Strona 2 z 2

Re: Polski holownik portowy TARPAN, ex brytyjski EMPIRE MAPL

: 2013-04-04, 12:09
autor: Chemik
W.Danielewicz pisze:A jednak TARPAN to raczej ex BIZON
W zgłoszeniach pilotowych portu Gdańsk jest taka wzmianka 29 października 1947 wejście z Anglii holownika BIZON
A Dziennik Bałtycki z 31 X 1947 nr 300 podaje
- w dniu 29 października wszedł do portu gdańskiego z Anglii holownik BIZON przyprowadził on statek NAREW własność Gryfu do Stoczni nr 1. Holownik zasili tabor portowy Gdańska.
W takim razie kiedy mogła nastąpić zmiana nazwy? Kiedy przejęto "właściwego" Bizona ex Empire Seraph?
J. Miciński w "Pod polską banderą" podaje zbiorczo że trzy "holownicze Empajery" przejęto 23-29.IX.1947r.
Natomiast w cyklu "Polska Flota Pomocnicza" publikowanego na łamach "Morza" ten sam J. Miciński podaje dla Tarpana 23.IX.1947r., a dla Bizona tylko 1947 r. :(
rudas pisze:
W.Danielewicz pisze:Przy okazji pytanie jakie są losy tego dzwonu i czy on na pewno jest z tego holownika a nie z innego TARPANA holownika prod.ZSRR.
Prawdę powiedziawszy nie wiedziałem, że był jeszcze jeden holownik o takiej nazwie. Nie wiem z jakich lat jest wspomniany holownik produkcji ZSRR ...
Holownik TARPAN (budowy sowieckiej)

Tarpan, nr stoczniowy 848, uk. I.1975
kadłub: Petrozavod, Leningrad, Związek Sowiecki, nr stoczniowy 848, wod. X.1974, uk. I.1975
silnik: Leningrad, Związek Sowiecki, nry silników 1467 i 1500, uk. 1974
charakterystyka w XII.1975: 184 BRT, 0 NRT, 46 ton; 29,30(całk.)/25,43(rej.)×8,31×3,08 m; 2 silniki 2-suwowe, 6-cylindrowe 6D-30/50-4-2, 883 kW/1200 KM, 10,5 w, kadłub stalowy spawany, 1 pokład.
charakterystyka w XII.1958: 126BRT, 1NRT; 28,19(rej.)×6,25×?m; 3-cyl. maszyna parowa potrójnego rozprężania, 500 KM; 1 kocioł szkocki, paliwo: węgiel, 9w; kadłub stalowy nitowany, 1 pokład.
X.11974: wodowany
I.1975: ukończony jako Tarpan (Zarząd Portu Gdańsk, Gdańsk) (-) (PRS 210093) bandera: Polska
po 1981/przed 1985: Tarpan (Morski Port Handlowy Gdańsk, Gdańsk) (-) (PRS 210093) bandera: Polska
1991: Tarpan (Morski Port Handlowy Gdańsk S.A., Gdańsk) (-) (PRS 210093) bandera: Polska
1994: Tarpan (Przedsiębiorstwo Usług Portowych i Morskich WUŻ S-ka z.o.o., Gdańsk) (SPG20648) (PRS 210093/IMO7629037) bandera: Polska
2001: sprzedany do Portugalii

Na podstawie:
1.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1976 (z biblioteki AvM, dzięki !!!)
2.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1979 (z biblioteki AvM, dzięki !!!)
3.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1980 (z biblioteki AvM, dzięki !!!)
4.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1981 (z biblioteki AvM, dzięki !!!)
5.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1982 (z biblioteki AvM, dzięki !!!)
6.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1985
7.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1987 (z biblioteki AvM, dzięki !!!)
8.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1988 (z biblioteki AvM, dzięki !!!)
9.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1989 (z biblioteki AvM, dzięki !!!)
10.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1990
11.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1991
12.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1992
13.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1993
14.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1994
15.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1995
16.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 1998
17.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 2000
18.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 2001
19.) Polski Rejestr Statków. Rejestr 2005

Niestety nie posiadam zdjęcia tego holownika.

EDIT: Dopisałem numer IMO.

Re: Polski holownik portowy TARPAN, ex brytyjski EMPIRE MAPL

: 2013-04-04, 12:20
autor: rudas
Dziękuję "Chemiku" za informacje o "radzieckim" TARPANIE
na podstawie powyższych wiadomości śmiem twierdzić, że mój dzwon pochodzi z holownika TARPAN ex- EMPIRE MAPLE

Re: Polski holownik portowy TARPAN, ex brytyjski EMPIRE MAPL

: 2013-04-04, 16:32
autor: rudas
... z miesięcznika MORZE nr3 marzec 1958 rok artykuł "Polska flota pomocnicza" autorstwa Jerzego Micińskiego odcinek 5

Re: Polski holownik portowy TARPAN, ex brytyjski EMPIRE MAPL

: 2013-04-04, 17:55
autor: JB
Chemik pisze:
W.Danielewicz pisze:A jednak TARPAN to raczej ex BIZON
W zgłoszeniach pilotowych portu Gdańsk jest taka wzmianka 29 października 1947 wejście z Anglii holownika BIZON
A Dziennik Bałtycki z 31 X 1947 nr 300 podaje
- w dniu 29 października wszedł do portu gdańskiego z Anglii holownik BIZON przyprowadził on statek NAREW własność Gryfu do Stoczni nr 1. Holownik zasili tabor portowy Gdańska.
W takim razie kiedy mogła nastąpić zmiana nazwy? Kiedy przejęto "właściwego" Bizona ex Empire Seraph?
J. Miciński w "Pod polską banderą" podaje zbiorczo że trzy "holownicze Empajery" przejęto 23-29.IX.1947r.
Natomiast w cyklu "Polska Flota Pomocnicza" publikowanego na łamach "Morza" ten sam J. Miciński podaje dla Tarpana 23.IX.1947r., a dla Bizona tylko 1947 r. :
Empire Seraph (Nr kartoteki Misji w Londynie - 000026) został zamówiony 14 lipca 1947 roku, wyruszył z Londynu (pobrany ze składu w East India Dock) 30 września 1947 r., BIZON;
Empire Willow (000027) został zamówiony 14 lipca 1947 roku, wyruszył z Antwerpii 22 września 1947 r., ŁOŚ;
Empire Maple (000231) został zamówiony 4 listopada (w dokumencie jest XII) 1947 roku, wyruszył z Antwerpii 25 listopada 1947 r., TARPAN;
Empire Andrew (000574) został zamówiony 24 lmarca 1948 roku, wyruszył z Antwerpii (jako s/s Byk) 5 kwietnia 1947 r., DZIK.

Czyli BIZON o którym pisze Waldek to BIZON (który wrócił z rejsu do Anglii), a nie późniejszy TARPAN.

JB

PS. Ja mam - z dokumentów polskich - nr budowy dla TARPANA T. 358

Re: Polski holownik portowy TARPAN, ex brytyjski EMPIRE MAPL

: 2013-04-04, 18:05
autor: rudas
... a wracając do mojej teorii o dzwonach żeby nie być gołosłowny przedstawiam materiał dowodowy:

porównanie dzwonów z jednostki wojskowej i cywilnej (ten sam okres budowy)
dzwon ze ścigacza okrętów podwodnych ORP "Wytrwały" i dzwon z pchacza rzecznego "Bizon 013"
- dzwony są identyczne pod względem kształtu i wielkości

Re: Polski holownik portowy TARPAN, ex brytyjski EMPIRE MAPL

: 2013-04-04, 19:12
autor: dessire_62
Jeszcze jeden dzwon do kolekcji, jedyne 2900 PLN :-D

"Oryginalny, kompletny dzwon okrętowy z nieistniejącego już statku handlowego: "WARMA"

Raczej chodzi o Klub Żeglarski PZUO WARMA/były/, a nie statek.

http://www.antiksawa.com/?656,dzwon-okr ... 1960-roku.

Zapewne kolega rudas wie, ze dzwony robili i nadal robią w Przemyślu.
http://www.janfelczynski.com/index.php
http://5421.pl.all.biz/

W Przemyślu jest Muzeum Dzwonów i Fajek, z dzwonami Batorego, Burzy, ciekawe czy oryginalne, a nie kopie.

http://muzeum.przemysl.pl/wieza/index.p ... &Itemid=42

Może wystarczy zapytać, pewnie mają jakąś dokumentację sprzed lat.

Pozdrawiam

Re: Polski holownik portowy TARPAN, ex brytyjski EMPIRE MAPL

: 2013-04-04, 19:19
autor: Peperon
Sądząc po roku, to dzwon Burzy jest po przebudowie na okręt obrony plot. :)

Re: Polski holownik portowy TARPAN, ex brytyjski EMPIRE MAPL

: 2013-04-04, 22:04
autor: rudas
... wiem o przemyskim muzeum i rodzinie Felczyńskich :)
Na początku lat 90-tych pracowałem w Gliwickich Zakładach Urządzeń Technicznych SA (dawna Królewska Huta) gdzie do dziś funkcjonuje odlewnia.
Tam też poznałem jednego z braci Felczyńskich, który przez pewien czas odlewał swoje dzwony w Gliwickich Zakładach. Miałem sposobność przyjrzeć się z bliska procesowi odlewania dzwonów.

http://gzut.pl/

A co do zadawania pytań instytucjom to też takie kroki podejmuje ale z żadnym skutkiem. Dlatego szukam pomocy w śród fascynatów.

Mam jeszcze jeden wątek na FOW: "Dzwon z niszczyciela ORP Błyskawica" gdzie tez próbuję się dowiedzieć paru rzeczy bo moje pytania zadane instytucjom (np Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni) zostały bez odpowiedzi...
Najprościej by było wejść na pokład "Błyskawicy" i samemu wszystkiego się dowiedzieć no ale ze względu na odległość znaczną muszę się do tego przygotować trochę...

Re: Polski holownik portowy TARPAN, ex brytyjski EMPIRE MAPL

: 2013-04-04, 22:14
autor: rudas
Peperon pisze:Sądząc po roku, to dzwon Burzy jest po przebudowie na okręt obrony plot.
... a co do dzwonu z ORP "Burza" znajdującego się w Przemyślu to poza jego wymianą w 1953 roku w tym samym czasie usunięto okolicznościowe tablice upamiętniające walkę "Burzy" u boku Aliantów podczas 2 Wojny Światowej. To były działania polityczne.
Być może też tak stało się na "Błyskawicy"...

Re: Polski holownik portowy TARPAN, ex brytyjski EMPIRE MAPL

: 2013-04-04, 23:38
autor: W.Danielewicz
Pokazałem dzisiaj zdjęcia dzwonu byłemu kapitanowi TARPANA [ZSRR] który stwierdził że nie jest to dzwon z TARPANA produkcji sowieckiej czyli można potwierdzić że ten dzwon jest z TARPANA produkcji brytyjskiej.
Co do TARPANA parowego to czy to był ex BIZON to może za parę dni uda mi sie wyjaśnić co i jak.
A gwoli uzupełnienia TARPAN II został sprzedany w 2001 roku do Portugalii ale nie na złom.

Re: Polski holownik portowy TARPAN, ex brytyjski EMPIRE MAPL

: 2013-04-04, 23:46
autor: rudas
W.Danielewicz pisze:Pokazałem dzisiaj zdjęcia dzwonu byłemu kapitanowi TARPANA [ZSRR] który stwierdził że nie jest to dzwon z TARPANA produkcji sowieckiej czyli można potwierdzić że ten dzwon jest z TARPANA produkcji brytyjskiej.
... bardzo dziękuję za identyfikację mojego dzwonu

Re: Polski holownik portowy TARPAN, ex brytyjski EMPIRE MAPL

: 2013-04-06, 16:18
autor: W.Danielewicz
Z takich niepotwierdzonych informacji [były pracownik Zarządu Portu Gdańsk] późniejszy kapitan wtedy marynarz mówił mi że BIZON był w porcie gdańskim pod koniec 1947 r. Prawdopodobnie pod koniec tego roku odszedł do Szczecina, a w Gdańsku pojawił się TARPAN.
Być może na tej podstawie sądzono że BIZON zmienił nazwę na TARPAN. Obie jednostki były podobne i kiedy odpłynął BIZON a pojawił się później TARPAN być może poszła plotka że zmieniono nazwę. Tym bardziej że podobno załoga, która odprowadziła Bizona przyprowadziła z Świnoujscia Tarpana ale to tylko moje domysły. Reasumując TARPAN nigdy nie był BIZONEM.
Poniżej fotki BIZONA jakie otrzymałem od emerytowanego kapitana.

Re: Polski holownik portowy TARPAN, ex brytyjski EMPIRE MAPL

: 2013-04-06, 17:01
autor: rudas
... wspaniałe i unikalne zdjęcia TARPANA !!! Pewnie pierwszy raz publikowane ...
Bardzo dziękuję "W.Danielewicz" za zdobyte informacje i zaangażowanie w temat!

serdecznie pozdrawiam