Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (4)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, znalazłem :
PELICAN zbud. w Blackwall (w. 17.06.1795). 1806 sprzedany.
STAR zbud. w Blackwall (w. 29.08.1795). 1802 sprzedany.
SYLPH zbud. w Deptford (w. 03.09.1795). 1811 rozebrany.
SWALLOW zbud. w Blackwall (w. 10.09.1795). 1802 sprzedany.
DISPATCH (DESPATCH) zbud. w Chatham (w. 19.12.1795). 1796 sprzedany.
ALBATROSS zbud. w Rochester (w. 30.12.1795). 1807 sprzedany.
RAVEN zbud. w Blackwall (w. 11.01.1796). 03.02.1798 rozbił się koło Cuxhaven.
Bardzo proszę o uzupełnienia/poprawki.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Panie Krzysztofie, znalazłem :
PELICAN zbud. w Blackwall (w. 17.06.1795). 1806 sprzedany.
STAR zbud. w Blackwall (w. 29.08.1795). 1802 sprzedany.
SYLPH zbud. w Deptford (w. 03.09.1795). 1811 rozebrany.
SWALLOW zbud. w Blackwall (w. 10.09.1795). 1802 sprzedany.
DISPATCH (DESPATCH) zbud. w Chatham (w. 19.12.1795). 1796 sprzedany.
ALBATROSS zbud. w Rochester (w. 30.12.1795). 1807 sprzedany.
RAVEN zbud. w Blackwall (w. 11.01.1796). 03.02.1798 rozbił się koło Cuxhaven.
Bardzo proszę o uzupełnienia/poprawki.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pelican, Star, Swallow – stocznia Perry & Hankey, materiał – sosna (czy jodła).
Sylph – stocznia Frances Barnard & Sons, materiał – sosna (czy jodła). Wycofany z aktywnej służby w 1805.
Dispatch – stocznia firmy Samuel Nicholson, zwodowany 15.12.1795. Przekazany Rosji rozkazem Admiralicji z 28.01.1796 i skreślony z listy Royal Navy. Przejęty faktycznie przez Rosjan w marcu 1796 w Chatham. Rosjanie piszą o zakupie w maju przez wiceadm. P.I. Chanczykowa. Wcielony do rosyjskiej Floty Bałtyckiej bez zmiany nazwy, w charakterze "dwumasztowego kutra" (sic!). Uczestniczył w wojnach z Francją 1792-1797 i 1798-1800, głównie na Morzu Północnym. W wojnie z Francją 1804-1807 działał do 1805 na Bałtyku. W październiku 1805, kiedy konwojował transporty żołnierzy na Pomorze, został wyrzucony przez uderzenie wiatru na mieliznę u brzegów Rugii i uległ rozbiciu.
Albatross – stocznia firmy Charles Ross.
Raven – stocznia firmy William Wallis, materiał – sosna (czy jodła). Musiał zapuścić się do ujścia Łaby, gdzie utknął na mieliźnie i uległ zniszczeniu, na skutek uszkodzeń odniesionych uprzednio w trzydniowym sztormie na Morzu Północnym.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Sylph – stocznia Frances Barnard & Sons, materiał – sosna (czy jodła). Wycofany z aktywnej służby w 1805.
Dispatch – stocznia firmy Samuel Nicholson, zwodowany 15.12.1795. Przekazany Rosji rozkazem Admiralicji z 28.01.1796 i skreślony z listy Royal Navy. Przejęty faktycznie przez Rosjan w marcu 1796 w Chatham. Rosjanie piszą o zakupie w maju przez wiceadm. P.I. Chanczykowa. Wcielony do rosyjskiej Floty Bałtyckiej bez zmiany nazwy, w charakterze "dwumasztowego kutra" (sic!). Uczestniczył w wojnach z Francją 1792-1797 i 1798-1800, głównie na Morzu Północnym. W wojnie z Francją 1804-1807 działał do 1805 na Bałtyku. W październiku 1805, kiedy konwojował transporty żołnierzy na Pomorze, został wyrzucony przez uderzenie wiatru na mieliznę u brzegów Rugii i uległ rozbiciu.
Albatross – stocznia firmy Charles Ross.
Raven – stocznia firmy William Wallis, materiał – sosna (czy jodła). Musiał zapuścić się do ujścia Łaby, gdzie utknął na mieliźnie i uległ zniszczeniu, na skutek uszkodzeń odniesionych uprzednio w trzydniowym sztormie na Morzu Północnym.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Falcon – 10-działowy snow z typu o tej samej nazwie, zbudowany w stoczni firmy Barnard w Harwich. Wymiary 91’3” x 26’2” x 12’0”, tonaż 272 tony. Załoga: 110. Uzbrojenie: 10 x 6-f i 14 działek relingowych. Zdobyty 28.09.1745 na zachód od wejścia na wody kanału La Manche przez francuski okręt korsarski. W służbie francuskiej jako korweta 14-działowa Falcon lub Fortune. Odbity przez Anglików 6.03.1746, powrócił do służby w Royal Navy pod nazwą Fortune. Sprzedany w 1770.
Naiade – francuska korweta 20-działowa typu Coquette zbudowana w 1779 w Tulonie wg projektu Josepha-Marie-Blaise’a Coulomb, zwodowana 21.12.1779. Nośność między 370 a 480 ton, wyporność między 800 a 850 ton. Wymiary 38,67 x 9,91 x 5,04 m (zanurzenie 4,5-4,9 m). Załoga: 168. Uzbrojenie: 18-20 x 8-f (przy 26 furtach) i 10 działek relingowych. Zdobyta przez Anglików w Indiach Wschodnich w kwietniu 1783 i teoretycznie wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako okręt 6 rangi. Wymiary w stopach i calach angielskich 126’8” x 33’8,5” x 10’2”, tonaż 640 ton. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 22 x 12-f, na rufowym 6 karonad 12-f, na dziobowym 2 karonady 18-f. Jednak w rzeczywistości nigdy nie zarejestrowana w marynarce brytyjskiej, nie wprowadzona do aktywnej służby i sprzedana w 1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Naiade – francuska korweta 20-działowa typu Coquette zbudowana w 1779 w Tulonie wg projektu Josepha-Marie-Blaise’a Coulomb, zwodowana 21.12.1779. Nośność między 370 a 480 ton, wyporność między 800 a 850 ton. Wymiary 38,67 x 9,91 x 5,04 m (zanurzenie 4,5-4,9 m). Załoga: 168. Uzbrojenie: 18-20 x 8-f (przy 26 furtach) i 10 działek relingowych. Zdobyta przez Anglików w Indiach Wschodnich w kwietniu 1783 i teoretycznie wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako okręt 6 rangi. Wymiary w stopach i calach angielskich 126’8” x 33’8,5” x 10’2”, tonaż 640 ton. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 22 x 12-f, na rufowym 6 karonad 12-f, na dziobowym 2 karonady 18-f. Jednak w rzeczywistości nigdy nie zarejestrowana w marynarce brytyjskiej, nie wprowadzona do aktywnej służby i sprzedana w 1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Victorious – zbudowany w stoczni firmy Perry & Co. w Blackwall. W aktywnej służbie 1793-1803). Wszedł na mieliznę w ujściu Tagu i został tak uszkodzony, że trzeba go było rozebrać w Lizbonie w sierpniu 1803.
Hannibal – zbudowany w stoczni firmy Perry & Co. w Blackwall. W aktywnej służbie 1787, 1790-1800, 1801. Zdobyty przez Francuzów w zatoce Algeciras 5. czy 6.07.1801. Wcielony do francuskiej marynarki jako Annibal. Od 1821 hulk w Tulonie, od 1822 więzienie. Skreślony z listy floty w 1823, rozebrany w 1824.
Theseus – zbudowany w stoczni firmy Perry & Co. w Blackwall. W aktywnej służbie 1793-1800, 1801-1805, 1806-1813. Rozebrany w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Hannibal – zbudowany w stoczni firmy Perry & Co. w Blackwall. W aktywnej służbie 1787, 1790-1800, 1801. Zdobyty przez Francuzów w zatoce Algeciras 5. czy 6.07.1801. Wcielony do francuskiej marynarki jako Annibal. Od 1821 hulk w Tulonie, od 1822 więzienie. Skreślony z listy floty w 1823, rozebrany w 1824.
Theseus – zbudowany w stoczni firmy Perry & Co. w Blackwall. W aktywnej służbie 1793-1800, 1801-1805, 1806-1813. Rozebrany w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Janus – zbudowany w stoczni Roberta Batson, w Limehouse. W aktywnej służbie 1778-1786. Od 1787 przekształcony w transportowiec. Przemianowany na Dromedary 3.03.1788. Rozbił się w pobliżu Trynidadu w trakcie transportowania żołnierzy z Granady na Trynidad 10.08.1800; zbliżył się nieostrożnie do wybrzeża przy silnym prądzie oraz zmiennym wietrze, i został zepchnięty na skały przez prąd w chwili ucichnięcia wiatru.
Charon – zbudowany w stoczni firmy Barnard, w Harwich. Podpalony pociskami rozgrzanymi do czerwoności, wystrzeliwanymi z lądowych baterii francuskich i amerykańskich pod Yorktown, zatonął 10.10.1781.
Serapis – zbudowany w stoczni firmy Randall, w Rotherhithe. Zdobyty przez amerykańskiego oficera o przybranym nazwisku John Paul Jones (uważanego przez Francuzów za korsarza, a przez Anglików czasem za korsarza, czasem za pirata) na francuskim okręcie Bonhomme Richard, w słynnej walce u Flamborough Head 23.09.1779. Zagarnięty przez Francuzów jako rekompensata za utraconego w tym starciu Bonhomme Richard. Służył od grudnia 1779 we francuskiej marynarce bez zmiany nazwy. W lipcu 1781 zapalił się przypadkowo i eksplodował w pobliżu Madagaskaru.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Charon – zbudowany w stoczni firmy Barnard, w Harwich. Podpalony pociskami rozgrzanymi do czerwoności, wystrzeliwanymi z lądowych baterii francuskich i amerykańskich pod Yorktown, zatonął 10.10.1781.
Serapis – zbudowany w stoczni firmy Randall, w Rotherhithe. Zdobyty przez amerykańskiego oficera o przybranym nazwisku John Paul Jones (uważanego przez Francuzów za korsarza, a przez Anglików czasem za korsarza, czasem za pirata) na francuskim okręcie Bonhomme Richard, w słynnej walce u Flamborough Head 23.09.1779. Zagarnięty przez Francuzów jako rekompensata za utraconego w tym starciu Bonhomme Richard. Służył od grudnia 1779 we francuskiej marynarce bez zmiany nazwy. W lipcu 1781 zapalił się przypadkowo i eksplodował w pobliżu Madagaskaru.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Netley – szkuner eksperymentalny projektu Samuela Benthama. Wymiary: 86’6” x 21’8” x 11’2”, tonaż 177 ton. Zbudowany przez stocznię Hobbs & Hellyer, w Redbridge. Zwodowany w kwietniu 1798 i wtedy zakupiony przez marynarkę. Załoga: 50. Uzbrojenie: 16 x karonad 24-f. W aktywnej służbie 1798-1801, 1802-1806. Zdobyty przez Francuzów w pobliżu Gwadelupy 17.12.1806 i wcielony do floty francuskiej pod nazwą Netley, czasem zapisywaną błędnie Nedly, jako bryg lub szkuner 16/18-działowy. W styczniu 1807 sprzedany na Gwadelupie dla użycia w charakterze korsarza Duquesne. Zdobyty przez Anglików 23.09.1807 (aczkolwiek podawane są też daty 1808 oraz – na pewno błędna - 1809) i przywrócony do Royal Navy pod nazwą Unique, jako bryg-kanonierka. Użyty jako brander podczas ataku na Gwadelupę 31.05.1809.
Netley – francuski 14-działowy bryg korsarski Déterminée czy Déterminé, wyposażony w Bayonne w październiku 1803, potem w Bordeaux w 1805. Około 150 ton, 25,3 x 7,7 m. Załoga: 108. Zdobyty przez Anglików w 1807 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Netley, jako bryg-kanonierka 12-działowy, o tonażu 173 tony. Wymiary: 83’0” x 23’6”. Załoga: 65. Uderzony przez szkwał, przewrócił się i zatonął w pobliżu Barbados 10.07.1808 z prawie całą załogą (tylko 9 uratowanych).
Netley – amerykański statek handlowy Nimrod z 1804. Kupiony przez Royal Navy w 1808 i wcielony jako bryg 12-działowy Netley. Wymiary: 76’0” x 21’6” x 7’10”. Tonaż 140 ton. Załoga: 65. Uzbrojenie: 2 x 6-f plus 10 karonad 12-f. Rozebrany w 1810 lub w 1813.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Netley – francuski 14-działowy bryg korsarski Déterminée czy Déterminé, wyposażony w Bayonne w październiku 1803, potem w Bordeaux w 1805. Około 150 ton, 25,3 x 7,7 m. Załoga: 108. Zdobyty przez Anglików w 1807 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Netley, jako bryg-kanonierka 12-działowy, o tonażu 173 tony. Wymiary: 83’0” x 23’6”. Załoga: 65. Uderzony przez szkwał, przewrócił się i zatonął w pobliżu Barbados 10.07.1808 z prawie całą załogą (tylko 9 uratowanych).
Netley – amerykański statek handlowy Nimrod z 1804. Kupiony przez Royal Navy w 1808 i wcielony jako bryg 12-działowy Netley. Wymiary: 76’0” x 21’6” x 7’10”. Tonaż 140 ton. Załoga: 65. Uzbrojenie: 2 x 6-f plus 10 karonad 12-f. Rozebrany w 1810 lub w 1813.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Lyon – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford, formalnie w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1710. Sprzedany w 1765.
York - zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth (zwodowany 31.01.1739) w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1706. Zatopiony jako falochron w Sheerness w 1751.
Kingston - zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth, formalnie w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1719. Sprzedany w 1762.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
York - zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth (zwodowany 31.01.1739) w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1706. Zatopiony jako falochron w Sheerness w 1751.
Kingston - zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth, formalnie w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1719. Sprzedany w 1762.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4484
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Panther – to nie była jednostka Royal Navy. Chodzi o mały żaglowiec (14-działowy slup z takielunkiem typu snow) o tonażu 181 ton, wybudowany w 1778 dla własnych potrzeb przez angielską Kompanię Wschodnioindyjską. W 1802 użyty w charakterze okrętu hydrograficznego.
Rook – zwodowany w stoczni Thomasa Sutton, w Ringmore, 21.05.1806. W aktywnej służbie 1806-1808. Zdobyty przez dwa francuskie szkunery korsarskie 18.08.1808 w pobliżu San Domingo.
Sealark - zwodowany w stoczni Williama Wheaton, w Brixham, 1.08.1806. W aktywnej służbie 1806-1809. Przy bardzo złej pogodzie na Morzu Północnym zalany falą i zatopiony 18.06.1809 z prawie całą załogą (uratowała się jedna osoba).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Rook – zwodowany w stoczni Thomasa Sutton, w Ringmore, 21.05.1806. W aktywnej służbie 1806-1808. Zdobyty przez dwa francuskie szkunery korsarskie 18.08.1808 w pobliżu San Domingo.
Sealark - zwodowany w stoczni Williama Wheaton, w Brixham, 1.08.1806. W aktywnej służbie 1806-1809. Przy bardzo złej pogodzie na Morzu Północnym zalany falą i zatopiony 18.06.1809 z prawie całą załogą (uratowała się jedna osoba).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach