Żegluga przybrzeżna 1945-1951

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: Chemik »

JB pisze:...Żegluga Polska ...
III. statki z rewindykacji:
...
14. holownik "Stör" [późniejsza ELŻBIETA] - w remoncie.

Także spólka "Gryf" zwróciła się (2 sierpnia 1846 roku) o przydział następujących jednostek:
....
4. poniemiecka łódź motorowa KAWKA [ex "Stör" ], przekazana przez GUM Żegludze Polskiej (Wydział Żeglugi Przybrzeżnej) - na stoczni Nr 13 w Gdyni;...
Czy to jest ta sama jednostka?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: JB »

Chemik pisze:
JB pisze:...Żegluga Polska ...
III. statki z rewindykacji:
...
14. holownik "Stör" [późniejsza ELŻBIETA] - w remoncie.

Także spólka "Gryf" zwróciła się (2 sierpnia 1846 roku) o przydział następujących jednostek:
....
4. poniemiecka łódź motorowa KAWKA [ex "Stör" ], przekazana przez GUM Żegludze Polskiej (Wydział Żeglugi Przybrzeżnej) - na stoczni Nr 13 w Gdyni;...
Czy to jest ta sama jednostka?
Tak, poniem. "Stör" (War Shipping Administration) --> KAWKA (1946; Wydz. Hol.-Rat. ŻP) --> WOJTEK --> ELŻUNIA (1948; "Gryf" PŻP na Bałtyku) --> (Żegluga Przybrzeżna w Szczecinie).
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: Chemik »

JB pisze:
Chemik pisze:
JB pisze:...Żegluga Polska ...
III. statki z rewindykacji:
...
14. holownik "Stör" [późniejsza ELŻBIETA] - w remoncie.

Także spólka "Gryf" zwróciła się (2 sierpnia 1846 roku) o przydział następujących jednostek:
....
4. poniemiecka łódź motorowa KAWKA [ex "Stör" ], przekazana przez GUM Żegludze Polskiej (Wydział Żeglugi Przybrzeżnej) - na stoczni Nr 13 w Gdyni;...
Czy to jest ta sama jednostka?
Tak, poniem. "Stör" (War Shipping Administration) --> KAWKA (1946; Wydz. Hol.-Rat. ŻP) --> WOJTEK --> ELŻUNIA (1948; "Gryf" PŻP na Bałtyku) --> (Żegluga Przybrzeżna w Szczecinie).
JB
W takim razie jak był klasyfikowany pod nazwami Kawka i Wojtek? i kto ekploatował Wojtka?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: JB »

Małe holowniki nosiły po wojnie nazwy ptaków m.in. KAWKA w Wydziale Holowniczo-Ratowniczym Żeglugi Polskiej, potem zmieniono ich nazewnictwo i otrzymały nazwy będące imionami męskimi (także w formie zdrobniałej), stąd się wziął WOJTEK (armator się nie zmienił).
JB
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: W.Danielewicz »

Zatopione w basenie Stoczni Schichaua w Elblągu wraki "Borussi" [pierwsza] i "Kahlberga". Zbiór: W. Danielewicz
Zatopione w basenie Stoczni Schichaua w Elblągu wraki "Borussi" [pierwsza] i "Kahlberga". Zbiór: W. Danielewicz
TelimenaBorussia.jpg (145.23 KiB) Przejrzano 8199 razy
Jeżeli chodzi o parowiec "KAHLBERG" to został on zatopiony w basenie ówczesnej stoczni F. Schichaua na nim częściowo leżał wrak statku "Borussia". Po wydobyciu tego pierwszego przystąpiono do wydobywania "Kahlberga". Niestety podczas podnoszenia kadłub pękł na tyle że statek nie nadawał się do odbudowy. Stwierdzono na nim również brak śruby napędowej i wału. Według nie których informacji maszynę parową z "Kahlberga" wstawiono do odbudowywanego wraka "Borussi". Wiadomo tylko że jednostka ta po wydobyciu nie miała maszyny parowej którą później odnaleziono na terenie Stoczni Nr.16. Lecz brak w niej było suwaków, tłoków i pokryw cylindrowych. Być może to spowodowało że zabrano maszynę z "Kahlberga" i wstawiono do "Borussi" czyli późniejszej "Telimeny".
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: Chemik »

JB pisze:Małe holowniki nosiły po wojnie nazwy ptaków m.in. KAWKA w Wydziale Holowniczo-Ratowniczym Żeglugi Polskiej, potem zmieniono ich nazewnictwo i otrzymały nazwy będące imionami męskimi (także w formie zdrobniałej), stąd się wziął WOJTEK (armator się nie zmienił).
Na dobrze, ale z tego co napisałeś wcześniej...
JB pisze:Także spólka "Gryf" zwróciła się (2 sierpnia 1846 roku) o przydział następujących jednostek:
....
4. poniemiecka łódź motorowa KAWKA [ex "Stör" ], przekazana przez GUM Żegludze Polskiej (Wydział Żeglugi Przybrzeżnej) - na stoczni Nr 13 w Gdyni;...
... wynika, że gdy nazywał sie Kawka, był w gestii GUM i klasyfikowano go jako łódź motorową :?:
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: W.Danielewicz »

“ELŻUNIA”

TYP: statek pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1933; Schiffswerft Otto Kuczewski, Königsberg. (Niemcy)
POJEMNOŚĆ:
brutto-37 RT;netto-11 RT.
WYMIARY:
długość-20,34/19,30 m ,szerokość-4,03 m, zanurzenie- 1,50 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik wysokoprężny typuW6V17; 6 cylindrowy; prod.: Maschinenfabrik Augsburg – Nűrnberg; moc: 200 KM
PĘDNIK:1 śruba; PREDKOŚĆ: 11 w; PASAŻEROWIE: 55 osób; ZAŁOGA: 4 ludzi

PRZEBIEG SŁUŻBY:

1933: STŐR - Hafenbauamt, Pillau. (dz. Bałtyjsk)
- eksploatowany jako holownik, posiadał silnik Deutz o mocy 190 KM.
1939.VIII.25: H 525 - Kriegsmarine.
1939.IX.: H 525 - Hafenkommandat, Gotenhafen. (Gdynia).
1939.X: H 525 - Marineausrűstungstelle, Swineműnde. (Świnoujscie)
1945.IX: STŐR - German Minesweeping Administration, Kiel.
1946: STŐR - War Shipping Administtration.
1946: STŐR - dzierżawiony przez Główny Urząd Morski w Gdańsku. Oddział w Szczecinie.
1947: KAWKA - Główny Urząd Morski. Oddział w Szczecinie.
1947: WOJTEK - zmiana nazwy.
1948: WOJTEK - Żegluga Polska Wydział Holowniczo-Ratowniczy. Baza w Szczecinie.
1948.IV: - sprzedany i przystosowany do przewozu pasażerów.
1948.VI.01: ELŻUNIA - Polska Żegluga Przybrzeżna na Bałtyku „Gryf” S.A., Szczecin.
- pływał na linii: Szczecin-Gryfice.
1949: ELŻUNIA - Przedsiębiorstwo Żegluga Przybrzeżna ,Szczecin.
1953: ELŻUNIA - Przedsiębiorstwo Polska Żegluga Przybrzeżna, Gdańsk. Oddział w Szczecinie.
1956: ELŻUNIA - Przedsiębiorstwo Państwowe „Żegluga na Odrze” Ekspozytura w Szczecinie.
1957: ELŻUNIA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Szczecińska, Szczecin.
1958: - przebudowa i wymiana silnika.
1973: - wycofany.
1979: - złomowany.

To są moje wiadomości o tym statku. Może ktoś coś sprostuje lub uzupełni. :gazeta:
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: Chemik »

W.Danielewicz pisze:To są moje wiadomości o tym statku. Może ktoś coś sprostuje lub uzupełni. :gazeta:
Miodzio!!!! Panie Waldek :brawo:
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: JB »

Z późniejszymi nazwami motorowca niemieckiego STŐR są pewne komplikacje. Waldek oraz inne opracowania podają zgodnie taką sekwencję: STŐR --> KAWKA --> WOJTEK --> ELŻUNIA, ale już dopasowanie armatorów wzbudza kontrowersje. Na pewno STŐR był administrowany po wojnie przez WSA (War Shipping Administration), a później przez GUM pod nazwą KAWKA (ta nazwa pojawia się już w 1946 roku!). W dokumentach mowa jest o przejęciu (13 czerwca 1946 r.) przez Wydział Holowniczo-Ratowniczy Żeglugi Polskiej 11 holowników od GUM (w tym 4 będących własnością ŻP S.A.). O tym pisze też Jan Kazimierz Sawicki w I tomie książki Ratownictwo morskie w Polsce. Dodaje że 16 czerwca przejęto dodatkowo mały poniemiecki statek pasażerski m/s ELŻUNIA (eks "Stör"). Ja w dokumentach nie znalazłem takiej informacji, ale mam dane dotyczące wykorzystania holowników GAL (przypominam, że ta firma zarządzała ŻP i jej Wydziałem Hol.-Rat.) przez porty w Gdańsku i Gdyni w 1946 roku. Wśród 12 jednostek wymieniona jest też ELŻUNIA (ten statek pracował przez 82 godziny na rzecz portu gdańskiego).
Przypuszczalnie było więc tak: STŐR [1945; WSA] --> holownik KAWKA [1946; GUM] --> statek przewozowy ELŻUNIA [1946; GUM/ŻP] --> holownik WOJTEK [1947; ŻP] --> statek pasażerski ELŻUNIA [1948; "Gryf"].

JB
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: W.Danielewicz »

Ale 20 maja 1946 roku Stocznia Nr 13 w Gdyni po wydobyciu remontuje motorówkę pilotową "STOR" [z umlautem] ????. nazwaną po remoncie ELŻUNIA, która pracuje dla portu gdańskiego w 1947 r. Dalej 23 kwietnia 1947 roku Stocznia Nr 12 w Gdyni remontuje dla GAL-motorówkę ELŻUNIA. Zakres prac to naprawa pokładu, stewy dziobowej i pękniecia zbiornika. Czas napraw 10 dni wynikało by z tego że statek ten doznał jakieś kolizji. A wtym czasie KAWKA jest w Szczecinie.
Myślę że to dwa różne statki. Muszę sprawdzić jeszcze kilka notatek :chat:
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: JB »

W.Danielewicz pisze:Ale 20 maja 1946 roku Stocznia Nr 13 w Gdyni po wydobyciu remontuje motorówkę pilotową "STOR" [z umlautem] ????. nazwaną po remoncie ELŻUNIA, która pracuje dla portu gdańskiego w 1947 r. Dalej 23 kwietnia 1947 roku Stocznia Nr 12 w Gdyni remontuje dla GAL-motorówkę ELŻUNIA. Zakres prac to naprawa pokładu, stewy dziobowej i pękniecia zbiornika. Czas napraw 10 dni wynikało by z tego że statek ten doznał jakieś kolizji. A wtym czasie KAWKA jest w Szczecinie.
Myślę że to dwa różne statki. Muszę sprawdzić jeszcze kilka notatek :chat:
Zaczyna się robić ciekawie. Ale w liście spółki "Gryf" do MŻiHZ (2 VIII 1946 r.) wymieniana jest poniemiecka łódź motorowa KAWKA znajdująca się na Stoczni Nr 13 w Gdyni. Nie wykluczam, że były dwa różne statki nazwane "Stör" i stąd zamieszanie.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: JB »

W spisach motorówek Polskiego Rejestru Statków figuruje - pod numerem 94 - ELŻUNIA (eks Pilot 24) użytkowana przez PRO w Gdyni (to przedsiębiorstwo przejęło tabor Wydziału Holowniczo-Ratowniczego Żeglugi Polskiej/GAL). Pierwsza pilotówka o tym numerze to dawna "Elfriede II" (12,5x3,0x,05 m, 70 KM) zastąpiona w 1947 lub 1948 roku przez jednostkę z demobilu amerykańskiego MTL-637 (odebrana przez GUM 28 X 1947 r.), której dodano do oznaczenia Pilot-24 nazwę KASIA. Wydaje się, że ELŻUNIA to pierwsza pilotówka o numerze 24. Dziwne, że w monografi Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951-2001 nie ma mowy o takiej motorówce.
Zastanawiające jest, że zarówno informacje Waldka Danielewicza, jak i dokument mówią o motorówce remontowanej - w połowie 1946 r. - w Stoczni Nr 13 w Gdyni. Waldek pisze, że po remoncie otrzymała nazwę ELŻUNIA (ale pod jaką nazwą rozpoczęto remont, czy na pewno "Stör"?), w dokumencie pada nazwa KAWKA. Czy chodzi o ten sam remont i tę samą motorówkę?

JB
Ostatnio zmieniony 2012-10-30, 21:01 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: W.Danielewicz »

Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951-2001:
str.16 jest fotka holownik portowy "Elżunia" i na stronie 284 dane techniczne.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: JB »

W.Danielewicz pisze:Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951-2001:
str.16 jest fotka holownik portowy "Elżunia" i na stronie 284 dane techniczne.
Masz rację. Nie mam tej książki, a tylko skan wykazu jednostek, a szukałem wśród motorówek, a nie holowników. Ta ELŻUNIA to PIlot-24 (II)(ex MTL-637), który przybył do Polski na pokładzie statku BORYSŁAW w październiku 1947 roku. To jednak nie ta ELŻUNIA, która była remontowana w 1946 roku. Co się więc stało z holownikiem portowym GAL o nazwie ELŻUNIA, który pracował w porcie gdańskim w 1946 roku? Czyżby to był późniejszy WOJTEK, a potem znowu ELŻUNIA w "Gryfie"?

JB
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: W.Danielewicz »

Siedzę nad tym zatopiony po uszy w notatkach :o
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6841
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Żegluga przybrzeżna 1945-1951

Post autor: AvM »

W.Danielewicz pisze:Siedzę nad tym zatopiony po uszy w notatkach :o
Tak samo , tylko na Elblaskimi/Gdankimi/Wislanymi parowcami z lat 1855-1869 :)

W starych rzeczych co chwila cos nowego sie odkopuje :)

Fornacon pomieszal strasznie, a nasz kolega z halle dodal swoje, czysciowo tylko uwzgledniajac moje uwagi i to ze znakiem zapytania :)
ODPOWIEDZ