podobno pierwszy wyprodukowany w Polsce motorowiec... pochodzi z 1930 roku z Modlina. Istnieje do dziś w prywatnej żwirowni pod Chełmnem.
Ktoś zna dane i dzieje "Nura"?
Nur
Na tej stronie jest sporo informacji o Nurze opracowanych przez Waldemara Danielewicza.
http://www.zegluga.wroclaw.pl/forum/vie ... ead_id=433
http://www.zegluga.wroclaw.pl/forum/vie ... ead_id=433
- pothkan
- Posty: 4577
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
przekopiowane:Baltic pisze:Na tej stronie jest sporo informacji o Nurze opracowanych przez Waldemara Danielewicza.
http://www.zegluga.wroclaw.pl/forum/vie ... ead_id=433
"NUR"
POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1930
STOCZNIA: Państwowe Zakłady Inżynierii w Warszawie; Stocznia w Modlinie. NR. BUD.:
DANE TECHNICZNE
1937 r.
długość całkowita: 18,00 m; długość m.p.p.: 17,75 m; szerokość całkowita: 3,60 m ; zanurzenie puste: 0,45 m; zanurzenie max.: 0,68 m.; wyporność: t.
1952 r.
długość całkowita: 18,80 m; długość mpp.: 18,22 m; szerokość całkowita: 3,80 m ; wysokość burt: 1,20; wysokość całkowita: 3,21 m zanurzenie: 0,70 m; nośność: 31 t.
1960 r.
długość całkowita: 18,30 m; szerokość całkowita: 3,58 m ; wysokość burt: 1,51; wysokość: 2,56 m; zanurzenie: 0,80 m; nośność: 31 t.
SILNIKI GŁÓWNE
1930 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu SFMS 117; 6 cylindrowy; produkcji Humbold-Deutz, Köln z roku 1929; moc: 60 KM.
1947 r.
1 silnik wysokoprężny dwusuwowy typu 64TL1 Gray Marine; 6 cylindrowy produkcji: General Corporation, Detroit z 1940 r. o mocy 150 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 500/min.
1956 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu 3 D 6 ; 6 cylindrowy produkcji: Z.S.R.R. 1954 r. nr. silnika: 0296; mocy 150 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 500/min.
1975 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu DM 150 Wola ; 6 cylindrowy produkcji: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; moc: 150 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 750/min.
1999 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu SW 680/193 ; 6 cylindrowy produkcji: Puckie Zakłady Mechaniczne; moc: 165 KM. Nr fabryczny: 269/088000073; Liczba obrotów silnika: 2100/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 550/min.
INNE DANE::
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba ; prędkość: 17 km/h.; załoga: 2 do 4 osób
PORT MACIERZYSTY:
Bydgoszcz
ARMATOR:
Zakład Eksploatacji Kruszywa Rzecznego rNURTr1; we Wiągu.
NUMERY REJESTRACYJNE:
458 [RDW. Toruń]; Gd-I-33 [IŻŚr. Gdańsk]
PRZEBIEG SŁUŻBY:
Zbudowany jako jednostka holowniczo-inspekcyjna na zamówienie Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu z przeznaczeniem na Dolną Wisłę. Jednostki bliźniacze "BEKAS" i "RARÓG". Holowniki te mogły bez potrzeby slipowania dokonywać wymiany śruby napędowej na jazdę szybką lub na holowniczą. Odbywało to się przez odkręcenie wodoszczelnej klapy na półtunelu. Po odbiorach "Nur" trafił do Państwowego Zarządu Wodnego w Toruniu gdzie stacjonował do wybuchu wojny we wrześniu 1939r. Przejęty przez okupanta niemieckieg. Nie udało się ustalić nazwy z tego okresu. Prawdopodobnie nazywał się "FORDON", ale nie ma to potwierdzenia w dokumentacji. Nadal pływał w Waserstrasseamt Thorn [niem. nazwa Torunia]. W maju 1945 roku po remoncie "Nur" został zarekwirowany przez wojskowe władze radzieckie. Dopiero po interwencjach w Oddziale IV Transportu Wojennego Armii Czerwonej w Bydgoszczy uzyskano zwolnienie z rekwizycji, co nastąpiło w Modlinie w 1947 roku. Niestety silnik był uszkodzony przez sowietów i nie nadawał się do remontu. Wymieniono go na typ Gray Marine o mocy 150 KM. Przydzielony do P.Z.W. Toruń. Dnia 22 czerwca 1948 r. holownik "Nur", którego kapitanem był Krążewski Franciszek wyruszył z Włocławka do Torunia holując na holu barki: węglarkę "B-210" do burty, której zacumowana była łódź motorowa "Jaskółka" za węglarką znajdowały się połączone burtami barki "Kd-410" i "Gd-1056". Na 721,6 km rzeki Wisły, za Silnem na skutek złego zacumowania holowana ł/m "Jaskółka" zerwała się i zatonęła gdyż wcześniej nabierała wody. Winą za wypadek obarczono kapitana "Jaskółki", Olkiewicza Cz., który znajdując się barce "B-210" nieodpowiednio zacumował motorówkę i kapitana "Nura" za brak nadzoru nad pociągiem holowniczym. Od 1952 roku pływał w Rejonie Dróg Wodnych w Toruniu. W 1956 roku silnik Gray Marine wymieniono na nowy produkcji radzieckiej typu 3D6. W 1960 roku holownik przeszedł kapitalny remont w Stoczni Rzecznej w Płocku. Od 1963 roku w Okręgowym Zarządzie Wodnym w Bydgoszczy Oddział Toruń a od roku 1973 w Przedsiębiorstwie Budownictwa Wodnego w Bydgoszczy Baza Sprzętowo-Transportowa Nr 1 w Toruniu. W 1975 roku kolejny remont i wymiana silnika. Wycofany w 1989 roku a następnie zakupiony przez firmę "Hydro-Kor" z Bydgoszczy eksploatowany przy wydobyciu żwiru. Od 2000 roku w firmie Zakład Eksploatacji Kruszywa Rzecznego "Nurt" we Wiągu, przeszedł remont i wymianę silnika. Nadal w eksploatacji.
© Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk 6 sierpień 2007.
wszelkie prawa zastrzeżone