Strona 9 z 16

: 2004-02-23, 20:17
autor: karol
wiesz mitoko, ale ten dolny bardziej mi sie podoba...taki życiowy :)

: 2004-02-24, 15:02
autor: seawolf
Musi dostac co najmniej jeszcze jedna lufe.
A tak poza tym, jesli modernizowano by wiekszosc okretow po innych flotach, to pewnie nie budowano by nowych. I pytanie z czym isc lepiej na wojne, z dwoma starymi Wiesbadenami, czy jednym nowym KL....

: 2004-02-24, 16:11
autor: shigure
... budowano by budowano , choćby po to aby zastąpić stare i modernizowane ( bo jak długo można coś modernizować ) ...
No i osobiście stawiałbym jednak na jeden nowy niż dwa stare ( w tym wypadku ) ...

: 2004-02-24, 17:05
autor: Mitoko
Panowie - pamiętajcie o realiach - PLEASE - jakbyśmy dostali 2 sztuki do wykończenia to kto by się szarpał na projektowanie i budowanie nowego w I-ej połowie lat '20-ych ??

A tak na marginesie - narysowałem wczoraj pancernik dla Smoka :lol:

: 2004-02-24, 17:14
autor: SmokEustachy
Mitoko pisze:Panowie - pamiętajcie o realiach - PLEASE - jakbyśmy dostali 2 sztuki do wykończenia to kto by się szarpał na projektowanie i budowanie nowego w I-ej połowie lat '20-ych ??

A tak na marginesie - narysowałem wczoraj pancernik dla Smoka :lol:
To zamiesc.
Ja tam swoj pancernik zamiescilem

: 2004-02-24, 17:22
autor: Mitoko
Muszę jeszcze napisać historię i zrobić drugi rysunek

: 2004-02-24, 18:45
autor: shigure
... Mitoko i koniecznie dedykację :lol:

: 2004-02-24, 18:45
autor: seawolf
Mitoko patrz co splodzilem :lol:
Obrazek

: 2004-02-24, 18:46
autor: shigure
... a Smok robi imprezkę z okazji wodowania

: 2004-02-25, 11:57
autor: Mitoko
No to Smoczku:

Zgodnie z planami rozwoju WP w 1924 stworzono plan rozbudowy federacyjnej MW RzON (Rzeczpospolitej Obojga Narodów). Zakładał on m.in. budowę 3 pancerników.

Zatwierdzony przez Sikorskiego plan został wzbogacony o założenie, że nowe okręty mają być wyposażone w podwójne wieże 350 mm wyprodukowane dla Mackensena i Grafa Spee i przekazane przez Radę Ambasadorów (w założeniu dla baterii nadbrzeżnych).
Dodatkowymi czynnikami sprzyjającym temu rozwiązaniu był fakt przejęcia dokumentacji Grafa Spee w Gdańsku oraz możliwość zakupu amunicji w czeskiej Skodzie (która przygotowywała działa 350 mm dla pancerników austro-węgierskich)

Szefostwo SG opracowało następujące warianty:
1. Budowa 2 okrętów będących kopią Grafa Spee odrzucona ze względu na wymóg posiadania 3 jednostek
2. Budowa nieco mniejszych jednostek z 3-ma wieżami – dodatkowa wieża i działa miałyby być zamówione w Skodzie odrzucona ze względu na obawę przed posiadaniem 2 nietypowych dział 350 mm
3. Budowa 3 jednostek z 5-cioma działami (2xII, 1xI) - odrzucona
4. Budowa 2 jednostek z 3-ma wieżami. Trzecia jednostka miała w miejsce jednej wieży zabierać 4-6 hydroplanów i katapultę (możliwe, że informacje o takiej jednostce pochodziły z polskich placówek w Szwecji mówiących o planowanej przebudowie Dristighetena )

Ostatecznie przyjęto do realizacji wariant 4-y – założono ponadto, że okręty powinny osiągać prędkość co najmniej 28 kts i posiadać opancerzenie zbliżone do Grafa Spee .
Plany były gotowe w 1926 i zakładały jednostki: (dane dla jednostek 3-wieżowych)
Obrazek
Displacement: 20 873 t light; 22 107 t standard; 24 516 t normal; 26 344 t full load
Dimensions: 203,00 m x 27,50 m x 7,80 m
Armament: 6 - 350 mm guns (3 Main turrets x 2 guns, 1 superfiring turret), 8 - 155 mm guns (4 2nd turrets x 2 guns), 8 - 100 mm AA guns (4 AA turrets x 2 guns)
Armour: Belt 300 mm, upper belt 100 mm, end belts 100 mm, Main turrets 320 mm, 2nd turrets 100 mm, Armour deck 100 mm, Conning tower 350 mm
Machinery: Oil fired boilers, steam turbines, 4 shafts, 124 154 shp / 92 619 Kw = 30,50 kts, Range 5 000nm at 20,00 kts
Complement: 979 - 1 273
Cost: £7,305 million / $29,219 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 116 tons, 4,6%, Armour: 9 544 tons, 38,9%
Machinery: 4 031 tons, 16,4%, Hull, fittings & equipment: 6 183 tons, 25,2%, Fuel, ammunition & stores: 3 642 tons, 14,9%

Jednakże w maju doszło do przewrotu Piłsudskiego wspartego przez grupę wysokich oficerów litewskich.
W odniesieniu do MW RzON Piłsudki w pierwszym rzędzie skreślił pancerniki stwierdzając, że Federacja nie potrzebuje tak ciężkich i drogich okrętów. Nie pomogły nawet propozycje rezygnacji z trzeciej jednostki (z wodnosamolotami).

Sytuację nieco zmienił dopiero raport wywiadu (prawdopodobnie z końca 1926), który stwierdzał, że:
1. „W przypadku wojny zarówno Niemcy jak i Rosja Sowiecka dążyć będą do blokady Polski na Bałtyku i zniszczenia portów w Gdańsku i Kłajpedzie celem uniemożliwienia dostaw materiałów wojennych z Francji i Anglii”
2. Marynarka Rosji:
– „dysponuje obecnie 3 drednotami klasy Gangut (wyporność ponad 23 tys. ton, prędkość 23 węzły, 12 armat 305 mm, pancerz do 225 mm) i prawdopodobnie 1-2 starymi pancernikami (wyporność 17 tys. ton, prędkość 18 węzłów, 4 armaty 305 mm i 12 203 mm, pancerz do 225 mm) służącymi jako okręty obrony wybrzeża ... „
- „ ... Przemysł okrętowy w Rosji Sowieckiej zaczął znowu pracować. Ponieważ w przeciwieństwie do 3 bliźniaczych okrętów (które sprzedano na złom do Niemiec) pozostawiono najbardziej zaawansowany krążownik bojowy Izmaił (wyporność ponad 32 tys. ton, prędkość 26 węzłów, 12 armat 356 mm, pancerz do 240 mm)– należy sądzić, że Rosjanie planują go ukończyć. Ponadto istnieje obawa, że znajdujący się po pożarze rok temu w stoczni, czwarty drednot klasy Gangut – Połtawa może zostać przy okazji remontu przezbrojony w działa 356 mm wyprodukowane dla któregoś ze złomowanych krążowników bojowych”
3. Marynarka Niemiec:
- „... co prawda została mocno osłabiona Traktatem, ale w warunkach Bałtyku i tak 6 (+ 2 w rezerwie) pancerników niemieckich (wyporność ponad 13 tys. ton, prędkość 18 węzłów, 4 armaty 280 mm, pancerz do 250 mm), obecnie modernizowanych, stanowi zagrożenie dla naszej Floty i baz”
- „... Nie należy zapominać, że za około 5-7 lat pojawią się w służbie nowe pancerniki niemieckie [...] Jako, ze Traktat narzucił ograniczenie wyporności do 10 tys. ton, a Niemcy zapewne będą chcieli mieć jednostki jak najsilniejsze – należy przypuszczać, że będą to okręty pełnomorskie, zbliżone do najnowszych szwedzkich małych pancerników klasy Sverige (wyporność ponad 7 tys. ton, prędkość 22 węzły, 4 armaty 283 mm, pancerz do 200 mm) [...] Można przypuszczać, że okręty niemieckie jako o 1/3 większe i budowane w zgodzie z najnowszą myślą techniczną mogą mieć następujące dane: wyporność 10 tys. ton, prędkość 23-26 węzłów, 4 armaty 305 lub 350 mm, pancerz 200 do 300 mm)”

Raport ten wpłynął na decyzję Piłsudskiego, który nakazał budowę dwóch okrętów mających „służyć obronie brzegów i osłonie konwojów [...] Powinny być zatem nieco większe i szybsze od nowych pancerników niemieckich, a zarazem wystarczająco silnie opancerzone by wytrwać pod ogniem pancerników rosyjskich. [...] Nie powinny być jednakże tak duże i drogie jak wcześniej zaplanowano [...] Skoro Szwedom i Niemcom wystarczą okręty z 4-ema działami – nam także powinny takie wystarczyć i to dwa w zupełności”.

W wyniku tak postawionych wymagań w 1928 przedstawiono nowy projekt 2 pancerników:
Obrazek
Displacement: 12 625 t light; 13 457 t standard; 15 325 t normal; 16 758 t full load
Dimensions: 165,50 m x 23,90 m x 7,30 m
Armament: 4 - 350 mm guns (2 Main turrets x 2 guns), 8 - 155 mm guns (3 2nd turrets x 2 guns), 6 – 100 mm AA guns (3 AA turrets x 2 guns)
Armour: Belt 300 mm, upper belt 100 mm, end belts 75 mm, Main turrets 320 mm, 2nd turrets 50 mm, Armour deck 100 mm, Conning tower 300 mm
Machinery: Oil fired boilers, steam turbines, 2 shafts, 70 862 shp = 28,00 kts, Range 5 000nm at 20,00 kts
Complement: 688 - 895
Cost: £4,668 million / $18,672 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 789 tons, 5,1%, Armour: 6 228 tons, 40,6%,
Machinery: 2 301 tons, 15,0%, Hull, fittings & equipment: 3 308 tons, 21,6%, Fuel, ammunition & stores: 2 700 tons, 17,6%

: 2004-02-25, 11:59
autor: Mitoko
seawolf pisze:Mitoko patrz co splodzilem :lol:
Obrazek
WT zostaw na starym miejscu (pośrodku)
Jeżeli na dziobie mają być 2 działa w superpozycji - trzeba by nieco cofnąć nadbudówkę aby "nie rył nosem"

: 2004-02-25, 12:04
autor: karol
zaraz Ci odpowie, sam jesteś smoczkiem... :lol:

: 2004-02-25, 12:38
autor: seawolf
te okrety z 6x350 to chyba troche za bardzo w przyszlosc. Nikte wtedy nie myslal o plotach. w wiezowych stanowiskach (tego kalibru). Predkosc tez spora, z pewnoscia zaczelyby nowy wyscig zbrojen :lol:

Wersja 4x350 bardziej mozliwa.

Krazownik-hmm, na Twoim rys. tez nadbudowka w podobnej odleglosci od dziobu (tzn. tak na 'oko' :lol: ), musialem troche poprzesuwac aby dzialo miedzy komnami wlazlo. Popracuje jeszcze, udowodnie, ze wejdzie 6x6' :D

: 2004-02-25, 13:26
autor: karol
6x6=...e chyba 36, nie przesadzaj, to dopiero bedzie wyścig zbrojeń... ;)

: 2004-02-25, 15:35
autor: SmokEustachy
karol pisze:zaraz Ci odpowie, sam jesteś smoczkiem... :lol:
Pewnie, wlasnie tak odpowiadam.

A moje krazowniki liniowe typu Boleslaw Chrobry sa fajniejsze od tych Mitokowych MOLi
Zreszta jak Ty, Mitoko, nawciskales tam tyj blachy 300mm?

Toz to ma predkosc jak AGS, uzbrojenie ciezsze, a blachy 2 x tyle.

: 2004-02-25, 15:45
autor: Mitoko
Szczerze mówiąc bazowałem na obliczeniach w Spring Sharpie (przynajmniej jest jakaś możliwość przybliżenia).
Z drugiej strony możliwości pewne były - chociażby ze względu na znacznie mniejszy zasięg - wymiary i wyporność wyszły mi jako pośrednie rozwiązanie pomiędzy danymi pierwszej (3-wieżowej) wersji a danymi Sverige'a (7500 ton, 22 kts, 200 mm pancerza) - tak więc program określił mi wyporność standartową na 13500 ton (czyli prawie 2x więcej niż Sverige i o 1/3 więcej niż AGS)