Francuskie okręty spod żagla i pary (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity UTILE (1757).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie awiza Elan (wod. 1878) i transportowca Allier przemianowanej na korwetę szkolną Bougainville (wod. 1878).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Utile – fluita typu Adour, zbudowana w Bayonne, zwodowana 24.05.1759. W 1757 nawet jej nie zaczęto. Nośność 650-680 ton, wymiary: 140’ x 32’. Projektanci Geoffroy i Etienne Miressou (czy Mivesson). Załoga: 100-150. Uzbrojenie: 20 x 8-f, 8 x 4-f i 2 działka relingowe. Już w 1759 sprzedana Kompanii Wschodnioindyjskiej, nie służyła więc nawet przez dzień pod banderą marynarki wojennej, chociaż dla niej była budowana. Kompania wyposażyła ten statek i wysłała z Bayonne w pierwszy rejs do Indii w maju 1760, przez Pasajes, ostateczne wyjście z którego nastąpiło w listopadzie 1760. Żaglowiec miał 154 ludzi załogi i 30 dział. Do Francji już nie powrócił. Zatonął u wyspy Tromelin (Sable) 31.07.1761 z „ładunkiem” 61 niewolników. Większość białych uratowała się po zbudowaniu łodzi, którą wyruszyli z Tromelin 27.09.1761 i po czterech dniach dotarli do Foulpointe. Większość czarnych, pozostawiona na Tromelin, zginęła. Nieliczni uratowali się po zbudowaniu tratwy, którą przedostali się na Madagaskar.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony 2008-12-04, 21:30 przez Krzysztof Gerlach, łącznie zmieniany 1 raz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Elan – żelazne awizo śrubowe zbudowane przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerranée, zwodowane 18.04.1878. Wyporność 250 ton, wymiary: 45,5 x 7,08 m. Dwucylindrowy silnik o mocy 90 koni nominalnych pozwalał na rozwijanie prędkości 12 węzłów. Załoga: 70. Uzbrojenie: 2 działa. W latach 1886-1907 szkoła pilotażu. W okresie 1907-1910 w rezerwie. Skreślone z listy floty w 1910.

Allier – śrubowe awizo transportowe (dość unikalna kategoria do służby w podwójnej roli na odległych od metropolii placówkach) zbudowane w Lorient, zwodowane 19.03.1878. Wyporność 1600-1700 ton, wymiary 63,7 x 10,5 m. Silnik o mocy 600-700 koni, wykonany w Indret. Uzbrojenie: 4 działa 14 cm. W okresach 1879-82 i 1884-86 odbywało kampanie u Nowej Kaledonii. W 1883 przebywało na wodach Islandii, w latach 1883-86 przy Réunion. W 1887 przekształcone w okręt szkolny, część zespołu szkoły razem z głównym okrętem – Borda. Przemianowane na Bougainville 6.03.1890. Wycofane w 1912. Skreślone z listy floty w 1920.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity ADOUR (bliźniaczej UTILE z 1759)
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Adour – fluita o parametrach jak Utile. Zbudowana w Bayonne, zwodowana 10.04.1759. Już w 1759 sprzedana Kompanii Wschodnioindyjskiej. Tu klasyfikowana jako statek o tonażu 800 ton, miała 100-163 ludzi załogi i była uzbrojona w 18 do 30 dział. Między majem 1760 (wyjście z Bayonne) a lipcem 1766 odbyła trzy rejsy do Indii i z powrotem, od 1767 eksploatowana na Oceanie Indyjskim. W kwietniu 1770 odkupiona na tamtych wodach przez marynarkę wojenną. Wycofana ze służby w 1777 na Ile de France i skreślona z listy floty.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Baleine (wod. 1860), Indre (wod. 1864) oraz Hippopotame (1865).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Baleine – o tej gabarze wiem tylko tyle, co podaje „Répertoire...”. Prawdopodobnie wyłącznie pomocnicza jednostka portowa.

Indre – transportowiec śrubowy zbudowany w Lorient, zwodowany 13.12.1864. Wyporność 1600-2040 ton, wymiary: 67,2 x 9 m. Silnik o mocy 150 koni nominalnych. Załoga: 94. Uzbrojenie: 6 dział. W latach 1876-78 służył w Indochinach. W latach 1883-1886 chronił łowiska u Nowej Fundlandii i Islandii. Od 1891 hulk. Wystawiony na sprzedaż w 1920. Rozebrany w 1944.

Hippopotame – gabara żaglowa służąca w okresie 1864-1866, z tego w latach 1865-1866 jako pomocnicza jednostka portowa w Rochefort.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów gabary CIGOGNE (1756).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Cigogne – gabara zbudowana w Nantes przez Pierre-Augustina La Mothe, zwodowana w maju 1756. Nośność 200-230 ton. Załoga: 13-69. Uzbrojenie: 4-10 dział 4-funtowych. Projektant Jacques-Luc Coulomb. W marcu 1761 sprzedana w Hawrze do marynarki handlowej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Reine (1810, ex hol Konigin) i Torche (wod. 1812).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Reine – pierwotnie 44-działowa fregata holenderska Phoenix, prawdopodobnie klasy de 18, budowana w Rotterdamie, stocznia Glavim od 1806, jeszcze na pochylni przemianowana w 1807 lub 1808 na Jason. W lipcu 1810 włączona do floty cesarskiej (po anektowaniu Holandii przez Francję) pod nazwą Reine albo Konigin, zwodowana w listopadzie 1810. Nośność około 700 ton, wyporność około 1350 ton, wymiary: 45,30 x 12,56 x 4,74 m. Prawdopodobne uzbrojenie projektowe: 28 x 18-f, 16 karonad 18-f. Projektant P. Glavimans. W marcu 1811 nakazano jej przebazowanie z Rotterdamu do ujścia Skaldy, aby tam mogła dołączyć do francuskiej eskadry. Weszła na mieliznę 10.05.1811 blisko Willemstad i się przewróciła. Uznana za straconą w lipcu 1811. Wrak pozostawiono w 1814 Holendrom, którzy go najprawdopodobniej rozebrali.

Torche – szkuner zbudowany w Civita-Vecchia przez Honoré-Louisa Joberta, zwodowany 6.09.1812. Nośność około 100 ton, wyporność około 200 ton, wymiary: 24,85 x 6,33 x 2,92 m. Załoga: 57-71. Uzbrojenie pierwotne: 6 x 4-f i 10 karonad 12-f. W 1823 brał udział we francuskiej interwencji w Hiszpanii. Wycofany ze służby w maju 1836, skreślony z listy floty w 1837.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ARDENTE (1725).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Ardente – kecz bombowy (moździerzowiec) zbudowany w Tulonie, zwodowany 23.07.1726. Nośność 180 ton, wyporność około 350 ton, wymiary: 80’ x 26’6” x 10’11”. Załoga: 55-76. Projektant François Chapelle. Uzbrojenie: 8 x 6-f i 2 moździerze 12-calowe. W czerwcu 1728 wyszedł z Tulonu w składzie eskadry Grandpré’a na kampanię przeciwko korsarzom północnoafrykańskim i brał udział w bombardowaniu Trypolisu 20-26.07.1728. Od 1745 hulk w Tulonie. Rozebrany w 1757.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Prevoyante (wod. 1803), Levrette (wod. 1808) oraz Truite (wod. 1811).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Prévoyante – gabara zbudowana w Nantes przez firmę Entreprise Crucy, zwodowana w marcu 1803 lub 20.07.1803. Nośność 200-260 ton, wyporność około 360 ton. Wymiary: 23,06 x 7,23 x 4,17 m. Załoga: 9-18. Uzbrojenie projektowe: 6 x 4-f. Takielunek brygu. Wyszła 29.01.1817 z Nantes, rozbiła się następnej nocy na skałach Cardinaux u wejścia na Loarę – cała załoga zginęła.

Levrette – szkuner, być może pierwotnie korsarski, zbudowany w Genui przez Jeana-Baptiste Marestier, zwodowany 26.07.1808. Służył w regularnej marynarce francuskiej. Załoga: 51-111. Projektant François Pestel. Uzbrojenie pierwotne: 10 x 8-f. Rozbił się u wyspy Ayre blisko Mahon na Minorce w nocy z 5 na 6.03.1823. Z 51-osobowej załogi zginęło 13 ludzi (zmarli z wychłodzenia).

Truite – gabara do przewozu koni, zbudowana w La Ciotat, zwodowana 20.08.1811 pod nazwą Grande Gabare Écurie No 9. Nośność 380 ton, wyporność 472 tony, wymiary: 30,87 x 8,45 x 4,71 m. Załoga: 72-88. Projektant François Pestel. Uzbrojenie projektowe: 2 x 12-f i 10 karonad 18-f. Przemianowana na Truite dopiero 9.07.1814. Brała udział w ekspedycji algierskiej w 1830. Zatonęła 13.12.1832 w pobliżu Cap Sounion.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ