PothkanGłupie pytanie, być może już zadane (wybaczcie, ale jakoś nie śledzę uważnie tego całego sporu o Orle i jego dowódcy). A czemu nie Finlandia?
Hmm, to jest intrygujace pytanie. Obawiam sie, ze nie znajdziemy prostej odpowiedzi. W gre moga wchodzic osobista znajomosc portu, warunkow, czy nawet poprzednie wizyty i przyjecie jakie doznali. Byc moze Croclick wie cos wiecej na temat oficjalnych wizyt PMW w portach Estonii, czy Finlandii. Grom, w swoim artykule , moim zdaniem, przedstawil przekonywujaca argumentacje na temat wyboru Tallina.
Gangut
Czy w tym przypadku wyraźnie napisano, że stosowanie Konwencji obowiązuje Kraje które ją podpisały czy tylko wobec Krajów , które ją podpisały - to znacząca różnica bo w pierwszym przypadku Szwecja mogła rzeczywiście odmówić (Polska nie ratyfikowała Konwencji), w drugim nie .
Przeczytaj uwaznie artykul nr. 28. Cytat:
Art. 28. The provisions of the present Convention do not apply except between Contracting Powers, and then only if all the belligerents are parties to the Convention.
uzasadnienie znajdziesz
http://www.fow.aplus.pl/forum/viewtopic ... 91c7#86298
Konwencja jak i wszystkie umowy, obowiazuja strony, ktore je podpisaly. Panstwo, ktore nie podpisalo umowy nie moze oczekiwac, ze druga strona bedzie stosowala sie do konwencji, do ktorej nie przystapila. Chyba, proste i logiczne.
Im bardziej zanurzam sie w ten watek, tym wiecej zadaje sobie pytanie dlaczego Polska nie podpisala tej konwencji, kiedy podpisala inna konwencje okreslajaca warunki neutralnosci na ladzie.
Kazdy kto przeczyta tekst konwencji widzi korzysci i w wypadku Polski byly one znaczne, zwlaszcza w chwili wojny z Niemcami, np prawo do zawiniecia do portu neutralnego i pobranie paliwa (oczywiscie sa narzucone sa okreslone restrykcje). To ostatnie bylo wazne wlasnie w przypadku wojny z Rzesza, kiedy wiedziano, ze cale Pomorze bedzie odciete od reszty Polski, Gdynia predzej czy pozniej padnie, zas port wojenny Hel nie jest zdolny przyjmowac OP bez narazenia ich na smiertelne niebezpieczenstwo.
Nie znam blizszych szczegolow odnosnie przyczyn internowania OP w Szwecji. Nie wiem, czy ich stan techniczny po np. otrzymaniu paliwa od Szwedow pozwalby im na probe przedarcia sie do WB. Wiem, ze Sep mial uszkodzony peryskop, ale czy byl tak niesprawny, ze wylaczal go zupelnie z plywania ??
Za to, ze Polska nie podpisala tej konwencji (do dzisiaj) ponosi winne najwyzsze dowodztwo PMW, ktore powinna wywierac nacisk na politykow w tej sprawie.
Jefe