Francuskie okręty spod żagla i pary (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Nie chce mi się wdawać się w niuanse wymiarowo-załogowe wszystkich kutrów typu Montagne. Jeśli o mnie idzie, musi się Pan zadowolić danymi projektowymi, jakie już podałem. Mogę jedynie uzupełniać je o PIERWOTNE uzbrojenie każdej jednostki. Dla kutra Narcisse było to 6 x 6-f i 2 x 4-f, dla Souffleur – 10 x 4-f.
Montagne – zbudowany w Cherbourgu przez Martina lub Jacquesa Fabien. Uzbrojenie pierwotne: 10 x 4-f. W latach 1794-1795 pełnił głównie służbę eskortową w okolicach Brestu, Cherbourga i Hawru. Przemianowany na Aiguille w maju 1795. Był w bitwie pod Groix 23.06.1795. Na przełomie 1797/1798 brał udział w kampanii irlandzkiej i ratował rozbitków z liniowca Droits de l’Homme zatopionego przez brytyjską fregatę Indefatigable. Remontowany w Breście w 1801. Zdobyty przez Anglików 2.07.1803 w pobliżu San Domingo. Dalszy los nieznany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

César – snow czy bryg zbudowany prywatnie w Bordeaux, zwodowany w 1802. Odkupiony 20.08.1803 przez marynarkę wojenną od „obywatela Dupucle” za 72 tysiące franków. Uzbrojony w 18 x 4-f. Załoga: 86. Długość 26,63 m. Porwany z kotwicy na redzie Verdon nocą 15.07.1806 przez załogi łodzi z brytyjskiej fregaty Indefatigable. Wcielony (chociaż zapewne nieoficjalnie) do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako bryg 16-działowy. Rozbił się u ujścia Żyrondy w sztormie w marcu 1807, wyrzucony na brzeg.

Saumon – charakterystyka Vichota (bryg 1806-24) to pomieszanie danych wielu innych jednostek o tej nazwie. Dokładnie takiej niemal na pewno nie było.

Dorade – gabara zwodowana w Bayonne 20.07.1807 przez Jeana Baudry. Projektant Paul Filhon. Nośność 250 ton, wyporność 406 ton, wymiary: 29,56 x 7,80 x 3,90 m. Uzbrojenie: 4 x 6-f, od 1810 roku 8 x 6-f, 4 duże i 4 małe działka relingowe. Załoga: 44-86. Kiedy kotwiczyła w Arcachon (Arcasson), została 4.06.1812 zdobyta przez załogi łodzi z brytyjskiej fregaty Medusa, i spalona.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Serpent (wod. 1825), Jonquille(wod. 1845) i Sultane (1846).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Serpent – awizo bocznokołowe (kolonialne) zbudowane w Rouen, zwodowane 31.07.1826. Klasyfikowane po prostu jako jednostka parowa albo szkuner parowy. Wyporność 257-292 tony, wymiary: 30,0 (lub 29) x 7 (z kołami około 12,0) x 3,0 m. Projektant Jean-Baptiste Marestier. Załoga 23-53. Silnik dwucylindrowy (dwa silniki jednocylindrowe, jak kto woli) firmy Manby, Wilson & Cie o łącznej mocy 40 koni nominalnych. Dwa miedziane kotły. Uzbrojenie: 2 karonady 18-f, 1 haubica 12-calowa, 4 działka relingowe. Zaprojektowane specjalnie do stałej służby w Senegalu, tam remontowane i tam skreślone z listy floty w 1833 oraz ostatecznie wycofane w 1839 (prawdopodobnie wtedy rozebrane).

Jonquille – szkuner zbudowany w Lorient, zwodowany 20.08.1845. Projektant prawdopodobnie Victor Gervaize. Wyporność 90 ton. Załoga: około 60. Uzbrojenie projektowe: 6 działek relingowych, pierwotne: 1 działo. Skreślony z listy floty w 1857.

Sultane – szkuner nabyty przez marynarkę wojenną pod koniec 1847 r. w Papeete. Służył tylko jako tender fregaty Sirène. Skreślony z listy floty w 1854, ostatni raz wspominany w 1855.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów korwety MEDUSE (24.10.1722).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
W internecie natknąłem się na takie informacje, poproszę o ich uściślenie:
1. " ... corvette l`Hebe, porte sur l`etat annexe su budget de 1836, a ete rayee des listes, et transformee en ponton ..."
2. " ... la corvette-aviso la Bayonnaise, porte sur l`etat annexe au budget de 1836, a ete vondamnee comme hors de service ..."
Za błędy w pisowni francuskiej przepraszam, ale wydrukowane spisy są bardzo nieczytelne.
Pozdrawiam Janusz.
Ostatnio zmieniony 2008-10-18, 20:53 przez Janusz Kluska, łącznie zmieniany 2 razy.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Méduse – 16-działowa korweta zbudowana w Hawrze. Nośność 150 ton, wyporność około 250 ton, wymiary: 88’ x 20’5” x 8’9”. Załoga: około 80. Projektant prawdopodobnie René Levasseur. Uzbrojenie: 16 x 4-f. Wycofana ze służby, jako zmurszała, w marcu 1727 i w tym samym roku rozebrana w Hawrze.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Nie jestem tłumaczem z francuskiego, a oficjalnie nawet zupełnie nie znam tego języka. Przytoczone zdania oznaczają wszakże, jak sądzę:
1. „...korweta Hébé, wciągnięta na stan aneksu do budżetu na rok 1836, została skreślona z listy floty i przekształcona w hulk...”
Chodzi o 28-działową korwetę żaglową Hébé, zwodowaną w Hawrze 5.08.1822, która w marcu 1835 (dokładnie 11.03.1835) została skreślona z listy floty i zmieniona w hulk karenażowy w Breście. Nie znam aneksu do francuskiego budżetu na 1836 rok, więc nie wiem, czy chodziło właśnie o środki na przekształcenie jej w hulk (wbrew pozorom każda przebudowa kosztuje, nawet taka degradująca), czy też może planowano przywrócenie jej do aktywnej służby, ale nic z tego nie wyszło.
2. „...korweta-awizo Bayonnaise, wciągnięta na stan aneksu do budżetu na rok 1836, wycofana z eksploatacji jako nie nadająca się do dalszej służby...”
Jak wyżej, tylko tym razem chodzi o 18-działową korwetę-awizo Bayonnaise, zwodowaną w Cherbourgu 2.06.1825, wycofaną z eksploatacji (10.01.1835) i skreśloną z listy floty w styczniu 1835, rozebraną w Breście w kwietniu/maju 1835.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Dziękuję za odpowiedź Panie Krzysztofie.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie poproszę o opisanie jednostek: Brestoise (12.03.1815), Bearnaise (17.05.1820), Hirondelle (31.05.1820), Lyonnaise (31.05.1821) i Provencale (14.06.1821).
Pozdrawiam Janusz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu GIRONDE (1695).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Brestoise – szkuner zbudowany w Breście. Wyporność 70 ton, wymiary: 19,00 x 5,96 x 2,17 m. Projektant Jacques-Noél Sané. Załoga: 36-49. Uzbrojenie: początkowo 6 karonad 8-f, od 1823 r. 6 haubic 18-f, od 1829 r. 6 lekkich działek relingowych. Skreślony z listy floty w 1845.

Béarnaise – szkuner zbudowany w Bayonne. Wyporność 157 ton, wymiary: 25,18 x 6,39 x 2,92 m. Projektant Jean-Baptiste Hubert. Załoga: 54-56. Uzbrojenie: pierwotnie 6 karonad 24-f, jeszcze w 1820 zmienione na 6 karonad 12-f. Miał wybitny udział w zdobyciu cytadeli w Bone 27.03.1832. Od 1835 głównie na wodach Ameryki Pd. i Antyli. Skreślony z listy floty w 1837.

Hirondelle - szkuner zbudowany w Bayonne. Wyporność 157 ton, wymiary: 25,18 x 6,39 x 2,92 m. Projektant Jean-Baptiste Hubert. Załoga: 40-74. Uzbrojenie pierwotne: 6 karonad 24-f. Skreślony z listy floty w 1837 i w tym samym roku rozebrany.

Lyonnaise - szkuner zbudowany w Bayonne. Wyporność 157 ton, wymiary: 24,4 x 6,7 x 2,9 m. Projektant Jean-Baptiste Hubert. Załoga: 44-57. Uzbrojenie: 6 karonad 24-f i 4 większe działka relingowe. Służył na wodach Afryki i Ameryki Pd. 1821-1827. Od 1832 szkoła chłopców okrętowych w Breście. Skreślony z listy floty w 1838 i w tym samym roku rozebrany w Breście.

Provençale - szkuner zbudowany w Bayonne. Wyporność 157 ton, wymiary: 25,18 x 6,39 x 2,92 m. Projektant Jean-Baptiste Hubert. Załoga: 46-56. Uzbrojenie: 6 karonad 24-f. Brał udział we francuskiej interwencji w Hiszpanii w 1823. Skreślony z listy floty w 1827 i rozebrany w 1828.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Gironde – fluita 600-tonowa zbudowana w Rochefort. Projektant Pierre Masson. Wymiary: 124’ x 31’ x 12’. Uzbrojenie pierwotne: 10 x 18-f i 18 x 12-f. W 1699 zaliczana do dobrych żaglowców. Spuszczona na dno w sierpniu 1702.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Creole (1833), Mahe/Dromadaire (wod. 1835) i Cigale (1836).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Créole – szkuner wprowadzony do marynarki w 1833. Skreślony z listy floty w 1838.
Bardzo możliwe, że powinno się go utożsamić z 2-działowym brygiem tej samej nazwy, o pojemności brutto 119 lub 129 ton i załodze 18 ludzi, który został skonfiskowany przez władze w marcu 1824 na Gwadelupie (jako statek do przewozu niewolników), a w styczniu 1833 był remontowany; skreślony z listy floty w 1838.

Mahé – gabara 550-tonowa zbudowana w Bayonne przez Gabriela Nosereau, zwodowana 26.08.1835. Wyporność 950 ton, wymiary: 38,00 x 9,50 x 6,06 m. Projektant Jean-Baptiste Marestier. Załoga: 73-75. Uzbrojenie pierwotne: 2 x 6-f i 4 karonady 18-f. Na przełomie 1839/1840 przekształcona w Rochefort w cywilny statek transportowy, wynajęta w styczniu 1840 spółce Nanto-Bordelaise dla przewozu 53 kolonistów na Akaroa w pobliżu Nowej Zelandii. Wróciła do Bordeaux w 1842 i została zwrócona marynarce wojennej. Przemianowana na Dromadaire 3.11.1845. Od stycznia 1846 klasyfikowana jako transportowiec. W 1849 wyposażona jako hulk szpitalny w Mayotte. Od 1852 hulk karenażowy w Mayotte. Skreślona z listy floty w 1856. W latach 1861-70 ponownie szpital w Mayotte. Rozebrana lub sprzedana w 1870.

Cigale – szkuner zbudowany w Saint-Servan przez Georgesa-Baptiste Allixa, zwodowany 1.06.1836. Wyporność 57 ton, wymiary: 17,00 x 4,50 x 2,30 m. Załoga: około tuzina ludzi. Projektant Jean-François Delamolinière. Uzbrojenie: 1 x 4-f i 4 małe działka relingowe. Od 1841 w Senegalu. Skreślony z listy floty w 1849 lub już w 1846 i ostatecznie wycofany w 1849 w Senegalu.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu VIGILIANTE (zdobyty 1703).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
ODPOWIEDZ