Bocznokołowiec wiślany 'Pan Tadeusz'
Bocznokołowiec wiślany 'Pan Tadeusz'
Nie znalazłem takiego tematu na forum a przydała by mi się informacja o ostatnich latach służby i o losie jaki spotkał tą jednostkę. Mile widziane jakieś zdjęcia 
Tak na "Mickiewiczu".pothkan pisze:A czasem nie na "Mickiewiczu"?
Baltops 2012---> http://fotogdynia.blogspot.com/2012/06/ ... warty.html
Sprzedaję: http://allegro.pl/listing/user.php?us_id=1377717
Sprzedaję: http://allegro.pl/listing/user.php?us_id=1377717
Wpadłem na chwilę do domu z wakacji i sięgnąłem po książkę Witolda Arkuszewskiego Wiślane statki pasażerskie XIX i XX wieku. I co w niej wyczytałem:
PAN TADEUSZ, zbudowany w stoczni Fajansa w 1911 roku dla potrzeb własnych tego armatora. Długość całkowita - 58,0 m, szerokość całkowita - 9,5 m, szerokość kadłuba - ok. 5,5 m, napęd - maszyna parowa o mocy 200 KM, dwa pokłady, oświetlenie elektryczne (!), statek zabierał 400 pasażerów. W kadłubie kabiny dwu-, cztero- i sześcioosobowe. Eksploatowany w rejonie Warszawy w ruchu wycieczkowym, kursował codziennie, w ciągu popołudnia cztery rejsy po półtorej godziny. W czasie wojny Fajansowie przekazali statek władzom wojskowym, był ambulansem szpitalnym. Zatopiony przez niemiecką artylerię w 1915 roku pod Dęblinem i utracony na zawsze.
Ale ten na zdjęciu z książki Arkuszewskiego wygląda inaczej niż ten z postu barby (może to jednak zdjęcie wileńskiego PANA TADEUSZA?).
JB
PAN TADEUSZ, zbudowany w stoczni Fajansa w 1911 roku dla potrzeb własnych tego armatora. Długość całkowita - 58,0 m, szerokość całkowita - 9,5 m, szerokość kadłuba - ok. 5,5 m, napęd - maszyna parowa o mocy 200 KM, dwa pokłady, oświetlenie elektryczne (!), statek zabierał 400 pasażerów. W kadłubie kabiny dwu-, cztero- i sześcioosobowe. Eksploatowany w rejonie Warszawy w ruchu wycieczkowym, kursował codziennie, w ciągu popołudnia cztery rejsy po półtorej godziny. W czasie wojny Fajansowie przekazali statek władzom wojskowym, był ambulansem szpitalnym. Zatopiony przez niemiecką artylerię w 1915 roku pod Dęblinem i utracony na zawsze.
Ale ten na zdjęciu z książki Arkuszewskiego wygląda inaczej niż ten z postu barby (może to jednak zdjęcie wileńskiego PANA TADEUSZA?).
JB
http://www.plock24.pl/cpg/cpg/albums/us ... 08/5~1.jpgmiczman pisze:Tak na "Mickiewiczu".pothkan pisze:A czasem nie na "Mickiewiczu"?
"U przystani Plockiego Towarzystwa Wioslarskiego statek "Mickiewicz".
Czerwiec 1927 rok. Na katafalku trumna z prochami Juliusza Slowackiego przewozona na Wawel. W komitecie honorowym miasto reprezentowali n. im. dr Al. Maciesza, pastor R. Gundlach, pani Osowska i pan Rokitnicki."
Andrzej
Navigare...
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Wileński PAN TADEUSZ był własnością (rok 1936) J. Borowskiej z Wilna (potem K.Borowskiego), miał numer rejestracyjny miejscowego Państwowego Zarządu Wodnego 3101. Napędzany był kołami łopatkowymi poruszanymi silnikiem spalinowym (1936 r.) o mocy 48 KM. Zabierał maksymalnie 141 pasażerów, miał 25,7 metrów długości, 3,05 m - szerokości (z tamborami 6 metrów), zanurzenie pustego statku wynosiło 24 centymetry, z ładunkiem - 44 cm.
JB
JB
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Dodam tylko tyle że wcale Fajansowie "Pana Tadeusza" nie przekazali tylko został im zarekwirowany dla potrzeb wojskowych:
“PAN TADEUSZ”
TYP STATKU: pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1911; Stocznia Żeglugi Parowej M.Fajans i Synowie, Warszawa.
WYPORNOŚĆ:?.
WYMIARY:długość- 58,00 m, szerokość- 5,50/10,20., zanurzenie- 0,55 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa; podwójnego rozprężania; 2 cylindrowa; prod.Stocznia M.Fajans i Synowie, Warszawa 1911r.; moc: 200 KM
PĘDNIK: bocznokołowiec, PRĘDKOŚĆ: 21 km/godz.,ZAŁOGA: 11 ludzi, PASAŻEROWIE: 345 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1911: PAN TADEUSZ - Żegluga Parowa M.Fajans i Synowie, Warszawa.[RS]
zbudowany jako dwupokładowy statek flagowy firmy elegancko wyposażony.
1912: PAN TADEUSZ - Warszawskie Towarzystwo Akcyjne Handlu i Żeglugi, Warszawa.[RS]
1914.VIII: PAN TADEUSZ - Armia Rosyjska.[RS]
używany jako statek szpitalny, potem transportowy
1915.VI: - ostrzelany przez artylerię niemiecką koło Ivanogorodu (Dęblin) i zatopiony.
Pozdrawiam.
Na temat tego drugiego wileńskiego J.B napisał wszystko.
“PAN TADEUSZ”
TYP STATKU: pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1911; Stocznia Żeglugi Parowej M.Fajans i Synowie, Warszawa.
WYPORNOŚĆ:?.
WYMIARY:długość- 58,00 m, szerokość- 5,50/10,20., zanurzenie- 0,55 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa; podwójnego rozprężania; 2 cylindrowa; prod.Stocznia M.Fajans i Synowie, Warszawa 1911r.; moc: 200 KM
PĘDNIK: bocznokołowiec, PRĘDKOŚĆ: 21 km/godz.,ZAŁOGA: 11 ludzi, PASAŻEROWIE: 345 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1911: PAN TADEUSZ - Żegluga Parowa M.Fajans i Synowie, Warszawa.[RS]
zbudowany jako dwupokładowy statek flagowy firmy elegancko wyposażony.
1912: PAN TADEUSZ - Warszawskie Towarzystwo Akcyjne Handlu i Żeglugi, Warszawa.[RS]
1914.VIII: PAN TADEUSZ - Armia Rosyjska.[RS]
używany jako statek szpitalny, potem transportowy
1915.VI: - ostrzelany przez artylerię niemiecką koło Ivanogorodu (Dęblin) i zatopiony.
Pozdrawiam.
Na temat tego drugiego wileńskiego J.B napisał wszystko.
W.DANIELEWICZ