Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (4)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4483
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Musquidobit – amerykański żaglowiec korsarski Lynx, zbudowany w Baltimore w 1812. Zdobyty przez Anglików w zatoce Chesapeake 16.03.1813 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Musquidobit (nie Musquedobet), jako szkuner 10-działowy o wymiarach 94’7” x 24’0” x 10’3” i tonażu 224 tony. Załoga: 50. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 8 karonad 12-f (lub 18-f). W aktywnej służbie 1813-1819. Sprzedany w 1820.
Mistletoe – szkuner typu Shamrock, zwodowany przez pana Hilla na Bermudach w 1809. W aktywnej służbie 1808-1816. Wg Lyona (błędnie) sprzedany w 1816, a naprawdę zaginął 14.12.1816 bez wieści w sztormie między Beachy Head a wyspą Wight.
Express – awizo z takielunkiem szkunera dwumasztowego, zwany też „awizo nr 1”. Wraz z Advice („awizo nr 2”) tworzył typ Express, zaprojektowany przez Johna Henslow w 1800 r. Wymiary 88’0” x 21’6” x 13’1”, tonaż 179 ton. Załoga: 30. Uzbrojenie: 6 karonad 12-f. Oba zwodowane w stoczni firmy Randall & Brent w Rotherhite 30.12.1800. Express w aktywnej służbie 1801-1812, sprzedany w 1813. Advice w aktywnej służbie 1801-1804, sprzedany w 1805.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Mistletoe – szkuner typu Shamrock, zwodowany przez pana Hilla na Bermudach w 1809. W aktywnej służbie 1808-1816. Wg Lyona (błędnie) sprzedany w 1816, a naprawdę zaginął 14.12.1816 bez wieści w sztormie między Beachy Head a wyspą Wight.
Express – awizo z takielunkiem szkunera dwumasztowego, zwany też „awizo nr 1”. Wraz z Advice („awizo nr 2”) tworzył typ Express, zaprojektowany przez Johna Henslow w 1800 r. Wymiary 88’0” x 21’6” x 13’1”, tonaż 179 ton. Załoga: 30. Uzbrojenie: 6 karonad 12-f. Oba zwodowane w stoczni firmy Randall & Brent w Rotherhite 30.12.1800. Express w aktywnej służbie 1801-1812, sprzedany w 1813. Advice w aktywnej służbie 1801-1804, sprzedany w 1805.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów MOSAMBIQUE (zdobyty 1804), JUNIPER (1808) oraz DOVE (1805).
Panie Krzysztofie, jeśli można spytać, co to było za klasyfikacja "awizo" (dotyczy typu Express, omawianego powyżej) w Royal Navy (typowe dla Francji, ale w Anglii ?) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów MOSAMBIQUE (zdobyty 1804), JUNIPER (1808) oraz DOVE (1805).
Panie Krzysztofie, jeśli można spytać, co to było za klasyfikacja "awizo" (dotyczy typu Express, omawianego powyżej) w Royal Navy (typowe dla Francji, ale w Anglii ?) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4483
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Mosambique – francuski szkuner korsarski Mozambique (Mosambique), zbudowany w 1798. Wymiary 20,6 x 6,1 m, nośność około 110 ton. Wyposażony na początku 1804 na Martynice, uzbrojony w 10 karonad 12-f i obsadzony 60-osobową załogą. Zdobyty przez Anglików 13.03.1804 w pobliżu Martyniki i wcielony do Royal Navy pod tą samą nazwą, jako szkuner 10-działowy. Wymiary 67’6” x 20’2” x 8’3”, tonaż 111-112 ton. Załoga: 50. Uzbrojenie: 10 karonad 12-f. Służył tylko w Indiach Zach., sprzedany w 1810.
Juniper – szkuner typu Shamrock, zwodowany na Bermudach w 1809. W aktywnej służbie 1809-1814. Sprzedany w 1814.
Dove – były dwa, oba zakupione w 1805. Jeden to 4-działowy szkuner-awizo o wymiarach 68’0” (długość stępki do tonażu) x 19’4,5” x 6’0” i tonażu 103 tony, nabyty 21.05.1805 i wprowadzony do służby, ale już 5.08.1805 przechwycony przez Francuzów; we francuskich dokumentach nie znaleziono wzmianki o służbie poza 1805 rokiem. Drugi to 6-działowy kuter-awizo o tonażu 187 ton, wcześniej statek cywilny Ariadne zbudowany w Cowes w 1803 jako jacht, nabyty w lipcu 1805 i wprowadzony do aktywnej służby; przemianowany w 1806 na Flight, zaginął bez wieści na kanale La Manche we wrześniu 1806.
Potrzeba przewożenia ważnych depesz i rozkazów istniała w każdej flocie, więc i w każdej były awiza. Ja użyłem w języku polskim polskiej nazwy, która – co oczywiste – została wprost wzięta z francuskiego. Anglicy nazywali tę kategorię „Advice” czy też „Advice boats” albo „Despatch vessels”.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Juniper – szkuner typu Shamrock, zwodowany na Bermudach w 1809. W aktywnej służbie 1809-1814. Sprzedany w 1814.
Dove – były dwa, oba zakupione w 1805. Jeden to 4-działowy szkuner-awizo o wymiarach 68’0” (długość stępki do tonażu) x 19’4,5” x 6’0” i tonażu 103 tony, nabyty 21.05.1805 i wprowadzony do służby, ale już 5.08.1805 przechwycony przez Francuzów; we francuskich dokumentach nie znaleziono wzmianki o służbie poza 1805 rokiem. Drugi to 6-działowy kuter-awizo o tonażu 187 ton, wcześniej statek cywilny Ariadne zbudowany w Cowes w 1803 jako jacht, nabyty w lipcu 1805 i wprowadzony do aktywnej służby; przemianowany w 1806 na Flight, zaginął bez wieści na kanale La Manche we wrześniu 1806.
Potrzeba przewożenia ważnych depesz i rozkazów istniała w każdej flocie, więc i w każdej były awiza. Ja użyłem w języku polskim polskiej nazwy, która – co oczywiste – została wprost wzięta z francuskiego. Anglicy nazywali tę kategorię „Advice” czy też „Advice boats” albo „Despatch vessels”.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4483
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Subtle – pierwotnie francuski szkuner 3-działowy Impériale, wyposażony na Gwadelupie w kwietniu lub wrześniu 1805. Zdobyty przez Anglików w pobliżu Dominiki 24.05.1806 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Vigilant, jako szkuner 8/10-działowy, o tonażu 102 tony, z 50-osobową załogą. Przemianowany na Subtle 20.11.1806. Rozbił się na rafie na Bermudach w pobliżu wyspy Somerset 26.10.1807.
Subtle – prawdopodobnie pierwotnie duński okręt korsarski tej nazwy, zbudowany przez Amerykanów w Baltimore. Przechwycony przez Anglików w 1807 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy jako szkuner 10-działowy. Wymiary 76’0” x 21’1” x 9’6”, tonaż 139 ton. W aktywnej służbie 1807-1812. W trakcie pościgu za amerykańskim okrętem korsarskim przewrócony przez szkwał, zatonął z całą załogą w pobliżu wyspy St. Bartholomew 30.11.1812.
Sun Prize – francuski żaglowiec zdobyty przez Anglików w sierpniu 1692 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Sun Prize jako okręt 6 rangi. Wymiary 80’9” x 24’0” x 9’4”, tonaż 214 ton. Załoga: 60-90. Uzbrojenie: 22/24 działa. Zdobyty przez dwa francuskie okręty korsarskie w pobliżu North Foreland 17.06.1693; ponownie przechwycony przez Anglików 8.10.1696. Sprzedany w 1701.
Sun Prize – francuska żaglowiec Soleil zdobyty przez Anglików 4.07.1704 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Sun Prize jako okręt 6 rangi. Wymiary 82’8” x 24’2” x 9’7,5”, tonaż 215 ton. Załoga: 110. Uzbrojenie: 18 dział typu saker i 4 działa typu minion. Odbity w pobliżu Needles przez 36-działowy francuski okręt korsarski 17.01.1708.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Subtle – prawdopodobnie pierwotnie duński okręt korsarski tej nazwy, zbudowany przez Amerykanów w Baltimore. Przechwycony przez Anglików w 1807 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy jako szkuner 10-działowy. Wymiary 76’0” x 21’1” x 9’6”, tonaż 139 ton. W aktywnej służbie 1807-1812. W trakcie pościgu za amerykańskim okrętem korsarskim przewrócony przez szkwał, zatonął z całą załogą w pobliżu wyspy St. Bartholomew 30.11.1812.
Sun Prize – francuski żaglowiec zdobyty przez Anglików w sierpniu 1692 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Sun Prize jako okręt 6 rangi. Wymiary 80’9” x 24’0” x 9’4”, tonaż 214 ton. Załoga: 60-90. Uzbrojenie: 22/24 działa. Zdobyty przez dwa francuskie okręty korsarskie w pobliżu North Foreland 17.06.1693; ponownie przechwycony przez Anglików 8.10.1696. Sprzedany w 1701.
Sun Prize – francuska żaglowiec Soleil zdobyty przez Anglików 4.07.1704 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Sun Prize jako okręt 6 rangi. Wymiary 82’8” x 24’2” x 9’7,5”, tonaż 215 ton. Załoga: 110. Uzbrojenie: 18 dział typu saker i 4 działa typu minion. Odbity w pobliżu Needles przez 36-działowy francuski okręt korsarski 17.01.1708.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DECOUVERTE (w służbie 1807), oraz jeśli to możliwe o nazwy i losy pozostałych szkunerów typu Ballahoo (mam już opisane szkunery: Ballahoo, Barracouta, Capelin, Flying Fish, Grouper, Mackerel, Pike, Pilchard, Haddock, Whiting, Bream, Mullet, Tang).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu DECOUVERTE (w służbie 1807), oraz jeśli to możliwe o nazwy i losy pozostałych szkunerów typu Ballahoo (mam już opisane szkunery: Ballahoo, Barracouta, Capelin, Flying Fish, Grouper, Mackerel, Pike, Pilchard, Haddock, Whiting, Bream, Mullet, Tang).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4483
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Decouverte – kanonierka-bryg 12-działowy o wymiarach 80’3” x 22’6” (lub 22’10”) x 10’2”; tonaż 181 ton. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 10 karonad 12-f. Pierwotnie francuski szkuner Eclipse z 1804, zdobyty przez Anglików w 1806. Przemianowany i wcielony do Royal Navy w styczniu 1807. Sprzedany w 1816.
Pozostałe szkunery typu Ballahoo: Herring, Snapper, Chub, Cuttle, Porgey. Na razie losy trzech pierwszych.
Herring – już o nim Panu pisałem, trzeba poszukać.
Snapper - zwodowany na Bermudach w 1805; w aktywnej służbie 1805-1811. Zdobyty przez Francuzów w pobliżu Sables d’Olonne 14.07.1811.
Chub - zwodowany na Bermudach w 1807; w aktywnej służbie 1807-1812. Wyrzucony na brzeg i zniszczony na skałach w pobliżu Halifaxu 14.08.1812. Wszyscy zginęli.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozostałe szkunery typu Ballahoo: Herring, Snapper, Chub, Cuttle, Porgey. Na razie losy trzech pierwszych.
Herring – już o nim Panu pisałem, trzeba poszukać.
Snapper - zwodowany na Bermudach w 1805; w aktywnej służbie 1805-1811. Zdobyty przez Francuzów w pobliżu Sables d’Olonne 14.07.1811.
Chub - zwodowany na Bermudach w 1807; w aktywnej służbie 1807-1812. Wyrzucony na brzeg i zniszczony na skałach w pobliżu Halifaxu 14.08.1812. Wszyscy zginęli.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4483
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Szkunery typu Ballahoo, oba zwodowane w maju 1807 na Bermudach:
Cuttle – w aktywnej służbie 1807-1813. Rozebrany w 1814.
Porgey – w aktywnej służbie 1807-1810. Wszedł na mieliznę w ujściu Skaldy i został spalony przez własną załogę 4.06.1810, by uniknąć przechwycenia przez nieprzyjaciela.
Pozostałe szkunery typu Bird: Woodcock, Wagtail, Crane, Quail, Rook, Sealark.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Cuttle – w aktywnej służbie 1807-1813. Rozebrany w 1814.
Porgey – w aktywnej służbie 1807-1810. Wszedł na mieliznę w ujściu Skaldy i został spalony przez własną załogę 4.06.1810, by uniknąć przechwycenia przez nieprzyjaciela.
Pozostałe szkunery typu Bird: Woodcock, Wagtail, Crane, Quail, Rook, Sealark.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4483
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Jackal z 1778 i z 1779:
A) wersja Colledge’a, którą zapewne ma – tą czy inną drogą – Pan:
Nr 1 – kuter 10-działowy zakupiony przez Royal Navy w kwietniu 1778. Sprzedany w maju 1785.
Nr 2 – kuter 14-działowy, o zgrubnych wymiarach 73’ x 25,5’, tonażu 187 ton, kupiony przez Royal Navy w 1779. Przekazany Francuzom 27.11.1779 w Calais przez zbuntowaną załogę, stał się francuskim okrętem korsarskim Boulogne. Został odbity przez Anglików w 1781, ponownie zdobyty 11.04.1782, tym razem przez Amerykanów.
B) wersja Lyona, wg której Nr 1 i Nr 2 to ten sam okręt, ale pojawia się też Nr 3:
Nr 1 i Nr 2 - Jackal (Jackall) – żaglowiec, prawdopodobnie handlowy, może o nazwie Active, zakupiony przez Royal Navy we wczesnym okresie 1778 roku i wcielony jako kuter 10-działowy. Wymiary 72’10” x 25’4” x 10’3”, tonaż 187 ton. Załoga: 55 lub 60. Uzbrojenie: 10 x 4-f plus 12 działek relingowych. Załoga zbuntowała się 27.11.1779 i przekazała okręt Francuzom, którzy przemianowali go na Boulogne. Odbity przez Anglików w 1781, powrócił do służby i do nazwy Jackal. Sprzedany w czerwcu 1785.
Nr 3 - Jackal – wynajęty, uzbrojony statek handlowy, 8-działowy. Załoga: 35. W służbie w Royal Navy od stycznia 1781. Zdobyty przez Amerykanów w Indiach Zach. 11.04.1782.
C) wersja Roche’a:
Jackal – kuter angielski; 15.12.1779 Irlandczycy wchodzący w skład jego załogi zbuntowali się i doprowadzili okręt do Calais. Francuzi najpierw wyposażyli go w 1780 dla swojej marynarki, ale w 1781 sprzedali na okręt korsarski o nazwie Boulogne. Zdobyty przez Anglików w 1781, powrócił do nazwy Jackal, a 11.04.1782 został zdobyty przez Amerykanów. Nosił też nazwę Hague.
D) wersja Demerliaca, wg której Nr 1 i Nr 2 to ten sam okręt, a może też i Nr 3:
Nr 1 i Nr 2 (może i Nr 3) - Jackall – kuter brytyjski, zakupiony na początku 1778 roku przez Royal Navy, w listopadzie 1779 doprowadzony do Calais przez zbuntowaną irlandzką załogę. Na początku 1780 przekazany do służby korsarskiej (nie umieszczany na listach francuskiej marynarki wojennej) – sprzedany panu Leveux z Calais - i nazwany Jackall albo Chacal albo Boulogne (około 100 ton nośności, 180 ton wyporności, wymiary w stopach francuskich około 69’ x 23’9” x 9’8”, załoga –89, uzbrojenie 10 dział 4-f i 8 działek relingowych). Wyszedł w morze pod kapitanem Fourmentelem, zdobyty przez Anglików w maju 1780 na Morzu Północnym, powrócił do nazwy Jackall. Potem albo zdobyty w kwietniu 1782 przez Amerykanów, albo sprzedany w czerwcu 1785 przez Brytyjczyków.
E) Wersja Heppera, wg której Nr 1 i Nr 2 to ten sam okręt, ale pojawia się też Nr 3:
Nr 1 i Nr 2 - Jackal – kuter 10-działowy o tonażu 187 ton, kupiony w 1778. Kiedy stał na kotwicy na Downs, niektórzy członkowie załogi podnieśli bunt – przewodzili im czterej przemytnicy dopiero co zmuszeni do służby oraz pięciu lub sześciu ludzi zdjętych siłą ze statku wschodnioindyjskiego. Trzymając oficerów i pozostałych marynarzy na muszkach, buntownicy doprowadzili okręt do Calais 15.12.1779 i przekazali Francuzom. Jackal został odbity przez Anglików 23.07.1781.
Nr 3 - Jackal – szkuner 14-działowy kupiony w 1778. Kiedy był w drodze z depeszami z Jamajki na Barbados, został przechwycony 11.04.1782 przez Amerykanów.
Nr 3 – czym by nie był – zdaniem Paula H. Silverstone nie został wcielony do amerykańskiej marynarki.
Jack – prawdopodobnie slup 14-działowy, zakupiony lub raczej wynajęty przez marynarkę w 1780. Zdobyty przez Francuzów 21.06.1781 w pobliżu Cape Breton, kiedy eskortował mały konwój. Używany przez marynarkę francuską bez zmiany nazwy, odbity przez Anglików 28.05.1782, ale już nie wcielony z powrotem do Royal Navy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
A) wersja Colledge’a, którą zapewne ma – tą czy inną drogą – Pan:
Nr 1 – kuter 10-działowy zakupiony przez Royal Navy w kwietniu 1778. Sprzedany w maju 1785.
Nr 2 – kuter 14-działowy, o zgrubnych wymiarach 73’ x 25,5’, tonażu 187 ton, kupiony przez Royal Navy w 1779. Przekazany Francuzom 27.11.1779 w Calais przez zbuntowaną załogę, stał się francuskim okrętem korsarskim Boulogne. Został odbity przez Anglików w 1781, ponownie zdobyty 11.04.1782, tym razem przez Amerykanów.
B) wersja Lyona, wg której Nr 1 i Nr 2 to ten sam okręt, ale pojawia się też Nr 3:
Nr 1 i Nr 2 - Jackal (Jackall) – żaglowiec, prawdopodobnie handlowy, może o nazwie Active, zakupiony przez Royal Navy we wczesnym okresie 1778 roku i wcielony jako kuter 10-działowy. Wymiary 72’10” x 25’4” x 10’3”, tonaż 187 ton. Załoga: 55 lub 60. Uzbrojenie: 10 x 4-f plus 12 działek relingowych. Załoga zbuntowała się 27.11.1779 i przekazała okręt Francuzom, którzy przemianowali go na Boulogne. Odbity przez Anglików w 1781, powrócił do służby i do nazwy Jackal. Sprzedany w czerwcu 1785.
Nr 3 - Jackal – wynajęty, uzbrojony statek handlowy, 8-działowy. Załoga: 35. W służbie w Royal Navy od stycznia 1781. Zdobyty przez Amerykanów w Indiach Zach. 11.04.1782.
C) wersja Roche’a:
Jackal – kuter angielski; 15.12.1779 Irlandczycy wchodzący w skład jego załogi zbuntowali się i doprowadzili okręt do Calais. Francuzi najpierw wyposażyli go w 1780 dla swojej marynarki, ale w 1781 sprzedali na okręt korsarski o nazwie Boulogne. Zdobyty przez Anglików w 1781, powrócił do nazwy Jackal, a 11.04.1782 został zdobyty przez Amerykanów. Nosił też nazwę Hague.
D) wersja Demerliaca, wg której Nr 1 i Nr 2 to ten sam okręt, a może też i Nr 3:
Nr 1 i Nr 2 (może i Nr 3) - Jackall – kuter brytyjski, zakupiony na początku 1778 roku przez Royal Navy, w listopadzie 1779 doprowadzony do Calais przez zbuntowaną irlandzką załogę. Na początku 1780 przekazany do służby korsarskiej (nie umieszczany na listach francuskiej marynarki wojennej) – sprzedany panu Leveux z Calais - i nazwany Jackall albo Chacal albo Boulogne (około 100 ton nośności, 180 ton wyporności, wymiary w stopach francuskich około 69’ x 23’9” x 9’8”, załoga –89, uzbrojenie 10 dział 4-f i 8 działek relingowych). Wyszedł w morze pod kapitanem Fourmentelem, zdobyty przez Anglików w maju 1780 na Morzu Północnym, powrócił do nazwy Jackall. Potem albo zdobyty w kwietniu 1782 przez Amerykanów, albo sprzedany w czerwcu 1785 przez Brytyjczyków.
E) Wersja Heppera, wg której Nr 1 i Nr 2 to ten sam okręt, ale pojawia się też Nr 3:
Nr 1 i Nr 2 - Jackal – kuter 10-działowy o tonażu 187 ton, kupiony w 1778. Kiedy stał na kotwicy na Downs, niektórzy członkowie załogi podnieśli bunt – przewodzili im czterej przemytnicy dopiero co zmuszeni do służby oraz pięciu lub sześciu ludzi zdjętych siłą ze statku wschodnioindyjskiego. Trzymając oficerów i pozostałych marynarzy na muszkach, buntownicy doprowadzili okręt do Calais 15.12.1779 i przekazali Francuzom. Jackal został odbity przez Anglików 23.07.1781.
Nr 3 - Jackal – szkuner 14-działowy kupiony w 1778. Kiedy był w drodze z depeszami z Jamajki na Barbados, został przechwycony 11.04.1782 przez Amerykanów.
Nr 3 – czym by nie był – zdaniem Paula H. Silverstone nie został wcielony do amerykańskiej marynarki.
Jack – prawdopodobnie slup 14-działowy, zakupiony lub raczej wynajęty przez marynarkę w 1780. Zdobyty przez Francuzów 21.06.1781 w pobliżu Cape Breton, kiedy eskortował mały konwój. Używany przez marynarkę francuską bez zmiany nazwy, odbity przez Anglików 28.05.1782, ale już nie wcielony z powrotem do Royal Navy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4483
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Kite – bryg 16/18-działowy typu Albatross, zaprojektowanego przez Williama Rule w 1795. Dane projektowe: 96’0” x 30’6” x 12’9”, tonaż 365 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie projektowane: 16 x 6-f plus 12 działek relingowych. W rzeczywistości najpierw 16 karonad 32-f, potem dodatkowo 2 działa 6-f. Ten akurat bryg zbudowany z sosny w stoczni firmy Frances Barnard & Sons, w Deptford, zwodowany 17.07.1795. Sprzedany w 1805.
Dapper – zwodowany w stoczni Roberta Adams, w Chapel, w grudniu 1805. Sprzedany w 1814.
Encounter – zwodowany w stoczni Roberta Guillaume, w Northam, 16.05.1805. W czasie walki z jednostkami korsarskimi i bateriami nadbrzeżnymi wszedł na mieliznę pod San Lucar (blisko Kadyksu) i został zdobyty przez Francuzów 11.07.1812.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dapper – zwodowany w stoczni Roberta Adams, w Chapel, w grudniu 1805. Sprzedany w 1814.
Encounter – zwodowany w stoczni Roberta Guillaume, w Northam, 16.05.1805. W czasie walki z jednostkami korsarskimi i bateriami nadbrzeżnymi wszedł na mieliznę pod San Lucar (blisko Kadyksu) i został zdobyty przez Francuzów 11.07.1812.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4483
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Owszem, brygi typu Albatross z 1795 były klasyfikowane jako slupy z takielunkiem brygu. Nazwy pozostałych: Pelican, Dispatch, Albatross, Raven, Star, Sylph, Swallow. Na pewno dla niektórych można znaleźć losy w sieci. Proszę poszperać i zapytać ponownie, jak już Pan będzie wiedział, czego naprawdę brakuje.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach