z portu w ramach nieszczególnie przez Napoleona zaplanowanej i fatalnie pokierowanej próby połączenia wszystkich rozproszonych zespołów francuskich na wodach kanału La Manche (tzw. genialny plan cesarza), ale ponieważ z różnych przyczyn nie spotkał się z Villeneuvem, nie zadowolił się zawróceniem do portu, tylko ruszył pustoszyć brytyjską żeglugę. Zadał Anglikom takie straty, że na jego poszukiwania wysłano pełno jednostek krążowniczych i całe eskadry. Wymykał się wszystkim prawie niepostrzeżenie (stąd „niewidzialna” eskadra). Ostatecznie jego łupem padł 54-działowy liniowiec Calcutta (poświęcił się w obronie konwoju), trzy małe okręty wojenne i 42 statki handlowe. Zawinął bez przeszkód do Rochefort 24 grudnia.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Arrogante - kanonierka z takielunkiem brygu, typu Eclacante, zwanego też typem Brave. Zwodowana w Hawrze 26.04.1793 jako Brave. Około 110 ton, 27,3 x 7,8 x 3 m. Uzbrojenie: 6 dział. Projektant Pierre-Alexandre Forfait. Przemianowana na Arrogante w maju 1795. Na przełomie 1796/1797 uczestniczyła w zakończonej klęską Francuzów wyprawie do Irlandii i w styczniu 1797 podjęła z wody część nielicznych rozbitków z liniowca Droits de l’Homme. Zdobyta przez Anglików 23.04.1798 w pobliżu Pointe du Raz i wcielona do Royal Navy początkowo bez zmiany nazwy, ale 31.08.1798 przemianowana na Insolent. Wg pomiarów angielskich 91’9” x 25’11,375” x 11’2”, tonaż 258 ton. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie 1801-1802, 1803-1809 jako kanonierka z takielunkiem brygu. Następnie 1811-1815 jako bryg-slup. Sprzedana w 1818. Bliźniak: Citoyenne.
Ronco – francusko-włoski bryg zwodowany w kwietniu 1808. Wymiary wg Anglików: 97’7” (lub cal mniej) x 28’8” x 18’3”, tonaż 334 tony. Uzbrojenie: 16 dział. Jeden z 6 okrętów typu Illyrien, zbudowanych w Wenecji dla marynarki Królestwa Włoch przez Andreę Salvini. Projekt Jeana Tupinier z 1806. Zdobyty przez Brytyjczyków 2.05.1808 w Zatoce Weneckiej i wcielony do Royal Navy jako Tuscan. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie od 1808. Sprzedany w 1818. Bliźniaki: Illyrien, Nettuno, Teulié. Ponadto dwa inne (plus jeden w budowie), które wpadły w ręce Austriaków w 1814, więc zapewne są na stronie Pothkana.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ronco – francusko-włoski bryg zwodowany w kwietniu 1808. Wymiary wg Anglików: 97’7” (lub cal mniej) x 28’8” x 18’3”, tonaż 334 tony. Uzbrojenie: 16 dział. Jeden z 6 okrętów typu Illyrien, zbudowanych w Wenecji dla marynarki Królestwa Włoch przez Andreę Salvini. Projekt Jeana Tupinier z 1806. Zdobyty przez Brytyjczyków 2.05.1808 w Zatoce Weneckiej i wcielony do Royal Navy jako Tuscan. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie od 1808. Sprzedany w 1818. Bliźniaki: Illyrien, Nettuno, Teulié. Ponadto dwa inne (plus jeden w budowie), które wpadły w ręce Austriaków w 1814, więc zapewne są na stronie Pothkana.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Citoyenne - kanonierka z takielunkiem brygu zwodowana w Hawrze 20.05.1793. Uzbrojona w 6 dział 24-funtowych. W latach 1793-1794 służyła u północnych wybrzeży Francji w ochronie rybołówstwa, w 1795 eskortowała przybrzeżne konwoje. W latach 1800-1801 należała do garnizonu w Breście. Skreślona z listy floty w 1804.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za opis Citoyenne.
Szkałem na stronie http://www.hicon.pl/~pothkan/hhwn/index.html wspomianych wyżej brygów typu Illyrien, ale pasują mi dwa typy: typ Jena (ex Veneto i ex Indiano) oraz typ Oreste (ex Orione i ex ? ), no i jest jeszcze Eridano, przy czym chyba ten drugi typ jest właściwy, bardzo proszę o wyjaśnienie.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Szkałem na stronie http://www.hicon.pl/~pothkan/hhwn/index.html wspomianych wyżej brygów typu Illyrien, ale pasują mi dwa typy: typ Jena (ex Veneto i ex Indiano) oraz typ Oreste (ex Orione i ex ? ), no i jest jeszcze Eridano, przy czym chyba ten drugi typ jest właściwy, bardzo proszę o wyjaśnienie.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Nie umiem tu pomóc. Wymiary wskazują rzeczywiście na te wymienione przez Pana (zdobyte przez Anglików miały długość od 29,03 do 29,74 m i szerokość od 8,71 do 8,86 m), lecz dalsze zawężanie poszukiwań na tej podstawie jest niemożliwe, ponieważ nie wiemy (ja nie wiem, żeby było ściślej), jaki system zastosowano dla zdjęcia wymiarów podawanych przez Pothkana, a różnice w metodach były znacznie większe niż w realnych wartościach.
Moje źródła angielskie nie zajmują się okrętami, które nigdy nie pływały pod brytyjską banderą, a francuskie – tymi, które nie pływały pod francuską. Nieliczne posiadane przeze mnie opracowania mówiące o okrętach włoskich zajmują się tylko takimi jednostkami, które coś nawojowały, a nie wyłącznie przeszły z rąk do rąk (czasem nawet na pochylni).
Gdyby Pothkan zamieścił plany tych brygów (oczywiście z wczesnego okresu pod banderą austriacką, zanim nie uległy głębokim przeobrażeniom zewnętrznym), mógłbym Panu odpowiedzieć bardzo ściśle, po prostu porównując z posiadanymi przeze mnie planami brygu typu Illyrien.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Moje źródła angielskie nie zajmują się okrętami, które nigdy nie pływały pod brytyjską banderą, a francuskie – tymi, które nie pływały pod francuską. Nieliczne posiadane przeze mnie opracowania mówiące o okrętach włoskich zajmują się tylko takimi jednostkami, które coś nawojowały, a nie wyłącznie przeszły z rąk do rąk (czasem nawet na pochylni).
Gdyby Pothkan zamieścił plany tych brygów (oczywiście z wczesnego okresu pod banderą austriacką, zanim nie uległy głębokim przeobrażeniom zewnętrznym), mógłbym Panu odpowiedzieć bardzo ściśle, po prostu porównując z posiadanymi przeze mnie planami brygu typu Illyrien.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach