Francuskie okręty spod żagla i pary (5)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Utile – fluita typu Adour, zbudowana w Bayonne, zwodowana 24.05.1759. W 1757 nawet jej nie zaczęto. Nośność 650-680 ton, wymiary: 140’ x 32’. Projektanci Geoffroy i Etienne Miressou (czy Mivesson). Załoga: 100-150. Uzbrojenie: 20 x 8-f, 8 x 4-f i 2 działka relingowe. Już w 1759 sprzedana Kompanii Wschodnioindyjskiej, nie służyła więc nawet przez dzień pod banderą marynarki wojennej, chociaż dla niej była budowana. Kompania wyposażyła ten statek i wysłała z Bayonne w pierwszy rejs do Indii w maju 1760, przez Pasajes, ostateczne wyjście z którego nastąpiło w listopadzie 1760. Żaglowiec miał 154 ludzi załogi i 30 dział. Do Francji już nie powrócił. Zatonął u wyspy Tromelin (Sable) 31.07.1761 z „ładunkiem” 61 niewolników. Większość białych uratowała się po zbudowaniu łodzi, którą wyruszyli z Tromelin 27.09.1761 i po czterech dniach dotarli do Foulpointe. Większość czarnych, pozostawiona na Tromelin, zginęła. Nieliczni uratowali się po zbudowaniu tratwy, którą przedostali się na Madagaskar.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony 2008-12-04, 21:30 przez Krzysztof Gerlach, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Elan – żelazne awizo śrubowe zbudowane przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerranée, zwodowane 18.04.1878. Wyporność 250 ton, wymiary: 45,5 x 7,08 m. Dwucylindrowy silnik o mocy 90 koni nominalnych pozwalał na rozwijanie prędkości 12 węzłów. Załoga: 70. Uzbrojenie: 2 działa. W latach 1886-1907 szkoła pilotażu. W okresie 1907-1910 w rezerwie. Skreślone z listy floty w 1910.
Allier – śrubowe awizo transportowe (dość unikalna kategoria do służby w podwójnej roli na odległych od metropolii placówkach) zbudowane w Lorient, zwodowane 19.03.1878. Wyporność 1600-1700 ton, wymiary 63,7 x 10,5 m. Silnik o mocy 600-700 koni, wykonany w Indret. Uzbrojenie: 4 działa 14 cm. W okresach 1879-82 i 1884-86 odbywało kampanie u Nowej Kaledonii. W 1883 przebywało na wodach Islandii, w latach 1883-86 przy Réunion. W 1887 przekształcone w okręt szkolny, część zespołu szkoły razem z głównym okrętem – Borda. Przemianowane na Bougainville 6.03.1890. Wycofane w 1912. Skreślone z listy floty w 1920.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Allier – śrubowe awizo transportowe (dość unikalna kategoria do służby w podwójnej roli na odległych od metropolii placówkach) zbudowane w Lorient, zwodowane 19.03.1878. Wyporność 1600-1700 ton, wymiary 63,7 x 10,5 m. Silnik o mocy 600-700 koni, wykonany w Indret. Uzbrojenie: 4 działa 14 cm. W okresach 1879-82 i 1884-86 odbywało kampanie u Nowej Kaledonii. W 1883 przebywało na wodach Islandii, w latach 1883-86 przy Réunion. W 1887 przekształcone w okręt szkolny, część zespołu szkoły razem z głównym okrętem – Borda. Przemianowane na Bougainville 6.03.1890. Wycofane w 1912. Skreślone z listy floty w 1920.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Adour – fluita o parametrach jak Utile. Zbudowana w Bayonne, zwodowana 10.04.1759. Już w 1759 sprzedana Kompanii Wschodnioindyjskiej. Tu klasyfikowana jako statek o tonażu 800 ton, miała 100-163 ludzi załogi i była uzbrojona w 18 do 30 dział. Między majem 1760 (wyjście z Bayonne) a lipcem 1766 odbyła trzy rejsy do Indii i z powrotem, od 1767 eksploatowana na Oceanie Indyjskim. W kwietniu 1770 odkupiona na tamtych wodach przez marynarkę wojenną. Wycofana ze służby w 1777 na Ile de France i skreślona z listy floty.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Baleine – o tej gabarze wiem tylko tyle, co podaje „Répertoire...”. Prawdopodobnie wyłącznie pomocnicza jednostka portowa.
Indre – transportowiec śrubowy zbudowany w Lorient, zwodowany 13.12.1864. Wyporność 1600-2040 ton, wymiary: 67,2 x 9 m. Silnik o mocy 150 koni nominalnych. Załoga: 94. Uzbrojenie: 6 dział. W latach 1876-78 służył w Indochinach. W latach 1883-1886 chronił łowiska u Nowej Fundlandii i Islandii. Od 1891 hulk. Wystawiony na sprzedaż w 1920. Rozebrany w 1944.
Hippopotame – gabara żaglowa służąca w okresie 1864-1866, z tego w latach 1865-1866 jako pomocnicza jednostka portowa w Rochefort.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Indre – transportowiec śrubowy zbudowany w Lorient, zwodowany 13.12.1864. Wyporność 1600-2040 ton, wymiary: 67,2 x 9 m. Silnik o mocy 150 koni nominalnych. Załoga: 94. Uzbrojenie: 6 dział. W latach 1876-78 służył w Indochinach. W latach 1883-1886 chronił łowiska u Nowej Fundlandii i Islandii. Od 1891 hulk. Wystawiony na sprzedaż w 1920. Rozebrany w 1944.
Hippopotame – gabara żaglowa służąca w okresie 1864-1866, z tego w latach 1865-1866 jako pomocnicza jednostka portowa w Rochefort.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Reine – pierwotnie 44-działowa fregata holenderska Phoenix, prawdopodobnie klasy de 18, budowana w Rotterdamie, stocznia Glavim od 1806, jeszcze na pochylni przemianowana w 1807 lub 1808 na Jason. W lipcu 1810 włączona do floty cesarskiej (po anektowaniu Holandii przez Francję) pod nazwą Reine albo Konigin, zwodowana w listopadzie 1810. Nośność około 700 ton, wyporność około 1350 ton, wymiary: 45,30 x 12,56 x 4,74 m. Prawdopodobne uzbrojenie projektowe: 28 x 18-f, 16 karonad 18-f. Projektant P. Glavimans. W marcu 1811 nakazano jej przebazowanie z Rotterdamu do ujścia Skaldy, aby tam mogła dołączyć do francuskiej eskadry. Weszła na mieliznę 10.05.1811 blisko Willemstad i się przewróciła. Uznana za straconą w lipcu 1811. Wrak pozostawiono w 1814 Holendrom, którzy go najprawdopodobniej rozebrali.
Torche – szkuner zbudowany w Civita-Vecchia przez Honoré-Louisa Joberta, zwodowany 6.09.1812. Nośność około 100 ton, wyporność około 200 ton, wymiary: 24,85 x 6,33 x 2,92 m. Załoga: 57-71. Uzbrojenie pierwotne: 6 x 4-f i 10 karonad 12-f. W 1823 brał udział we francuskiej interwencji w Hiszpanii. Wycofany ze służby w maju 1836, skreślony z listy floty w 1837.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Torche – szkuner zbudowany w Civita-Vecchia przez Honoré-Louisa Joberta, zwodowany 6.09.1812. Nośność około 100 ton, wyporność około 200 ton, wymiary: 24,85 x 6,33 x 2,92 m. Załoga: 57-71. Uzbrojenie pierwotne: 6 x 4-f i 10 karonad 12-f. W 1823 brał udział we francuskiej interwencji w Hiszpanii. Wycofany ze służby w maju 1836, skreślony z listy floty w 1837.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Ardente – kecz bombowy (moździerzowiec) zbudowany w Tulonie, zwodowany 23.07.1726. Nośność 180 ton, wyporność około 350 ton, wymiary: 80’ x 26’6” x 10’11”. Załoga: 55-76. Projektant François Chapelle. Uzbrojenie: 8 x 6-f i 2 moździerze 12-calowe. W czerwcu 1728 wyszedł z Tulonu w składzie eskadry Grandpré’a na kampanię przeciwko korsarzom północnoafrykańskim i brał udział w bombardowaniu Trypolisu 20-26.07.1728. Od 1745 hulk w Tulonie. Rozebrany w 1757.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Prévoyante – gabara zbudowana w Nantes przez firmę Entreprise Crucy, zwodowana w marcu 1803 lub 20.07.1803. Nośność 200-260 ton, wyporność około 360 ton. Wymiary: 23,06 x 7,23 x 4,17 m. Załoga: 9-18. Uzbrojenie projektowe: 6 x 4-f. Takielunek brygu. Wyszła 29.01.1817 z Nantes, rozbiła się następnej nocy na skałach Cardinaux u wejścia na Loarę – cała załoga zginęła.
Levrette – szkuner, być może pierwotnie korsarski, zbudowany w Genui przez Jeana-Baptiste Marestier, zwodowany 26.07.1808. Służył w regularnej marynarce francuskiej. Załoga: 51-111. Projektant François Pestel. Uzbrojenie pierwotne: 10 x 8-f. Rozbił się u wyspy Ayre blisko Mahon na Minorce w nocy z 5 na 6.03.1823. Z 51-osobowej załogi zginęło 13 ludzi (zmarli z wychłodzenia).
Truite – gabara do przewozu koni, zbudowana w La Ciotat, zwodowana 20.08.1811 pod nazwą Grande Gabare Écurie No 9. Nośność 380 ton, wyporność 472 tony, wymiary: 30,87 x 8,45 x 4,71 m. Załoga: 72-88. Projektant François Pestel. Uzbrojenie projektowe: 2 x 12-f i 10 karonad 18-f. Przemianowana na Truite dopiero 9.07.1814. Brała udział w ekspedycji algierskiej w 1830. Zatonęła 13.12.1832 w pobliżu Cap Sounion.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Levrette – szkuner, być może pierwotnie korsarski, zbudowany w Genui przez Jeana-Baptiste Marestier, zwodowany 26.07.1808. Służył w regularnej marynarce francuskiej. Załoga: 51-111. Projektant François Pestel. Uzbrojenie pierwotne: 10 x 8-f. Rozbił się u wyspy Ayre blisko Mahon na Minorce w nocy z 5 na 6.03.1823. Z 51-osobowej załogi zginęło 13 ludzi (zmarli z wychłodzenia).
Truite – gabara do przewozu koni, zbudowana w La Ciotat, zwodowana 20.08.1811 pod nazwą Grande Gabare Écurie No 9. Nośność 380 ton, wyporność 472 tony, wymiary: 30,87 x 8,45 x 4,71 m. Załoga: 72-88. Projektant François Pestel. Uzbrojenie projektowe: 2 x 12-f i 10 karonad 18-f. Przemianowana na Truite dopiero 9.07.1814. Brała udział w ekspedycji algierskiej w 1830. Zatonęła 13.12.1832 w pobliżu Cap Sounion.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach