Zarówno GENETIV (po wojnie polski statek SKARGA), jak i FORTUNA wchodziły w skład niemieckiej Weichselflottille (w latach 1915-1916). Oba były tylnokołowcami. GENETIV był zbudowany w 1898 roku w stoczni Johannsena w Gdańsku (wówczas Danzig); własność Bromberger Schleppschiffahrt AG (47,0x6,90x0,95 m, 250 KM). Parostatek FORTUNA był zbudowany w 1882 roku w gdańskiej stoczni (Danziger Schiffwerft) Dervienta i był własnością B.Voigta z Gdańska (45,0x6,90x0,80 m; 480 KM).
JB
Parowiec to CASTOR z Łucka (20,09x3,88x0,7/1,1 m; 60 KM), zaś ślizgacz (wówczas zwany ślizgowcem lub gliserem), kierowany przez dowódcę Flotylli, prawdopodobnie był zbudowany w Modlinie, a nie w Pińsku (nie było tam warsztatów szkolnych MW!).
JB
Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Mam jeszcze jedno pytanie. Kto steruje tym gliserem. Oficer z przodu (z kierownicą) czy tęż marynarz na rufie (z rumplem).