Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (4)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów fregat TAMER (26.03.1796), CLYDE (20.02.1806) oraz opis danych keczy moździeżowych 8-działowych typu Comet z 1741.
Panie Krzysztofie, jeśli można zapytać, czy CLYDE przebudowana w 1805-1806 to ta, o którą pytam powyżej ? Mam ją zapisaną jako okręt nowo zbudowany, jak to było z tą przebudową ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Tamer (Tamar) – fregata zbudowana w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie 1796-1802. Rozebrana w 1810.
Clyde – już opisana. Istotnie, to ta sama. Jak w przypadku wielu gruntownych modernizacji połączonych z wcześniejszą rozbiórką, można się spierać, czy to nowy okręt ze starym drewnem, czy stary po przebudowie. Osobiście – o czym już nieraz wspominałem - mam to w nosie. W tym przypadku użyto starych węzłówek drewnianych i żelaznych, denników, żelaznych podpór, masztów, rej i całego wyposażenia. Natomiast przyczyna tak wczesnej przebudowy leżała prawdopodobnie w fakcie użycia jako materiału konstrukcyjnego sosny – okręt bardzo prędko zgnił i zaczął się rozpadać. Ponieważ jego inne zalety wysoko ceniono, nakazano budowę następnego wg tej samej nazwy i wg tego samego projektu, „z użyciem wszystkiego co się tylko da z poprzedniego”.

Kecze moździerzowe grupy Comet zaprojektowano w 1741. Ich wymiary projektowe wynosiły 91’0” x 26’0” x 11’3” (wymiary rzeczywiste z odchyłkami do 1’9”), tonaż 270 ton (rzeczywisty 275-283). Załoga: 60. Uzbrojenie: jeden moździerz 13-calowy i jeden 10-calowy, osiem dział 4-funtowych i 12 działek relingowych. W okresach, kiedy służyły jako slupy, miały 10 dział 4-funtowych i 14 działek relingowych.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów fregaty MINERVA (25.10.1805) oraz okrętów LAUREL (02.06.1806), BOREAS (19.04.1806) i BANTERER (24.02.1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Minerva – budowa w królewskiej stoczni w Deptford. Aktywna służba 1805-1814. Rozbiórka w 1815.
Laurel – budowa w stoczni firmy Nicolas Bools & William Good, w Bridport. Aktywna służba 1806-1808. Zdobycie przez Francuzów w pobliżu Mauritiusu 12.09.1808, wcielenie do marynarki francuskiej pod nazwą Espérance. Odbicie przez Anglików w pobliżu wyspy Rhé 12.04.1810 i wcielenie do Royal Navy pod nazwą Laurestinus. Rozbicie się na Bahamach 21.08.1813.
Boreas – budowa w stoczni firmy Stone, w Great Yarmouth. Rozbicie się u brzegów Guernsey 28.11.1807.
Banterer – budowa w stoczni firmy Simon Temple, w South Shields. Rozbicie się na Rzece Św. Wawrzyńca 29.10.1808 na skutek niedbalstwa nawigatora i oficera wachtowego.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętu CYANE (14.10.1806) oraz kanonierek AIMWELL (12.05.1794), ATTACK (28.06.1794) i BORER (17.05.1794).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Cyane – okręt zbudowany w stoczni Johna Bass, w Topsham. W aktywnej służbie 1807-1815. Zdobyty przez Amerykanów w pobliżu Madery 20.02.1815 i wcielony do U.S. Navy bez zmiany nazwy, jako mała fregata 34-działowa. Najpierw musiał przejść intensywny remont, więc naprawdę zaczął pływać pod amerykańską banderą w 1819. W 1820 odniósł wielkie sukcesy w przechwytywaniu szybkich szkunerów do przewozu niewolników. Od 1822 po pewnych modyfikacjach klasyfikowany jako korweta 24-działowa. W 1829 nie nadawał się już do dalszego wychodzenia w morze. W zimie 1835 częściowo zatonął w stoczni w Filadelfii i został faktycznie rozebrany w 1836, a oficjalnie przebudowany na slup tej nazwy – w rzeczywistości chodziło o zupełnie nową jednostkę.
Aimwell – jednostka zbudowana w stoczni firmy Perry & Hankey, w Blackwall. W aktywnej służbie 1794-1801, 1803-1805. Rozebrana w 1811.
Attack – jednostka zbudowana w stoczni firmy John Wilson & Co, we Frindsbury. W aktywnej służbie 1795-1801. Sprzedana w 1802.
Borer – jednostka zbudowana w stoczni firmy Randall & Co, w Rotherhithe. W aktywnej służbie 1795, 1797-1801, 1803-1808. W 1808 użyta na Helgolandzie jako falochron, sprzedana tam w 1810.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów kanonierek FEARLESS (06.1794), FORCE (między 05.1794 a 10.1794), PELTER (12.05.1794) i PIERCER (02.06.1794).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Fearless – zbudowana w stoczni Williama Cleverley, w Gravesend. W aktywnej służbie 1794-1795, 1796-1801, 1803-1804. Rozbiła się w Cawsand Bay 20.01.1804, zerwana z kotwicy przez sztorm.
Force – zbudowana w stoczni Thomasa Pitcher, w Northfleet. W aktywnej służbie 1794-1795, przebudowana na bryg z mieczami w 1796, w aktywnej służbie 1796-1802. Sprzedana w 1802.
Pelter – zbudowana w stoczni firmy Perry & Hankey, w Blackwall. W aktywnej służbie 1794-1795, 1796-1797, przebudowana na bryg w 1798. Sprzedana w 1802.
Piercer – zbudowana w stoczni Thomasa King, w Dover. W aktywnej służbie 1795-1797, przebudowana na bryg w 1797. Sprzedana w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów kanonierek PLUMPER (17.05.1794), TEAZER (26.05.1794), TICKLER (28.05.1794), SWINGER (31.05.1794).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Plumper – zbudowana w stoczni firmy Randall & Co, w Rotherhithe. W aktywnej służbie 1795-1796, 1797-1798. Zmieniona w bryg w 1798. W aktywnej służbie do 1801. Sprzedana w 1802.
Teazer – zbudowana w stoczni firmy John Dudman & Co, w Deptford. W aktywnej służbie 1795-1796, 1797-1798. Zmieniona w bryg w 1798 i być może wyposażona w ruchome miecze. Sprzedana w 1802.
Tickler – zbudowana w stoczni firmy Hill & Mellish, w Limehouse. W aktywnej służbie 1795-1796, 1797-1798. Zmieniona w bryg w 1798. Sprzedana w 1802.
Swinger – zbudowana w stoczni firmy Hill & Mellish, w Limehouse. W aktywnej służbie 1795-1796, 1797-1798. Sprzedana w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów kanonierek-brygów ADDER, FANCY, INDIGNANT, RICHMOND (wszystkie 1806).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Adder – zwodowana w stoczni Obadiaha Ayles, w Topsham, 9.11.1805. W aktywnej służbie 1806. Weszła na mieliznę u pn. wybrzeży Bretanii i uległa rozbiciu 9.12.1806. Załoga spędziła 8 lat we francuskich więzieniach.
Fancy – zwodowana w stoczni Johna Preston, w Great Yarmouth, 7.01.1806. W aktywnej służbie do 1811. Zatonęła z całą załogą w sztormie na Bałtyku 24.12.1811.
Indignant – zwodowana w stoczni firmy Nicholas Bools & William Good, w Bridport, 13.05.1805. W aktywnej służbie 1806-1809, wyposażona w moździerz i ponownie w aktywnej służbie od 1809. Rozebrana w 1811.
Richmond –– zwodowana w stoczni firmy Charles Greensword & Thomas Kidwell, w Itchenor, w lutym 1806. W aktywnej służbie 1806-1814. Sprzedana w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów kanonierek-brygów EXERTION, REBUFF, STARLING i STRENUOUS (wszystkie 1805).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Exertion – zwodowana w stoczni Johna Preston, w Yarmouth, 2.05.1805. W aktywnej służbie 1805-1812. Weszła na mieliznę na Łabie w pobliżu Cuxhaven 8.07.1812 i następnego dnia została spalona przez Anglików by uniknąć przechwycenia przez nieprzyjaciela.
Rebuff – zwodowana w stoczni firmy Richards (Brothers) & John Davidson, w Hythe, 30.05.1805. W aktywnej służbie 1805-1809, w 1809 wyposażona w moździerz. Ponownie w aktywnej służbie 1810-1814. Sprzedana w 1814.
Starling – zwodowana w stoczni Williama Rowe, w Newcastle, w maju 1805. W aktywnej służbie od 1805. Sprzedana w 1814.
Strenuous – zwodowana w stoczni Williama Rowe, w Newcastle, 16.05.1805. W aktywnej służbie 1805-1814. Sprzedana w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów kanonierek-brygów BOLD (1812) i BOXER (1812) oraz danych angielskich fregat GLOIRE zdobytej 14.05.1747 i MEDEA zdobytej 04.04.1744.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Bold – zwodowany w stoczni firmy John Tyson & Richard Blake, w Bursledon, 26.06.1812. W aktywnej służbie 1812-1813. Rozbił się nocą u Prince Edward Island 27.09.1813.
Boxer – zwodowany w stoczni firmy Hobbs & Hellyer, w Redbridge, 25.07.1812. W aktywnej służbie 1812-1813. Zdobyty przez amerykański bryg Enterprise w pobliżu Portland 5.09.1813 (w pierwszej wymianie ognia zginęli dowódcy obu jednostek). Amerykanie nie wcielili zdobytej jednostki do swojej floty uważając, że jest słabsza i gorsza od amerykańskich żaglowców korsarskich.

Gloire – francuska fregata 1 rzędu, po zdobyciu służąca w Royal Navy pod nazwą Glory jako 44-dwupokładowiec, okręt 5 rangi. Tu 130’7” x 35’11,5” x 15’7,5”, tonaż 749 ton. Załoga: 280. Uzbrojenie początkowe: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 22 x 9-f. Sprzedana w 1766 (ewentualnie w 1763).

Medea – angielska nazwa francuskiej fregaty Médée. W Royal Navy prawdopodobnie nigdy nie zarejestrowana i nie wcielona oficjalnie do aktywnej służby, chociaż uważana za 26-działowy okręt 6 rangi. Wymiary angielskie: 125’5” x 23’4” x 16’8”, tonaż 600 ton. Sprzedana w 1745, stała się brytyjskim okrętem korsarskim Boscawen.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany