Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Kolowe Parowce
Imperial ton równa się 2240 funtów.
Czyli 1016,05 kg.
Tak mnie przynajmniej uczyli.
Czyli 1016,05 kg.
Tak mnie przynajmniej uczyli.
Wśród ludzi człowiek dziczeje.
Waldemar Łysiak
Waldemar Łysiak
Kolowe Parowce
Tylko, że tu jest mowa o tonach portugalskich używanych w Brazylii (jak by nie było, po 1822 roku cesarstwie). Więc jak rozumiem, te "tony imperialne" to tony "portugalskie/brazylijskie"?Imperial ton równa się 2240 funtów.
- pothkan
- Posty: 4569
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Kolowe Parowce
Z moich notatek, po kolei stosowano tony (toneladas):
Portugalia do 1835 i Brazylia jakoś podobnie: 793,14 kg lub (bo była to także miara objętości) 304 RT
Portugalia 1835-1863: 810 kg lub 355 RT
Brazylia od lat 30. do 60. XIX w.: 918 kg
Ale - niewykluczone, że równolegle w takich zagadnieniach jak marynarka, stosowano miary brytyjskie.
Kolowe Parowce
Tak jak pisalem przeliczanie "Ton" nie ma sensu , jesli jest inna technika pomiarowa.
Moze po jakis badaniach statystycznych.
Tu inny opis pomiarow , tym razem z Pernambuco.
Moze po jakis badaniach statystycznych.
Tu inny opis pomiarow , tym razem z Pernambuco.
- Załączniki
-
- BRZ Measurments Pernambuco.png (191.19 KiB) Przejrzano 3504 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Tu mozna dalej dyskutowac (przeniesione ze Zdjec)
Dodano po 7 minutach 18 sekundach:
A PAN NApolean ciagle broni , typowe dla polityka, nieprawdziwej hipotezy
Newcastle Courant - Friday 03 October 1851
(podobnych plikow mam wiecej)
Dodano po 7 minutach 18 sekundach:
A PAN NApolean ciagle broni , typowe dla polityka, nieprawdziwej hipotezy
Newcastle Courant - Friday 03 October 1851
(podobnych plikow mam wiecej)
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
War as usual
- Załączniki
-
- 334524176_161446972993355_7751148012630688407_n.jpg (937.3 KiB) Przejrzano 3425 razy
-
- A Vida Fluminense 22 Aug 1868 1.jpg (427.6 KiB) Przejrzano 3425 razy
-
- A Vida Fluminense 28 Mar 1868-1.jpg (423.17 KiB) Przejrzano 3425 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Na razie dalej pancerniczki
- Załączniki
-
- BRZ_album_BB_001.jpg (565.5 KiB) Przejrzano 3391 razy
-
- BRZ_album-Brazil_001.jpg (697.74 KiB) Przejrzano 3391 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Dzięki za przeniesienie tematu
O okrętach z okresu wojny paragwajskiej można sobie poczytać. Od czasu do czasu coś się tam ukazuje. I na ogół podawane są jakieś dane taktyczno-techniczne jednostek. W tej wojnie najwięcej uczestniczyło okrętów brazylijskich, więc o nich najczęściej się pisze. Warto więc:
- ustalić, czy wartości przedstawiające wielkość danych okrętów dotyczą wyporności czy tonażu,
- warto ustalić, w jakich tonach są podawane (nawet, jeśli nie mamy pojęcia jak np. obliczano tonaż - tonaż w różnych marynarkach mógł być obliczany różnie i jakoś się go przyjęło podawać).
Jak już to będziemy wiedzieć, można zając się szczegółami jak np. takim, która z wartości, z podanych, jest prawidłowa/bliższa rzeczywistości lub co ona konkretnie oznacza.
Wątek poruszyłem, bo mam świadomość, że to jest problem. Liczyłem, że ktoś mi pomoże. Szczególnie Andrzej. Niestety, z dotychczasowej dyskusji wynika wniosek, że nikt na ten temat wiele nie wie, Andrzej też (choć robi mądrą minę
). A moim zdaniem problem jest ważki.
Według mnie, dane dotyczące wielkości okrętów drewnianych zbudowanych jeszcze w latach 40 i 50, dotyczą tonażu. Przynajmniej w większości przypadków. Co z okrętami zbudowanymi już w latach 60? Tu wygląda mi to już na wyporność. Co do pancerników, to wydaje mi się, że spotkać się można i z tonażem i wypornością.
Wiele to jednak nie wyjaśnia. No i zupełnie nie wiadomo w jakich tonach obliczano te wielkości, a to też byłoby arcyważne.
Obrazki Andrzej są fajne (akwareli z Brazil nawet nie miałem), ale odpowiedzi na te pytania nie dostarczą.
PS. Czyjego autorstwa są te akwarele?
A jakiej to konkretnie "hipotezy" bronię?A PAN NApolean ciagle broni , typowe dla polityka, nieprawdziwej hipotezy
Też, ale nie tylko....ale wypada jednak ustalić o jakich tonach w danym przypadku jest mowa
O okrętach z okresu wojny paragwajskiej można sobie poczytać. Od czasu do czasu coś się tam ukazuje. I na ogół podawane są jakieś dane taktyczno-techniczne jednostek. W tej wojnie najwięcej uczestniczyło okrętów brazylijskich, więc o nich najczęściej się pisze. Warto więc:
- ustalić, czy wartości przedstawiające wielkość danych okrętów dotyczą wyporności czy tonażu,
- warto ustalić, w jakich tonach są podawane (nawet, jeśli nie mamy pojęcia jak np. obliczano tonaż - tonaż w różnych marynarkach mógł być obliczany różnie i jakoś się go przyjęło podawać).
Jak już to będziemy wiedzieć, można zając się szczegółami jak np. takim, która z wartości, z podanych, jest prawidłowa/bliższa rzeczywistości lub co ona konkretnie oznacza.
Wątek poruszyłem, bo mam świadomość, że to jest problem. Liczyłem, że ktoś mi pomoże. Szczególnie Andrzej. Niestety, z dotychczasowej dyskusji wynika wniosek, że nikt na ten temat wiele nie wie, Andrzej też (choć robi mądrą minę

Według mnie, dane dotyczące wielkości okrętów drewnianych zbudowanych jeszcze w latach 40 i 50, dotyczą tonażu. Przynajmniej w większości przypadków. Co z okrętami zbudowanymi już w latach 60? Tu wygląda mi to już na wyporność. Co do pancerników, to wydaje mi się, że spotkać się można i z tonażem i wypornością.
Wiele to jednak nie wyjaśnia. No i zupełnie nie wiadomo w jakich tonach obliczano te wielkości, a to też byłoby arcyważne.
Obrazki Andrzej są fajne (akwareli z Brazil nawet nie miałem), ale odpowiedzi na te pytania nie dostarczą.
PS. Czyjego autorstwa są te akwarele?
Jakich lat ten opis dotyczy? I czy w ten sposób obliczano wielkość okrętów czy tylko statków?Tu inny opis pomiarow , tym razem z Pernambuco
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Prosze przejsc do Kolowe Parowce
Obie metody sa z USA dokumentu dotyczecego handlu z zagranice
Dokument jest z 1856 roku, aler niektore dana sa wczesniejsze
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Co prawda okret nieco pozniejszy,
ale mozliwe ze dla starszych obliczano tez wypornosc w stopach angielskich
ale mozliwe ze dla starszych obliczano tez wypornosc w stopach angielskich
- Załączniki
-
- Semana Ilustrada 1874 -sete de setembre-2.jpg (140.93 KiB) Przejrzano 3362 razy
-
- Sete de Setembro icon958585.jpg (565.31 KiB) Przejrzano 3362 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Correio Mercantil, e Instructivo, Politico, Universal (RJ) 28 Apr 1862 .
Korweta NICTEHROY
(Wypornosc w tonach brazylijskich)
Imperial Dock 1873
1634 toneladas 192x20 pes
Korweta NICTEHROY
(Wypornosc w tonach brazylijskich)
Imperial Dock 1873
1634 toneladas 192x20 pes
- Załączniki
-
- Correio Mercantil, e Instructivo, Politico, Universal (RJ) 28 Apr 1862 .png (215.99 KiB) Przejrzano 3360 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
Relatio 1867
spis okretow zbudpwanych w Arsenale w Rio de Janeiro
spis okretow zbudpwanych w Arsenale w Rio de Janeiro
- Załączniki
-
- Relatio 1867 Arsenal Rio.png (350.24 KiB) Przejrzano 3346 razy
Brazylijskie okręty wojny paragwajskiej
A nie byłoby wygodniej po prostu napisać? Chyba, że za bardzo nie wiesz coProsze przejsc do Kolowe Parowce

Rozumiem, że wartość tonażu 7 de Setembro równą 2145, to wartość podana w tonach angielskich (choć wygląda to trochę "podejrzanie")?
W zamieszczonym zaś spisie okrętów zbudowanych w Arsenale w Rio, wielkość przedstawiona jest tonażem. I jak rozumiem, w tonach brazylijskich (imerialnych)? Szkoda, że nie podano wielkości 7 de Setembro - byłoby porównanie.
Wracając więc do okrętów z wojny paragwajskiej, to wychodziłoby, że generalnie podawany jest tonaż (poza wyjątkami, np. Amazonas, gdzie tonaż będzie wynosić ok. 1050 ton a wyporność ponad 1600). Dla okrętów zbudowanych w W. Brytanii - w tonach długich; dla okrętów zbudowanych w Brazylii - w tonach brazylijskich imperialnych; dla okrętów zbudowanych we Francji - w tonach metrycznych (bo wydaje mi się, że tu też będzie tonaż a nie wyporność, co przy założeniu, że wielkości w przypadku innych jednostek chodzi o tonaż, narzuca się samo przez się).
Czy tak to może wyglądać? Prosiłbym o opinie.
Wartości tonażu podano zapewne (mam na myśli zamieszczoną tabelę) w tonach długich. Tonaż monitorów Alagoas podano bowiem jako 337 ton, co mniej więcej odpowiada 342 tonom metrycznym - a z takimi wartościami można się często spotkać w innych opracowaniach.
I jeszcze jedno Andrzej - kto jest autorem tych dwóch akwarel, które zamieściłeś?