Francuskie okręty spod żagla i pary (5)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Renard – szebeka zbudowana w Tulonie, zwodowana 23.06.1762. Nośność, wyporność, załoga i uzbrojenie jak dla Singe, wymiary: 115’ x 26’ x 7’6”. Projektant Louis-Hilarion Chapelle. Sprzedana w Tulonie w marcu 1780.
Caméléon – szebeka zbudowana w Tulonie, zwodowana 27.07.1762. Nośność, wyporność, załoga i uzbrojenie jak dla Singe, wymiary: 115’ x 27’ x 10’. Projektant Claude Saucillon. Skreślona z listy floty w 1780.
Séduisant – szebeka zbudowana w Tulonie, zwodowana 14.07.1762. Nośność, wyporność, załoga i uzbrojenie jak dla Singe, wymiary: 115’ (albo 118’) x 28’2” x 10’. Projektant Jean-François Etienne. Skreślona z listy floty w 1780.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Caméléon – szebeka zbudowana w Tulonie, zwodowana 27.07.1762. Nośność, wyporność, załoga i uzbrojenie jak dla Singe, wymiary: 115’ x 27’ x 10’. Projektant Claude Saucillon. Skreślona z listy floty w 1780.
Séduisant – szebeka zbudowana w Tulonie, zwodowana 14.07.1762. Nośność, wyporność, załoga i uzbrojenie jak dla Singe, wymiary: 115’ (albo 118’) x 28’2” x 10’. Projektant Jean-François Etienne. Skreślona z listy floty w 1780.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Coche – w oryginale fluita handlowa Saint Jean Baptiste, zbudowana w Marsylii, zwodowana w 1677. Tonaż 500-520 ton. Pływała do Ameryki, na Antyle w 1677 i 1678. Kupiona przez marynarkę królewską wiosną 1679 i przemianowana na Coche jesienią. Załoga: 42-65. Uzbrojenie: 20 dział. W styczniu 1684 wynajęta Królewskiej Kompanii Indii Wschodnich za opłatą 1500 liwrów miesięcznie. W lipcu lub sierpniu 1687 kupiona przez tę kompanię za 31787 liwrów. Odtąd znów statek cywilny. W maju 1689, nie wiedząc o wybuchu nowej wojny, zawinęła do zatoki przy Przylądku Dobrej Nadziei, i 5.05.1689 została zajęta przez Holendrów. Ci wcielili ją do swojej marynarki wojennej pod nazwą Africa.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Règle – fluita 14-działowa zbudowana w Holandii (nowa w 1694); być może holenderski żaglowiec Regel, być może hiszpański Nostra Senora de Regla. Zdobyta przez Francuzów w lutym 1694 i wcielona do francuskiej marynarki wojennej pod nową nazwą. Tonaż 200-250 ton, wymiary: 92’ x 22’6” x 9’10”. Załoga: ponad 30. Uzbrojenie: 4 x 8-f i 10 x 4-f. Skreślona z listy floty w 1696.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Turquoise – tonaż 300 ton, wymiary (francuskie): 95’ x 24’ x 11’. Załoga: 35-86. Uzbrojenie: 14 x 8-f, 8 x 4-f.
Fregata zbudowana w Holandii w 1689, zdobyta przez Francuzów w maju 1691, wcielona do ich marynarki wojennej pod nazwą Saint Jerome albo Saint Gerosme. Przemianowana na Turquoise w kwietniu 1692. Przekształcona we fluitę 14-działową (14 x 4-f) w 1699, przekształcona w brander (46 ludzi, 6 dział) w kwietniu 1704. Brał udział w bitwie pod Velez-Malagą 24.08.1704. Od 1705 lub 1706 hulk. Sprzedany około 1717 lub już w 1711.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Fregata zbudowana w Holandii w 1689, zdobyta przez Francuzów w maju 1691, wcielona do ich marynarki wojennej pod nazwą Saint Jerome albo Saint Gerosme. Przemianowana na Turquoise w kwietniu 1692. Przekształcona we fluitę 14-działową (14 x 4-f) w 1699, przekształcona w brander (46 ludzi, 6 dział) w kwietniu 1704. Brał udział w bitwie pod Velez-Malagą 24.08.1704. Od 1705 lub 1706 hulk. Sprzedany około 1717 lub już w 1711.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Chasse, Découverte – zbudowane w Tulonie tzw. pół-galery albo galioty wiosłowe. Projektant Augustin Scolaro. Nośność 75 ton, wyporność około 100 ton, wymiary: 98’ x 13’2” x 6’10”. Załoga: 150-200. Uzbrojenie: 3 działa (3 x 4-f albo 1 x 6-f i 2 x 2-f). Skonstruowane na wzór jednostek, które Scolaro budował wcześniej na Malcie. Wyposażone do służby dopiero w kwietniu 1747 i odtąd używane jako holowniki portowe (zatrudnione w holowaniu liniowców na redzie i wewnątrz portu w Tulonie).
Wbrew nazwie, pół-galera nie była ani połową zwykłej galery, ani jakąś hybrydą galery i innej jednostki. Chodziło o normalną, typową galerę, czasem małą (jednomasztową, z żaglem łacińskim, z jednym wioślarzem u każdego wiosła, z 16 wiosłami na burcie), a niekiedy całkiem dużą (trójmasztową, z ożaglowaniem łacińskim, 20 wiosłami na burcie, trzema wioślarzami przy każdym wiośle). Tyle tylko, że w każdym przypadku była to galera mniejsza od największych, wojennych galer królewskich. Uzbrojenie wyłącznie na dziobie, strzelające tylko do przodu. Sądząc po długości, pół-galery typu Chasse należały chyba do grupy dużych.
Chasse – zwodowana 13.08.1742 pod nazwą „Pół-galera Nr 1”. Przemianowana w listopadzie 1742 na Chasse. Skreślona z listy floty w Tulonie w 1770.
Découverte – zwodowana 2.10.1742 pod nazwą „Pół-galera Nr 2”. Przemianowana w listopadzie 1742 na Découverte. Skreślona z listy floty w Tulonie w 1770 lub 1771.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Wbrew nazwie, pół-galera nie była ani połową zwykłej galery, ani jakąś hybrydą galery i innej jednostki. Chodziło o normalną, typową galerę, czasem małą (jednomasztową, z żaglem łacińskim, z jednym wioślarzem u każdego wiosła, z 16 wiosłami na burcie), a niekiedy całkiem dużą (trójmasztową, z ożaglowaniem łacińskim, 20 wiosłami na burcie, trzema wioślarzami przy każdym wiośle). Tyle tylko, że w każdym przypadku była to galera mniejsza od największych, wojennych galer królewskich. Uzbrojenie wyłącznie na dziobie, strzelające tylko do przodu. Sądząc po długości, pół-galery typu Chasse należały chyba do grupy dużych.
Chasse – zwodowana 13.08.1742 pod nazwą „Pół-galera Nr 1”. Przemianowana w listopadzie 1742 na Chasse. Skreślona z listy floty w Tulonie w 1770.
Découverte – zwodowana 2.10.1742 pod nazwą „Pół-galera Nr 2”. Przemianowana w listopadzie 1742 na Découverte. Skreślona z listy floty w Tulonie w 1770 lub 1771.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Bretonne – galera zbudowana w Breście, zwodowana 20.10.1755. Nośność 280 ton. Wymiary: 149’ x 21’. 255 wioślarzy przy 25/26 ławkach na każdą burtę. Uzbrojenie teoretyczne (prawdopodobnie nigdy nie zainstalowane): 5 dział. Projektant Claude Saucillon. Skonstruowana dla służenia w charakterze holownika. Najczęściej wykorzystywana jako pomocnicza jednostka portowa. Od 1762 transportowiec. W 1765 wycofana i wkrótce rozebrana (we wrześniu w trakcie rozbiórki) w Breście.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Amazone – galera zbudowana w Breście, zwodowana 10.02.1751. Nośność 200 ton, wyporność 300 ton. Wymiary: 146’ x 19’ x 6’6”. 255 wioślarzy przy 25/26 ławkach na każdą burtę. Uzbrojenie teoretyczne (prawdopodobnie nigdy nie zainstalowane): 1 x 36-f i 2 x 18-f. Projektant Reynoir. Służyła jako holownik. Od 1762 lub 1763 transportowiec. W 1763 albo 1764 skreślona z listy floty.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Dauphine, Reine – wg współczesnych opracowań żadna z 1732
.
Dauphine – galera zbudowana w Tulonie lub Marsylii, zwodowana 15.09.1736 (nie 1732, jak podawał kiedyś Vichot) pod nazwą (określeniem) Patronne. Nośność 277 ton, wyporność około 450 ton, długość 163’. Projektanci: bracia Reynoir. Na burcie 28 lub 29 ławek wioślarskich. Załoga: 173 oficerów i marynarzy oraz 402 galerników. Uzbrojenie: 1 x 36-f, 2 x 18-f, 2 x 4-f. Woziła księżniczki i służyła jako holownik. Przemianowana na Dauphine w styczniu 1749. Wycofana z eksploatacji w 1767 i przekształcona w hulk skazańców w Tulonie. Od 1784 używana jako szpital. Przemianowana na Espérance w październiku 1792. Ostatni raz wspominana w 1793.
Reine – galera zbudowana w Marsylii, zwodowana w sierpniu 1733 pod nazwą (określeniem) Réale. Nośność około 280 ton, wyporność około 450 ton, wymiary: 164’ x 21’ x 8’7,5”. Projektant Pierre Chabert. Na burcie 28 lub 29 ławek wioślarskich. Załoga: 210-212 oficerów i marynarzy oraz 402 galerników. Uzbrojenie: 1 x 36-f, 2 x 18-f, 2 x 4-f. Woziła królewny i służyła jako holownik. Przemianowana na Reine w styczniu 1749. Wycofana z eksploatacji w 1755 i przekształcona w hulk w Tulonie. Ostatni raz wspominana w 1773.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

Dauphine – galera zbudowana w Tulonie lub Marsylii, zwodowana 15.09.1736 (nie 1732, jak podawał kiedyś Vichot) pod nazwą (określeniem) Patronne. Nośność 277 ton, wyporność około 450 ton, długość 163’. Projektanci: bracia Reynoir. Na burcie 28 lub 29 ławek wioślarskich. Załoga: 173 oficerów i marynarzy oraz 402 galerników. Uzbrojenie: 1 x 36-f, 2 x 18-f, 2 x 4-f. Woziła księżniczki i służyła jako holownik. Przemianowana na Dauphine w styczniu 1749. Wycofana z eksploatacji w 1767 i przekształcona w hulk skazańców w Tulonie. Od 1784 używana jako szpital. Przemianowana na Espérance w październiku 1792. Ostatni raz wspominana w 1793.
Reine – galera zbudowana w Marsylii, zwodowana w sierpniu 1733 pod nazwą (określeniem) Réale. Nośność około 280 ton, wyporność około 450 ton, wymiary: 164’ x 21’ x 8’7,5”. Projektant Pierre Chabert. Na burcie 28 lub 29 ławek wioślarskich. Załoga: 210-212 oficerów i marynarzy oraz 402 galerników. Uzbrojenie: 1 x 36-f, 2 x 18-f, 2 x 4-f. Woziła królewny i służyła jako holownik. Przemianowana na Reine w styczniu 1749. Wycofana z eksploatacji w 1755 i przekształcona w hulk w Tulonie. Ostatni raz wspominana w 1773.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa