Pytanie o maszyny MDLot

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Pathe
Posty: 29
Rejestracja: 2007-12-11, 01:08
Kontakt:

Pytanie o maszyny MDLot

Post autor: Pathe »

Witam,
Nie mam w tej chwili dostępu do pełnej literatury i muszę się zdać na Was w celu rozwiązania penego problemu. Chodzi o samoloty MDLot i odpowiedź na poniższe pytania:
1/ Ile 1 września było maszyn R-XIII w MDLot i ile każdej wersji? Czy było łącznie 16 sztuk? (10 z EBR i 5 z rozwiązanej Szkolnej + 1 w wersji lądowej przekazana do LOW???)
2/ Dla MW wyprodukowano 20 samolotów, z czego 3 maszyny z płaskimi pływakami przeszły do Pińska. Co się z nimi stało?
3/ Różne źródła podają różne miejsca zniszczenia? Gdzie utracono samoloty? Czy w nalotach 2-3 września?
4/ Co się stało z ostatnią maszyną R-XIIIG, która ostrzelała wiec niemiecki w Gdańsku?

Dziękuje za każdą pomoc w wyjaśnieniu tych wątpliwości.
Awatar użytkownika
PiotrekS
Posty: 53
Rejestracja: 2004-04-01, 17:51
Lokalizacja: Słupsk

Post autor: PiotrekS »

Stan R-XIII w MDLot 31 VIII 1939r.
-2 sztuki R-XIIIbis (702, 703). Bisy to 3 samoloty dostarczone do Pińska. 701 mocno poturbowany w wypadku w 1933, tak samo 702 w tym roku. 701 po wypadku dostał płaskodenne pływaki ale do Pińska nie wrócił, 702 przebudowany do nauki ślepego pilotażu.
701 zatonął k. Piławy 23 X'34, pozostałe dwa doczekały wojny na Wybrzeżu, zniszczone 8 IX'39 po nalotach przez własne obsługi
-4 sztuki R-XIIIter (708, 710, 711, 712)
-6 sztuk R-XIIIG(714, 715, 717, 718, 719, 720) w tym jeden na kołach (718).
Kiedy i jak zostały zniszczone to dokładnie trudno powiedzieć, np. Morgała podaje losy kilku maszyn:
-714 ten od ostrzału Wrzeszcza, zniszczony przez obsługę po uszkodzeniach przez niemieckie samoloty 8 IX'39
-718 po starcie z Nowego Obłuża 17 IX'39 o 22:00 w locie do Wa-wy spadł do morza, pilot mat Czerwiński zginął, pasażer-ok
Reszta maszyn zniszczona albo w nalocie 8 IX'39, albo tego dnia przez obsługę. Żaden nie wpadł w ręce niemieckie
Pathe
Posty: 29
Rejestracja: 2007-12-11, 01:08
Kontakt:

Post autor: Pathe »

Super! Dzięki za pomoc!!!
A ile jest prawdy w twierdzeniu J.Pawlaka z "Polskich Eskadr w Wojnie Obronnej 1939", że w nalocie z 1.IX, w którym zginął Szystowski Niemcy nie wykryli samolotów MDLot. Czy żaden nie został wtedy trafiony?
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4130
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

PiotrekS pisze:-4 sztuki R-XIIIter (708, 710, 711, 712)
Nie 711 a 704 :wink:

Większość maszyn została zniszczona już 3 IX. Reszta 8 IX (poza drobnymi wyjątkami).

Co do 1 IX - tak, żaden nie został nawet uszkodzony, choć Niemcy dostrzegli oba R-VIII i FBA-17 HE2.

Więcej o wojnie powietrznej nad Wybrzeżem w 1939 roku, będziesz miał okazję przeczytać w jednym z najbliższych numerów LOTNICTWA 8)
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Pathe
Posty: 29
Rejestracja: 2007-12-11, 01:08
Kontakt:

Post autor: Pathe »

Z chęcią poczytam :)
Awatar użytkownika
PiotrekS
Posty: 53
Rejestracja: 2004-04-01, 17:51
Lokalizacja: Słupsk

Post autor: PiotrekS »

crolick pisze:
PiotrekS pisze:-4 sztuki R-XIIIter (708, 710, 711, 712)
Nie 711 a 704 :wink:
Podparłem się książką Morgały "Samoloty Wojskowe w Polsce 1924-1939" gdzie podał w historii 704: "...udział w manewrach jesiennych'34, przymusowe wodowanie na pełnym morzu, uratowany przez okręt, ale pływaki i nadłodzie zatonęły, a kadłub był w stanie do kasacji 23 X 1934 r." W składzie egzemplarzy w OdeB na 31 VIII 1939 r. widnieje 711.
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4130
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

PiotrekS pisze:Podparłem się książką Morgały "Samoloty Wojskowe w Polsce 1924-1939" gdzie podał w historii 704: "...udział w manewrach jesiennych'34, przymusowe wodowanie na pełnym morzu, uratowany przez okręt, ale pływaki i nadłodzie zatonęły, a kadłub był w stanie do kasacji 23 X 1934 r." W składzie egzemplarzy w OdeB na 31 VIII 1939 r. widnieje 711.
Wiem, ale Morgała często niestety się myli. Zgodnie z dokumentacją archiwalną 26 IX 1936 na składzie M.D.Lot. był m.in. 704 co przeczy lansowanej przezeń tezie, że kadłub uległ kasacji 23 X 1934. Natomiast o ile mi wiadomo 711 uległ wypadkowi w maju 1936 roku.
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
PiotrekS
Posty: 53
Rejestracja: 2004-04-01, 17:51
Lokalizacja: Słupsk

Post autor: PiotrekS »

Dzięki za sprostowanie :-). Zresztą powinienem sięgnąć po AJ-Press "Polskie Lotnictwo Morskie 1920-1956", tam jest bezbłędnie.
Jaro
Posty: 50
Rejestracja: 2006-03-02, 23:34
Lokalizacja: Starachowice

Post autor: Jaro »

crolick pisze: Więcej o wojnie powietrznej nad Wybrzeżem w 1939 roku, będziesz miał okazję przeczytać w jednym z najbliższych numerów LOTNICTWA 8)
Niniejszym potwierdzam zapowiedź Crolicka. W najnowszym numerze Lotnictwa jest artykuł o samolotach typu R w lotnictwie morskim. polecam
Wielkie Dni Małej Floty
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4130
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

Jaro pisze:
crolick pisze:Więcej o wojnie powietrznej nad Wybrzeżem w 1939 roku, będziesz miał okazję przeczytać w jednym z najbliższych numerów LOTNICTWA 8)
Niniejszym potwierdzam zapowiedź Crolicka. W najnowszym numerze Lotnictwa jest artykuł o samolotach typu R w lotnictwie morskim. polecam
Nie przyznaje się! O ile mi wiadomo artykuł jest autorstwa prof. Olejki ;)

Mój artykuł dotyczy zestrzeleń i bombardowań w czasie walk na Wybrzeżu w 1939 roku, a nie samolotów MDLot.!
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
ODPOWIEDZ