Francuskie okręty spod żagla i pary (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poprosze o opisanie jednostek: Marne (1826), Licorne (wod. 1834) oraz Marsouin/Caserne (wod. 1842).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Marne – korweta transportowa (nazywana też fluitą) zbudowana w Tulonie, zwodowana 28.05.1826 (albo dzień później). Nośność 800 ton, wyporność 1350-1380 ton, wymiary: 43,3 x 10,4 x 5,4 m. Załoga: c.120-140. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait (plany przejrzał Jacques-Noël Sané). Uzbrojenie: pierwotnie 22, potem 4 działa. Służyła na wodach Nowej Ziemi, Antyli, Ameryki Pd., na Morzu Śródziemnym. Wyrzucona przez ciężki sztorm na brzeg kotwicowiska Stora (w Algierii) 25.01.1841 i zniszczona (zginęło 52 ludzi).

Licorne – gabara (klasyfikowana od stycznia 1846 jako transportowiec) zbudowana w Bayonne, zwodowana 9.01.1834 albo 9.05.1834. Nośność 300 ton, wyporność 670-694 tony, wymiary: 35,00 (na LW) x 9,00 x 4,70 m. Załoga: 39-74. Projektant Gabriel Nosereau. Uzbrojenie pierwotne: 2 x 6-f i 8 karonad 18-f. Od 1842 korweta ćwiczebna szkoły morskiej. Jako transportowiec wzięła udział w wojnie krymskiej – w 1854 na Bałtyku, w 1855 na Morzu Czarnym. Skreślona z listy floty 1867. W latach 1876-1894 (czy 1875-1893) hulk węglowy w Breście.

Marsouin – gabara (klasyfikowana od stycznia 1846 jako transportowiec) zbudowana w Breście, zwodowana 3.11.1842. Nośność 480 ton, wyporność około 700-800 ton, wymiary: 38,00 (na LW) x 9,40 m. Załoga: 67-98. Uzbrojenie: 2 działa. W latach 1845-1856 woziła kotły i silniki okrętowe z Indret do stoczni budowy okrętów, ale realizowała też kursy do Ameryki Pd., na Antyle. Skreślona z listy floty w 1864. Wystawiona na sprzedaż w 1865, nie znalazła kupca. Przemianowana na Caserne w 1865. Hulk-magazyn w Tulonie do 1869, kiedy ją rozebrano.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity NORMANDE (1759).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie awiz bocznokołowych typu Liamone (Liamone i Var), zakupionych 06.07.1844r.
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Normande - fluita typu Normande, zbudowana w Hawrze, zwodowana 14.05.1759 (albo dzień później). Nośność 665-710 ton, wyporność około 1350 ton, wymiary podawane w źródłach, ale wysoce podejrzane: 140’ x 31’ x 14’6”. Projektanci Joseph-Louis Ollivier oraz Jean-Joseph Ginoux. Załoga: 157-193. Uzbrojenie pierwotne: 14 x 12-f i 20 x 8-f. Służyła na wodach krajowych, Antylach, na Oceanie Indyjskim. Skreślona z listy floty w 1785 lub 1786, względnie rozebrana już w 1783.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Liamone, Var – drewniane statki cywilne zbudowane w Tulonie dla armatora Gérard et Fils, przeznaczone do przewozu poczty na trasie Tulon-Korsyka. Zakupione przez marynarkę wojenną dla służby u wybrzeży afrykańskich, wcielone jako małe awiza bocznokołowe. Pojemność brutto 165 ton, wyporność 196/197 ton, wymiary wspólne 28,00 x 5,10 m, albo indywidualne jak niżej. Silniki o mocy określanej jako 50 koni nominalnych (we flocie wojennej jako 60 koni). Uzbrojenie: 3-4 działka relingowe (zmieniane). Załoga: 42-47.

Liamone – zwodowany 15.06.1830. Silnik firmy Maudslay. Wymiary: 34,5 x 4,87 m. W okresie 1846-1850 na wodach algierskich. W latach 1850-51 służył w Senegalu. Skreślony z listy floty w 1862, odtąd (lub od 1865) hulk węglowy, rozebrany około 1866/67.

Var – zwodowany 10.07.1830. Silnik firmy Fawcett. Wymiary: 35,4 x 5,52 m. W 1844 służył w Maroku, w 1846 w Senegalu, w latach 1848-54 w Cherbourgu. Przekształcony w holownik w 1854. Przemianowany na Haleur w 1865. Rozebrany w 1882.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity BRICOLLE (1764).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Bricole (przez jedno „l”) – fluita typu Coulisse, zbudowana w Hawrze, zwodowana 19.04.1764. Nośność 700-750 ton, wyporność około 1200 ton, wymiary: 146’ (lub 144’) x 32’6” (lub 32’) x 14’. Załoga: 152-167. Projektant Jean-Joseph Ginoux. Uzbrojenie: 4 (lub 14) x 12-f, 20 (lub 22) x 8-f; w okresie 1773-1778: 20 x 8-f. W 1764 transportowała żołnierzy do Gujany. We wrześniu 1779 weszła na mieliznę na rzece Savannah w czasie nieudanego ataku adm. d’Estaing, który wyposażył ją (i inny transportowiec o małym zanurzeniu) tymczasowo w ciężkie działa; ściągnięta i w październiku przekazana Amerykanom dla Marynarki Południowej Karoliny. W styczniu 1780 przekształcona w portową baterię pływającą w Charleston – 44 działa, w tym 18- i 24-funtowe. Tonaż 900 ton. W czasie ataku Anglików na to miasto w marcu 1780 spuszczona na dno przez własną załogę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Pygmée (wod. 1860) i Rafale/Henry Riviére (wod. 1884).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Pygmée – awizo bocznokołowe zbudowane w Nantes, w służbie od 1861. Załoga: 26. Uzbrojenie: 2 działa. Służyło w Afryce wschodniej. Skreślone z listy floty w 1873.

Rafale – szalupa kanonierska typu Alerte (który już scharakteryzowałem). Przetransportowana do Tonkinu przez Bordeaux, weszła w 1885 w skład dywizjonu Tonkinu. W latach 1890-1897 w rezerwie w Hajfongu. Skreślona z listy floty, ale zachowana jako hulk. Przemianowana na Henry Rivière w 1900. Stacjonowała w Annamie i Tonkinie. W 1902 pełniła służbę hydrograficzną. Ostatecznie wycofana w Hajfongu w 1908. Istniała jeszcze w 1910, prawdopodobnie sprzedana lub rozebrana w 1911.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity COULISSE (1764).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Coulisse – fluita typu Coulisse, zbudowana w Hawrze, zwodowana 18.04.1764. Parametry podane przy Bricole. W 1764 transportowała żołnierzy do Gujany. We grudniu 1771 przekształcona w hulk w Rochefort. Ostatni raz wspominana w 1792.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie kanonierek typu Crocodile: Crocodile i Lionne (obie wod. 1874), Lutin (wod. 1877), Lynx (wod. 1878), Aspic (wod. 1880), Sagittaire i Vipère (obie wod. 1881), Capricorne (wod. 1882).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Typ Crocodile (= typ Lionne) – kanonierki śrubowe o wyporności 460 ton, wymiarach: 43-44,7 x 7,3 x 2,5 m. Silnik o mocy 65 koni nominalnych. Otaklowane jako barki trójmasztowe. Załoga: 77 ludzi. Prędkość 9 węzłów. Uzbrojenie pierwotne: 1 działo 19 cm i jedno 12 cm. Tu: Crocodile, Lionne.
Typ Lutin – śrubowe kanonierki kompozytowe o wyporności 471 ton, wymiarach 43,2 x 7,3 x 2,5 m. Silnik o mocy 100 koni nominalnych. Załoga: 77. Uzbrojenie pierwotne: 2 działa 14 cm i 2 działa 10 cm. Tu: Lutin, Lynx.
Typ Aspic – śrubowe kanonierki drewniane o wyporności 470 ton, wymiarach 45,5 x 7,3 x 2,7 m. Silnik o mocy 100 koni nominalnych. Otaklowane jako szkunery trójmasztowe. Załoga: 77. Uzbrojenie pierwotne: 2 działa 14 cm i 2 działa 10 cm. Tu: Aspic, Capricorne, Comète, Gabès, Lion, Météore, Sagittaire, Scorpion, Vipère.

Losy indywidualne tych, o które Pan pyta, później.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity PRINCE D'ORANGE (zdobyta 1745).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Prince d’Orange – angielski statek wschodnioindyjski Prince of Orange o tonażu 495 ton. Zdążył odbyć tylko jedną podróż do Indii (w 1744). Zdobyty abordażem w czerwcu 1745 przez Francuzów w pobliżu Nowej Fundlandii i wcielony do marynarki francuskiej pod nazwą Prince d’Orange jako fluita o nośności 650 ton, wyporności około 900 ton, wymiarach: 110’ (lub 118’) x 29’ (lub 30’) x 15’. Załoga: 84-124. Uzbrojenie początkowe: 18 x 6-f i 8 x 3-f. Skreślona z listy floty w 1748.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ