Francuskie okręty spod żagla i pary (2)
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Condor versus Milan.
Nie. Przede wszystkim chodziło w tym przypadku o jednostki od początku torpedowe – klasyfikowano je jako awiza torpedowe (potem torpedowce zwiadowcze, potem krążowniki torpedowe) - zaprojektowane przez innego projektanta (de Bussy), na dodatek lekko opancerzone. Poza tym pierwsze z typu, czyli Condor i Faucon, zaczęto budować w 1882, czyli dokładnie wtedy, kiedy zaczęto budować Milan. Oczywiście miały wspólne cechy z okrętem Milan, jak stalowe kadłuby, 2 śruby, słabe uzbrojenie artyleryjskie, taran.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nie. Przede wszystkim chodziło w tym przypadku o jednostki od początku torpedowe – klasyfikowano je jako awiza torpedowe (potem torpedowce zwiadowcze, potem krążowniki torpedowe) - zaprojektowane przez innego projektanta (de Bussy), na dodatek lekko opancerzone. Poza tym pierwsze z typu, czyli Condor i Faucon, zaczęto budować w 1882, czyli dokładnie wtedy, kiedy zaczęto budować Milan. Oczywiście miały wspólne cechy z okrętem Milan, jak stalowe kadłuby, 2 śruby, słabe uzbrojenie artyleryjskie, taran.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony 2007-11-28, 10:28 przez Krzysztof Gerlach, łącznie zmieniany 1 raz.
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Soleil Royal – liniowiec 80-działowy z 15 furtami w dolnej baterii, zbudowany w Breście. Dwupokładowiec. Nośność około 2000-2200 ton, wyporność około 3800 ton, 59,53 x 15,76 x 7,56 m (zanurzenie 6,7-7,6 m). Projektant Jacques-Luc Coulomb. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 30 x 36-f, na górnym 32 x 24-f, na pokładach otwartych 18 x 8-f. Załoga: 1014. Ciekawy okręt, bo niezwykle „przerośnięty” wymiarowo w stosunku do wszystkich budowanych wtedy dwupokładowców. Świadectwo okresu, kiedy Francuzi czasowo zniechęcili się do trójpokładowców i mieli nadzieję, że da się je zastąpić czymś takim. W czasie bitwy w zatoce Quiberon 20.11.1759 wpadł na mieliznę podczas ucieczki i następnego dnia został spalony przez Anglików.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Monarque – liniowiec 74-działowy z 14 furtami w dolnej baterii, typu Monarque, zwodowany w Breście w marcu 1747. Dwupokładowiec. Nośność około 1500 ton, wyporność 2718 ton, 53,95 (lub 53,6, chociaż to po prostu wymiar zdjęty trochę w innym miejscu) x 13,97 x 6,66 m (zanurzenie 6,1-6,8 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 36-f, na górnym 30 x 18-f, na pokładach odkrytych 16 x 8-f. Projektant Blaise Ollivier. Załoga: 600 do 744. Zdobyty przez Anglików 25.10.1747 (kalendarz gregoriański) czy 14.10.1747 (kalendarz juliański) koło przylądka Finisterre, wcielony do Royal Navy pod nazwą Monarch. Brytyjczycy wymierzyli go na 1776 ton tonażu, 175’3” x 47’2,5” x 20’1,5”, obsadzili 650 ludźmi i wyposażyli w uzbrojenie: na pokładzie dolnym 28 x 32-f, na górnym 30 x 18-f, na rufowym 10 x 9-f, na dziobowym 6 x 9-f. Sprzedany w 1760.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Intrépide – liniowiec 74-działowy z 14 furtami w dolnej baterii, typu Monarque, zbudowany w Breście. Okręt 2 rangi. Projektant, dane techniczne, uzbrojenie, załoga – jak Monarque. Walczył pod Aix 25.10.1747, pod Saint Domingue 20.10.1757, przy Cardinaux 20.11.1759, pod Ouessant 27.07.1778. Zniszczony w Cap Français przez przypadkowy pożar 22.07.1781.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Sceptre - liniowiec 74-działowy z 14 furtami w dolnej baterii, typu Monarque, zbudowany w Breście. Projektant, dane techniczne, uzbrojenie, załoga (aczkolwiek Roche podaje tu wyjątkowo 550 osób) – jak Monarque. W 1775 był już w złym stanie, w styczniu 1779 stał w Breście jako hulk, w 1780 miał być przebudowany na transportowiec i być może został użyty w tym charakterze w 1781, ale koniec jego losów nie jest jasny.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Achille – liniowiec 64-działowy z 13 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zbudowany w Tulonie. Nośność około 1200 ton, wyporność około 2000 ton, 47,1 x 12,5 m. Projektant Pierre Blaise Coulomb. Załoga: 490-620. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 (lub 26) x 12-f, na pokładach odkrytych 10 (lub 14) x 6-f. W kwietniu 1761 zdobył brytyjski okręt Speedwell z pogwałceniem hiszpańskich wód terytorialnych (wbrew chętnie u nas rozpowszechnianej antybrytyjskiej propagandzie historycznej, takie akcje zdarzały się w każdej marynarce i zawsze były usprawiedliwiane wyższą koniecznością oraz nagradzane). Zdobyty przez Anglików w pobliżu Kadyksu 17.07.1761 i zatopiony.
W roku 1747 w marynarce brytyjskiej obowiązywał podział, w którym okręty 74-działowe należały do trzeciej rangi. Jednak w marynarce francuskiej jeszcze w rozporządzeniu o artylerii z 1750 roku okręty 74-działowe plasowały się w 2 randze. Zmieniło to rozporządzenie z 1763 roku, umieszczając takie liniowce w randze trzeciej. Zatem te żaglowce typu Monarque, które wcielono do floty króla Francji przed 1763, a przetrwały w niej dłużej (Intrépide, Sceptre), były najpierw 2 rangi, potem 3 rangi. U Anglików znajdowałyby się (i znajdowały – jak Monarch) w randze trzeciej od kołyski.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
W roku 1747 w marynarce brytyjskiej obowiązywał podział, w którym okręty 74-działowe należały do trzeciej rangi. Jednak w marynarce francuskiej jeszcze w rozporządzeniu o artylerii z 1750 roku okręty 74-działowe plasowały się w 2 randze. Zmieniło to rozporządzenie z 1763 roku, umieszczając takie liniowce w randze trzeciej. Zatem te żaglowce typu Monarque, które wcielono do floty króla Francji przed 1763, a przetrwały w niej dłużej (Intrépide, Sceptre), były najpierw 2 rangi, potem 3 rangi. U Anglików znajdowałyby się (i znajdowały – jak Monarch) w randze trzeciej od kołyski.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Content - liniowiec 64-działowy z 13 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zbudowany w Tulonie. Nośność 1180 ton, wyporność około 2100 ton, 47,4 x 13,0 x 6,2 m. Projektant Joseph-Véronique-Charles Chapelle. Załoga: 440-570. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Służył na Morzu Śródziemnym. W 1772 skreślony z listy floty i przekształcony w Tulonie w hulk do karenażu. Spalony przez Anglików w grudniu 1793 podczas ewakuacji ich sił z Tulonu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Triton – liniowiec 64-działowy z 13 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zbudowany w Tulonie. Nośność 1242 tony, wyporność około 2150 ton, 48,59 x 13,16 x 6,23 m (zanurzenie 5,9-6,8 m). Projektant François Coulomb. Załoga: 490-570. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. W okresie 1775/1776 pogrubiany w rejonie linii wodnej dodatkowym poszyciem. Remontowany w 1779, walczył jeszcze w bitwie pod Chesapeake 5.09.1781. Od września 1783 do sierpnia 1785 wypożyczony Kompanii Chińskiej, uzbrojony wtedy tylko w 16 dział. Wycofany w 1786, sprzedany marynarce handlowej w 1791, rozebrany w 1794.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach