Wiślane Flotylle
Z gieldy nobis24.de
http://nobis24.com/auktionsdetails.cfm?auctionID=220857
Jast tam do kupienia jeszcze.
AvM
http://nobis24.com/auktionsdetails.cfm?auctionID=220857
Jast tam do kupienia jeszcze.
AvM
Czy ktoś ma jakieś materiały mogące rozwiać wątpliwości co do napędu tego statku ?Marek T pisze:...
Szczytem wszystkiego było podanie WISŁY (1-szy okręt PMW) jako śrubowca, podczas gdy ta WISŁA był bocznokolowcem - w MMW jest relacja, w której wyraźnie pisze się o kołach łopatkowych.
W artykule Wojciecha A. Wicherskiego i Zdisława B. Wiśniewskiego "Flotylla Wiślana w 1920 r." , Pod wojenną banderą, 1991, Nr1(5) , str.12 czytamy :
"WISŁA" - ex rosyjski wiślany parostatek inspekcyjny , przebudowany parostatek pasażerski Ministerstwa Dróg XI Guberni Warszawa. Zbudowany w stoczni niemieckiej Ferdinand Schichau, Elbing, Westpreussen, Eisen-und Stahl-Giesserei, Maschinen und Locomotiv-Fabrik, Schiffswerft, przejesty przez PMW w czerwcu 1919 roku. Pierwsza jednostka pływająca PMW na której podniesiono banderę wojenną . Jednostka śrubowa, posiadałą 1 śrubę napędową , pozostałych danych brak.
Dowódcy: I por. mar. Heliodor Laskowski później por.mar Stefan Schmidt..."
Przy omawianiu jednostek autorzy wykorzystali i uzupełnili sylwetki opracowane przez Mieczysława Kuligiewicza ale bez podania żródeł.
Andrzej
Przy okazji ładne zdjęcie Płocka w 1932 roku z bocznokołowcami

http://www.plock24.pl/cpg/cpg/albums/us ... 1-1932.jpg
oraz widokówka z niemiecką flotyllą

http://www.plock24.pl/cpg/cpg/albums/us ... miecka.JPG
bocznolołowiec w 1915 roku
http://www.plock24.pl/cpg/cpg/albums/us ... 1915~0.jpg
albo też w 1919- nie mogą się zdecydować

http://www.plock24.pl/cpg/cpg/albums/us ... etleya.JPG
Navigare...
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Mogę coś dodać o Wiśle. oto fragmenty z opracowywanej przeze mnie książki
W tym czasie próbowano powiększyć siły flotylli o statki parowe, początkowo zamierzano uzyskać je drogą rekwizycji jednak nie chcąc zaogniać sytuacji z wpływowymi przedstawicielami spółki zrezygnowano z tego pomysłu. Wysłano natomiast do Prus kapitana lejtnanta marynarki Arsieniewa i lejtnanta inż. mechanika Michałowa misją zakupienia statków. Ponieważ w omawianym okresie żegluga nie była jeszcze zbyt rozwinięta i statków było nie za wiele Rosjanom dopiero w Danzig [dz. Gdańsk] udało im się kupić od J. Rosenthala [ przy zakupie pośredniczył Maurycy Fajans ] holownik bocznokołowy o nazwie „WEICHSEL”. Była to jednostka zbudowana w 1857 roku w stoczni Mittzlafa w Elblągu na zamówienie kupca Juliusa Rosenthala. Długość statku wynosiła – 39,60 m, szerokość kadłuba-3,93 m a z tamborami, czyli obudową kół łopatkowych 5,10 m, zanurzenie-0,50 m. Napęd zapewniała jedna maszyna parowa o mocy 50 KM. „Weichsel” pływał z Bromberg do Nieszawy skąd zabierał barki płynące z środkowej Wisły gdzie przyholowywały je statki A. Zamoyskiego z Warszawy. A następnie holował do Danzig. W 1860 roku został wydzierzawiony firmie Theodori Behrendt & Co..............
17 kwietnia do Warszawy dotarł zakupiony statek, który przechrzczono na „WISŁA” [BИСЛA] nie został on jednak uzbrojony a przeznaczony był do holowania. Odbył kilka rejsów miedzy innymi do Novogieorgijewska i Thorn [dz. Toruń] holując berlinki z żywnością, uzbrojeniem i amunicją.
.........................12 maja „Wisła” płynąc do Torunia najechała na rafę kamienną 27 km za twierdzą Novogieorgijew, doznając przebicia dna i po pewnym czasie zatonęła tak że pokład wystawał z wody [kocioł udało się wygasić]. Prace wydobywcze trwały do 27 maja, po wydobyciu dno uszczelniono i statek odholowano do Warszawy gdzie w stoczni na Solcu 1 czerwca wyciągnięto go na slip celem naprawy. ........................
Jednak we wrześniu Ministerstwo Marynarki nakazało zostawić w Królestwie Polskim statek „Wisła”, a „Narew” i „Bug” w częściach przewieść koleją do St. Petersburga. Jednak do realizacji tego planu nie doszło i statki stały przez kilka lat rozebrane na części w Warszawie, prawdopodobnie istniały jeszcze w 1888 roku. Natomiast „Wisła” w drodze przetargu zawędrowała do Pińska gdzie zakupił ja kupiec Ajzenberg.
W tym czasie próbowano powiększyć siły flotylli o statki parowe, początkowo zamierzano uzyskać je drogą rekwizycji jednak nie chcąc zaogniać sytuacji z wpływowymi przedstawicielami spółki zrezygnowano z tego pomysłu. Wysłano natomiast do Prus kapitana lejtnanta marynarki Arsieniewa i lejtnanta inż. mechanika Michałowa misją zakupienia statków. Ponieważ w omawianym okresie żegluga nie była jeszcze zbyt rozwinięta i statków było nie za wiele Rosjanom dopiero w Danzig [dz. Gdańsk] udało im się kupić od J. Rosenthala [ przy zakupie pośredniczył Maurycy Fajans ] holownik bocznokołowy o nazwie „WEICHSEL”. Była to jednostka zbudowana w 1857 roku w stoczni Mittzlafa w Elblągu na zamówienie kupca Juliusa Rosenthala. Długość statku wynosiła – 39,60 m, szerokość kadłuba-3,93 m a z tamborami, czyli obudową kół łopatkowych 5,10 m, zanurzenie-0,50 m. Napęd zapewniała jedna maszyna parowa o mocy 50 KM. „Weichsel” pływał z Bromberg do Nieszawy skąd zabierał barki płynące z środkowej Wisły gdzie przyholowywały je statki A. Zamoyskiego z Warszawy. A następnie holował do Danzig. W 1860 roku został wydzierzawiony firmie Theodori Behrendt & Co..............
17 kwietnia do Warszawy dotarł zakupiony statek, który przechrzczono na „WISŁA” [BИСЛA] nie został on jednak uzbrojony a przeznaczony był do holowania. Odbył kilka rejsów miedzy innymi do Novogieorgijewska i Thorn [dz. Toruń] holując berlinki z żywnością, uzbrojeniem i amunicją.
.........................12 maja „Wisła” płynąc do Torunia najechała na rafę kamienną 27 km za twierdzą Novogieorgijew, doznając przebicia dna i po pewnym czasie zatonęła tak że pokład wystawał z wody [kocioł udało się wygasić]. Prace wydobywcze trwały do 27 maja, po wydobyciu dno uszczelniono i statek odholowano do Warszawy gdzie w stoczni na Solcu 1 czerwca wyciągnięto go na slip celem naprawy. ........................
Jednak we wrześniu Ministerstwo Marynarki nakazało zostawić w Królestwie Polskim statek „Wisła”, a „Narew” i „Bug” w częściach przewieść koleją do St. Petersburga. Jednak do realizacji tego planu nie doszło i statki stały przez kilka lat rozebrane na części w Warszawie, prawdopodobnie istniały jeszcze w 1888 roku. Natomiast „Wisła” w drodze przetargu zawędrowała do Pińska gdzie zakupił ja kupiec Ajzenberg.
W.DANIELEWICZ
- pothkan
- Posty: 4577
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Ale przecież WISŁA z 1919 i ВИСЛА z rosyjskiej flotylli powstańczej to (chyba) nie ta sama jednostka? Ta "starsza" była bocznokołowcem, co widać na zdjęciu.
Czy pewny jest Gdańsk jako miejsce zakupu? Rosenthal był chyba kupcem bydgoskim? I zdaje się, że Rosjanie przejęli parowiec właśnie w Bydgoszczy... (w kwietniu 1863 r.)
Wg publikacji rosyjskich ВИСЛА była początkowo uzbrojona w jedno działo (działko? jakie?), jesienią 1863 r. wymienione na dwa działka 1-funtowe (na dziobie i rufie).
Czy pewny jest Gdańsk jako miejsce zakupu? Rosenthal był chyba kupcem bydgoskim? I zdaje się, że Rosjanie przejęli parowiec właśnie w Bydgoszczy... (w kwietniu 1863 r.)
Wg publikacji rosyjskich ВИСЛА była początkowo uzbrojona w jedno działo (działko? jakie?), jesienią 1863 r. wymienione na dwa działka 1-funtowe (na dziobie i rufie).
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Ja piszę o "WIŚLE" z powstania styczniowego. Tekst ten składa się z fragmentów, nie dawałem całego rozdziału bo było by za dużo. Co do J. Rosenthala z Bydgoszczy to owszem kupili rosjanie od niego ale statek był w Gdańsku. To można przeczytać dalej, dzierzawił go T. Behrendt. Przekazany zaś został rosjanom w Nieszawie 10 kwietnia 1863 roku przez Rosenthla.
Jest jeszcze to u mnie ............. W międzyczasie uzbrojono również „Wisłę” oraz przygotowano na niej stanowiska strzelnicze dla marynarzy.
Jak i w co była uzbrojona nie napotkałem w żadnych dostępnych mi materiałach.
Jest jeszcze to u mnie ............. W międzyczasie uzbrojono również „Wisłę” oraz przygotowano na niej stanowiska strzelnicze dla marynarzy.
Jak i w co była uzbrojona nie napotkałem w żadnych dostępnych mi materiałach.
W.DANIELEWICZ
- pothkan
- Posty: 4577
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Ja korzystałem z:W.Danielewicz pisze:Jak i w co była uzbrojona nie napotkałem w żadnych dostępnych mi materiałach.
I. Cziernikow, Russkije riecznyje flotilii za 1000 liet (907-1917), Sankt Pieterburg 1999.
I. Cziernikow, Warszawskaja flotilija w kampanijach 1863 i 1864 godow, „Gangut” nr 35 [2003].
S. Gordiejew, Gwardiejcy na Wislie: Uczastije moriakow w podawlienii pol’skogo wosstanija w 1863-1864 gg., „Fłotomastier” 3/2004.
Tam jest mowa m.in. o uzbrojeniu jednostek flotylli, i budowie Narwi oraz Bugu.
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Pierwszą i trzecią pozycję już mam, póki co i gdyby Ci się nie udało inaczej, to ja chętnie podeślę.W.Danielewicz pisze:dzięki to nieznane mi pozycje, gdzie można się z nimi zapoznać.
UWAGA!
Od 2024 konto prowadzone przez Żonę RyszardaL (Małgorzatę).
====================
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Od 2024 konto prowadzone przez Żonę RyszardaL (Małgorzatę).
====================
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Znalazłem austriacką stronke gdzie widnieje kilka ładnych zdjęć okrętów z flotyyli wiślanych - K.u.K. i zdobycznych rosyjskich o jakże niemiecko i rosyjsko brzmiących nazwach
http://freenet-homepage.de/kriegsmarine/basis.htm
Pozdrawiam

http://freenet-homepage.de/kriegsmarine/basis.htm
Pozdrawiam
Navigare...
Nie wiem , czy tego czasami już nie było, ale znalazłem ciekawy artykuł o udziale Gwardiejskiego ekipaża i rosyjskiej flotylli wiślanej (wraz z niezłymi zdjęciami i charakterystykami jednostek) w zdławieniu powstania styczniowego.
Stanisław Gordiejew, Gwardiejcy na Wiśle. Uczastje moriakow w podawlenii polskogo wosstania 1863-1864 gg., Flotomaster 3/2004, str 4-13.
http://images27.fotosik.pl/242/d197aff5e332b40fmed.jpg
http://images30.fotosik.pl/242/2e0a3db286ae0755med.jpg
http://images28.fotosik.pl/243/b205ffc17cd2284amed.jpg
http://images26.fotosik.pl/243/46c3921fa83dfaeamed.jpg
http://images34.fotosik.pl/311/2d3cc2153f70117dmed.jpg
http://images29.fotosik.pl/242/0c3606dd5485d7c7med.jpg
http://images27.fotosik.pl/242/a75eabf32cf82348med.jpg
http://images29.fotosik.pl/242/23cfc34eb160a182med.jpg


Pozdrawiam
Stanisław Gordiejew, Gwardiejcy na Wiśle. Uczastje moriakow w podawlenii polskogo wosstania 1863-1864 gg., Flotomaster 3/2004, str 4-13.
http://images27.fotosik.pl/242/d197aff5e332b40fmed.jpg
http://images30.fotosik.pl/242/2e0a3db286ae0755med.jpg
http://images28.fotosik.pl/243/b205ffc17cd2284amed.jpg
http://images26.fotosik.pl/243/46c3921fa83dfaeamed.jpg
http://images34.fotosik.pl/311/2d3cc2153f70117dmed.jpg
http://images29.fotosik.pl/242/0c3606dd5485d7c7med.jpg
http://images27.fotosik.pl/242/a75eabf32cf82348med.jpg
http://images29.fotosik.pl/242/23cfc34eb160a182med.jpg


Pozdrawiam
Navigare...