Strona 2 z 2
: 2007-07-01, 21:40
autor: JB

JB
: 2007-07-01, 22:31
autor: J-23
Tyle lat żyłem w przeświadczeniu że PM-1 to LCM a tu proszę - Niemiec.
PM używany był nawet wtedy gdy już nie mógł się poruszać o własnych siłach, za źródło napędu służył mu "kaczorek" przycumowany do burty.
: 2007-07-05, 20:11
autor: JB
Usiłowałem znaleźć w dokumentach archiwalnych zapisy o przejęciu jednostek z anglosaskiego demobilu. I udało się, ale połowicznie. Znalazłem "Wykaz jednostek pływających otrzymanych z Demobilu Amerykańskiego i Angielskiego" przesłany do Ministerstwa Żeglugi (Departament Portów, Wydział Administracji Morskiej) przez GUM w liście z 16 grudnia 1948 roku (stan na dzień 1 października 1948 r.). Obejmuje on 72 pozycje, ale dwie dotyczą sprzętu technicznego. Niestety w spisie widnieją tylko 3 barki LCT i żadnej LCM!
Wśród wymienionych "Pontonów Pływających LCT" są: LCT 2289 (przejęta 23.12.1946 r., 200 KM, przyholowana przez Delfina i przekazana do Dyrekcji Dróg Wodnych), LCT 2138 (przejęta 18.06.1947 r., 225 KM, holowana przez Rekina, przekazana do Dyrekcji Dróg Wodnych) oraz LCT 2485 (dane jak LCT 2138, jednak przejęta dzień później). Są tam jeszcze wykazane kutry desantowe L.C.P.L. w liczbie 12 (oznacza to, że do Polski sprowadzono łącznie 32 takie jednostki).
JB
: 2008-08-31, 02:27
autor: pothkan
W roku kalendarzowym 1946 do taboru pływającego w porcie gdyńskim doszły m.in.:
- LCT-2289
- dwie "barki pontonowe" (czyżby LCM?) o oznaczeniach BK-6463 i BK-6611 - przyholowane 22 XII 1946 przez holownik Delfin
- 10 barek o oznaczeniach S 21-S 30 (chyba ten sam typ, też mogły być z demobilu)
- zbiornikowiec ex-amerykański Y-75 o napędzie 2x350 KM (przyszła Turnia).
: 2008-08-31, 15:18
autor: nek
: 2008-09-01, 08:42
autor: JB
pothkan pisze:...- dwie "barki pontonowe" (czyżby LCM?) o oznaczeniach BK-6463 i BK-6611 - przyholowane 22 XII 1946 przez holownik Delfin
- 10 barek o oznaczeniach S 21-S 30 (chyba ten sam typ, też mogły być z demobilu)...
Widać nie przekonałem Cię pisząc, że nie było na wspomnianej liście sprowadzonych jednostek barek typu LCM (a były tam
BK-6463 i
BK-6611). Barki
BK-6463 i
BK-6611 to późniejsze
Ga-K.3 i
Ga-K.2. Wymiary tej ostatniej: 25,5x4,6x[2,2] m nie pasują do wymiarów barki LCM(3): 15,2x4,35 m. Barki o oznaczeniach S-
numer miały też inne wymiary (znam je dla
S-22,
S-24 - to przedwojenna szalanda UM o nazwie
UM V,
S-28--
S-32). Wszystkie dane podane na podstawie zestawienia taboru Gdańskiego Urzędu Morskiego z grudnia 1948 roku.
JB
: 2008-09-01, 09:16
autor: JB
W moich notatkach znalazłem jeszcze, że S-25 to ex BK--6465 (barka pontonowo-żelazna).
Jb
: 2008-09-01, 13:45
autor: pothkan
JB pisze:Widać nie przekonałem Cię pisząc, że nie było na wspomnianej liście sprowadzonych jednostek barek typu LCM (a były tam BK-6463 i BK-6611).
Wybacz, nie zauważyłem
