Rosyjskie okręty wojenne XVIII i XIX w.

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

AvM pisze:
Andrzej J. pisze:
pothkan pisze: Mikrofilmy można przerobić do postaci cyfrowej bez skanowania (i bardzo szybko), tylko potrzebny jest specjalny sprzęt (taka przystawka do komputera, tj. urządzenie wejścia) - nie trzeba dodawać, że tanie to nie jest. W Polsce jest w kilku archiwach i bibliotekach (sam nie stosowałem, ale wiem ze słyszenia), chyba na Zachodzie jest więcej? Szczególnie w RFN, bądź co bądź liderze akcji mikrofilmowania archiwaliów... Może jest to dostępne jako usługa publiczna (coś jak u nas przegrywanie video na cd)?
Udostępnienie Wiesiołago jako materiału źródłowego to jeden z lepszych pomysłów ostatnich tygodni w temacie naszego środowiskowego, wirtualnego (jak na razie) Instytutu Nautologicznego.
Pisalem ze mam kopie z mikrofilmow , czyli odbitko bialo czarne.
a nie same mikrofilmy.

AvM
Jeśli to ma w miarę rozsądną rozdzielczość mogę z tego zrobić pdf-a
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6798
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Wiekszosc na tym forum oczekuje , ze wszystko z nieba spadnie, ewentualnie z netu.

Polska ksiazka o flocie rosysjkiej zaglowej:

S.Stawiarski
"Aurora i Nawaryn, statki wojenne rosyjskie w Portsmouth"
London 1854

AvM
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Dygresyjnie w charakterze uzupełnienia
Nie ma tego ani w Bibliotece Narodowej, ani w Bibliotece Kórnickiej, ani w Bibliotece Kongresowej, ani w British Library.
W tej ostatniej jest tylko:
System number 012550842 Author - personal Stawiarski, Seweryn. Title Notatki tycza̢ce sie̢ oswobodzenia w Portsmouth kilkunastu Polaków z okre̢tu rossyiskiego Irtysz ... Publisher/year W Londynie : nakładem Komitetu Ogółu Emigracyi Polskiej, 1844. Physical descr. 37p. Holdings (All) Details Shelfmark RB.23.a.3759 Request
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6798
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Andrzej jest kolo twoich zrodel.

UAM Poznan.

AvM
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Choć to uczelnia mojej żony, byłem do niej zrażony przed laty - w katalogu tematycznym "krążowniki" była fiszka książki o krążnikach (odmiana wielokrążków) z jakiegoś wydziału mechanicznego lub maszynowego z Gliwic z Politechniki Śląskiej. Autentyczne.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6798
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Czy ktos weryfikowal zrodla rosyjskie.

Kiedys zauwazelem , ze w Veselago brakuje kilku OL.

Podobne braki podal mi Prof. Glete.

Na ile aktuelne wydania uzupelniaja te braki ?????

AvM
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, poszukuję danych i losów rosyjskich fregat parowych zbudowanych w latach 1842-1843 i utraconych w Sewastopolu w czasie wojny krymskiej: ODESSA, KRIM, CHERSONES, GROMONOSIEC, BIESSARABIJA. Będę wdzięczny za informacje o nich. Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6798
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

N.A. Zalesskiy, "Odessa" Vykhodit v More" (i.e. steamer "Odessa" is going out to the sea)< Lenigrad, "Sudostroenie", 1987, 126 pages. ("Genesis of Steam Navigation in the Black Sea").
Appendix: List of all merchant steamers used for passengers and cargo transportation and towing in the Black and Azov seas (1827-1855). (about 50 steamers).
Name; Owner; Dates of LD Launch Completion; Place of building; Displacement, t; Dimensions (meters); Horse power; Speed, knots; Notes (Black Sea Fleet=BSF)

1. Vezuviy; BSF; 13.12.1819-24.05.1820--; Nikolaev Admiralty; 260 t; 28.7-6.1-1.98; 32 h.p.; 6.0 knots; first steamer in the BSF. Built of oak, partly of pine by A.I. Melikhov. Two machines of Baird plant (at St. Petersburg), one copper boiler, used for transport of cargo and towing between Kherson and Nikolaev. BU 1830.

2. Nadezhda; Count Vorontsov, later - Danube flotilla and BSF; 1821---1823; Moshny village, Kiev region; 111 t; 19.8-4.88-1.75; 20 h.p.; 5.5 kn; flat-bottomed river steamer, built at estate of Count Vorontsov, of pine, machine by Baird, one iron boiler, in 1827 - 1st passenger navigation Odessa - Kherson, 1829>Danube transport flotilla, 1832>BSF harbour service, BU 1842.

3. Meteor; BSF; 17.03.1823-15.06.1825--; Nikolaev Admiralty; 261 t; 36.6-6.1-2.21; 60 h.p.; 6.5 kn.; built by I.A. Razumov, two machines by Baird, BU 1839.

4. Molniya; BSF; 26.07.1825-26.05.1826--; Nikolaev Admiralty; 493 t; 37.8-8.8-2.29; 80 h.p.; 5.5 kn.; built of oak, partly of pine, by I.S. Razumov, two machines by Izhorskiy plant (SPb), 1839 rebuilt to shear hulk, BU 1843.

5. Liman; merchant Serebryanyy, later>Danube flotilla and BSF; --1826-1827; Nikolaev; 251 t; 28.2-6.1-2.06; 40 h.p.; 5.5 kn.; built by N.A. Bukhteev by order of merchant Serebryanyy, machine by Baird, one copper boiler; 1829 sold to Danube flotilla, 1831 > BSF, BU 1844.

6. Odessa; Novorossiysk Expedition; 1826-15.07.1827--; ? t; 32.2-8.4-6.07.1828; Nikolaev; 70 h.p.; ? kn.; built on contractual basis by Varshavskiy, by I.S. Razumov and A.K. Kaverznev, two machines by Baird, one copper boiler, navigated till 1835.

7. Neva; Ministry of Finance, then Black Sea Steam Society; 11.1828-1829-1830; St. Petersburg, Alexandrovskiy plant; ? t; 38.4-6.7-1.83; 80 h.p.; ? k.; built of pine, two machines by Alexandrovskiy plant, three iron boilers, acquired by Ministry of Finance from the plant, 4.03.1831 arrived at Odessa, transferred to Black Sea Steam Society, lost off the Bosphorus on 20.11.1840.

8. Gromonosets; BSF; 21.02.1829-26.10.1830--; Nikolaev Admiralty; 518 t; 40.5-6.7-3.12; 100 h.p.; 7.3 kn.; built of oak and partly of pine by I.Y. Osminin, two machines by Baird, 1842 hulked, BU 1851.

9. Naslednik; Novorossiysk Expedition; 16.05.1829-23.05.1831-7.1833; Nikolaev; ? t; 37.8-8.0-3.66; 70 h.p.; 5.5 kn.; built with Odessa's money on contract with Varshavskiy, two machines by Baird, onecopper boiler.

10. Vezuviy; BSF; 17.07.1830-19.11.1830-1831; Nikolaev Admiralty; ? t; 28.7-6.1-2.11; 32 h.p.; ? kn.; built of pine and partly of oak by I.Y. Osminin, two machines by Baird from previous Vezuviy, one copper boiler, BU 1846.

11. Imperator Nikolay, Black Sea Steam Society; 6.02.1832-13.09.1832-11.1833; Nikolaev; 262 t; 38.8-7.0-1.92; 100 h.p.; ? kn.; built on contract by Bukhteev, two machines, one copper boiler; till 1843 - regular cruises Odessa - Istanbul.
12. Imperatritsa Alexandra; Black Sea Steam Society; 18.02.1832-14.11.1832-3.1837; Nikolaev; 262 t; 38.8-7.0-1.92; 100 h.p.; ? kn.; built on contract by Kushnerev, completed at Odessa, two machines, one copper boiler; till 1843 - regular cruises Odessa - Istanbul.

13. Pyotr Velikiy; Novorossiysk Expedition; 26.05.1834-7.08.1834-10.1834; Wallis Blackwall, London; 270 t; 39.6-6.3-2.44; 10 h.p.; ? kn.; 10.1834 arrived at Odessa, two machines by Seaward & Capel, two iron boilers, navigated to the Crimea and the Danube river, condemned after Crimea war.

14. Severnaya Zvezda; BSF; 21.06.1834-1.08.1835--; Nikolaev Admiralty; ? t; 39.8-6.7-2.82; 100 h.p.; ? kn.; built by I.S. Dmitriev, two machines by Baird from SS Gromonosets, 1857 - harbour service.

15. Uspeshnyy; Engineers Corps; 19.11.1836-17.08.1837--; Nikolaev Admiralty; ? t; 23.0-4.3-1.37; 20 h.p.; ? kn.; built by M.M. Dmitriev.

16. Yazon; Separate Caucasus Corps; 1836-1836-9.1836; J. Fletcher & W. Fearnall, Zimehause, London; 415 t; 45.7-7.3--; 120 h.p.; 11 kn (in light condition); 9.12.1836 arrived at Odessa; two machines, two iron boilers, lost off Tuapse 16.07.1838.

17. Kolkhida; Independent Caucasus Corps; --1837-8.1837; T.J. Ditchburn & C.J. Mare, Blackwall and Deptford, London; 450 t; 47.5-7.3--; 120 h.p.; >10 kn.; 26.09.1837 arrived at Odessa; two machines, two iron boilers, burnt at Berdyansk 13.05.1855.

18. Mitridat, Novorossiysk Expedition; 6.02.1837-24.07.1837-4.1839; Odessa; ? t; 41.1-6.6-1.37; 70 h.p., built by A.S. Akimov for the sea of Azov, two Baird machines from SS Odessa, one iron boiler made at Odessa, navigated till 1845.

19. Silach; BSF; 24.10.1837-15.11.1838 ; Nikolaev Admiralty; 230 t; 39.1-6.4-2.29; 80 h.p.; 6.5 kn.; built of pine, partly - of oak by M.M. Dmitriev, 1852 - harbour service, used as ferry.

20. Inkerman (iron); BSF; 1838-1838-8.1838; T.J. Ditchburn & C.J. Mare, Blackwall and Deptford, London; 365 t; 41.0-7.0-1.14; 90 h.p.; 8.5 kn.; 1st iron SS in BSF, built for transfer of cargo from Taganrog and Rostov to transports, 23.09.1838 arrived at Nikolaev, two machines, one boiler, harbour service 1857.

21. Meteor; BSF; 7.06.1838-27.10.1839-1840; Nikolaev Admiralty; 228 t; 36.6-6.0-2.25; 60 h.p.; 7.5 kn.; built by M.M. Dmitriev, BU 1853.

22. Graf Vorontsov (iron); Dnestr Steam Company, later - Novorossiysk Expedition; 1.1839-1839-8.1839; W. Fairbairn & Co, Millwall, London; 95 t; 24.4-4.9-0.92/1.07; 40 h.p.; built for line Akkerman - Ovidieopol, navigated till 1849.

23. Moguchiy; Independent Caucasus Corps; -- -- 9.1839; W. & H. Pitcher, Northfleet, London; 415 t; 46.9-7.3-3.58; 136 h.p.; 10.5 kn.; LD as Argonaut, 2 machines, 2 iron boilers; arrived at Odessa 23.09.1839; blown up at Kerch on 12.05.1855.

24. Boets; Independent Caucasus Corps; -- -- 10.1839; W. & H. Pitcher, Northfleet, London; 415 t; 46.9-7.3-3.53; 136 h.p.; 7.5 kn.; LD as Orestes, arrived at Odessa 4.12.1839, burnt at Berdyansk 13.05.1855.

25. Molodets; Independent Caucasus Corps; -- -- 12.1839; W. & H. Pitcher, Northfleet, London; 415 t; 46.9-7.3--; 136 h.p.; ? kn.; LD as Pylades, arrived at Odessa 12.01.1840, burnt at Berdyansk 13.05.1855.

26. Predpriyatie; Engineers Corps, 1852 > Voysko Donskoe; 18.02.1839-31.05.1839-11.1839; 90 t; 20.1-4.9-1.22; 47 hp; ? kn.; 4.112.1839 arrived at Odessa, 1852 sold to Voysko Donskoe, from 1853 - navigated Rostov - Taganrog line; in 1857 - still on that line.

27. Donets (iron); Mining office; 9.1839-10.10.1840-17.04.1841; J. Zaird & Son, Birkenhead, Liverpool; ? t; 36.6-6.7-0.92-1.07; 56 hp; ? kn.; brought 16.06.1840 disassembled, assembled at Rostov, 2 machines, one boiler, built for the river navigation, could not be use due to great draught, from 1846 - on Rostov - Taganrog line, later - on Kerch - Taman lione, blown up at Kerch 12 May 1855.

28. Molniya; BSF; 31.10.1840-20.06.1842 --; Nikolaev Admiralty; ? t; 36.5-6.0-2.79; 80 hp; ? kn.; built by M.M. Dmitriev, 2 Baird machines from SS Meteor, sold 1859.

29. Krym; BSF; 1842-27.08.1842-1843; W. & H. Pitcher, Northfleet, London; 824/1305; 53.3-9.7-4.47; 260 hp; ? kn.; Arrived at Odessa March 1843, 2 machines "Maudslay & Fild", 2 copper boilers, scuttled in Sevastopol 30.08.1855, raised 8.12.1859, not restored due to poor state of hull and machines.

30. Odessa; BSF; 1842-27.08.1842-1843; W. & H. Pitcher, Northfleet, London; 824/1305; 53.3-9.7-4.47; 260 hp; ? kn.; Arrived at Odessa March 1843, 2 machines "Maudslay & Fild", 2 copper boilers, 10.05.1843 - cruise to Istanbul, scuttled 30.08.1855 in Sevastopol, raised 2.04.1860, could not be restored due to poor state of hull and machines.

31. Khersones; BSF; 1842-4.03.1843-1843; W. & H. Pitcher, Northfleet, London; 824/1305; 53.3-9.7-4.47; 260 hp; 11 kn.; Arrived at Odessa 11 May 1843, 2 machines "Maudslay & Fild", 2 copper boilers, during siege of Sevastopol was aground in the Norherh bay, raised 19 July 1855, towed to Nikolaev, repaired and sold to ROPiT; lost 4 December 1861.

32. Bessarabiya; BSF; 1842-1843-1843; W. & H. Pitcher, Northfleet, London; 824/1305; 53.3-9.7-4.47; 260 hp; ? kn.; Arrived at Odessa 30 June 1843, 2 machines "Maudslay & Fild", 2 copper boilers, 1846-47 - several cruises Odessa-Yalta-Redut-kale, scuttled in Sevastopol 30 August 1855, raised 22 August 1860, not restored due to poor state of hull and machines.

33. Rostov (iron); mining engineer Letunovskiy; -- 14 Aug 1843-April 1844; Lugansk foundry; 60 reg t; ----0.58; 25 hp; ? kn.; built by N.P. Letunovskiy, 2 machines, 1 boiler, used on the Taganrog-Rostov line.

34. Dnestr (iron); Novorossiysk Expedition; 6.1842-3.08.1845-11.1845; W. Fairbairn & Co, Millwall, London; 117 t; 30.5-4.9--; 40 hp; ? kn.; brought to Odessa by SS Krym and assembled at Odessa; one machine and 2 boilers, cruised by the Dnestr river and between Akkerman and Ovidieopol, 1857 transferred to ROPiT, butreturned due to poor state of hull.

35. Skromnyy; BSF; 20.06.1842-16.10.1843--; Nikolaev Admiralty; 198 t; 31/1-5.8-2.54; 40 hp; 7.5 kn.; built of pine and partly of oak by M.M. Okunev, sold 1859.

36. Andiya; Novorossiysk Expedition; 1845---3.1846; Wallis, Blacwall, London; 257 t; 39.6-6.3--; 100 hp; ? kn.; Arrived at Odessa 3 Apr 1846, 2 machines Seaward & Capel, one copper boiler, 10 Apr 1854 scuttled during bombardment of Odessa by allies, raised, repaired, sold 1857 to ROPiT, renamed "Rusalka", 1868 converted to a barge.

37. Dargo; Novorossiysk Expedition; 1845---2.1846; Wallis, Blacwall, London; 257 t; 39.6-6.3--; 100 hp; ? kn.; Arrived at Odessa 15 March 1846, 2 machines Seaward & Capel, one copper boiler, 1857sold to ROPiT, renamed "Lastochka", 1865 converted to a barge.

38. Berdyansk (iron); Novorossiysk Expedition; 1845---5.1846; Wallis, Blacwall, London; 257 t; 39.6-6.3--; 100 hp; ? kn.; Arrived at Odessa 10 June 1846, 2 machines Seaward & Capel, one copper boiler, 12 May 1855 burnt at Kerch.
39. Taganrog (iron); Novorossiysk Expedition; 1845---6.1846; Great Britain; 263 t; 45.7-5.8--; 90 hp; ? kn.; 23.06.1846 arrived at Odessa, same macines as in the Berdyansk, 1857 sold to ROPiT, 1875>harbour service (water-carrier).

40. Luba (iron); Independent Caucasus Corps; 1847---1848; Great Britain; 46 reg. t; 27.4-4.3-0.61; 35 hp; ? kn.; 1847 arrived at Odessa (disassembled), assembled at Odessa in 1848, used as tug in the Dnestr river and in the sea to Odessa, later - between Odessa and Khersones, after Crimea war owned by Lyadukhovskiy, at Odessa.

41. Elborus (iron); Independent Caucasus Corps; 9. 1847-26.05.1848-10.1848; M. Wigram & Sons, Blackwall, London; 764 t; 54.9-8.5-3.2; 260/960 hp; 26.11.1848 arrived at Odessa, 2 machines by J. Penn & Son (made by Brs. Rennie), 2 iron boilers, from 1.07.1849 - regular cruises Kerch - Redut-kale, scuttled at Sevastopol 30 Aug 1855, raised 22 March 1860, repaired, included in BSF as Kazbek (new name), from 1874 - again Elborus, 29.10.1887 lost after collision with British steamer.

42. Enikale (iron); Novorossiysk Expedition; 1847-7.04.1848-8.1848; C.J. Mare & Co, Blackwall, London; 591 t; 54.9-7.9-2.87; 180 hp; 14.4 kn.; arrived at Odessa 7.09.1848, 2 machines by Maudslay & Field, 2 boilers, lost off Crimea 29.10.1853.

43. Taman (iron); Novorossiysk Expedition; 1847-1.11.1847-6.1849; T.J. Ditchburn, Deptford, Blackwall, London; 573 t; 53.3-7.9-2.59; 180/749 hp; 16 kn.; arrived at Odessa 1.07.1849, 2 machines J. Penn & Son, 2 boilers, 1857 acquired by BSF, stricken 1896.

44. Ordinarets; BSF; 12.04.1847-24.04.1849-1851; Nikolaev Admiralty; 163 t; 36.6-5.3-1.68; 60 hp; ? kn.; built of pine by M.M. Okunev, 2 machines made at Nikolaev by V. Miller, 1863 - harbour service.

45. Sulin (iron); Novorossiysk General-Governor; 1848-1849-5.1849; C.J. Mare & Co, Blackwall, London; 95 t; 24.4-5.8-2.26; 60/190 hp; ? kn.; arrived at Odessa 1.07.1849, tug used at the Danube mouth, 2 machines, 1 boiler, acquired by BSF in 1857, stricken 1907-09.

46. Graf Vorontsov (iron); Novorossiysk Expedition; W. Fairburn & Co, Millwall, London; 95 t; 24.4-4.9---; 40 hp; ? kn.; arrived at Odessa in Aug 1850, built to replace a steamer of the same name for the Akkerman - Ovidieopol line, 2 machines by J. Penn & Son, I boiler, 1857 sold to ROPiT, 1864 condemned and sold.

47. Dunay (iron); BSF (Danube flotilla); 1850-1851-9.1851; Miller, Ravenhill & Co, London, Newcastle; 262 t; 42.7-6.7-2.29; 100 hp; 10.5 kn.; used as a tug of the Danube rowing flotilla, 2 machines J. Penn & Son, 2 boilers, scuttled at Sevastopol 30 Aug 1855, raised 17.02.1860, during salvage hull broken in two, condemned.

48. Prut (iron); BSF (Danube flotilla); 1850-1851-8.1851; J. Laird & Son, Birkenhead, Liverpool; 310 t; 47.2-&.0-1.98; 100 hp; arrived at Odessa 16.09.1851, 2 machines, 2 boilers, a tug of the Danube flotilla, stricken 1892.

49. Argonavt (iron, screw schooner); 2.1851-1851-10.1851; Robinson & Russell, London; 300 t; 41.0-7.3-3.07; 100/327 hp; 8.0 kn.; arrived at Sevastopol 27.11.1851, 1st screw ship in the Black sea, built for transportation of cargo of the Independent Caucasus Corps, 2 machines J. Penn & Son, 1 boiler, burnt at Berdyansk 13 May 1855.

Here are all steamers, also naval (BSF), used as merchant steamers, all dates are in Old Style.

Data from Ted Sozaev
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, Panie Andrzeju bardzo dziękuję za informacje o parowcach rosyjskich, są bardzo przydatne.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam
Chciałbym zapytać o fregaty bocznokołowe zbudowane dla Floty Czarnomorskiej w stoczni brytyjskiej Pitcher, Northfleet w okresie 1842-1843. Z zestawienia powyższego wynika, że były ich cztery, tymczasem niektóre źródła podają, że było ich pięć, brakującym byłby GROMONOSIEC, ewentualnie także samozatopiony w Sewastopolu 11.09.1855. Czy rzeczywiście była piąta fregata tego typu, czy był tylko GROMONOSIEC z 1830, wycofany przed wojną krymską i rozebrany w 1851. Bardzo proszę o pomoc.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

To dwa różne bocznokołowce o tej samej nazwie Gromonosiec. Ten z postu AvM zbudowany – jak w poście – w Nikołajewie w 1830 i rozebrany wprawdzie w 1851, ale już od 1842 hulk.
Natomiast w 1842 Rosjanie zamówili w firmie Pitcher z Northfleet okręt klasyfikowany przez nich jako fregata parowa, znacznie większy i z silnikiem o przeszło 2,5 większej mocy (w koniach nominalnych). Jednostka zwodowana w 1843, uzbrojona w 6 lub 8 dział. Długość 54,86 m, szerokość 9,45 m. Tonaż 824 tony. Silnik firmy Maudslay & Field (nawiasem mówiąc ów bardzo częsty Fild ze wspomnianego zestawienia to literówka – wszędzie powinni być Field; podobnie jak nie było Blacwall, tylko Blackwall) o mocy 260 koni nominalnych. To właśnie ta fregata została zatopiona na redzie Sewastopola 11.09.1855 (nowego stylu). Podniesiona 8.03.1860 i rozebrana.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za pomoc. Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, chciałbym zapytać o rosyjskie fregaty TRIETIJ (Третий) i CZETWIERTYJ (Четвертый) z 1773. Według rosyjskich źródeł to największe fregaty rosyjskie tamtego okresu, ale czy nie jest tak, że to jedne z mniejszych okrętów liniowych ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4475
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Pewną odpowiedź mogłyby dać tylko plany (lub przynajmniej bardzo dobre ilustracje, których nie mam). Jeśli ktoś na forum takie posiada, sam jestem ciekaw.
Natomiast dedukując na podstawie informacji, obstawiam na 99 procent, że były to faktycznie fregaty, chociaż nietypowe, a nie liniowce. Po pierwsze były dość długie – nie monstrualnie, na poziomie dużych francuskich fregat z tego okresu, lecz stanowczo za długie jak na najmniejsze dwupokładowce, podczas gdy uzbrojenie było z kolei zupełnie nieadekwatne dla większych (nawet tylko 50-działowych) dwupokładowców.
Po drugie, właśnie owo uzbrojenie. Wprawdzie jako główną artylerię miały aż 30 dział 18- czy 24-f (źródła rosyjskie nie są tu zgodne), lecz naprawdę dwa z nich były zapasowe, co oznacza maksymalnie 28 armat na jednym poziomie. Tyle niosły na dolnym pokładzie (właśnie 18-funtówki) ówczesne brytyjskie fregaty 38-działowe, tyle nosiło wiele fregat francuskich.
Pozostałe 28 dział, które czynią imponującą – ale tylko na papierze – łączną liczbę 58 armat, to zaledwie 3-funtowe falkonety, a więc działka stosowane przez innych w tej epoce do uzbrajania transportowców! Ze względu na ich liczbę zajmowały zapewne prawie cały górny pokład, czyniąc wrażenie dwupokładowości okrętu, lecz – jeśli tak było – stwarzały fałszywą impresję. Typowe brytyjskie dwupokładowce 50-działowe z tych lat niosły na dolnym pokładzie 22 działa 24-f, na górnym 22 działa 12-f, na rufowym 4 działa 6-f, na dziobowym 2 działa 6-f, więc ich salwa burtowa ważyła 414 funtów, podczas gdy nawet w bardziej optymistycznej wersji obie fregaty rosyjskie mogły jednorazowo wystrzelić tylko 378 funtów.
Fregaty Trietyj i Czetwiortyj były jednostkami eksperymentalnymi, zaprojektowanymi przez pomysłowego brytyjskiego admirała, chwilowo w służbie rosyjskiej, Charlesa Knowlesa (1697-1777), przeznaczonymi specjalnie na Morze Czarne, do specyficznych warunków walki z Turkami. Gdyby chodziło o zwykłe liniowce, tyle że bardzo kiepsko uzbrojone, niepotrzebny byłby żaden eksperyment. W znanych mi akcjach bojowych wchodziły w skład eskadr fregat, nie okrętów liniowych.
Oczywiście raz jeszcze podkreślam, że to dedukcja, a nie dowód.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
de Villars
Posty: 2231
Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: de Villars »

Miały do tego dziwne proporcje, bo przy długości 45,8 m miały one szerokość zaledwie 9,2 m, zatem jakieś 2-3 m im brakowało do szerokości "normalnych" dużych fregat. Ciekawe, jakie to miało własności żeglarskie? :roll:
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za wyjaśnienia.
Przy tych wymiarach i takim uzbrojeniu na pewno były fregatami, tylko czemu takie wąskie. Przydałaby się rzeczywiście jakaś ilustracja, ciekawe ile miały furt w baterii i jak te 3-funtówki były rozmieszczone na spardeku.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
ODPOWIEDZ