Statek na lody i nie tylko

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Piotr S.
Posty: 2415
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Statek na lody i nie tylko

Post autor: Piotr S. »

Budowa nowego, europejskiego statku do badań polarnych nabiera tempa.

Zaprezentowano właśnie projekt techniczny statku dla którego przewidziano nazwę Aurora Borealis.

http://www.eri-aurora-borealis.eu/en/ab ... s_project/

Przeznaczony dla niemieckiego Alfred Wegener Institute for Polar and Marine Research (AWI) statek będzie łączył w sobie funkcję „prawdziwego” lodołamacza, statku wiertniczego i uniwersalnego statku badawczego zdolnego do całorocznego operowania we wszystkich rejonach polarnych.

Będzie to niewątpliwie najbardziej zaawansowany statek badawczy jaki kiedykolwiek zbudowano, a jego koszt jest wstępnie szacowany na kwotę aż 650 mln Euro.

Budowa statku powinna rozpocząć się w 2012 roku, a w swój pierwszy rejs powinien on wyruszyć w 2014 roku.
http://www.portalmorski.pl/caly_artykul.php?ida=11466

Bardzo ciekawy statek o to jego dane

Technical details compact


• Diesel-electric icebreaker with 81 MW propulsion power
• Highest classification for icebreakers
• Twin hull
• Two moon pools 7 x 7 m each
• Dynamic Positioning System
• Deep-sea drilling under a closed sea-ice cover
• Drilling rig: max. 5,000 m water depth and 1,000 m core
• Riserless drilling technology
• Modularized mobile laboratory systems - mission specific laboratories

Length over all: 199.85 m
Moulded beam width: 49 m
Draught: 13 m
Max. speed in open water: 15.5 kn
Cruising speed in open water: 12 kn

Personnel (crew, scientists and helicoptercrew): 120
Expedition duration: max. 90 days

W Naszym Morzu jest wzmianka ,że być może Polska Akademia Nauk zdecyduje sie na statek transportowo badawczy ,przyznam ,że wstępny plan tego statku jest nie głupi .
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Statek na lody i nie tylko

Post autor: Adam »

Piotr S. pisze: W Naszym Morzu jest wzmianka ,że być może Polska Akademia Nauk zdecyduje sie na statek transportowo badawczy ,przyznam ,że wstępny plan tego statku jest nie głupi .
To jest utopia bardzo "specyficznego" człowieka jakim jest Rakusa - Suszczewski. Poczytaj uważnie między wierszami. Utrzymywanie własnego statku zaopatrzeniowego do obsługi tylko jednej stacji antarktycznej nie ma żadnych podstaw ekonomicznych, takiego statku nie mają znacznie bogatsze kraje, mające po kilka stacji. W ten rejon pływa tyle różnych jednostek zaopatrzeniowych czy badawczych, które chętnie realizują dodatkowo zadania zaopatrywania naszej stacji. Do tego z reguły robią to znacznie taniej niż gdyby użyć proponowanego statku. Problemem który może jednak "chwycić" politycznie jest to, że najwięcej statków i najniższe stawki mają Rosjanie. Jakoś cały świat z ich usług korzysta i nikomu to nie przeszkadza, ale w Polsce jest to oczywiście problem.

Budowa takiego statku byłaby wyrzucaniem pieniędzy w błoto, tym bardziej, że polska nauka znacznie pilniej potrzebuje innych statków. Przede wszystkim IO PAN potrzebuje następcy Oceanii, istniejący projekt Oceania II od lat jest "obcinany", a Instytut ciągle męczy się na malutkiej, "tymczasowej" Oceance. MIR także potrzebuje czegoś większego i lepiej przystosowanego do prowadzonych badań niż awaryjnie projektowana i budowana w kryzysowych latach "przełomu" Baltica. Te instytucje prowadzą intensywne i realne badania, a ich statki większość czasu są w morzu. Natomiast proponowany statek na lata "przejadłby" środki na budowę jakiejkolwiek innej jednostki, będąc wykorzystywanym głównie do zaopatrywania jednej stacji badawczej na końcu świata. Która to stacja bez tego statku nie może narzekać na brak zaopatrzenia.
Dobrze, że są tacy wizjonerzy jak Rakusa (wszak to w dużej części dzięki niemu istnieje stacja Arctowskiego), ale czasem ich pomysły są strzałem we własną nogę całego środowiska.
Piotr S.
Posty: 2415
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Post autor: Piotr S. »

Jak ma wyglądać Oceania II ?
Kto i kiedy ma ja zbudować ?
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

Wstępny projekt koncepcyjny istnieje "gdzieś" w IO PAN od co najmniej 10 lat. Jednak jak na razie nic poza projekt koncepcyjny nie wyszło, bo nie ma kto statku finansować. A jak nie ma kasy to i nie ma kto budować.
Zresztą były i inne pomysły na nowy statek, łącznie z zakupem jednostki używanej, kiedyś była chyba nawet mowa o konkretnym statku niemieckim, ale jakim - nie mam pojęcia.
Bo rzeczywistość jest taka, że nawet 20-30 letni statek niemiecki stanowiłby gwałtowny skok jakościowy polskiej floty naukowej, w odniesieniu do tego co dziś musi "udawać" statki badacze (poza Imorem, bo ten faktycznie jest z innej, jak "nie naszej" bajki).
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: polsteam »

Adam pisze:...poza Imorem, bo ten faktycznie jest z innej, jak "nie naszej" bajki.

koncepcyjnie i wyposażeniowo, to pewnie faktycznie jest on z innej bajki (na tle reszty), ale jeżeli chodzi o skalę / wielkość to juz jak najbardziej nasza biedna, zaściankowa skala... :)
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

Wielkość wynika wyłącznie z przeznaczenia statku - projektowany był pod kątem prac na wodach przybrzeżnych, płytkich (łącznie z Zalewami). Stąd układ katamarana i taka a nie inna wielkość. Jest to naprawdę statek mądrze zaprojektowany do konkretnych zadań, które wypełnia znakomicie. I co ważne, nie jest wykorzystany do prowadzenia badań do których się nie nadaje, może poza awanturą z Orłem, bo na otwarte Morze Północne to ten statek się nie nadaje.
Zresztą duży nie znaczy lepszy, mało który "uniwersalny", lub "pełnomorski" statek badawczy "na Bałtyk" ma więcej niż 50 - 65 metrów długości i jest to wielkość optymalna.


A wracając do zaopatrzeniowca arktycznego, to spokojnie wypatrzyłoby dla nas coś takiego jak Grigoriy Mikheev - mały, zgrabny, sprawdzony (woził zaopatrzenie na Arctowskiego), a Rosjanie mają takich kilka i chyba coś jest na sprzedaż. Tylko, że to powinno być przedsięwzięcie komercyjne, a ew. armator powinien mieć pomysł co robić z tym statkiem przez pozostałe pół roku.
Piotr S.
Posty: 2415
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Post autor: Piotr S. »

Panowie czy możecie wykazać kto i jakimi statkami dysponuje na bałtyku
dla zobrazowania sytuacji w jakim miejscu sie znajdujemy .
W sumie to szkoda bo w budowie jednostek badawczych mieliśmy dobrą pozycje , i szkoda też ,że ten potecjał został zmarnowany, wielka szkoda.
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: polsteam »

Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

To jest chyba najwiarygodniejsze źródło informacji: http://www.researchvessels.org/

Z reguły większość krajów bałtyckich ma jedną, większą jednostkę i kilka mniejszych.

Szwedzi mają Argosa, Finowie Arandę, Duńczycy Danę, Rosjanie Sztokmana, Litwini Vejasa, natomiast Niemcy całe multum statków, wielokrotnie więcej niż wszystkie kraje bałtyckie razem wzięte. My "na oko" nie wyglądamy źle w zestawieniach, ale każdy z naszych statków to "szalony sen" projektanta któremu wydawało się, że wie jak ma wyglądać statek badawczy. W efekcie wszystkie razem mają potencjał mniejszy od np. niemieckiego Alkora. Choć trzeba pamiętać też o specjalizacji - Baltica jest np. jednym z niewielu statków mogących prowadzić szacowanie akustyczne zasobów ryb i prowadzić połowy kontrolne, stąd regularnie jest czarterowana przez Łotyszy, Estończyków a nawet Finów.
Piotr S.
Posty: 2415
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Post autor: Piotr S. »

To nie samowite na tym wykresie widać ,że takie państwo jak Ukraina nie posiada rzadnej jednoski http://www.rvinfobase.eurocean.org/char ... chartId=20
w tej klasie o tyle jest to ciekawe ,że co jak co to były ZSRR posiadał multum jednostej tych klas i dziwie sie ,że Ukraina nie dostała nic w spadku , nie samowite :o
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

A czy ktoś wie co się stało z MAZURKĄ niejakiego S. Johnsona, która wyszła z Polski jako jacht badawczy?
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

Marek T pisze:A czy ktoś wie co się stało z MAZURKĄ niejakiego S. Johnsona, która wyszła z Polski jako jacht badawczy?
Ha, pogooglałem i .. jest! W Japonii.

"Krzaki" straszne, ale to ten pierwszy z góry: http://www.dream-ferry.co.jp/reserve/

Wg. Equasisa:

IMO number : 5170472
Name of ship : OCEAN PRINCESS
Call Sign : JI3433
Gross tonnage : 232
Type of ship : Passenger Ship
Year of build : 1956
Flag : Japan
Status of ship : In Service
Last update : 2006-11-20


9999999 ISM Manager UNKNOWN
5081808 Ship manager S-PULSE DREAM FERRY 2-10, Minato-cho 1-chome, Shimizu-ku, Shizuoka Shizuoka Japan detail
5081808 Registered owner S-PULSE DREAM FERRY 2-10, Minato-cho 1-chome, Shimizu-ku, Shizuoka Shizuoka Japan
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: polsteam »

skończyła (no, chyba jeszcze "nie terminalnie" skończyła) w... Japonii

...u armatora promowego S-Pulse Dream Ferry z Shimizu, który pewnie ją eksploatuje jako czarterowy statek turystyczny i / lub bankietowy...


Mazurka nazywa się teraz Ocean Princess (od 1990 r.)


http://www.dream-ferry.co.jp/reserve/

http://ja.wikipedia.org/wiki/フ&# ... ンプリンセス.JPG

http://ja.wikipedia.org/wiki/エ&# ... ルスドリームフェリー



Event TimelineDate Significant Events
2005-01 Flagged by Japan
2004-09 Group Owner S-Pulse Dream Ferry
2003-00 Operater S-Pulse Dream Ferry, Owner S-Pulse Dream Ferry, Ship Manager S-Pulse Dream Ferry
1990-01 Flagged by Japan, Owner Shizuoka Kanko
1990-00 Name changed to OCEAN PRINCESS, Operater Shizuoka Kanko, Ship Manager Shizuoka Kanko
1982-00 LR Class Withdrawn
1978-00 LR Classed
1975-99 Operater Szkuner, Ship Manager Szkuner
1975-07 Status changed to In Service/Commission
1975-01 Owner Mazurka
1975-00 Name changed to Mazurka, Disclassed PR, Flagged by Cayman Islands, Operater Mazurka, Ship Manager Mazurka
1974-12 Status changed to Converting/Rebuilding
1974-01 Owner Szkuner
1956-04 Name changed to Jarzabek, Classed PR, Flagged by Poland, Status changed to In Service/Commission, Operater Deep Sea Fishing Co, Owner Deep Sea Fishing Co, Ship Manager Deep Sea Fishing Co
1956-01 Status changed to Launched
1955-01 Status changed to On Order/Not Commenced
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: polsteam »

ale Ty szybki jesteś, Adam ;)
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

polsteam pisze:ale Ty szybki jesteś, Adam ;)
Obaj jesteście szybcy - dzięki.

Dwa albo trzy lata temu szukałem jej w guglach, bez skutku. Napisałem nawet do Amerykanów (znalazłem jakąś oficjalną stronę o statkach badawczych - NOAA, czy coś takiego - ale tam twierdzilli, że takiego statku nie znają. Jeszcze raz dziękuję.
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: polsteam »

Marek T pisze:
polsteam pisze:ale Ty szybki jesteś, Adam ;)
Obaj jesteście szybcy - dzięki.

Dwa albo trzy lata temu szukałem jej w guglach, bez skutku. Napisałem nawet do Amerykanów (znalazłem jakąś oficjalną stronę o statkach badawczych - NOAA, czy coś takiego - ale tam twierdzilli, że takiego statku nie znają. Jeszcze raz dziękuję.

możliwe, że z tą "naukowością" Mazurki to była naciągana sprawa...

albo tylko na tej zasadzie był to statek "badawczy" czy "naukowy", że właściciel miał zamiar (może nawet tak promował statek) udostępniać jednostkę m.in. albo głównie pod czartery "naukowo-badawcze"...
ODPOWIEDZ