Francuskie okręty spod żagla i pary (5)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Rusé – żaglowy bryg 2 klasy zbudowany przez Baudeta w Paimboeuf, zwodowany 3.06.1848. Wyporność 298 ton, wymiary: 30,50 x 8,40 x 4,15 m (zanurzenie średnie 3,45 m). Projektant Hippolyte Prétot. Załoga: 92-93. Uzbrojenie pierwotne: 8 lub 10 dział; od 1849 sześć dział haubicznych 16 cm. 1850-1851 służył w Afryce Zach. W latach 1850-1855 klasyfikowany także jako bryg-awizo. Skreślony z listy floty w 1857. Rozebrany przed 1865.
Robuste – żelazny holownik bocznokołowy (awizo-holownik) zbudowany przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerraneé w La Seyne-sur-Mer, zwodowany w 1861. Wyporność 720 ton, silnik o mocy 150 koni nominalnych. W latach 1865-90 pomocnicza jednostka portowa w Tulonie. W okresie 1890-1900 w rezerwie. Wycofany w 1900, wystawiony na sprzedaż w Tulonie w 1901.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Robuste – żelazny holownik bocznokołowy (awizo-holownik) zbudowany przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerraneé w La Seyne-sur-Mer, zwodowany w 1861. Wyporność 720 ton, silnik o mocy 150 koni nominalnych. W latach 1865-90 pomocnicza jednostka portowa w Tulonie. W okresie 1890-1900 w rezerwie. Wycofany w 1900, wystawiony na sprzedaż w Tulonie w 1901.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Skreslony 7.12.1900Krzysztof Gerlach pisze: Robuste – żelazny holownik bocznokołowy (awizo-holownik) zbudowany przez firmę Forges et Chantiers de la Méditerraneé w La Seyne-sur-Mer, zwodowany w 1861. Wyporność 720 ton, silnik o mocy 150 koni nominalnych. W latach 1865-90 pomocnicza jednostka portowa w Tulonie. W okresie 1890-1900 w rezerwie. Wycofany w 1900, wystawiony na sprzedaż w Tulonie w 1901.
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity DANUBLE (1761).
Panie Krzysztofie, kiedyś opisując losy okrętu liniowego ALEXANDRE (28.02.1771) nadmienił Pan, że został zdobyty przez Anglików 12.12.1782 uzbrojony "en flute" (i wg źródeł angielskich noszący wówczas nazwę MENAGERE) i następnie był używany przez Anglików jako okręt VI klasy ALBEMARLE (jednak w kwestii zdobycia i używania w marynarce brytyjskiej prawdopodobnie mieszane są dane dwóch różnych jednostek). Jeśli to możliwe, proszę o opis danych i losów tego liniowca w służbie angielskiej.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity DANUBLE (1761).
Panie Krzysztofie, kiedyś opisując losy okrętu liniowego ALEXANDRE (28.02.1771) nadmienił Pan, że został zdobyty przez Anglików 12.12.1782 uzbrojony "en flute" (i wg źródeł angielskich noszący wówczas nazwę MENAGERE) i następnie był używany przez Anglików jako okręt VI klasy ALBEMARLE (jednak w kwestii zdobycia i używania w marynarce brytyjskiej prawdopodobnie mieszane są dane dwóch różnych jednostek). Jeśli to możliwe, proszę o opis danych i losów tego liniowca w służbie angielskiej.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Dla zainteresowanych:
"Traité élémentaire des appareils à vapeur de navigation"
http://books.google.com/books?id=93IUAAAAQAAJ&hl=pl
"Traité élémentaire des appareils à vapeur de navigation"
http://books.google.com/books?id=93IUAAAAQAAJ&hl=pl
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Orne – śrubowy transportowiec do przewozu koni, zbudowany w stoczni Chaigneau et Bichon (potem braci Bichon) w Lormont nad Żyrondą, zwodowany 26.09.1862. Wyporność 3900 ton, wymiary: 83,8 x 13 x 5 m. Silnik o mocy 300 koni nominalnych. Trójmasztowy bark. Projektant Guesnet. Załoga: 215. Uzbrojenie: 4 działa. W okresie 1863-1864 pływał do Sajgonu. W 1873 przekształcony w statek do transportu skazańców (zabierał 600). W latach 1873-1876 woził ich do Nowej Kaledonii i Gujany. Uczestniczył w zdobyciu Sfax 16.07.1881. Ponownie woził skazańców do Indii Zach. do 1888. W 1889 skierowany na Ocean Indyjski, w 1890 ponownie do Gujany. Skreślony z listy floty w 1891 i w tym samym roku rozebrany w Rochefort.
Serpent – żelazne awizo bocznokołowe zbudowane w Nantes, zwodowane w 1871. Wyporność 250 ton, silnik o mocy 30 koni nominalnych. Załoga: 36. Uzbrojenie: 2 działa. W latach 1872-1879 zaliczane do eskadry Lorient, ale w okresie 1876-78 stacjonowało w Gujanie. Skreślone z listy floty w 1880.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Serpent – żelazne awizo bocznokołowe zbudowane w Nantes, zwodowane w 1871. Wyporność 250 ton, silnik o mocy 30 koni nominalnych. Załoga: 36. Uzbrojenie: 2 działa. W latach 1872-1879 zaliczane do eskadry Lorient, ale w okresie 1876-78 stacjonowało w Gujanie. Skreślone z listy floty w 1880.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Danube (a nie Danuble) – fluita, którą Famin zbudował w Hawrze, zwodowana w czerwcu 1761. Nośność 666-665 ton, tonaż 710 ton, wyporność około 1350 ton, wymiary: 145’ x 32’6”. Projektant Jean-Joseph Ginoux. Załoga: 157-193. Uzbrojenie: 4 do 14 x 12-f i 20 x 8-f. W 1765 w ekspedycji do Maroka. Skreślona z listy floty w 1767 lub 1769. Od 1771 do 1785 hulk nożycowy w Rochefort.
Alexandre – Ménagère – Albemarle – nic się nie zmieniło. Nadal twierdzę, że w wielu opracowaniach francuskich i angielskich panuje tu pomieszanie jednostek. Wynika ono z faktu, że 12.12.1782 w pobliżu przylądka Ortegal brytyjski okręt 44-działowy Mediator zdobył trzy francuskie żaglowce wyposażone w charakterze transportowców – Alexandre, Eugène, Ménagère. Ponieważ mniej więcej w tym samym czasie zniknął z floty francuskiej liniowiec Alexandre, zaś zdobyty Ménagère Anglicy przemianowali na Albemarle (Albermarle), niektórym [np. Roche] dało to asumpt do twierdzenia, że wyposażony „en flute” okręt liniowy Alexandre stał się w Royal Navy jednostką 6 rangi Albemarle. Innym [np. Lyon], że prawdopodobnie nazwę tę otrzymała po zdobyciu francuska fluita Ménagère z 1776. Ale nie wydaje się, aby którekolwiek z tych twierdzeń odpowiadało prawdzie.
Na Albemarle Brytyjczycy rzeczywiście przemianowali ex-francuską fluitę Ménagère, ale taką, którą zdobyli już w 1779 i która była inną jednostką niż fluita Ménagère z 1776 r.
Zdobyty 12.12.1782 żaglowiec Alexandre był zwykłym, uzbrojonym transportowcem.
Liniowiec Alexandre zniknął z floty francuskiej po 1782 roku, ale dlatego, że w styczniu 1783 – z powodu wybuchu na pokładzie groźnej epidemii – został spalony i zatopiony na redzie Ile de France. Nie miał więc żadnych danych ani losów w angielskiej służbie, bowiem się do niej nie dostał.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Alexandre – Ménagère – Albemarle – nic się nie zmieniło. Nadal twierdzę, że w wielu opracowaniach francuskich i angielskich panuje tu pomieszanie jednostek. Wynika ono z faktu, że 12.12.1782 w pobliżu przylądka Ortegal brytyjski okręt 44-działowy Mediator zdobył trzy francuskie żaglowce wyposażone w charakterze transportowców – Alexandre, Eugène, Ménagère. Ponieważ mniej więcej w tym samym czasie zniknął z floty francuskiej liniowiec Alexandre, zaś zdobyty Ménagère Anglicy przemianowali na Albemarle (Albermarle), niektórym [np. Roche] dało to asumpt do twierdzenia, że wyposażony „en flute” okręt liniowy Alexandre stał się w Royal Navy jednostką 6 rangi Albemarle. Innym [np. Lyon], że prawdopodobnie nazwę tę otrzymała po zdobyciu francuska fluita Ménagère z 1776. Ale nie wydaje się, aby którekolwiek z tych twierdzeń odpowiadało prawdzie.
Na Albemarle Brytyjczycy rzeczywiście przemianowali ex-francuską fluitę Ménagère, ale taką, którą zdobyli już w 1779 i która była inną jednostką niż fluita Ménagère z 1776 r.
Zdobyty 12.12.1782 żaglowiec Alexandre był zwykłym, uzbrojonym transportowcem.
Liniowiec Alexandre zniknął z floty francuskiej po 1782 roku, ale dlatego, że w styczniu 1783 – z powodu wybuchu na pokładzie groźnej epidemii – został spalony i zatopiony na redzie Ile de France. Nie miał więc żadnych danych ani losów w angielskiej służbie, bowiem się do niej nie dostał.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Troche waznych poprawekAvM pisze:Pisalem po nocy,Krzysztof Gerlach pisze: Jednostki wymienione na str.204 nie są "z La Seine", tylko pływały po Sekwanie.
Wspomina się tam, że Remorqueur był w służbie (na Sekwanie, a nie w ogóle!) nie "6.1826 DO 7.1826", tylko 6.1826 ORAZ 7.1826 i zapewne właśnie wtedy holował te szalandy. To stwierdzenie w żaden sposób nie implikuje wycofania ze służby po lipcu 1826.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
ale chodzi o te same jednostki o ktorych pisalem, z Hawru , Rouen i Paryza.
Glownie pracujace na linii Hawr-Rouen ale tez Hawr-Paryz
HIRONDELLE wooden paddle tug
1825 Paris
61,61t 110x17,5x2,75ft
50nhp by Paris = 7kts
crew:7
11.1826 wodowany
1827 w sluzbie
still extant 1836, not more 1844 ?
before 1849 replaced by ian iron ship of 45nhp
Mozliwe ze L'HIRONDELLE byl juz zbudowany w 1823 r (160t, 50KM).
REMORQUEUR No.1 nazwyal sie REMORQUEUR , dopiero jak zbudowano daw nastepne zmienil nazwe, chyba w 1829, b w 1828 jeszcze mial stara nazwe.
Otoz HIRONDELLE byl jednym z pierwszych parowcow zelaznych
Aaron Manby zbudowal w 1821-2 pierwszy nazwany od niego AARON MANBY, drugim byl COMMERCE DE PARIS potem SEINE , HIRONDELLE i
CASIMIR (ex CHARLES X) . te 2 ostatnie byly zbudowane przez zaklady Manby, Wilson et Cie w Charenton i mialy podobno maszyny Cave, ale to jeszcze sprawdze.
Wynika ze SEINE , HIRONDELLE i CASIMIR byly jeszcze wymieniane w 1849 roku.
COMMERCE DE PARIS tez jest wymieniony ale jako drewniany. Nie wiem czy to ten sam.
Aaron Manby
http://en.wikipedia.org/wiki/Aaron_Manby
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Przy opisie fregaty szkolnej Melpomène napisał Pan, że była to ostatnia fregata żaglowa.
Jestem ciekaw na jakiej jednostce skończyła się "lista" francuskich brygów i który z nich był ostatni. A tak przy okazji w/g Pana, jakie jednostki przejęły ich rolę, już w "erze parowej".
Pozdrawiam Janusz.
Przy opisie fregaty szkolnej Melpomène napisał Pan, że była to ostatnia fregata żaglowa.
Jestem ciekaw na jakiej jednostce skończyła się "lista" francuskich brygów i który z nich był ostatni. A tak przy okazji w/g Pana, jakie jednostki przejęły ich rolę, już w "erze parowej".
Pozdrawiam Janusz.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Nie jestem pewny, który z francuskich brygów marynarki wojennej, bez pomocniczego napędu parowego, był ostatni, ale wydaje mi się, że jako ostatnie spłynęły na wodę dwie jednostki typu Genie, a mianowicie zwodowany w 1853 Beaumanoir (służył do 1883, istniał do 1904) oraz zwodowany w 1854 Zebre (służył do 1866).
Na drugie pytanie nie można sensownie odpowiedzieć. "Bryg" to tylko określenie żaglowca o dwóch klasycznie dzielonych masztach, z przeważającym ożaglowaniem rejowym na obu, ale gaflowym grotżaglem, stawianym bez pomocy dodatkowej kolumny. Tak otaklować można było prawie wszystko, poza największymi okrętami. Istniały wielkie różnice między możliwościami bojowymi i zastosowaniem wielkich, 20-działowych brygów wojennych, a właściwościami brygów-kanonierek, brygów-transportowców czy brygów-awizo. Zadania każdej z tych klas musiały zostać przejęte przez inne okręty z napędem mechanicznym.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Na drugie pytanie nie można sensownie odpowiedzieć. "Bryg" to tylko określenie żaglowca o dwóch klasycznie dzielonych masztach, z przeważającym ożaglowaniem rejowym na obu, ale gaflowym grotżaglem, stawianym bez pomocy dodatkowej kolumny. Tak otaklować można było prawie wszystko, poza największymi okrętami. Istniały wielkie różnice między możliwościami bojowymi i zastosowaniem wielkich, 20-działowych brygów wojennych, a właściwościami brygów-kanonierek, brygów-transportowców czy brygów-awizo. Zadania każdej z tych klas musiały zostać przejęte przez inne okręty z napędem mechanicznym.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Ménagère – statek cywilny eksploatowany w Bordeaux. Nośność 500 ton, wyporność około 900 ton, wymiary 117’ x 29’8” x 17’. Kupiony przez marynarkę królewską w maju 1779 i wprowadzony do służby jako fluita 24/28-działowa. Zdobyta przez Anglików 24.09.1779 w pobliżu San Domingo i wcielona do Royal Navy pod nazwą Albemarle (Albermarle), w charakterze 28-działowego okrętu 6 rangi (małej fregaty). Wykorzystywana intensywnie bojowo na wielu morzach do lipca 1783. Sprzedana 1.06.1784 w Portsmouth.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Albatros – żelazne awizo bocznokołowe zbudowane w Saint Denis nad Sekwaną, w stoczni firmy Claparède. Zwodowane w listopadzie 1881. Wyporność 580 ton, silnik o mocy 120 koni nominalnych. Wymiary: 54 x 7,7 x 2,4 m. Uzbrojenie: 2 dział. Zaprojektowane do stacjonowania w koloniach. W 1882 popłynęło do Dakaru. Służyło u wybrzeży Afryki. Zatonęło 29.11.1891 w pobliżu Batah.
Alcyon – żelazne awizo bocznokołowe zbudowane w Lorient. Wyporność 310 ton, silnik o mocy 55 koni nominalnych, jeden kocioł. Wymiary: 45 x 7,3 x 1,5 m. Prędkość 7 węzłów. Załoga: 40. Uzbrojenie: 2 x 65 mm, 4 x 37 mm. Stacjonowało w Kongo. Sprzedane na rozbiórkę w Lorient w 1905.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Alcyon – żelazne awizo bocznokołowe zbudowane w Lorient. Wyporność 310 ton, silnik o mocy 55 koni nominalnych, jeden kocioł. Wymiary: 45 x 7,3 x 1,5 m. Prędkość 7 węzłów. Załoga: 40. Uzbrojenie: 2 x 65 mm, 4 x 37 mm. Stacjonowało w Kongo. Sprzedane na rozbiórkę w Lorient w 1905.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity OROX (1733).
Panie Krzysztofie, podobno razem z Ménagère zakupiono w Bordeaux w maju 1779 też trzy inne żaglowce i także je wprowadzono do służby we francuskiej marynarce wojennej jako fluity, jeśli można zapytać, jakie to były jednostki i jakie były ich dane i losy ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opis danych i losów fluity OROX (1733).
Panie Krzysztofie, podobno razem z Ménagère zakupiono w Bordeaux w maju 1779 też trzy inne żaglowce i także je wprowadzono do służby we francuskiej marynarce wojennej jako fluity, jeśli można zapytać, jakie to były jednostki i jakie były ich dane i losy ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.