Francuskie okręty spod żagla i pary (2)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty FAVOURITE (1747) oraz okrętów DILIGENTE, zakupionych od Kompanii Wschodnioindyjskiej w 1761 i w1765.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty FAVOURITE (1747) oraz okrętów DILIGENTE, zakupionych od Kompanii Wschodnioindyjskiej w 1761 i w1765.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Favorite – 30-działowa fregata klasy de 8. Zwodowana w Breście (lub w Hawrze) w 1747. Projektant Joseph-Louis Ollivier. Około 600 ton, 41,28 x 10,73 x 4,55 m. Załoga: 214. Uzbrojenie: 26 x 8-f, 4 x 4-f. Służyła w Indiach Wsch. i Zach. Od 1757 hulk-koszary w Breście. W podobnym charakterze jeszcze w 1770.
Diligente – 26-działowa fregata klasy de 8. Zwodowana w Lorient 28.04.1756. Około 520 ton, 39,65 x 10,40 x 5,04 m. Uzbrojenie: 26 x 8-f, 4 x 4-f. Projektant Antoine Groignard lub Jacques-Luc Coulomb. Odbyła dwa rejsy do Indii w służbie Kompanii Wschodnioindyjskiej, zanim została zakupiona przez marynarkę królewską w kwietniu 1761 (aczkolwiek inni widzą jej służbę w marynarce już od 1756 i udział w walkach na Oceanie Indyjskim w 1758 oraz 1759). W aktywnej służbie na pewno w 1762.
Diligente - 26-działowa fregata klasy de 8. Zwodowana w Lorient 1765. Około 470 ton, 39,98 x 10,08 x 5,20 m. Uzbrojenie: 26 x 8-f, 4 x 4-f. Projektant Jacques-Luc Coulomb. Od 1778 walczyła na Antylach i u wybrzeży Ameryki Pn. W styczniu 1782 zatonęła przy Cape Henry w Wirginii.
Wzajemny stosunek tych dwóch ostatnich bardzo niepewny. Niektórzy widzą datę końca służby pierwszej i początku drugiej jako 1777. Inni twierdzą, że w ogóle była to cały czas ta sama jednostka.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygów ÉCUREUIL, PANDOUR i FANFARON z grupy zaliczanej niekiedy do typu Palinure.
POzdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Projektant François Pestel.
Écureuil – zwodowany w Tulonie 15.01.1806. Wymiary 32 x 8,7 x 3,5 m. Załoga: 84. Uzbrojenie: 16 karonad 24-f. Przekazany marynarce Królestwa Włoch 14.06.1810 i przemianowany na Simplon. W 1811 przedarł się z Triestu do Tulonu i pozostał we Francji. W 1814 przemianowany na Curieux, W okresie Stu Dni Napoleona ponownie Simplon, potem znów Curieux. Skreślony z listy floty 1833.
Pandour – zwodowany w Nantes 23.06.1804. Uzbrojenie; 16 x 6-f. Zdobyty przez Anglików 1.05.1806, ale nie wcielony do Royal Navy.
Fanfaron – zwodowany w stoczni firmy Ethéart w Saint Malo 15.03.1804. Wymiary 27,9 x 8,4 x 4,1 m. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f i 2 działa 8-f. Służył m.in. w Indiach Wsch. Zdobyty przez Anglików w pobliżu Brestu 6.11.1809, ale nie wcielony do Royal Navy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4573
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Nowak Krzysztof pisze:Witam, dziękuję za opis Citoyenne.
Szkałem na stronie http://www.hicon.pl/~pothkan/hhwn/index.html wspomianych wyżej brygów typu Illyrien, ale pasują mi dwa typy: typ Jena (ex Veneto i ex Indiano) oraz typ Oreste (ex Orione i ex ? ), no i jest jeszcze Eridano, przy czym chyba ten drugi typ jest właściwy, bardzo proszę o wyjaśnienie.
Uwaga: strona jest w trakcie przebudowy i poprawek (w tym austriackie żaglowce), poza tym klasa "Oreste" jest błędnie nazwana (zresztą często są to moje własne, niejako porządkowe, określenia).

W każdym razie na moje wyczucie, prawie na pewno chodzi o następujące okręty:

Wymiary brytyjskie ww. przez pana Krzysztofa to, zaokrąglając, 29.7x8.7 m

bryg CESARE (wod. 29.01.1812), 16 dział
1814 au., VI 1815 ORIONE - zmierzony 29x8.5 m, uzbrojenie 2-12 f. i 14-24f. kar.

bryg MONTECUCCOLI (pod tą nazwą ukończony, ale być może i zaczęty - na cześć Raimondo Montecuccoli, wodza z okresu Wojny Trzydziestoletniej, zasadniczo w służbie cesarskiej - cyzli Habsburgów, ale z pochodzenia Włocha - na podobnej zasadzie obie nacje przyznają się do Eugeniusza Sabaudzkiego)
budowa rozpoczęta 18.01.1809, 1814 przejęty na pochylni (zmierzony 29x9 m), zwodowany 22.03.1817, uzbrojenie początkowe 16-12f.
wymiary z grubsza pasują, poza tym jedno opracowanie wymienia CESARE i MONTECUCCOLI jako bliźniaki

Co do trzeciego (lub raczej drugiego), jest problem - kilka możliwości:

JENA (wod. 29.11.1806) => au. VENETO
za: uzbrojenie (16 dział)
przeciw: wymiary (34x9 m, trochę za długi) i rozpocżęta w 1801 lub w lutym 1806 (czyli chyba przed projektem)

INDIANO => au. DALMATO
za: uzbrojenie (16 przy przejęciu)
przeciw: niedokładne dane (ponoć zbudowany 1808 jako bryg handlowy, w Wenecji lub "Ausland", co oznacza - poza Adriatykiem)

ERIDANO (nazwa austriacka i włoska)
znane tylko uzbrojenie: 2-8, 16-6
szybko sprzedany, brak danych nt. losów przed 1814 - data 1809 bardzo niepewna

MAMELUCCO lub MAMALUCCO (rozp. 08.1808, zwod. 07.10.1808, uzbrojony 28.10.1808) => au. USSARO
przeciw: wymiary (24.5x6.5 m, trochę za mały) i uzbrojenie (10-6f. w 1814 r.)
za: daty

OTELLO (rozp. 03.1812) => au. VELOCE (zwod. 05.1818)
przeciw: wymiary (34x9 m), uzbrojenie (20) i daty

No i w końcu: trzeciego mogło nie być (tzn. jednak Austriacy nie przejęli go).

Niestety, nie posiadam żadnych materiałów ilustracyjnych lub planów ww. jednostek.

Pozdrawiam,
Oskar
Obrazek
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Jak już wcześniej napisałem, wymiary tych brygów cechowały się (oczywiście) pewnymi odchyłkami indywidualnymi, znane mi miały długość z zakresu 29,03-29,74 m i szerokość z przedziału 8,71-8,86 m. Inżynier Jean Tupinier przybył do Wenecji w 1806 i wtedy też rozpoczął współpracę z Andreą Salvini. Okręty powstałe w Wenecji w latach 1806-1813 w wyniku współpracy tej dwójki są przedmiotem artykułów w dzisiejszych specjalistycznych periodykach włoskich, do których niestety nie mam dostępu. W internecie można przeczytać tylko - jak mi się wydaje - ich tytuły i miejsce zamieszczenia, a ja w najbliższym czasie do Włoch się nie wybieram. Tym niemniej, przy pewnej dozie cierpliwości, da się chyba ustalić konkretne nazwy - dwie pierwsze podane przez Pothkana jednostki są istotnie bardzo "obiecujące".
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4573
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

A czy mógłby pan - informacyjnie - podać namiary do owych artykułów?
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Po wpisaniu do Googla słów Salvini i Tupinier pojawia się np. coś takiego:

623.820 094 531
Marzari, Mario
Il periodo napoleonico in Italia e l'opera degli ingegneri Salvini e Tupinier nell'Arsenale veneto / Mario Marzari. - Napoli : Edizioni scientifiche italiane, 1993. - P. 317-343 : ill. ; 24 cm
IN La penisola italiana e il mare : costruzioni navali, trasporti e commerci tra XV e XX secolo : atti del Convegno : Viareggio, 29 aprile-1 maggio 1991

Soggetti: Costruzioni navali - Venezia - 1806-1813 | Navi da guerra - Francia - Costruzione - 1806-1813

Biblioteca Collocazione
PRATO - Istituto internazionale di storia economica F. Datini DAT C IV 10


Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za wyjaśnienia o typie Illyrien.
Jeśli to możliwe proszę o opis danych i losów pozostałych okrętów tego typu : Illyrien, Nettuno, Teulié.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Illyrien – zwodowany w czerwcu 1807; angielskie wymiary: 97’6” x 29’0” x 19’0”, tonaż 340 ton. Pod banderą włoską zmieniał nazwy kolejno na Vendicare, Friedland. Pod tą ostatnią zdobyty przez Anglików 26.03.1808 i wcielony do Royal Navy jako bryg 14-działowy Delight. W aktywnej służbie 1808-1810. Sprzedany 1814.
Nettuno – zwodowany w czerwcu 1807; angielskie wymiary: 95’3” x 29’1” x 13’11”, tonaż 344 tony. Zdobyty przez Anglików 1.06.1808 i wcielony do Royal Navy jako bryg 16-działowy Cretan. W aktywnej służbie 1808-1813. Sprzedany 1814.
Teulié - zwodowany w kwietniu 1808; angielskie wymiary: 97’3” x 28’7” x 18’6”, tonaż 332 tony. Zdobyty przez Anglików 1.06.1808 i wcielony do Royal Navy jako bryg 16-działowy Roman. W aktywnej służbie 1810-1811 (niecałe 2 miesiące). Sprzedany 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygów ENDYMION, FAUNE, LUTIN, NEARQUE z grupy zaliczanej niekiedy do typu Palinure.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Endymion – zwodowany w stoczni firmy Muzzio & Migone w Genui 10.01.1805. Uzbrojenie: 12 dział 6-f (albo 14 karonad 24-f) i 4 (2) działa 8-f. Zdobyty przez Anglików przy kapitulacji Genui 18.04.1814, ale nie wcielony do Royal Navy (może spuszczony na dno przez obrońców).
Faune – zwodowany w Basse-Indre (Nantes) 8.07.1804. Około 350 ton, 32 x 8,7 x 3,5 m. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f i 2 działa 8-f. W rejsie powrotnym z Antyli zdobyty przez Anglików 15.08.1805 w pobliżu Rochefort i wcielony do Royal Navy pod nazwą Fawn. Pod brytyjską banderą w służbie tylko w 1806.
Lutin – zwodowany w stoczni firmy Ethéart w Saint Malo 7.06.1804. Wymiary; 27,9 x 8,4 x 4,1 m. Uzbrojenie: 16 x 6-f. Zdobyty przez Anglików 24.03.1806 w pobliżu Martyniki i wcielony do Royal Navy pod nazwą Hawk. Wymiary angielskie 91’5” x 28’3,5” x 7’5”, tonaż 311 ton. Pod brytyjską banderą w aktywnej służbie 1806-1814 (od 1812 jako Buzzard). Sprzedany w 1814.
Néarque – zwodowany w Lorient (Caudan) 27.03.1804 lub 27.04.1804. Około 350 ton, 32 x 8,7 x 3,5 m. Uzbrojenie: 16 x 6-f. Zdobyty przez Anglików 28.03.1806 w pobliżu Lorient i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. Wymiary angielskie 94’4” x 28’4,5” x 7’6”, tonaż 310 ton. Nie wprowadzony do aktywnej służby. Sprzedany 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za opis brygów.
Chciłbym prosić, jeśli to możliwe, o podobny opis brygów ADONIS (1806) i MERCURE (1806).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Adonis – zwodowany w Genui 18.08.1806. Około 350 ton, 32 x 8,7 x 3,5 m. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f i 2 działa 8-f. Skreślony z listy francuskiej floty 6.11.1822, rozebrany w 1823.
Mercure - zwodowany w stoczni firmy Muzzio & Migone w Genui 17.07.1806. Uzbrojenie: 16 karonad 24-f. Kiedy znajdował się w Wenecji, został przekazany flocie Królestwa Włoch 14.06.1810. Wchodził w skład eskadry, która podczas przechodzenia z Wenecji do Ankony została 22.02.1812 zaatakowana przez okręty brytyjskie; w walce z brygiem HMS Weazle (Weazel) bryg Mercure wyleciał po 40 minutach w powietrze (tylko 3 ludzi ocalało).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygów GENIE (1808) i HUSSARD (1809). I jeszcze, jeśli można, kto był projektantem tych i poprzednio omawianych ADONIS i MERCURE.
Pozdrawiam, Krzysztof Nowak.
Zablokowany