Francuskie okręty spod żagla i pary (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Crocodile – zbudowana w Cherbourgu, zwodowana 16.06.1874. W latach 1895-86 pływający warsztat elektryczny w Lorient. Od 1898 hulk. Ciągle był w Lorient jeszcze w październiku 1943.
Lionne – budowana w Lormont nad Żyrondą, najpierw przez firmę Chaigneau et Bichon, potem braci Bichon, zwodowana 4.05.1874. W latach 1884-1886 w Wietnamie. Skreślona z listy floty w 1888, rozebrana w Cherbourgu w 1889.
Lutin - zbudowana w Cherbourgu, zwodowana 2.08.1877. W latach 1881-1897 w Chinach, Syjamie, Wietnamie, Kambodży. Ofiarowana na jacht cesarza Annamu. Spłonęła w wyniku wypadku 23.03.1903.
Lynx – zbudowana w Cherbourgu, zwodowana 19.02.1878. Służyła na Morzu śródziemnym, na Dalekim Wschodzie, na Oceanie Indyjskim. Skreślona z listy floty w 1899 i sprzedana na rozbiórkę w Cherbourgu.
Kolejne następnym razem.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity TARDIF (1671).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Tardif – fluita o tonażu 450-500 ton, zbudowana w Breście. Projektant Laurent Hubac. Załoga: 30. Uzbrojenie: 16-24 dział. W sierpniu 1692 weszła na mieliznę w Vannes. Sprzedana w Vannes w 1694.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Aspic – zbudowana w Rochefort, zwodowana 2.10.1880. Od 1883 na Dalekim Wschodzie, sprzedana w Sajgonie na rozbiórkę w 1906.
Sagittaire – zbudowana w stoczni Normanda, w Hawrze, zwodowana 8.10.1881. Służyła w Gabonie (1883), Brazylii (1884), Wietnamie, Chinach (1885-1886), na Oceanie Indyjskim (1890-94). Skreślona z listy floty w 1896. W okresie 1897-1910 hulk w Rochefort. W latach 1910-20 transportowiec gruzu. Wystawiona na sprzedaż w 1920.
Vipère – zbudowana w Rochefort, zwodowana 12.02.1881. W 1882 w Tunezji. Od 1883 na Dalekim Wschodzie, walczyła w Chinach. Skreślona z listy floty w 1905, była użytkowana przez marynarkę w Sajgonie do 1910.
Capricorne – zbudowana w stoczni Normanda, w Hawrze, zwodowana 24.04.1882. Służyła na Madagaskarze 1883-1887, potem w rezerwie w Lorient i Cherbourgu. W latach 1899-1901 w Senegalu, 1902-1905 na Madagaskarze. Skreślona z listy floty w 1906, sprzedana na rozbiórkę w 1907.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity TAMPONNE (1766).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Tamponne – gabara zbudowana w Bayonne, zwodowana 18.10.1766. Nośność 350-400 ton, wyporność około 600 ton, wymiary: 113’ x 25’ x 13’. Załoga: 38-73. Projektant Jean-Joseph Ginoux. Uzbrojenie pierwotne: 16 x 6-f. W 1777 wysłana w wyprawę naukową na Bałtyk. Zawinęła do St Petersburga jako pierwszy okręt francuskiej marynarki wojennej. Skreślona z listy floty w 1779. Od 1780 hulk w Breście. Sprzedana do marynarki handlowej w 1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie pozostałych kanonierek typu Aspic: Comète, Gabès, Lion, Scorpion (wszystkie wod. 1884) oraz Météore (wod. 1885).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Comète – zbudowana w Cherbourgu, zwodowana 16.02.1884. Służyła na Dalekim Wschodzie, walczyła w Syjamie. Podarowana w Kambodży królowi Sisowath, który go wyposażył jako jacht cesarza Annamu.
Gabès – zbudowana w Rochefort, zwodowana 28.02.1884. Służyła w Dakarze i Gabonie (1885-88), na Oceanie Indyjskim (1894-99). W latach 1902-1914 szkoła chłopców okrętowych w Sete. W latach 1914-30 hulk. Sprzedana na rozbiórkę w 1930.
Lion – zbudowana w stoczni Normanda, w Hawrze, zwodowana 9.04.1884. Służyła na Dalekim Wschodzie od 1885, walczyła w Syjamie i Chinach. Skreślona z listy floty w 1904. Wystawiona na sprzedaż w Sajgonie.
Scorpion – zbudowana w stoczni Normanda, w Hawrze, zwodowana 20.09.1884. Służyła na Dalekim Wschodzie (Sajgon) w 1886, na Pacyfiku w 1887, u wybrzeży Madagaskaru (1898-1901). W latach 1905-1914 hulk – baza torpedowców w Lorient. W okresie 1914-36 hulk cumowniczy. W 1943 zniszczona w Lorient podczas bombardowania – wrak sprzedano na rozbiórkę w 1947.
Météore – zbudowana w Cherbourgu, zwodowana 1.05.1884. Służyła na Bliskim Wschodzie 1885-89, na Oceanie Indyjskim 1894-98. Skreślona z listy floty w 1899 i sprzedana w 1900.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziekuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek typu Africain (wod. 08.02.1819).
Pozdrawiam Janusz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity BRETONNE (1685).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Typ Africain – zbudowane w Lorient drewniane awiza bocznokołowe o wyporności 180-250 (Roberts podaje nawet 277) ton, wymiarach 33,24 (lub 33,45) x 7,15 x 3,57 m. Średnica kół bocznych 3,6 m. Projektant Clément Lebreton. Silniki wykonane w Paryżu (ściśle Chaillot) w odlewni braci Périer, miały moc 32 koni nominalnych. Pozwalały awizom osiągać mizerną prędkość 4 węzłów (ale chodziło o jednostki pionierskie w marynarce Francji i w dodatku przeznaczone do pływania po rzece, niemal kanonierki rzeczne, więc priorytetem musiało pozostawać minimalne zanurzenie). Wg niektórych informacji maszyny parowe były silnikami podwójnego rozprężania pary (wg brytyjskiego patentu Woolfe’a). Uzbrojenie początkowe: 4 x 4-f i 6 karonad 12-f. Takielunek brygu. Załoga: 26-44. Małe awiza kolonialne typu Africain zbudowano w ściśle określonym celu – do operowania na rzece Senegal, w celu podbicia przyległych terenów i przywrócenia ich do stanu kolonii francuskiej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Bretonne – fluita o tonażu 350-400 ton, zbudowana w Rochefort. Projektant Honoré Malet. Uzbrojenie: 6-26 dział. Skreślona z listy floty w 1693.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o podanie nazw jednostek typu Africain wraz z ich losami.
Pozdrawiam Janusz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity CORISANTE (zakupiona 1764).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Typ Africain obejmował dwie jednostki.

Africain – pierwszy parowiec marynarki francuskiej. Silnik został przywieziony do Lorient dopiero w lipcu 1819, a jego montaż zakończono w grudniu. Wyszedł z Lorient kursem na Senegal 20.04.1820. Dotarł na miejsce 12.05.1820. W sierpniu 1820 razem z bliźniaczym Voyageur oraz jednostkami Postillon i Ménagère ruszył w górę rzeki Senegal, tocząc walki z plemionami krajowców. W marcu 1821 przewoził żołnierzy do Dagana. Wykonywał podobne zadania do 1825. Od listopada 1823 do lipca 1824 wymieniane kotły. Wycofany ze służby w Senegalu w lutym 1827, uznany za nie wart naprawiania. Kadłub sprzedany we wrześniu.

Voyageur – zwodowany 24.02.1819. Silnik dostarczony w czerwcu 1819, próby odbyły się w lipcu. Parowiec przybył do Senegalu 1.11.1819. W sierpniu 1820 jw. Wykonywał podobne zadania do 1823. W lutym 1825 jego maszynę parową odwieziono do Francji na pokładzie brygu Jupiter. Kadłub stał przy nabrzeżu w Senegalu do 1830 jako hulk i bryg żaglowy. W styczniu 1831 wystawiony na sprzedaż.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Corisande (Corisante) – statek handlowy zbudowany w Nantes w 1762 (być może pod nazwą Lion). W 1764 kupiony przez marynarkę wojenną (Demerliac twierdzi, że już w sierpniu 1762) i wcielony jako fluita o nośności 320 lub 380 ton, wymiarach: 92’6” x 27’4”. Załoga: 90-106. Uzbrojenie: początkowo 12 x 6-f, od 1771 r. 12 x 4-f. Skreślony z listy floty w 1772 w Rochefort albo zatonął 10.04.1773 u Ile de France.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ