A co to? (jednostka rzeczna)
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam,
Znalazłem pocztówkę przedstawiającą taki statek :
http://i47.photobucket.com/albums/f171/ ... /Fafik.jpg
Byłbym bardzo wdzięczny za szersze opisanie tej jednostki (typ, dane, stocznia, ilość zbudowanych, armatorzy). Pocztówki z okresu lat młodszych prawie zawsze budzą miłe wspomnienia
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Znalazłem pocztówkę przedstawiającą taki statek :
http://i47.photobucket.com/albums/f171/ ... /Fafik.jpg
Byłbym bardzo wdzięczny za szersze opisanie tej jednostki (typ, dane, stocznia, ilość zbudowanych, armatorzy). Pocztówki z okresu lat młodszych prawie zawsze budzą miłe wspomnienia

Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
- Jacek Bernacki
- Posty: 431
- Rejestracja: 2007-03-15, 13:32
- Lokalizacja: Siecień k/Płocka
Zdecydowanie Świnoujście. Fafik pływał zazwyczaj jako prom osobowy, w poprzek Świny. Było ich więcej: Filutek, Regina, Maryna i nie wiem co jeszcze. Dwie ostatnie na pewno, a dwie pierwsze zapewne też należały do typu PP 120.
Przyznam szczerze, że promy świnoujskie (era przez Bielikami) to temat który czeka na porządne opracowanie, tylko, że czasu brak, a i ze źródłami ciężko...
Przyznam szczerze, że promy świnoujskie (era przez Bielikami) to temat który czeka na porządne opracowanie, tylko, że czasu brak, a i ze źródłami ciężko...
- Jacek Bernacki
- Posty: 431
- Rejestracja: 2007-03-15, 13:32
- Lokalizacja: Siecień k/Płocka
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
PROM PASAZERSKI TYPU PP 120
============================
Projekt statku przeznaczonego do przewozow pasazerskich w rejonie
Swinoujscia powstal w Biurze Projektow i Studiow Taboru Rzecznego we
Wroclawiu.Jest to statek dwupokladowy,stalowy,konstrukcji spawanej.
Statek posiada dwie kondygnacje z malym pokladem slonecznym.
Kondygnacja dolna obejmuje pomieszczenia pod pokladem poczawszy
od dziobu.Ladownia do przewozu ewentualnych malych towarow oraz pomie-
-szczenia zalogowe.Poklad pasazerski jest dostepny dla pasazerow na
calej swej dlugosci,z wyjatkiem dziobowego pokladu kotwiczno-manewrowego.
Czesc rufowa stanowi otwarty poklad osloniety daszkiem.Umieszczono
tu sanitariaty i wejscie na poklad sloneczny.Czesc srodkowa i przednia
pomieszczenia wyposazona jest w miejsca siedzace dla okolo 50% zabieranych
pasazerow.Poklad sloneczny znajduje sie za sterowka w kierunku rufy.
Do napedu glownego zastosowano silnik wysokoprezny typ B120 W produkcji
Puckich Zakladow Mechanicznych w Pucku.Jest to silnik dwusuwowy uruchamiany
za pomoca sprezonego powietrza.Moc jego wynosi 120 KM.Sruba napedowa
czteroskrzydlowa.Ster wypornosciowy,czesciowo zrownowazony.
Budowe statkow zlecono Gdanskiej Stoczni Rzecznej w Gdansku,ktora wykonala
12 sztuk omawianych jednostek.
Nr bud. Nazwa statku Rok budowy Armator
120/1 PROFESOR FILUTEK 1963 Zegluga Szczecinska,Szczecin
120/2 PROM NR 4 1964 jw.
120/3 CELINA 1965 Zegluga Gdanska,Gdansk.
120/4 MAGDA 1965 Zegluga Szczecinska,Szczecin
120/5 LUCYNA 1966 Zegluga Gdanska,Gdansk
120/6 JAGNA 1966 Zegluga Szczecinska,Szczecin
120/7 MARYNA 1967 jw
120/8 BALBINA 1967 jw
120/9 JUSTYNA 1967 Zegluga Gdanska,Gdansk.
120/10 OLGA 1968 Zegluga Szczecinska,Szczecin
120/11 REGINA 1968 jw
120/12 IRMINA 1969 jw.
W.D.
============================
Projekt statku przeznaczonego do przewozow pasazerskich w rejonie
Swinoujscia powstal w Biurze Projektow i Studiow Taboru Rzecznego we
Wroclawiu.Jest to statek dwupokladowy,stalowy,konstrukcji spawanej.
Statek posiada dwie kondygnacje z malym pokladem slonecznym.
Kondygnacja dolna obejmuje pomieszczenia pod pokladem poczawszy
od dziobu.Ladownia do przewozu ewentualnych malych towarow oraz pomie-
-szczenia zalogowe.Poklad pasazerski jest dostepny dla pasazerow na
calej swej dlugosci,z wyjatkiem dziobowego pokladu kotwiczno-manewrowego.
Czesc rufowa stanowi otwarty poklad osloniety daszkiem.Umieszczono
tu sanitariaty i wejscie na poklad sloneczny.Czesc srodkowa i przednia
pomieszczenia wyposazona jest w miejsca siedzace dla okolo 50% zabieranych
pasazerow.Poklad sloneczny znajduje sie za sterowka w kierunku rufy.
Do napedu glownego zastosowano silnik wysokoprezny typ B120 W produkcji
Puckich Zakladow Mechanicznych w Pucku.Jest to silnik dwusuwowy uruchamiany
za pomoca sprezonego powietrza.Moc jego wynosi 120 KM.Sruba napedowa
czteroskrzydlowa.Ster wypornosciowy,czesciowo zrownowazony.
Budowe statkow zlecono Gdanskiej Stoczni Rzecznej w Gdansku,ktora wykonala
12 sztuk omawianych jednostek.
Nr bud. Nazwa statku Rok budowy Armator
120/1 PROFESOR FILUTEK 1963 Zegluga Szczecinska,Szczecin
120/2 PROM NR 4 1964 jw.
120/3 CELINA 1965 Zegluga Gdanska,Gdansk.
120/4 MAGDA 1965 Zegluga Szczecinska,Szczecin
120/5 LUCYNA 1966 Zegluga Gdanska,Gdansk
120/6 JAGNA 1966 Zegluga Szczecinska,Szczecin
120/7 MARYNA 1967 jw
120/8 BALBINA 1967 jw
120/9 JUSTYNA 1967 Zegluga Gdanska,Gdansk.
120/10 OLGA 1968 Zegluga Szczecinska,Szczecin
120/11 REGINA 1968 jw
120/12 IRMINA 1969 jw.
W.D.
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
1.prom portowy typu PP120
2." PROFESOR FILUTEK "
3.1963r.Gdanska Stocznia Rzeczna,Gdansk.;nr bud.:PP120/1
4.
5.21.56 x 5.82 x 1.20 m.
6.1 ssp.;typ:B120W;cyl.:4;prod.:Puckie Zaklady Mechaniczne w Pucku 1961r.;
moc:120 KM[88 kW]
7.------
8.1 sr.;8 w.;pasaz.:200;zaloga:5.
9.1963: PROFESOR FILUTEK - Zegluga Szczecinska,Szczecin.[PL]
1966: FILUTEK - zmiana nazwy.
1988: - nowy silnik typu UE680 Delfin;cyl.:6;prod.:
Wytwornia Sprzetu Komunikacyjnego w Mielcu
1987r.;moc 165 KM.Predkosc:9 w.
1991:FILUTEK - Zegluga Swinoujska,Swinoujscie.[PL]
2." PROFESOR FILUTEK "
3.1963r.Gdanska Stocznia Rzeczna,Gdansk.;nr bud.:PP120/1
4.
5.21.56 x 5.82 x 1.20 m.
6.1 ssp.;typ:B120W;cyl.:4;prod.:Puckie Zaklady Mechaniczne w Pucku 1961r.;
moc:120 KM[88 kW]
7.------
8.1 sr.;8 w.;pasaz.:200;zaloga:5.
9.1963: PROFESOR FILUTEK - Zegluga Szczecinska,Szczecin.[PL]
1966: FILUTEK - zmiana nazwy.
1988: - nowy silnik typu UE680 Delfin;cyl.:6;prod.:
Wytwornia Sprzetu Komunikacyjnego w Mielcu
1987r.;moc 165 KM.Predkosc:9 w.
1991:FILUTEK - Zegluga Swinoujska,Swinoujscie.[PL]
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
1.prom portowy typu PP120
2." PROM NR 4 "
3.1964r.Gdanska Stocznia Rzeczna,Gdansk.;nr bud.:PP120/2
4.42 t
5.21.08 x 6.21 x 1.40 m.
6.1 ssp.;typ:B120W;cyl.:4;prod.:Puckie Zaklady Mechaniczne w Pucku 1963r.;
moc:120 KM[88 kW]
7.------
8.1 sr.;8 w.;pasaz.:200;zaloga:5.
9.1964: PROM NR 4 - Zegluga Szczecinska,Szczecin.[PL]
1966: FAFIK - zmiana nazwy.
1988: - nowy silnik typu UE680 Delfin;cyl.:6;prod.:
Wytwornia Sprzetu Komunikacyjnego w Mielcu
1987r.;moc 165 KM.Predkosc:9 w.
1991:FAFIK - Zegluga Swinoujska,Swinoujscie.[PL]
2." PROM NR 4 "
3.1964r.Gdanska Stocznia Rzeczna,Gdansk.;nr bud.:PP120/2
4.42 t
5.21.08 x 6.21 x 1.40 m.
6.1 ssp.;typ:B120W;cyl.:4;prod.:Puckie Zaklady Mechaniczne w Pucku 1963r.;
moc:120 KM[88 kW]
7.------
8.1 sr.;8 w.;pasaz.:200;zaloga:5.
9.1964: PROM NR 4 - Zegluga Szczecinska,Szczecin.[PL]
1966: FAFIK - zmiana nazwy.
1988: - nowy silnik typu UE680 Delfin;cyl.:6;prod.:
Wytwornia Sprzetu Komunikacyjnego w Mielcu
1987r.;moc 165 KM.Predkosc:9 w.
1991:FAFIK - Zegluga Swinoujska,Swinoujscie.[PL]
W.DANIELEWICZ
A Fafik? Czy to któraś z jednostek, która w czasie przekazania nosiła inna nazwę, czy tez całkiem inna jednostka, innego typu?
Jako uzupełnienie warto dodać, że wycofane po wprowadzeniu Bielików "fafiki" zostały sprzedane, a kilka z nich przebudowano na modne obecnie wycieczkowce stylizowane na "stare galeony", czy też "drakkary".
Filutek natomiast trafił do Żeglugi Pomorskiej gdzie jako Arno I zarabiał w żegludze osobowej, najpierw w Nowym Warpnie, a potem w Świnoujściu. Przy czym w Świnoujściu nie pływał do Niemiec, a jedynie ponownie jako nieregularny, prywatny "prom" dowożąc pasażerów z Warszowa na Basen Północny skąd opływały "wolnocłowce". Miał chyba zmodernizowaną maszynownię, czego widocznym znakiem był całkiem nowy komin, a właściwie "rura wydechowa" na rufie. Kilka lat temu pływał w Ustce jako wycieczkowiec, ale nie wiem jak jest obecnie.
Ostatnia Regina jeszcze do niedawna pływała latem w Świnoujściu na latarnię, ale też została sprzedana i obecnie cumuje w Ustce czekając zapewne na adaptację na kolejny stylizowany wycieczkowiec.
Jako uzupełnienie warto dodać, że wycofane po wprowadzeniu Bielików "fafiki" zostały sprzedane, a kilka z nich przebudowano na modne obecnie wycieczkowce stylizowane na "stare galeony", czy też "drakkary".
Filutek natomiast trafił do Żeglugi Pomorskiej gdzie jako Arno I zarabiał w żegludze osobowej, najpierw w Nowym Warpnie, a potem w Świnoujściu. Przy czym w Świnoujściu nie pływał do Niemiec, a jedynie ponownie jako nieregularny, prywatny "prom" dowożąc pasażerów z Warszowa na Basen Północny skąd opływały "wolnocłowce". Miał chyba zmodernizowaną maszynownię, czego widocznym znakiem był całkiem nowy komin, a właściwie "rura wydechowa" na rufie. Kilka lat temu pływał w Ustce jako wycieczkowiec, ale nie wiem jak jest obecnie.
Ostatnia Regina jeszcze do niedawna pływała latem w Świnoujściu na latarnię, ale też została sprzedana i obecnie cumuje w Ustce czekając zapewne na adaptację na kolejny stylizowany wycieczkowiec.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam,
Dziękuję za obszerne dane na temat FAFIKA i jego bliźniaków.
Znalazłem jeszcze jedną pocztówkę ze statkiem tego typu :
http://i47.photobucket.com/albums/f171/ ... Maryna.jpg
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Dziękuję za obszerne dane na temat FAFIKA i jego bliźniaków.
Znalazłem jeszcze jedną pocztówkę ze statkiem tego typu :
http://i47.photobucket.com/albums/f171/ ... Maryna.jpg
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.