Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (3)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów slupów typu Swan z 1766: DISPATCH, CAMELEON, NYMPH.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Dispatch – zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 10.02.1777. Przewrócił się i zatonął z całą załogą w Zatoce Św. Wawrzyńca 8.12.1778.
Cameleon (Chameleon) - zwodowany w stoczni firmy Randall w Rotherhithe 26.03.1777. Zatonął z całą załogą w wielkim huraganie w Indiach Zach. 12.10.1780.
Nymph - zwodowany w królewskiej stoczni w Chatham 27.05.1778. W wyniku wypadku spłonął podczas kotwiczenia przy wyspie Tortola 28.06.1783.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za opis slupów.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów zdobytych na Francuzach i Amerykanach: 14-działowego WASP, zdobytego w 1801, 16-działowego VIMIERA, zdobytego w 1808 oraz 14-działowego FERRET, zdobytego w 1812.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Wasp – Brytyjczycy nie zdobyli w 1801 roku żadnego okrętu tej nazwy. Podejrzewam, że chodzi o francuski żaglowiec korsarski Guepe, zdobyty naprawdę rok wcześniej, a służący aktywnie w Royal Navy, pod nazwą Wasp, od 1801. Został zbudowany w Bordeaux w 1798, miał angielskie wymiary 101’9” x 25’11” x 12’2”, tonaż 298 ton. Był to bryg zdobyty przez Anglików 29.08.1800 w Vigo. Do sierpnia 1801 przekształcano go w Portsmouth na trójmasztowiec (gładkopokładowy) i wcielono do marynarki brytyjskiej jako 18-działowy slup Wasp (16 karonad 24-f, 2 działa 9-f, 105 ludzi). W aktywnej służbie 1801-1802, 1803-1809. Sprzedany 1811.
Vimiera – tak Anglicy nazwali po zdobyciu francuski bryg Pylade zwodowany 17.04.1805 w Hawrze. Projektant Jean-François Chaumont. Wymiary angielskie: 91’0” x 28’0” x 6’10”, tonaż 304 tony. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f i dwa działa 6-f. Załoga: 100. Pylade, wyposażony za pieniądze Holendrów, został zdobyty przez Anglików 20.10.1808 w pobliżu Martyniki. W aktywnej służbie, jako Vimiera, 1808-1810. Sprzedany w 1814.
Ferret – nie jestem pewny, czy o to Panu chodzi, lecz 17.10.1812 Brytyjczycy zdobyli amerykański bryg korsarski Rapid (o nieznanej dacie i miejscu budowy), o wymiarach 84’0” x 24’8” x 10’4”, tonaż 214 ton. Wcielili go do Royal Navy pod nazwą Nova Scotia, z uzbrojeniem w 12 karonad 12-f i dwa działa 6-f, z załogą 75 ludzi. Dopiero w czerwcu 1813 otrzymał nazwę Ferret i – przy okazji – został przeklasyfikowany do grupy slupów. W aktywnej służbie do 1815. Sprzedany w 1820.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony 2007-06-17, 14:01 przez Krzysztof Gerlach, łącznie zmieniany 1 raz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za opis zdobytych okrętów, to rzeczywiście te, o które mi chodziło.
Bardzo proszę o opis danych i losów trzech okrętów o nazwie ACTIVE. Pierwszy z nich to bryg-slup 14-działowy służący w Royal Navy od 1776 i zdobyty przez Amerykanów w 1780. Drugi to kuter 12-działowy, o którym wiem tylko, że został zdobyty 18.08.1779 przez Francuzów (czy miał bliźniaki ?). Trzeci to kuter 12-działowy z 1797.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Z pierwszymi dwoma sprawa nie jest prosta do rozstrzygnięcia. David Lyon pisze o nich następująco:
„Wydaje się, że były w tym samym czasie przynajmniej dwie, a może nawet trzy jednostki o nazwie Active w Royal Navy. Po pierwsze, 12-działowy bryg z załogą 55 ludzi (może kupiony w 1776?); po drugie, 16/14-działowy kuter z załogą 40 ludzi (kupiony lub wynajęty w 1779). Jeden z nich miał następujące wymiary – 71’0” x 20’2” x 8’1”, 109 ton – ale nie wiadomo który. Kuter o nazwie Active został zdobyty na wodach kanału La Manche 18.08.1779 przez francuski żaglowiec 14-działowy Mutine; aczkolwiek mógł to być statek handlowy lub korsarski, a nie żaglowiec marynarki wojennej. Jest możliwe, że wspomniany wyżej bryg został zdobyty przez Amerykanów w 1780. Chociaż bryg Active służył na wodach Ameryki Pn. jeszcze w 1781 pod dowództwem porucznika Delance. W tym ostatnim przypadku może jednak chodzić o ex-Rosebud, który został nabyty w 1780 i wycofany w 1782.”
David J. Hepper sądzi, że ten okręt zdobyty przez francuski kuter 14-działowy Mutin [sic] 18.08.1779, był 12-działowym kutrem kupionym w 1779. Tego samego zdania jest Jean-Michel Roche, który wprawdzie nie odnotowuje jakiejkolwiek służby zdobytego żaglowca w marynarce francuskiej, ale zwraca uwagę, że w 1788 Anglicy zdobyli na Francuzach bryg Active [w pięć lat po zawarciu pokoju i w pięć lat przed wybuchem nowej wojny -?! K.G.], który pewnie był tym samym okrętem.
Nie ma natomiast problemu z kutrem 12-działowym Active z 1797. Po prostu nie było w ogóle takiej jednostki. Podejrzewam czeski błąd w dacie, lub chodzi o żaglowiec służący też w 1797, ale włączony znacznie wcześniej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za opis okrętów Active (niezwykle interesujęce), jeśli trzeciego nie było, to chyba rzeczywiście pomyłka w dacie, ale to dziwnie trafia w okres gdy utracono fregatę ACTIVE (1780) w lipcu 1796 a wodowanie nowej ACTIVE w grudniu 1799.
Chciałbym prosić o opis danych, losów i ewentualnych bliźniaków okrętu 14-działowego PELTER (1804 w Deptford) oraz okrętu FUZE, zakupionego w 1804 i wcielonego do służby jako brander.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Lukę czasową wśród okrętów Active, o której Pan wspomina, z powodzeniem (a nawet nadmiarem) zapełnił 10-działowy kuter Active (własność cywilna), wynajmowany przez Royal Navy w latach 1794-1800.

Pelter – jeden z 12-działowych okrętów typu Archer, klasyfikowanych najpierw jako kanonierki, potem brygi. Zaprojektowane przez Williama Rule w roku 1800. Dane projektowe: 80’0” x 22’6” x 9’5”, tonaż 177 ton. Załoga: 50. Uzbrojenie: 10 karonad 18-f i 2 działa 12-f (lub 2 karonady 32-f). Pelter, zwodowany 25.07.1804 w stoczni firmy John Dudman & Co w Deptford, miał 80’1” x 22’6” x 9’5,5”, 178 ton. W aktywnej służbie 1804-1809. Wypłynął z Halifaxu 3.03.1809 kursem na wyspy zawietrzne i nigdy już nie był przez nikogo widziany.
Miał pięćdziesiąt siedem jednostek bliźniaczych, więc łatwo Panu zgadnąć moje zapatrywania na wypisywanie choćby tylko ich nazw – ja tego nie zrobię.

Fuze – był to mały i stary żaglowiec handlowy William Adventure, zbudowany w 1763 w Lowestoft. Obliczeniowa długość stępki do tonażu około 41’0”, szerokość 15’10,5”, tonaż 55 ton. Zakupiony przez Royal Navy w październiku 1804 i do marca 1805 wyposażony jako brander Fuze. Sprzedany w 1807.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony 2007-06-17, 07:20 przez Krzysztof Gerlach, łącznie zmieniany 1 raz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, jeśli to możliwe, bardzo proszę o opisanie tego "cywila" ACTIVE z lat 1794-1800.
Proszę też o opis danych i losów brygów BITER (1804 w Blackwall), oraz ATTACK i ATTENTIVE (obydwa 1804).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Active – kuter 10-działowy (przez niektórych określany jako 12-działowy); tonaż 71 ton, uzbrojenie: 10 x 3-f; załoga: 35. Wynajmowany przez Royal Navy od 12.05.1794. W październiku 1797 uczestniczył w bitwie pod Camperdown. Zdobyty przez francuski okręt korsarski i holenderskie kanonierki na rzece Ems 9.10.1800 (podaje się też datę 22.11.1800), służył odtąd pod banderą Francji jako korsarz Victoire. Odbity przez Anglików 16.05.1801. Być może dalej wynajmowany przez Royal Navy do 1803, ale to niebyt pewne.

Biter, Attack i Attentive – 12-działowe brygi typu Archer.
Biter – zwodowany 27.07.1804 w stoczni Williama Wallis w Blackwall. Rzeczywiste wymiary jak projektowe; uzbrojenie: 10 karonad 18-f, dwa działa 12-f. Rozbił się w pobliżu Étaples na francuskim wybrzeżu 10.11.1805.
Attack – zwodowany 9.08.1804 w stoczni Roberta Adams w Chapel. Rzeczywiste wymiary: 80’1,75” x 22’8” x 9’5”, tonaż 180 ton. Przechwycony w Kattegacie przez eskadrę duńskich kanonierek 19.08.1812.
Attentive – zwodowany 18.09.1804 w stoczni firmy Bools & Good w Bridport. Rzeczywiste wymiary: 80’0,5” x 22’7” x 9’5”, tonaż 179 ton. Rozebrany w 1812.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygów BLAZER (1804), BOUNCER (1804) oraz BRUIZER (1804)
Chciałbym też zapytać o uzbrojenie kanonierek-brygów typu Archer z 1800. Dwa działa 12-funtowe (lub karonady 24-funtowe) podobno znajdowały się na dziobie i rufie tych okrętów i były obracane. Czy było to pierwsze tego typu rozwiązanie dla dział usytuowanych w tych miejscach, czy stosowano działa obracane już wcześniej.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Blazer, Bouncer i Bruizer – 12-działowe brygi typu Archer.
Blazer – zwodowany 3.05.1804 w stoczni Thomasa Pitcher w Northfleet. Rzeczywiste wymiary: 80’0” x 22’8” x 9’5,5”, tonaż 180 ton. Uzbrojenie: 10 karonad 18-f, dwa działa 12-f. W aktywnej służbie 1804-1813. W 1813 przeklasyfikowany na slup. Sprzedany w 1814.
Bouncer – zwodowany 11.08.1804 w stoczni Williama Rowe w Newcastle. Rzeczywiste wymiary: 80’2” x 22’7” x 9’5”, tonaż 177 ton. Wszedł na mieliznę pod Dunkierką (czy Boulogne) w lutym 1805, zdobyty przez Francuzów. W marynarce francuskiej początkowo bez zmiany nazwy, w 1814 przemianowany na Ecureuil (krotko znów Bouncer podczas Stu Dni Napoleona). Skreślony z listy floty w 1827.
Bruiser (Bruizer) – zwodowany 28.04.1804 w stoczni Thomasa Pitcher w Northfleet. Rzeczywiste wymiary: 80’0” x 22’8” x 9’5,5”, tonaż 180 ton. W aktywnej służbie 1804-1814. Sprzedany w 1815.
Te obracane działa na dziobie i rufie jednostek typu Archer trącą mi uwagą z „The Sail & Steam Navy List” Lyona i Winfielda, nie za bardzo odpowiadającą prawdzie. W rzeczywistości okręty te zaprojektowano w ten sposób, że oba działa 12-funtowe (lub obie karonady 32-funtowe, a nie 24-funtowe) stały w dużych furtach na dziobie (nie na rufie), jako dziobowe pościgówki na całkiem klasycznych lawetach. Oczywiście jednostki, które przetrwały w służbie po 1815, mogły być potem – i były - rozmaicie przerabiane, lecz patent na obracanie dział dziobowych i rufowych (próbowano także takich pomysłów z działami na śródokręciu) nigdy się dobrze nie sprawdzał na podobnych maleństwach i w miarę wyprowadzania ich z wód ściśle przybrzeżnych na oceany, wręcz go porzucano lub przynajmniej ograniczano do małych karonad czy haubic. W każdym razie, o ile dla angielskich kanonierek cezurą takiego rozwiązania (na jednostkach INNEGO typu) wydaje się być rok 1805, o tyle Chapman proponował je na szwedzkich kanonierkach już w 1760, a Amerykanie stosowali (raczej z kiepskim skutkiem) na swoich w 1804.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygów CHARGER (1801 w Deptford), CONFLICT (1801 w Deptford) oraz CONTEST (1804).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Charger, Conflict, Contest – 12-działowe brygi typu Archer.
Charger – zwodowany 17.04.1804 w stoczni firmy John Dudman & Co w Deptford. Rzeczywiste wymiary: 80’1” x 22’7,25” x 9’5”, tonaż 179 ton. W aktywnej służbie 1801-1809. W 1809 wyposażony jako kanonierka moździerzowa (mortar gunbrig). Ponownie w służbie 1810-1813, sprzedany w 1814.
Conflict – zwodowany 17.04.1804 w stoczni firmy John Dudman & Co w Deptford. Rzeczywiste wymiary: 80’1,5” x 22’7,75” x 9’4,5”, tonaż 180 ton. Wszedł na mieliznę pod Niewport 24.10.1804, zdobyty przez Francuzów. W marynarce francuskiej początkowo bez zmiany nazwy, w 1806 wyposażony do służby jako Conflit. Przemianowany na Lynx 24.09.1814 (krótko Conflict podczas Stu Dni Napoleona, potem znów Lynx). W 1823 brał udział we francuskiej interwencji w Hiszpanii, w 1830 w podboju Algieru. Skreślony z listy floty w 1834.
Contest – zwodowany w czerwcu 1804 w stoczni Williama Courtney w Chester. Rzeczywiste wymiary: 80’1” x 22’6,75” x 9’5”, tonaż 178 ton. Brał udział w bitwie na Redzie Baskijskiej 13.04.1809. Zaginął z całą załogą na północnym Atlantyku w grudniu 1809, w czasie rejsu do Ameryki.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za opis brygów.
Bardzo proszę o opis danych i losów brygów DARING (1804 w Ipswich), DEFENDER (1804 w Chester), DESPERATE (1805 w Broadstairs).
Chciałbym też zapytać o typ kanonierek brytyjskich, który jako pierwszy otrzymał działa obracane.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Daring, Defender, Desperate – brygi-kanonierki typu Archer.
Daring – zwodowany w październiku 1804, w stoczni Jabeza Bailey w Ipswich. Wymiary rzeczywiste: 80’2” x 22’6,75” x 9’5”, tonaż 178 ton. W aktywnej służbie 1804-1813. Sztrandował i został spalony przez własną załogę w pobliżu Iles de Los 27.01.1813 dla uniknięcia przechwycenia przez francuską fregatę.
Defender – zwodowany 28.07.1804 w stoczni Williama Courtney w Chester. Wymiary rzeczywiste: 80’1,25” x 22’7,5” x 9’5,5”, tonaż 179 ton. W aktywnej służbie 1804-1809. Rozbił się pod Folkestone 14.12.1809, zepchnięty na brzeg po zerwaniu lin kotwicznych.
Desperate - zwodowany 2.01.1805 w stoczni Thomasa White w Broadstairs. Wymiary rzeczywiste: 80’2” x 22’7” x 9’5”, tonaż 179 ton. W aktywnej służbie 1805-1809. W 1809 wyposażony jako kanonierka moździerzowa (mortar gunbrig). Ponownie w aktywnej służbie 1810-1814. Sprzedany na rozbiórkę w 1814.

W zasadzie staram się nie poruszać kwestii z gatunku „po raz pierwszy”, bo zawsze ktoś może wygrzebać, że gdzieś zrobiono to – rzekomo lub naprawdę - wcześniej (połowa, albo większa część takich rewelacji okazuje się potem „patriotycznym” fałszerstwem, jak rozmaici Janowie z Kolna, hiszpańscy wynalazcy maszyny parowej, francuski parostatek Papina itd.), a dyskusja wokół tego przyprawia mnie o skręt kiszek. W każdym razie w 1805 roku komisarz Ministerstwa Transportu, kmdr Thomas Hamilton, zaprojektował nowy typ małych kanonierek, na początku uzbrojonych w 2 działa 18-funtowe na dziobie i jedną karonadę 18-funtową na rufie, właśnie zamontowaną obrotowo (aczkolwiek były też odmiany z tylko jednym działem dziobowym i jedną obracaną karonadą rufową, a przez jakiś czas preferowano wagomiar 24 funtów).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany