Francuskie okręty spod żagla i pary (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Przerwanie budowy (albo może nawet tylko zaniechanie pomysłu, ponieważ nie jest pewne, czy w ogóle położono stępkę) okrętu liniowego Argonaute z 1837-1838 nie miało w sobie nic ciekawego z konstrukcyjnego punktu widzenia, więc ja się tym żaglowcem nie będę zajmował.
K.G.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Comète - 32-działowa fregata, eponymiczna dla typu Comète, klasy de 8, zbudowana w Breście. Dane techniczne i uzbrojenie jak Concorde z 1755. W marcu 1761 wyposażona jako okręt korsarski i zdobyta przez Anglików 16.03.1761 w pobliżu Ouessant po 16-godzinnym pościgu. Nigdy nie wprowadzona w Royal Navy do aktywnej służby, ale była na listach jako 32-działowa fregata o nazwie Comet. W kwietniu 1763 odkupiona przez Francuzów, wróciła do ich marynarki. Skreślona z listy floty w 1767 i rozebrana w Rochefort.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Moze ktos ma cos o operacji floty francuskiej w (chyba tylko 1860) w czasie Wloskiej Wojny Domowej ?
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Czy na pewno chodzi o włoską wojnę domową i rok 1860? Większe operacje w tym rejonie francuska marynarka wojenna prowadziła jedynie w 1859 r., podczas wojny sardyńsko-francusko-austriackiej. W 1860 Francuzi zachowywali się we Włoszech raczej biernie, pozwalając na zajęcie przez Włochów państwa papieskiego, a tylko uniemożliwiając im wkroczenie do Rzymu. Nie znam dokładnie „morskiej” strony wyprawy Garibaldiego na Sycylię, ale to zdaje się życzliwa neutralność marynarki brytyjskiej bardziej się przyczyniła do jej sukcesu?
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6845
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Krzysztof Gerlach pisze:Czy na pewno chodzi o włoską wojnę domową i rok 1860? Większe operacje w tym rejonie francuska marynarka wojenna prowadziła jedynie w 1859 r., podczas wojny sardyńsko-francusko-austriackiej. W 1860 Francuzi zachowywali się we Włoszech raczej biernie, pozwalając na zajęcie przez Włochów państwa papieskiego, a tylko uniemożliwiając im wkroczenie do Rzymu. Nie znam dokładnie „morskiej” strony wyprawy Garibaldiego na Sycylię, ale to zdaje się życzliwa neutralność marynarki brytyjskiej bardziej się przyczyniła do jej sukcesu?
Krzysztof Gerlach
Tak 1859 , pomylilem sie w oryginale (pytania) bylo 1859 !
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Odnośnie działań marynarki francuskiej na wodach włoskich w 1859 roku ja mam tylko bardzo symboliczne, wręcz szczątkowe dane, ale może moja odpowiedź zachęci kogoś, kto dysponuje lepszymi informacjami, lub sprowokuje do uzupełnień.

Francuskie korpusy I i II miały zostać z Marsylii i Tulonu przetransportowane do Genui pod dowództwem marsz. Baragueya d’Hilliersa, tę samą drogę z Marsylii zaplanowano też dla korpusu gwardii pod dowództwem samego cesarza Napoleona III. Rozkazy wydano 21.04.1859, a lądowanie w Genui miało miejsce gdzieś na przełomie kwietnia i maja, w każdym razie Napoleon III dotarł do tego miasta 12.05.1859. W tej operacji transportowej, potem dla opieki nad rannymi zwożonymi z pól bitewnych oraz przy przewożeniu najpierw rannych i chorych, a następnie reszty żołnierzy z powrotem z Włoch uczestniczyły w 1859 r. m.in. śrubowe okręty liniowe Bretagne i Algésiras, fregaty bocznokołowe Christophe-Colomb, Eldorado, Ulloa, Cacique, Albatros, transportowiec żaglowy Girafe, transportowce śrubowe Loire, Rhin, transportowiec bocznokołowy Solon. Żołnierzy piemonckich przewoził ponadto statek Provence.
Z tego konkretnie Algésiras wypłynął z Tulonu z żołnierzami do Genui 25.04.1859, a od 30.05.1859 był na Adriatyku. Christophe-Colomb przewiozła do Genui żołnierzy 3 dywizji piechoty gen. Bazaine’a (wchodzącej w skład I korpusu). Eldorado służyła od maja 1859 jako szpital marynarki w Genui, a w końcowym okresie, do 1.02.1860, transportowała z powrotem chorych i rannych z francuskiej armii Włoch. Ulloa była w Genui od 26.04.1859, a od maja służyła tam jako okręt szpitalny. Albatros odwoziła francuskich żołnierzy do Tulonu po zakończeniu działań wojennych. Rhin przewiózł z Marsylii do Genui w 1859 pierwszą baterię artylerii.

Pod koniec maja na Adriatyk weszła francuska eskadra wiceadm. Romaina Desfossesa, złożona z 3 okrętów liniowych i 5 fregat, mając na pokładach dywizję grenadierów gwardii pod dowództwem gen. dyw. Wimpfena. Jej celem było pozorowanie ataku na Wenecję lub rzeczywisty atak, gdyby nadarzyła się wyjątkowa okazja (do czego jednak nie doszło). Pod Wenecję dotarła 9.07.1859. Prawdopodobnie te trzy liniowce to okręty śrubowe Algésiras, Napoléon i St. Louis, zaś te pięć fregat to chyba bocznokołowce Descartes, Gomer, Mogador, Sané, Vauban. Jednak skądinąd wiadomo, że w 1859 na Adriatyku działała też co najmniej korweta bocznokołowa Berthollet, śrubowe awizo Chaptal, śrubowe kanonierki Aigrette, Alerte, Eclair, Flamme, Flèche, Grenade, Lance, Mutine, Poudre, Redoute, Sainte Barbe, Salve, Tempete, Tirailleuse, a nawet podobno śrubowe baterie opancerzone Dévastation, Lave i Tonnante.
Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty HERMIONE (28.04.1749).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie korwet: Ajax i Badine (obie z 1811) oraz Caravane (wod. 1828).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Hermione – 26/30-działowa fregata klasy de 12, zbudowana w Rochefort. Nośność 640 ton, wyporność 1100 ton, wymiary: 127’6” x 33’8” x 13’8” (lub 17’8”). Projektant Pierre Morineau. Załoga: 227-293. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych pierwotnie 0, potem 2 x 6-f, od 1758 r. 4 x 4-f. W czerwcu 1757 wysłana z Brestu do Louisbourga, zdobyta przez Anglików na Atlantyku 23.11.1757 i wcielona do Royal Navy pod nazwą Unicorn’s Prize jako 28-działowy okręt 6 rangi. Odbita przez Francuzów w 1758 i przemianowana z powrotem na Hermione. W sierpniu 1759 ponownie przechwycona przez Anglików (koło Jamajki), ale tym razem już nie wcielona do Royal Navy. Jednakowoż losy między 23.11.1757 a 16.08.1759 są nieco zagadkowe, gdyż Anglicy upierają się, że nigdy nie wcielili jej do swojej marynarki po zdobyciu w 1757 i nigdy nie mieli okrętu o nazwie Unicorn’s Prize.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Ajax – pierwotnie 16/18-działowa korweta holenderska z takielunkiem brygu, zbudowana w Harlingen przez Pietera Schuyt’a, zwodowana w październiku 1796. Załoga 99. Była w bitwie pod Kamperduin w 1797. W 1808 oddana do dyspozycji francuskiej eskadry adm. Missiessy. Po włączeniu Holandii do cesarstwa Napoleona podniosła banderę francuską 16.08.1810. Przeklasyfikowana na bryg, którym była od zarania. Nośność około 330 ton, wyporność około 650 ton, wymiary: 35,24 (lub 37,4) x 9,29 (lub 10,4) x 5,09 (lub 5,5) m. Uzbrojenie: 16 x 8-f i 6 lub 8 działek relingowych. Załoga: 91-120. W latach 1811-1813 bryg ten stacjonował na Skaldzie, w Ruppel, Vlissingen, Antwerpii, Willemstadt. W grudniu 1813 wpadł w Willemstadt w ręce powstańców holenderskich i został wcielony do marynarki Holandii, gdzie klasyfikowano go wśród korwet. W 1819 skierowany do holenderskich Indii Wsch., w 1824 przekazany marynarce kolonialnej i w tym samym roku rozebrany w Indiach Wsch.

Badine – 18-działowa korweta budowana od grudnia 1811 w Lubece. Projektant prawdopodobnie Pierre Ozanne. Budowa się ślimaczyła i kiedy Francuzi musieli uciekać z Lubeki w październiku 1813, nie doszła nawet do 1/3. Nigdy nie zwodowana.

Caravane – korweta transportowa zbudowana w Tulonie, zwodowana 17.01.1828. Nośność 800 ton, wyporność 1350-1380 ton, wymiary: 43,80 x 10,40 x 5,60 m. Załoga: 110-157. Uzbrojenie pierwotne: 4 działa haubiczne 16 cm i 18 karonad 24-f, od 1852 radykalnie redukowane. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait (projekt poprawiony przez Jacguesa-Noél Sané). Brała udział w ekspedycji algierskiej w 1830, ekspedycji do Ankony w 1832 i w ekspedycji do Meksyku 1838-1839, podczas której Francuzi zmusili do kapitulacji meksykański fortu San Juan d’Ulloa 27.11.1838 (ale moim zdaniem Caravane nie brała w tej akcji bezpośredniego udziału). Remontowana w 1843 i wyposażona w listopadzie 1844 jako okręt szpitalny o 92 łóżkach. Od stycznia 1846 klasyfikowana jako transportowiec. W latach 1846-1850 na Antylach. W latach 1854-55 służyła jako transportowiec na Morzu Czarnym. Skreślona z listy floty w 1864 i rozebrana.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Encantador (1824), Allier (wod. 1828) i Var/Fortune (wod. 1832).
Pozdrawiam Janusz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów kutrów NARCISSE (06.12.1793) i SOUFFLEUR (04.02.1794).
Panie Krzysztofie, w opisie kutra PELLETIER (LEPELETIER) (07.1793) podał Pan poprzednio: 80 ton nośności, 135 t wyporności, wymiary 60-0 x 20-0 x 9-3 stóp fr., załoga 63, uzbr: 10-4f + 2 działka relingowe. Czy dane te są prawdziwe dla wszystkich 6 (lub 9) kutrów typu Aiguille/Montagne, czy były jakieś odstępstwa ? Jaki był wagomiar francuskich działek relingowych w tym okresie ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Encantador – 7-działowy szkuner-bryg zbudowany w prywatnej stoczni i wcielony do marynarki hiszpańskiej w 1819. Podczas francuskiej interwencji w Hiszpanii przejęty przez Francuzów i wyposażony w Kadyksie 25.05.1824. Wycofany do rezerwy 23.11.1824 i prawdopodobnie zwrócony Hiszpanom.

Allier – korweta transportowa zbudowana w Breście (nie w Tulonie, jak sądził Vichot), zwodowana 21.10.1828. Nośność 800 ton, wyporność 1350-1380 ton, wymiary: 43,68 x 10,44 x 5,39 m. Załoga: 107-147. Uzbrojenie pierwotne: 4 działa haubiczne 16 cm i 18 karonad 24-f, od 1840 radykalnie redukowane. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait (projekt poprawiony przez Jacguesa-Noél Sané). W latach 1832-52 transportowała żołnierzy i skazańców na Antyle oraz wyspy Oceanii. Od stycznia 1846 klasyfikowana jako transportowiec. W 1854-55 służyła jako transportowiec na Morzu Czarnym. Skreślona z listy floty w 1856, w latach 1856-69 szkoła chłopców okrętowych w Algierze, w styczniu 1866 przemianowana na Dragon.

Var – korweta transportowa zbudowana w Tulonie, zwodowana 1.05.1832. Nośność 800 ton, wyporność 1348-1415 ton, wymiary: 44,10 x 10,40 x 5,70 m. Załoga: 110-154. Uzbrojenie pierwotne: 4 działa haubiczne 16 cm i 18 karonad 24-f, potem silnie redukowane. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait (projekt poprawiony przez Jacguesa-Noél Sané). Przemianowana na Fortune w lipcu 1833. Uczestniczyła w ekspedycji do Meksyku 1838-1839, podczas której Francuzi zmusili do kapitulacji meksykański fortu San Juan d’Ulloa 27.11.1838. Od stycznia 1846 klasyfikowana jako transportowiec. Skreślona z listy floty w 1869, potem hulk w Montevideo do 1872, rozebrana w 1874.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Narcisse – zbudowany w Calais. W 1794 wysłany w rejs krążowniczy na Morze Północne, zdobyty przez Anglików 12.07.1794 w pobliżu Orkadów lub 18.06.1794 w pobliżu Szetlandów i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy lub pod nazwą Narcissus, służył do 1801. Jednak całe zdanie od „i” jest mocno niepewne. Francuscy autorzy wzięli je z Colledge’a (nikt inny o tym nie słyszał), u którego w ostatnim wydaniu taka informacja zniknęła.

Souffleur – zbudowany w Boulogne-sur-Mer. W 1802 przetaklowany na bryg. Od 1810 jednostka portowa w Lorient, od 1813 tamże hulk, rozebrany w 1814.

Wśród kutrów typu Aiguille/Montagne były oczywiście drobne różnice wymiarowe i w liczbie załogi, a bywały ogromne w uzbrojeniu.

Francuskie działka relingowe są dość trudne do krótkiego scharakteryzowania, ponieważ nazywano je, konstruowano i klasyfikowano na odmiennych zasadach niż brytyjskie, do których jesteśmy bardziej przyzwyczajeni. W każdym razie te używane na niektórych kutrach typu Aiguille/Montagne zwano perriers (po naszemu petriery, pertycze), chociaż od bardzo dawna nie strzelały już kulami z kamienia. Mogły mieć wagomiar 2, 1, 0,5 lub 0,25 funta, lecz model z 1786 r., który jest dla tych kutrów najbardziej prawdopodobny, to brązowe działko o kalibrze 53 mm i wagomiarze 1 funta.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów kutra MONTAGNE = AIGUILLE (07.1793).
Panie Krzysztofie, jeśli można proszę dodatkowo o dane kutrów NARCISSE (06.12.1793) i SOUFFLEUR (04.02.1794).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Cesar (1802), Saumon (1806) i Dorade (1810).
Pozdrawiam Janusz.
ODPOWIEDZ