Strona 2 z 6

: 2004-10-01, 09:39
autor: Andrzej J.
fdt wrote:
4. . Coś bliżej na temat kredytów francuskich dla Polski? Kiedy, ile? Jak były wydawane?

Sporo jest chyba w St. Ordonie. Być może, ze historycy wojskowo-gospodarczy, z Wieczorkiewiczem włącznie, mają jakąś więdzę, lub wiedzą o jakiś pracach doktorskich i/lub magisterskich o żądanej tematyce.

: 2004-10-01, 11:49
autor: Mitoko
Oki - tak na szybko (za punkt porównawczy wziąłem WT):
Obrazek

: 2004-10-01, 14:39
autor: janik41
Czy nie jest to jakaś pochodna "Le Terrible" , ewentualnie jakaś wersja projektowa tego okrętu.

Obrazek

: 2004-10-01, 15:58
autor: Andrzej Kliszewski
Zbytia różnica w wyporności aczkolwiek widać takie samo rozmieszczenie art. głównej ale to raczej był ogólnie przyjęty system (no moze poza Szwedami).

Pozdrawiam Andrzej K.

: 2004-10-01, 16:03
autor: Mitoko
Wygląda jak wydłużony o sekcję (w części rufowej) Simoun

: 2004-10-01, 19:18
autor: Marek T
Albo jak JAGUAR obcięty o jedną kotłownię.

: 2004-10-01, 19:22
autor: Mitoko
ano - dokładnie

: 2004-10-03, 11:37
autor: fdt
Pytania:

1. Czy tonaż 1690 t, to jakaś "magiczna" liczba? W latach 30tych Anglicy budowali niszczyciele o takim tonażu (bodaj typy J i K).

2. Czy ma, zna ktoś książkę "Polsko-francuski sojusz wojskowy 1921-1939" Warszawa 1970?

3. Czy ma, zna ktoś książkę "PMW w latach 1918-1939. Problemy prawne i ekonomiczne" - S.Ordon, Gdynia 1966?

4. Czy po Kosiarzu ktos przeglądał następujące papiery:
- CAW, zespół akt KK t. 129/5
- zespół Gabinetu Ministra Spraw Wojskowych 3. 336
- zespół akt GISZ t. 170/4
oraz
znajdujące się w Muzeum MW w Gdyni, "Wspomnienia dotyczące spraw Marynarki Wojennej" autorstwa A.Potyrały?

Ja, na swój użytek mam już pewną koncepcję dot. tego "tajemniczego" niszczyciela 1690 t, ale póki co brak mi materiałów do jej choćby podstawowej weryfikacji... :oops: ;)

: 2004-10-03, 12:12
autor: Marek T
Ad.1. Nie ma skojarzeń.
Ad.2. Nie mam.
Ad.3. Mam, nic na ten temat nie ma.
Ad.4. Przeglądałem wspomnienia Potyrały. Nic nie ma.

Też mam koncepcję.

: 2004-10-03, 13:33
autor: Mitoko
Dokładnie - w Ordonie niestety nie ma nic.]

A moją koncepcję Marek zna

: 2004-10-03, 14:02
autor: fdt
Tzn. z innej beczki.

1. W kontekście jakiego kredytu (kiedy przyznany i w jakiej wysokości) toczyły się rozmowy z Francuzami na temat budowy OP i niszczycieli (B+W)? W ramach którego budżetu Francji kredyt ten został przyznany? Na jakich warunkach (odsetki) i z jakim horyzontem realizacji?

2. Kiedy zrezygnowano z zakupu większej ilości OP i zamiast tego zdecydowano się na niszczyciele? Jak miały się do tego zmiany w kierownictiwe PMW?

3. Kto konkretnie z Rządu Francji miał udziały w stoczni w Blainville?

4. Czy przed rokiem 1926 zbudowano gdzieś na świecie (a w domyśle w kraju mającym podobne zadania dla tego typu jednostek jak Polska, tzn. Bałtyk) jakiś niszczyciel, który wówczas uchodził za "wzór metra"?

PS: Podzielcie się swoimi koncepcjami pls.... choćby na priva :wink: .

: 2004-10-04, 15:31
autor: SmokEustachy
Ponoc Swirski Sikorskiemu na krzywy ryj wcisnal niszczyciele.

W xiazce o polskich OP tak stoi.

: 2004-10-05, 09:16
autor: Grzechu
Andrzej Kliszewski pisze:Zbytia różnica w wyporności aczkolwiek widać takie samo rozmieszczenie art. głównej ale to raczej był ogólnie przyjęty system (no moze poza Szwedami).
Wczoraj wpadł mi w ręce przekrój LE TERRIBLE. Ponieważ sylwetka jest dziwnie podobna do 1690-tonowca, to przyjrzałem się bliżej.
LE TERRIBLE miał układ napędowy K-M-K-M. Gdyby wyciąć pierwszą maszynownię i sprowadzić to do układu K-K-M, to przy założeniu że polski niszczyciel nie musiałby być aż tak szybki, widać możliwości oszczędności na masie całego układu - lżejsze kotły i turbiny, mniejszy zapas paliwa i innych materiałów eksploatacyjnych. Do tego trochę mniejsza masa uzbrojenia - zapewne dla Polski byłyby 130-tki zamiast 138-ek.
Ale pojawiają się też wątpliwości:
- czy dałoby się upchnąć dwie turbiny w jednej maszynowni? Jak to się miało do praktyki w ówczesnym budownictwie?
- trochę mało miejsca na pierwszą (licząc od dziobu) wyrzutnię torped

: 2004-10-05, 11:46
autor: Mitoko
Grzechu pisze:Wczoraj wpadł mi w ręce przekrój LE TERRIBLE. Ponieważ sylwetka jest dziwnie podobna do 1690-tonowca, to przyjrzałem się bliżej.
Please :lol: mtkowalewski@kaskada.gda.pl

A a'propos tematu - nadal mam wrażenie że to jednak wydłużony Simoun (choć oczywiste, że prace nad super-DD musiały mieć swój wpływ)

: 2004-10-05, 12:20
autor: fdt
Mitoko pisze:Dokładnie - w Ordonie niestety nie ma nic.]

A moją koncepcję Marek zna
Zna, zna... ale czy oświecisz i mnie? Mam prosić was trzeci raz? Jeżeli trzeba to poproszę. :cry:

: 2004-10-05, 12:21
autor: karolk
nie powie, bez złudzeń :?