Wojna krymska - transportowce

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Czy gdzies byly opublikowane listy francuskich transportowcow w czasie wojny krymskiej. Podobnie czy byla udukontowana operacja trasportowe ?

avm
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Ja niestety nigdzie nie natrafiłem na takie listy, chociaż bardzo by mnie interesowały. Mogę dać tylko coś od siebie.
W czasie wojny krymskiej zarówno Francuzi jak Anglicy wykorzystywali do przewozu żołnierzy swoje okręty wojenne (śrubowo-żaglowe, bocznokołowe i żaglowe), często nominalnie wcale nie transportowce, ale przede wszystkim opierali się na ogromnej liczbie cywilnych jednostek czasowo do tego celu rekwirowanych lub czarterowanych, z bardzo różnych źródeł.
Przykładowo, używane przez Francuzów podczas tej wojny do transportu (ale w niektórych przypadkach może tylko zaopatrzenia, nie żołnierzy – niestety nie wyróżniali kategorii troopship)
1) wojenne okręty śrubowo-żaglowe:
Aigle (kanonierka), transportowce typu Isére (Dordogne, Durance, Loire, Marne, Niévre, Rhin, Saone), Fortune (korweta transportowa);
2) wojenne okręty bocznokołowe:
Gassendi, Goeland, Solon, Titan;
3) wojenne okręty żaglowe:
korwety transportowe Agathe, Allier, Egérie, Provençale; kanonierka Panthére, transportowce Calypso, Caravane, Girafe, Herault, Ile d’Oléron, Infatigable, Isis, Licorne, Némésis, Orione, Perdrix, Persévérante, Sarcelle, Silka, Uranie;
4) cywilne parowce, czarterowane lub zarekwirowane:
brytyjskie – Borysthene, Briton, City of Baltimore, City of Manchester, City of Washington, Cleator, Dane, Saxon, Parana; francuske – Egyptien, Henri Quatre, Indus, Provence, Vigo; niemiecki – Hammonia;
5) cywilne żaglowce, czarterowane lub zarekwirowane:
francuskie - Anna II, Aurore; brytyjski - Baraguay d’Hilliers; amerykańskie – Great Republic (słynny kliper), Titan, White Falcon.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Krzysztof Gerlach pisze:Ja niestety nigdzie nie natrafiłem na takie listy, chociaż bardzo by mnie interesowały. Mogę dać tylko coś od siebie.
W czasie wojny krymskiej zarówno Francuzi jak Anglicy wykorzystywali do przewozu żołnierzy swoje okręty wojenne (śrubowo-żaglowe, bocznokołowe i żaglowe), często nominalnie wcale nie transportowce, ale przede wszystkim opierali się na ogromnej liczbie cywilnych jednostek czasowo do tego celu rekwirowanych lub czarterowanych, z bardzo różnych źródeł..
Krzysztof Gerlach
Biarac pod uwage udzial angielski , ponad 150 transortowcow przewiozlo wojska Imperum.

avm
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Transport wojska brytyjskiego podczas wojny krymskiej.
Jak już wspominałem, udział regularnych okrętów Royal Navy był dość nikły. Wprawdzie tymczasowo wykorzystywano do tego nawet żaglowe okręty liniowe, posługiwano się też jednostkami Marynarki Indyjskiej, ale z właściwych transportowców marynarki brytyjskiej zaangażowano w ten transport 11 okrętów śrubowo-żaglowych, 3-4 bocznokołowce i 2 żaglowce. Natomiast liczby wyczarterowanych i zarekwirowanych statków cywilnych były ogromne. Chodziło o minimum 48 jednostek śrubowo-żaglowych, więcej niż 25 statków bocznokołowych i grubo ponad 74 żaglowce, chociaż w przypadku statków nie zawsze da się odróżnić transportowce wojska od transportowców zaopatrzenia.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Krzysztof Gerlach pisze:Transport wojska brytyjskiego podczas wojny krymskiej.
Krzysztof Gerlach
Mam spis wszystkich transportowwco angieslich z czasow wojny.
Jest tego caly segregator. Stad moje pytanie o transportowce francuskie.

avm
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Dane techniczne i losy statków cywilnych wynajmowanych lub zarekwirowanych przez rząd brytyjski na potrzeby transportu żołnierzy w czasie wojny krymskiej zajmują i u mnie masę miejsca – kilkaset stron wordowskich na dysku. Zaciekawiło mnie jednak stwierdzenie, że Pan ma „wszystkie”. Wielokrotnie spotykałem się ze stwierdzeniem, że raport tego i tamtego oficera wymienia w jakiejś operacji kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt jednostek z nazwy, oraz „dwa czy trzy inne”, których nazwy zapomniał lub nie znał; że w sztormie zatonęły następujące jednostki: A, B, C itd. oraz dwa nieustalone, których dokumenty zaginęły. Wiadomo na pewno, że część transportowców nigdy nie była rejestrowana w Lloydzie czy innym uznanym towarzystwie. Korespondowałem z szefem archiwum Peninsular and Oriental Company, prywatnie pasjonującym się wojną krymską, który uprzejmie przesłał mi długą listę statków tej kompanii używanych jako transportowce wojny krymskiej, ale z zastrzeżeniem, że nawet on nie może zagwarantować, iż ta lista jest pełna, bowiem nie wszystkie dokumenty przetrwały do dziś.
Mógłby Pan zdradzić, skąd ta intrygująca pewność, że dotarł Pan do WSZYSTKICH?
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Krzysztof Gerlach pisze: Mógłby Pan zdradzić, skąd ta intrygująca pewność, że dotarł Pan do WSZYSTKICH?
Krzysztof Gerlach
Raporty w British Parlimentary Papers.

Sa numery , nazwy, koszty , daty podrozy , losy .

avm
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Dziękuję.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Do Pana Krzysztofa bo nie mam akurat tego tomu
Chopdzi oszczegoly strandowania:

COTTINGHAM 548t 140nhp (zbud 1854 Denny #45)
steam transport No.121
27.07.1854 engaged 2 pound 2 s. per ton & month
9.8.54 left Devenport
26,8,54 arrived Constantinople
....
employed on various services in the Black Sea
....
23.5.1855 left Constantinople
23.05.1855 arrived Portsmouth
12.06.1855 discharge

3.07.1855 enaeged 2 pound 2 s. per ton & month
8.08.1855 discharge (wrecked)

wg (wlasnie tego nie mam)
Russian War, 1855, Baltic
By Great Britain Admiralty, Richard Saunders Dundas, David Bonner- Smith
p.206 stranded

podniesiony zreperowany i wsluzbie jako
PRINS OSCAR Enequist, Wisby (Gotland) SWEDEN

potem:
PRINCE ALFRED Pearson & Co, reg London 151/1858 (Zacharich Charles Pearson(48) + James Coleman (16) both Hull)

Plywal do Nowej Zelandii.


Zatonal 1874
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Wg rzeczonego źródła, str.206:
Raport commandera Dew do kontradm. Dundasa, napisany na pokładzie okrętu Geyser, w pobliżu Nargen, 20 sierpnia 1855.
„Sir,
Mam zaszczyt przedstawić moje poczynania od czasu opuszczenia waszej jednostki flagowej 13 bieżącego miesiąca, z okrętem Belleisle na holu. O godzinie 7 po południu w dniu 15 bieżącego miesiąca zakotwiczyłem w Faro, które to miejsce opuściłem tej samej nocy udając się do wraka transportowca Cottingham, mając wg rozkazu commandera Hoskena zameldować o stanie kontuzjowanych (invalids) na wraku, ale ich nie zabierać stamtąd. O godzinie 6 następnego ranka zakotwiczyłem blisko tkwiącego na brzegu (stranded) transportowca, wyszedłem na ląd i dokonałem inspekcji kontuzjowanych, których znalazłem ulokowanych w wielkim budynku z wszelkimi wygodami. Wróciłbym od razu do Faro, gdyby szyper Cottingham nie poprosił mnie o pomoc w ściągnięciu jego jednostki ze skał. W czasie badania transportowca znalazłem dwa pomieszczenia śródokręcia wypełnione wodą, ale dziób i rufę suche; jednostka przeszorowała ćwierć mili po skałach i zatonęła w obrębie stu jardów głębokiej wody (? and had sunk within a hundred yards of deep water). Chociaż byłem przekonany, że żadne nasze wysiłki nie mogą pomóc w ściągnięciu transportowca, uważałem, że udzielenie pomocy, o którą mnie poproszono, będzie zgodne z waszym życzeniem, i przez dziesięć godzin czyniliśmy wszelkie wysiłki, podchodząc dziobem Geysera o pół kabla od rufy wraku i używając wszystkich naszych środków, ale bez sukcesu, rozrywając jego linę kotwiczną (czy łańcuch) i zabierając kotwicę ze 120 sążniami liny (lub łańcucha; obie te rzeczy nazywano „chain”).
Po przybyciu do Faro następnego ranka...” Dalej już nic o Cottingham.

Str.329/330:
W liście kontradm. Dundasa do Sekretarza Admiralicji, pisanego na pokładzie Duke of Wellington, w Nargen, 23.10.1855.
„...Podobnie posłałem rozkazy komandorowi Ramsay, z okrętu Jej Królewskiej Mości Hogue, aby udał się z Faro Sound do Devonport, jak tylko zapasy przeniesione na ląd z wraka transportowca Cottingham zostaną załadowane na pokład transportowca Jupiter...”

Natomiast wg A. Lambert & S. Badsey „The War Correspondents. The Crimean War”, Cottingham w sierpniu 1855 odwoził spod Sweaborga do Anglii kontuzjowanych kombatantów, wszedł na brzeg w pobliżu Faro i uległ zniszczeniu.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

W 1855 Baltic jest cos o konsulu:
Enequist, LN (Vice-Consul, Wisby),

on byl wlascicielem tego statku, jest W LRS 1858
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Są o nim dwie wzmianki, ale bez związku z transportowcem.
Na str.33, z listu komandora Watson do kontradm. Dundasa, pisanego na pokładzie Imperieuse 29 kwietnia 1855:
"Conflict, pod commanderem Brownem, uda się do Faro i dostarczy panu Enequestowi (tu taka pisownia; w indeksie Enequist L.N.), wicekonsulowi Jej Królewskiej Brytyjskiej Mości, zawiadomienie o blokadzie dla Ambasadora Jej Królewskiej Mości w Sztokholmie, zabierając na pokład dość węgla by dotrzeć do Kilonii..."
Na str.364, z listu commandera Pullena do kontradm. Dundasa, pisanego w Sztokholmie 16 listopada 1855:
"Sir,
Mam zaszczyt poinformować pana, że amerykański statek Robert Patton opuścił kotwicowisko w Sandham rankiem 14-tego, kursem na Sztokholm. Podążałem za nim aż do Waxholm, gdzie zakotwiczyłem będący pod moją komendą okręt Jej Królewskiej Mości tego samego popołudnia, i udałem się następnego ranka, na małym parowcu, aby osobiście rozmawiać z panem Magenis.
Znalazłszy tam pana Eniquista (sic!), związanego z konsulatem w Wisby, w chwili gdy miał natychmiast wyjeżdżać, wykorzystałem tę okazję do zawiadomienia pana o moich dotychczasowych posunięciach..."

K.G.
Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 185
Rejestracja: 2005-02-05, 20:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jerry »

Raz (piszę "raz" bo nie mam pewności, czy tylko jedno takie zdarzenie miało miejsce) "Cottingham" wylądował na mieliźnie pomędzy 8 listopada 1854, gdy został wysłany do Synopy po drewno/deski do budowy baraków dla żołnierzy, a 2 grudnia 1854, gdy został znaleziony w zatoce w pobliżu Bałakławy. Mogło to być np. 14 listopada - wspomina się o huraganie, który zniszczył lub uszkodził 29 namiotów szpitalnych.

W tym czasie w podobnym celu udały się w rejsy "Arabia" i "Sea Nymph"
Z pozdrowieniami,

Jerry.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

W 1854 Nie wiem jak te daty pasuja

27.07.1854 engaged 45 s. per ton & month
9.8.54 left Plymouth 666t Army provisions
24,8,54 arrived Constantinople
26,8,54 Constantinople to Varna 666t Army provisions
Varna to Eupatoria 666t Army provisions
ponizsze daty przyplyniecia nie wyplyniecia,
22.8.54 Varna to Eupatoria towed artillery ships 3d divison
3.10.1854 Eupatoria to Constantinople with sick troops
28.10.1854 Constantinople to Balaklava with coals
18.11.1854 Balaklava to Sinope to obtain wood for Army
8.12.1854 Sinope to Balaklava with timber
18.12.1854 Balaklava to Constantinople

wlascicielem byl w tym czasie Josph Gee.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

1874/75 WDHF
wlasciciel John Maskell, Victoria , BC
1122grt/892nrt 205,7x13,6x13,2ft 180nhp
June 1874 wrecked at Polato Cove

Mills Record 2 of 3
Original Vessel Data
Name: [ Prince Alfred ] Mills Number: [ 043990 ] Propulsion: [ Screw Propeller ] Official Number: [21591 ] Dimensions: [ 206x 30 - 1121 tons ] Built in: [ Dumbarton, Scotland, 1854 ]
Other Registrations (Before & After Canadian Registration)
Previously Registered: [ British ] Date Previously Registered: [ 1871 ]
Closing Information
Date Closed: [1874/06 ] Reason Closed: [ Wrecked ] Where Closed: [ Near San Francisco, California, U.S.A. ]
Addendum
.Prince Alfred; 206x30x16 Owner unknown. B. C. coast service and to San Francisco. Wrecked in fog 14/06/74 Duxbury Reef near San Francisco.

Ciakawy statek, wyglada ze byl chyba üprzebudowany
- Na poczatek spokojna sluzba w Szkocji
- Wojna Krymska (M Czarne, Baltyk)
- Szwedzka flaga
- Australia
- Kanada
Awatar użytkownika
Jerry
Posty: 185
Rejestracja: 2005-02-05, 20:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jerry »

AvM pisze:Do Pana Krzysztofa bo nie mam akurat tego tomu
Chopdzi oszczegoly strandowania:

COTTINGHAM 548t 140nhp (zbud 1854 Denny #45)
steam transport No.121
27.07.1854 engaged 2 pound 2 s. per ton & month
9.8.54 left Devenport
26,8,54 arrived Constantinople
....
employed on various services in the Black Sea
....
23.5.1855 left Constantinople
23.05.1855 arrived Portsmouth
12.06.1855 discharge

3.07.1855 enaeged 2 pound 2 s. per ton & month
8.08.1855 discharge (wrecked)

wg (wlasnie tego nie mam)
Russian War, 1855, Baltic
By Great Britain Admiralty, Richard Saunders Dundas, David Bonner- Smith
p.206 stranded

podniesiony zreperowany i wsluzbie jako
PRINS OSCAR Enequist, Wisby (Gotland) SWEDEN

potem:
PRINCE ALFRED Pearson & Co, reg London 151/1858 (Zacharich Charles Pearson(48) + James Coleman (16) both Hull)

Plywal do Nowej Zelandii.


Zatonal 1874
Nie wiem - ja znalazłem coś takiego:

Lord Raglan appears to have sent to Sinope for wood for huts very shortly after the battle of Inkermann, for Mr. Clay, a shipowner, and one of the witnesses before the Committee, found the "Cottingham" lying in Balaklava harbour, on the 2nd December filled with planking, which it had procured at that place.

Źródło: "Whom Shall We Hang ?: The Sebastopol Inquiry" - Strona 112
autor: Peter Benson Maxwell, Perriton Maxwell - 1855

Wyklucza to datę, którą podałem wcześniej, bo wygląda na to, że był już załadowany.
Z pozdrowieniami,

Jerry.
ODPOWIEDZ