Francuskie okręty spod żagla i pary (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Profond – fregata/fluita, którą zbudował w Rochefort prywatny przedsiębiorca Honoré Malet za 28 tysięcy liwrów, na podstawie planów autorstwa Jeana Guichard. Tonaż 400 ton, wymiary: 107’ x 27’ x 13’. (Starsze spisy podają 120’ x 29’, tonaż 460 ton). Załoga: 70-108. Uzbrojenie: 20 x 18-f i 20 x 12-f; albo 20 x 12-f i 16 x 6-f; czy też w sumie 6-32 dział. W składzie eskadry komandora d’Amblimond stoczyła zwycięską walkę z Holendrami pod Texel 27.07.1689. Od 1693 uczestniczyła w kampanii korsarskiej Duguay-Trouin’a. Brała udział w ekspedycji d’Iberville’a w Nowym Świecie. Okresowo używana jako fluita, którą konstrukcyjnie była od początku. Jej koniec nie jest dla mnie jasny – z jednej strony skreślono ją z listy floty w 1714, z drugiej strony została podobna zdobyta przez przeciwników już w 1712, podczas rejsu powrotnego z Indii Zach.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie transportowców zakupionych u Brytyjczyków: Européen (wod. 24.04.1855), Mosselle (wod. 1859) i Charente (kupiony w 1862r).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Européen – żelazny statek zbudowany w Cartsdyke (dzielnica Greenock) pod nazwą European dla armatora Robert Henderson & Co. Tonaż wg starej metody pomiarowej (do 1836 r.) 2379 ton, wg nowej – 1477 ton, wyporność 4200 ton, silnik o mocy 400 koni nominalnych. Sprzedany W. Mackenzie 13.08.1858. Sprzedany T.S. Begbie z Londynu 3.12.1859. Kupiony w Glasgow przez francuską marynarkę wojenną 11.01.1860 dla komunikacji z Kochinchiną i przemianowany na Européen. We francuskiej służbie miał załogę 154 ludzi i uzbrojony był początkowo w 4 działa 138 mm. W 1860 przewiózł do Kochinchiny kanonierki nr 19, 24, 25 i 29. W latach 1876-77 stacjonował w Algierii. W listopadzie 1884 przeholował kanonierkę Turquoise do Gabonu. Od 1887 okręt stacjonarny w Tulonie. Od 1891 hulk-koszary w Sajgonie. Skreślony z listy floty w 1895. W latach 1896-1907 hulk węglowy w Sajgonie. Rozebrany w 1911.

Moselle – żelazny transportowiec śrubowy zbudowany w Wielkiej Brytanii w 1859, kupiony przez Francuzów w tym samym roku. Tonaż 900 ton, wyporność 1970 ton, wymiary: 62,2 x 9,4 m. Silnik o mocy 120 koni nominalnych. Załoga: 54. Uzbrojenie: 4 działa. W latach 1862-63 brał udział w ekspedycji meksykańskiej (na pokładzie wybuchła epidemia żółtej febry). Skreślony z listy floty w 1887.

Charente – żelazny transportowiec śrubowy, kupiony przez francuską marynarkę wojenną w Wielkiej Brytanii 11.08.1862. Tonaż 1000 ton, wyporność 1600 ton, wymiary: 66,9 x 9,5 m. Silnik o mocy 150 koni nominalnych. Takielunek fregaty. Załoga: 54. Uzbrojenie: 4 działa. Po zderzeniu 6.09.1862 z inną jednostką w Cieśninie Gibraltarskiej remontowany w Kadyksie (prowizorycznie) i w La Seyne-sur-Mer. W czerwcu 1863 wysłany z Tulonu w jeden rejs do Meksyku. Od grudnia 1863 do grudnia 1866 w rezerwie, potem wyposażony w nowy silnik. W 1867 pływał do Meksyku, na Korsykę, do Senegalu. Od września 1867 do czerwca 1868 w służbie pocztowej na trasie Hawr – Bordeaux. W 1871 woził ex-jeńców po wojnie z Prusami. W 1873 wynajęty przez dyrekcję Poczt i Telegrafów, użyty jako okręt kablowy. Skreślony z listy floty w 1932.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6846
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Krzysztof Gerlach pisze:Européen – żelazny statek zbudowany w Cartsdyke (dzielnica Greenock) pod nazwą European dla armatora Robert Henderson & Co. Tonaż wg starej metody pomiarowej (do 1836 r.) 2379 ton, wg nowej – 1477 ton, wyporność 4200 ton, silnik o mocy 400 koni nominalnych. Sprzedany W. Mackenzie 13.08.1858. Sprzedany T.S. Begbie z Londynu 3.12.1859. Kupiony w Glasgow przez francuską marynarkę wojenną 11.01.1860 dla komunikacji z Kochinchiną i przemianowany na Européen. We francuskiej służbie miał załogę 154 ludzi i uzbrojony był początkowo w 4 działa 138 mm. W 1860 przewiózł do Kochinchiny kanonierki nr 19, 24, 25 i 29. W latach 1876-77 stacjonował w Algierii. W listopadzie 1884 przeholował kanonierkę Turquoise do Gabonu. Od 1887 okręt stacjonarny w Tulonie. Od 1891 hulk-koszary w Sajgonie. Skreślony z listy floty w 1895. W latach 1896-1907 hulk węglowy w Sajgonie. Rozebrany w 1911.
Zbudowany stocznia Scott & Co , numer stoczniowy 23
W 1857 mam wlascieile Walter Buchman & others, Glasgow
2360brt 1176nrt 305x38x25 (glebokosc) stop 530nKM
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Dzięki.
Dla uzupełnienia źródeł informacji dodam jeszcze, że podane przeze mnie parametry tonażowe i moc silnika pochodzą z Lloyda. Natomiast Francuzi określali moc (po przejęciu) jako 500 koni nominalnych.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6846
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Krzysztof Gerlach pisze: Moselle – żelazny transportowiec śrubowy zbudowany w Wielkiej Brytanii w 1859, kupiony przez Francuzów w tym samym roku. Tonaż 900 ton, wyporność 1970 ton, wymiary: 62,2 x 9,4 m. Silnik o mocy 120 koni nominalnych. Załoga: 54. Uzbrojenie: 4 działa. W latach 1862-63 brał udział w ekspedycji meksykańskiej (na pokładzie wybuchła epidemia żółtej febry). Skreślony z listy floty w 1887.
Jest duze parawdopodobienstwo ze jest to ex ELIZABETH JANE (ON 17879)
wod 11.12.1856 zbud 1857 J. & G.Thompson , Govan, Glasgow #31
858brt 700nrt 211,5x30,6x18,0 (glebokosc) stop 120nKM

wlasciciel William Marr
3.7.1858 J. & G.Thompson
24.7.1858 T.S.Beagbie
21.5.1859 w Brescie soprezdany Francuza
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6846
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Krzysztof Gerlach pisze:Dzięki.
Dla uzupełnienia źródeł informacji dodam jeszcze, że podane przeze mnie parametry tonażowe i moc silnika pochodzą z Lloyda. Natomiast Francuzi określali moc (po przejęciu) jako 500 koni nominalnych.
Krzysztof Gerlach
Jest roznica we francuskich i angielskich koniach nominalnych, gdzies niedawno mialem to w reku.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6846
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Nastepnym transportowcem nierozwiazanym dla mnie do tej pory jest
- ale zajmowaqlem sie tym cos 30 lat temu
WEZER zbud 1857
2500t (tonaz) 600nKM
takze
3017t 1200KM (chyba iKM)
zakupiony 1859
16.01.1861 zalanal na morzu chinskim.

I jak juz JAPON ex JAPAN (ON25090)
wod 1857 zbud 1858 Caird& Co..,Greenock #57
2667.08brt 1813.63nrt 320,6x40,0x17,4 stop 400nKM
zbud dla H.F.Tiarks, Greenock
10.1.1860 sprzedany Francuzom
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity AVENANT 1670).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Avenant – 16-działowa fluita zbudowana w Tulonie, zwodowana w lipcu 1671. Tonaż 400 ton, wymiary: 109’ x 26’6” (lub 27’6”) x 13’. W 1679 wzięła udział w wyprawie do Algierii i Tunisu (w eskadrze Tourville’a), uczestniczyła 18-24.05.1684 w bombardowaniu Genui (eskadra Duquesne’a). Przebudowana w Breście w 1696 przez Blaise Pangalo na 42-działowy liniowiec 4 rangi (fregato-liniowiec, fregata 1 rzędu), ponownie spuszczony na wodę w listopadzie. Załoga: 160-200. Uzbrojenie: 18 x 12-f, 18 x 6-f i 6 x 4-f (albo na pokładzie dolnym 10 x 12-f i 12 x 8-f, na górnym 20 x 6-f). W 1701 okręt ten stacjonował w Rochefort, uważany za dobry żaglowiec. Kiedy w grudniu 1704 służył w Gabonie jako statek niewolniczy towarzystwa Compagnie Assiento, został niechcący podpalony świecą przez subiekta szukającego alkoholu i spłonął 8.12.1704 razem z 460 niewolnikami.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity CHARENTE (1693).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Charente – fluita 34-działowa zbudowana w Rochefort. Tonaż 600 ton, wymiary: 115’ (lub 115’8”) x 30’ (lub 39’2”). Projektant Morineau. Uzbrojenie: 2 x 18-f, 12 x 12-f, 20 x 6-f. Oceniana w 1696 jako kiepski żaglowiec. Wynajęta spółce Compagnie du Capitaine Nègre dla przewozu zboża z Tunezji do Hawru. Zatonęła w nocy z 21 na 22.03.1699 niedaleko Porto Farina w Tunezji (dowódca André Daniel). Skreślona z listy floty dopiero w 1700. Drewno z wraka sprzedano w 1702 bejowi Tunisu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Co do francuskiego transportowca śrubowego Weser (wspomniany przez AvM), to Jean-Michel Roche podaje następujące informacje:

Zbudowany przez stocznię Palmer Bros & Co w Jarrow-on-Tyne, zwodowany 21.10.1858.
Zbudowany na rachunek Norddeutscher Lloyd. W pierwszy rejs na trasie Bremen – Nowy Jork wyruszył 4.12.1858, w ostatni – 1.07.1859. W 1859 kupiony przez francuską marynarkę wojenną. Wyposażony w Cherbourgu 17.12.1859. Odtąd tonaż 2100 ton. Silnik o mocy 500 koni nominalnych. Załoga: 145. Uzbrojenie: 4 działa. W 1860 przewiózł do Kochinchiny kanonierki nr 20 i 26. Rozbił się na skale u wejścia do Zatoki Syjamskiej 16.01.1861. Oficjalnie skreślony z listy floty 25.04.1861.
Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity BALEINE (1682).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Baleine – fluita 16-działowa zbudowana w Tulonie. Tonaż między 500 a 700 ton, wymiary: 115’ x 27’ x 13’. Projektant François Coulomb. Załoga: 60. Uzbrojenie: 8 x 18-f, 1 x 12-f, 5 x 8-f, 1 x 3-f, 1 x 2-f. Uczestniczyła w bombardowaniu Genui (eskadra Duquesne’a) 18-26.05.1684. W 1710 wyposażona w Tulonie i Marsylii przez tamtejszych kupców, którzy weszli w spółkę z królem i wysłali fluitę w rejs handlowy do Aleksandrii. W czasie rejsu powrotnego ścigana w sierpniu 1710 przez angielskie okręty, wyrzuciła się na brzeg przy Port-Cros i została spalona przez własną załogę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity BIENVENU (1670).
Uwagi do Charente: Charente zakupiony 11.08.1862 przez marynarkę francuską został zbudowany w stoczni William Pile, Jr., Monkwearmouth, Wielka Brytania (nr. st. 6). 29.05.1862 wodowany (842 BRT). Być może budowany dla armatora cywilnego i odkupiony przez Francuzów albo zbudowany na francuskie zamówienie ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
ODPOWIEDZ