Staram się właśnie "porządnie" opracować na HHWN dział austro-węgierskich flotylli na Wiśle oraz Dniestrze. Losy kilku statków udało mi się odnaleźć (przeważnie przeszukując forum), nadal jednak istnieją poważne braki, szczególnie jeśli chodzi o losy po I WŚ, a czasem również o genezę (losy przedwojenne):
• statki i holowniki na Wiśle::
Dunajec (Linz 1904)
Kaiser (cokolwiek - znam tylko zdjęcie z artykułu Schrotta w OW)
Kopernik, Melsztyn, Tyniec, Wanda (Zieleniewski 1910)
Planeta (Fechner 1894)
Polonez (Schichau 1889)
Przyjaciel Publiki (Schichau 1891)
Przywiślanin (Schichau 1894)
Pułtusk (?? gdzie i kiedy zbudowany)
Wenus (Schichau 1894)
• statki na Dniestrze (losy po 1918?):
Andrzej hr. Potocki, Okopy św. Trójcy (Praga 1910)
Halicz (Linz 1901)
Łomnica (Linz 1904)
• jeden statek na Bugu:
Słucz (??)
• oraz motorówki (tutaj najmniej liczę na pomoc... ale kto wie?)
Artur (??, potem Krasiński)
Gott mit Uns (?)
Iskra (?? 1897)
Wilga (?? 1897)
A (Linz 1910)
B (Ujpest 1914 - ponoć tożsama z austriacką B 9 = Mowe, wyc. w 1935)
C-H (Ujpest 1914-1915;
Ob der Enns (Linz 1909)
Danubius i Save (ex-serbskie - Dunav i Sava?; Save to ponoć potem austriacka B 17 = Brache, wyc. w 1931)
Z góry dzięki za wszelką pomoc
Pozdrawiam, Oskar
Ostatnio zmieniony 2009-02-12, 11:12 przez pothkan, łącznie zmieniany 2 razy.
Pytanie co to jest to HHWN ?. Po drugie losy wcale nie są takie nieznane, było wiele publikacji ale dla przykładu podam poniżej:
"DĘBLIN"
TYP STATKU:Holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1889;Stettiner Oderwerke A.G.,Stettin.(Niemcy)nr bud.362 WYPORNOŚĆ WYMIARY:
długość-50.00 m,szerokość-6.70 m.,zanurzenie-0.80 m SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania prod.Stettiner Oderwerke A.G.,Stettin 1889r.moc:250 KM PĘDNIK:tylnokołowiec,PRĘDKOŚĆ:15 km/godz.,ZAŁOGA:9 ludzi,PASAŻEROWIE:
PRZEBIEG SŁUZBY:
1890: CW-II - Caesar Wollheim Reederei,Breslau.[D]
1908: DĘBLIN - Galizische Statthalterei,Krakau.[AU]
1918.XI: DĘBLIN - Ministerstwo Komunikacji.[PL]
Przebazowany z Puław do Warszawy.
1919: ADAM CZARTORYSKI - Polska Żegluga Państwowa,Warszawa.[PL]
1922: ADAM CZARTORYSKI - Towarzystwo Zjednoczonej Żeglugi Polskiej,Warszawa.[PL]
1924: ADAM CZARTORYSKI - Zjednoczone Warszawskie Towarzystwo Transportu i Żeglugi Polskiej
S.A,Warszawa.[PL]
W maju holownik wszedł na mieliznę i podczas schodzenia z niej urwał sobie stera następnie uderzył w budowlę regulacyjną uszkadzając sobie kadłub.Odholowany na remont do Płocka.
Dla przykładu inny holownik. Oczywiście powielanie za podaniem żródła i autora
“PUŁAWY”
TYP STATKU:holownik ROK I MIEJSCE BUDOWY:1890;Stettiner Oderwerke AG,Stettin.(Niemcy) nr bud.361 WYPORNOŚĆ: WYMIARY:długość-50.00 m ,szerokość-6.00 m ,zanurzenie-0.80 m SILNIKI:1 maszyna parowa;moc:250 KM PĘDNIK:tylnokołowiec;PRĘDKOŚĆ:brak informacji.;ZAŁOGA: 9 osób
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1890: C W I - Caesar Wollheim,Breslau.{D}
1912: PUŁAWY: - Galizische Statthalterei,Krakau.{AH}
1914: PUŁAWY: - K.u.K.Weichselflottille {AH}
1918.XI: PUŁAWY - Ministerstwo Komunikacji,Warszawa.{PL}
1919: STASZIC - Polska Żegluga Państwowa,Warszawa.{PL}
1922: STASZIC - Towarzystwo Zjednoczonej Żeglugi Polskiej,Warszawa.{PL}
1924: STASZIC - Zjednoczone Warszawskie Towarzystwo Transportu i Żeglugi Polskiej SA,Warszawa.{PL}
1929: - wycofany
1933: - złomowany
Tak mając na myśli żródło to oczywiście strona FOW. No cóż autor opracowania to ja czyli Waldemar Danielewicz.
Dziękuję Andrzejowi za sprostowania co do Oderwerke czuję się trochę zawstydzony Ale cóż nie jestem aż tak doskonały.
Opracowywanie historii tych statków to 30 lat mojej pracy można w nie wierzyć lub nie. Są to różne materiały i będą podane w mojej książce która co prawda rodzi się z opóznieniem ale jakoś to idzie.
W.Danielewicz pisze:Tak mając na myśli żródło to oczywiście strona FOW. No cóż autor opracowania to ja czyli Waldemar Danielewicz.
Przekopiowywać tych materiałów nie mam zamiaru, u siebie przeprowadzam raczej kompilację (zapraszam do zerknięcia: http://www.hicon.pl/~pothkan/hhwn/AH-Riv.html#vistula). Ale to mi przypomina, że pora w końcu dodać podstronę z listą (już całkiem sporą) "pomocnych dusz"
Pozwoliłem sobie wykorzystać kilka pańskich rysunków i zdjęć, znalezionych tu i ówdzie - z zaznaczeniem pana jako autora/posiadacza. Mam nadzieję, że nie nadużyłem zaufania?
W.Danielewicz pisze:Opracowywanie historii tych statków to 30 lat mojej pracy można w nie wierzyć lub nie. Są to różne materiały i będą podane w mojej książce która co prawda rodzi się z opóznieniem ale jakoś to idzie.
I oby doszło jak najprędzej. A w międzyczasie, byłbym wdzięczny za podzielenie się informacjami nt. choć części z ww. jednostek
W.Danielewicz pisze:Tak mając na myśli żródło to oczywiście strona FOW. No cóż autor opracowania to ja czyli Waldemar Danielewicz.
Dziękuję Andrzejowi za sprostowania co do Oderwerke czuję się trochę zawstydzony Ale cóż nie jestem aż tak doskonały.
Opracowywanie historii tych statków to 30 lat mojej pracy można w nie wierzyć lub nie. Są to różne materiały i będą podane w mojej książce która co prawda rodzi się z opóznieniem ale jakoś to idzie.
Waldek przeslij mi (najlepiej na priv) spis tego co masz (czyli statkow + rok + nr budowy) dotyczacego Oderwerke na priv. Mam troche notatek z archiwum ze Szczecina , warto podac by oryginalne numery budow i stocznie , a z gwiazdka numery uzyte przy polaczeniu sie stoczni.
Mam tez nieopracowane notatki ze stoczni Koch ze Szczecina.
Nie widzę problemów inaczej bym tu nie zamieszczał.
KARTA INFORMACYJNA STATKU
NAZWA STATKU: „JANEK KRASICKI”
POPRZEDNIE NAZWY: ex „KUJAWIAK”, ex „KSIĄŻE JÓZEF”, ex „SAN”, ex”KSIĄŻE JÓZEF”, ex „SAN” ex.„KUJAWIAK”
TYP STATKU: STATEK PASAŻERSKI MOTOROWY
ROK BUDOWY: 1883
STOCZNIA: F.Schichau, Elbing. [Niemcy] NR. BUD.:220
DANE TECHNICZNE: 1883
długość – 33,53 m; szerokość – 3,90 m, szerokość całkowita: 8,84 m; wysokość burt – 1,89 m; wysokość całkowita – ? m; zanurzenie – 0,65 m.
1923:
długość – 38,00 m; szerokość – 3,90 m, szerokość całkowita: 8,70 m; wysokość burt – ? m; wysokość całkowita – ? m; zanurzenie – 0,65 m., wyporność:70 t.
1936:
długość całkowita – 38,00 m; długość – 37,00 m.; szerokość – 3,85 m, szerokość całkowita: 7,50 m; wysokość burt – ? m; wysokość całkowita – ? m; zanurzenie – 0,80 m.
1954 rok
długość – 38,95 m; szerokość – 8,00 m; wysokość burt – 1,90 m; wysokość całkowita – 5,75 m; zanurzenie – 0,65 m, wyporność: 70 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik wysokoprężny typu Kloeckner Humbold Deutz 4 cylindrowy o mocy 120 KM.
MATERIAŁ BUDOWY:
dno: stal; burt: stal; pokład: drewno. kadłub nitowany, system wiązań poprzeczny.
INNE DANE:
pędnik: boczne koła łopatkowe; prędkość na wodzie stojącej: 15 km/h.; załoga: 7 osób; pasażerów: 152 osoby.
PORT MACIERZYSTY: Poznań
ARMATOR: Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy ul. Grodzka 17. Ekspozytura w Poznaniu ul. Garbary 102.
NUMERY REJESTRACYJNE: 1892 r. – 7 [Ministerstwo Putei Soobszczenia St. Petersburg] 1936: 275 [Państwowy Zarząd Wodny, Kraków]; 1954 r. – 122 [Rejon Dróg Wodnych, Poznań]
RYS HISTORYCZNY
zbudowany jako statek pasażerski w 1883 roku na zamówienie firmy żeglugowej Jan i Wincenty Ciechanowscy z Włocławka. Nazwany „KUJAWIAK/KУЯВЯКЪ”. Statek zabierał łącznie 185 pasażerów z czego w klasie I i II po 42 osoby. Napęd to jedna maszyna parowa dwu cylindrowa produkcji F. Schichau, Elbing z 1882 roku o mocy 100 KM. Pływał na trasie Płock – Włocławek. Od 1904 roku armatorami byli Bracia Ciechanowscy i S-ka. W sierpniu 1914 roku został zarekwirowany przez armię rosyjską i używany jako transportowiec. Zatopiony przez nich w styczniu 1915 roku w Ivanogorodzie [Dęblin] koło twierdzy. Wydobyty przez ekipy techniczne austro-węgierskiej K.u.k. Weichselflottille na brzeg, na skutek złego zabezpieczenia podczas wysokiej wody ponownie zatonął. Wydobyty ponownie w marcu 1916 roku został zaholowany do Puław na remont. Został podłużony do długości 38,00 m. W sierpniu 1916 r. wcielony to K.u.k. Weichselflotille. W 1917 roku zmieniono mu nazwę na „SAN”. W 1918 r. w listopadzie statek został przejęty przez Sekcję Dróg Wodnych w Ministerstwie Komunikacji, a wkrótce przez Sekcję Eksploatacji Dróg Wodnych przy Ministerstwie Robót Publicznych. W 1919 r. zmieniono nazwę statku na „KSIĄŻE JÓZEF”. Armatorem statku zostało Towarzystwo Żegluga Polska S.A., w Krakowie. Używany był jako statek pasażerski w okolicach Krakowa oraz w rejsach do Sandomierza. Mógł zabierać 27o pasażerów.
W okresie 1940 do 1944 pływał jako „SAN” w Weichsellandische G.m.b.H, Krakau. Pod koniec 1944 roku uszkodzony przez samoloty radzieckie. W 1945 roku remont i przebudowa statku, przebudowany na motorowiec. Otrzymał jeden silnik wysokoprężny MWM o mocy 120 KM. Od 1946 roku w ruchu jako „KSIĄŻE JÓZEF” w Żegludze Polskiej S.A. w Krakowie. W 1948 r. przekazany Państwowej Żegludze na Wiśle Warszawie, używany był też jako holownik. Natomiast liczbę pasażerów ustalono na 152 osoby. W sierpniu 1948 roku statek, którego kapitanem był Sikorski Józef uderzył we wrota śluzy w Przegalinie koło Gdańska uszkadzając je poważnie. Rok później po kolejnej reorganizacji żeglugi śródlądowej trafia do Państwowej Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Oddział w Warszawie, Ekspozytura w Krakowie. W 1951 roku trafia do P.P. Żegluga na Wiśle, Ekspozytura Rejonowa w Warszawie gdzie zmienił nazwę na „JANEK KRASICKI”. Przekazany w maju 1954 roku do Ekspozytury Rejonowej w Poznaniu. Pływa na trasie Poznań – Puszczykowo. W 1956 roku statek staje się własnością P.P. Bydgoskiej Żeglugi na Wiśle Ekspozytury w Poznaniu. W 1961 roku armator skierował go do Gorzowa Wielkopolskiego, pływał tam do 1963 roku. Przepracował równo 80 lat. Złomowany w Czarnkowie w 1964 roku.
To taka nowa wersja gdyż ciągle coś tam się znajduje.
Andrzej ok. Twoja propozycja przyjęta będę wyławiał u mnie te statki z Oderwerke. Ale ten cholerny brak czasu.
NUMERY REJESTRACYJNE: 1892 r. – 7 [Ministerstwo Putei Soobszczenia St. Petersburg]
Numery MPS zostaly przyznane w 1885 roku, albo troszeczke wczesniej, ale po 1881 roku.
Wisla dostala 1-20, potem dodatkow 26 a od 31 zaczynal sie Niemen.
Okolo 1910 wprowadzono w Rosji nowe oznaczenia, ktore jednak optrzymywaly tylko nowe statki oraz starsze przy re-jestracji wlascicieli.
W odroznieniu do nop. Niemiec statki rosyjski mogly byc zarejestrowane jednocuzesnie jako rzeczne i morskie , czyli posiadac ogolny numer MPS oraz numer rejestracji portowej, ktora zostala wprowadzona w 1866 roku.
W spisie statkow C-K Flot. Wislanej brak 2 holownikow z napedem tylnokolowym: GENERALGOUVERNEUR i KAISER. Sateczki zostaly wynajete od niemieckiej firmy Habermann und Glucke, ale podnosily bandere wojenna Austro-Wegier.
W spisie rowniez brak motorowki WEICHSEL (oficjalna nazwa Patroullenboote A.D. WEICHSEL), ktora miala byc wykorzystywana w 1915 r. Problem z ta informacje jest,ze znany jest tylko jeden WEICHSEL, zbudowny w 1915 r w Berlinie przez i dla FMK (Freiwilligen Motorboot-Korps), ktory w latach 1916 zasilil C-K Flotylle na Dunaju. Wg zrodel niemieckich sklasifikowany zostal jako Panzerkanonenboote WEICHSEL. Wynika, ze WEICHSEL, ktory zasilil C-K Flotylle Dunajska nie mogl byc na Wisle, gdyz jeszcze nie zostal wykonczony przez stocznie.
Uwagi odnosnie statku SLUCZ. Wcielony zostal w 1916 r do C-K Flotylli Rzecznej 4 Armii operujacej na Bugu i Sluczu. Statek byl uzywany jako hulk dla flotylli na Bugu az do rozpadu monarchii (pazdziernika 1918).
Pozdrawiam
jefe
Czesc
Zwracam uwage na opracowanie Kamienskiego i Danielskiego "Poczta Austro-Wegierskiej Flotylli na Wisle 1914-1918" (zeszyty naukowe Muzeum miasta Karkowa "Krzysztofory" nr.20; rowniez wydane jako oddzielny zeszyt)) gdzie pokazano ilustracje stempla pocztowego motorowki patrolowej "A.D. WEICHSEL" z data uzycia 1915, nalezacej do A-W FW. W opracowaniu "Motorboote in Militarischen Einsatz" autorstwa Von Christian Osterselhlte (Deutsches Schiffahrtsarchiv 24.2001) znajduje sie informacja na temat Kannonenboote WEICHSEL zbudowanego w lecie 1915 r Berlinie dla FMK. Czy jest to ta sama jednostka ? To jest pytanie, ktore czeka na odpowiedz. Niemniej istniala wspolpraca miedzy Niemcami i Austriakami i na Wisle i na Dunaju, czego miedzy innymi jest dowodem udzial niemieckiej motorowki WEICHSEL na Dunaju w ramach C-K Flotylli (patrz "Die osterrechisch-ungarische Donauflotille im Weltkriege 1914-18, autorstwa Olafa Richarda Wulffa, rok wydania 1934).
Wg Gronera "Weichsel" nie była w c.k. flotylli dunajskiej, tylko w niemieckiej flotylli na tej rzece. -
Opowiedz: GRONER jest w bledzie i jeszcze raz kieruje do Wulffa i do Christiana Osterselhlte.
Odnosnie statku SLUCZ. Byl to statek poddanego rosyjskiego i najprawdopodobniej zostal przejety jako zdobycz wojenna na Bugu po zajeciu Dorohujska przez jednostki 4 Armii wielmoznego Franciszka Jozefa w 15 roku.
Co do statkow "Kaiser" i (nieznanego mi dotąd) "Generalgouverner" . Odpowiedz: kieruje do opracowania Kamienskiego i Danielskiego. Mam u siebie zdjecie tych statkow pod bandera MW Austro-Wegier.
Pozdrawiam i mam nadzieje, ze moje uwagi przydadza sie.
Jefe
ps. Wydaje mie sie, ze podajac informacje potrzebne jest podawanie zrodel. Pomoze to zweryfikowac informacje i ewentualnie skorygowac je, jak rowniez wykorzystac w przyszlych publikacjach. Tym samym podnosi poziom wspolpracy jakim jest Forum.
Wg Gronera "Weichsel" nie była w c.k. flotylli dunajskiej, tylko w niemieckiej flotylli na tej rzece. -
Opowiedz: GRONER jest w bledzie i jeszcze raz kieruje do Wulffa i do Christiana Osterselhlte.
Sekcja Grönera dot flotylli wislanej oparta jest na b. starym artykule Waldka w STRANDGUCIE cos 20 lat temu. W miedzyczasie pojawilo sie tyle nowych danych, zwlaszcze znalezonych przez Waldka , ze nie wiem czy polowa tamtej listy jest poprawna.
Jednak jak Theo Dorgeist mi niedawno powiedzial"nie wszystko w Grönerze jes bledne"